Ge ditt personnummer

Eftersom detta handlar om en säkerhetsprövning är det SÄPO som gör bakgrundskoll, så jo, de hittar info hur mycket personen än tagit bort om sig själv på öppna källor.
Dessutom är en säkerhetsprövning svindyrt, så att börja göra någon djupare koll på random vänner för en tjänst "motsvarande säkerhetskontroll på flygplats" är helt enkelt orimligt
Jo men jag förstår ju att de vill ha personnummer på den som skall kontrolleras.

Av två orsaker:
1. Det måste villkorslöst bli rätt person
2. Det är en typ av medgivande att själv lämna ut sitt personnummer.

Dessutom så blir ju personen det berör (förhoppningsvis) informerad.

Jag har blivit kontrollerad två gånger.
En gång när jag skulle arbeta inom försvarsindustrin och en gång som anhörig.
Båda gångerna så var det väldigt viktigt att jag blev ordentligt informerad om vad det innebar och gav mitt medgivande.
Som anhörig så behövde jag skriva på ett papper om saken.

Eftersom detta handlar om en säkerhetsprövning är det SÄPO som gör bakgrundskoll, så jo, de hittar info hur mycket personen än tagit bort om sig själv på öppna källor.
Dessutom är en säkerhetsprövning svindyrt, så att börja göra någon djupare koll på random vänner för en tjänst "motsvarande säkerhetskontroll på flygplats" är helt enkelt orimligt
En säkerhetsprövning innebär inte alltid en registerkontroll. Du kan göra en säkerhetsprövning utan att skicka in till SÄPO.

Nej det är arbetsgivaren som gör en säkerhetsprövning och beslutar om den personen det avser ska gå igenom. Säpo gör registerkontrollen i några olika register om personen ska registerkontrolleras. Ska personen ha klass 2 görs också en kontroll på make/maka/sambo.
Hur är det med högsta klass?
Vilka kontroller av omgivningen görs då?

Under Kalla Kriget så var en kusin bakom Järnridån diskvalificerande.
Då var jag klassad för att hantera hemligheter inom försvarsindustrin.

Jag fick en fråga från en kompis ifall hon kunde få mitt personnummer då hon hade gjort en säkerhetsprövning för ett jobb och de hade begärt det (från mig och några andra kompisar hon nämnt på intervjun). Jag tyckte det var väldigt konstigt då ingen annan jag känner som gjort en sådan intervju frågat om mitt personnummer. Sedan tänker jag att det går att kolla upp mig även utan mitt personnummer.

Hur hade ni gjort i samma situation? (Ni får inte reda på vad som kommer kollas upp.)

Ger ni ut ert personnummer? (Alltså med de fyra sista siffrorna) I vilka situationer skulle ni göra det och i vilka skulle ni inte göra det?
När min partner skulle göra jobb för polisen(elektriker) fick han uppge mitt personnummer och var jag fick min inkomst från. Jag har inga problem att dela ut den typen av information för att han ska kunna göra den typen av jobb.

Jag och alla mina kollegor blev kallade på intervjuer med SÄPO där vi fick lämna ifrån oss mobilerna innan man satte sig i ett separat rum med intervjuaren.

Jag och alla mina kollegor blev kallade på intervjuer med SÄPO där vi fick lämna ifrån oss mobilerna innan man satte sig i ett separat rum med intervjuaren.
Okej, så hög klassning har inte jag haft.
Det fanns inte heller mobiler när jag var säkerhetsklassad.

Min exmake hade högre säkerhetsklassning än vad jag har haft, men ändå inte den högsta.
Hans nuvarande sambo är högre säkerhetsklassad än vad han är.

I registerkontroll klass 1 och 2 görs särskilda personutredningar. Det är då make/maka/sambo medkontrolleras i registerkontrollen. Där finns det också då ekonomi med i kontrollen. Registerkontroll för klass 1 är inte så vanlig, bara i vissa kretsar.

Registerkontrollen är en del av en säkerhetsprövning. Allt beror ju på vilken sorts information man får ta del av, i vilken mängd och konsekvenser om informationen skulle ”avslöjas”.
Prövningen innebär oftast säkerhetssamtal, utbildningar osv som fortgår under hela anställningen.

Det finns 3 nivåer av registerkontroll. Klass 1,2 och 3. Generellt testar man för 2 eller 3. 1 är förhållandevis ovanlig om man jämför med 2 eller 3.

Det som många missar tror jag är att det är
arbetsgivaren som bestämmer om personen är pålitlig nog i dessa sammanhang (sen om SÄPO hittar nåt mycket graverande lär ju arbetsgivaren följa SÄPOs ”rekommendation” om det kommer en sån).
Vill man göra andra bakgrundskontroller får arbetsgivaren göra detta.

Nej det är arbetsgivaren som gör en säkerhetsprövning och beslutar om den personen det avser ska gå igenom. Säpo gör registerkontrollen i några olika register om personen ska registerkontrolleras. Ska personen ha klass 2 görs också en kontroll på make/maka/sambo.
My bad, jag var för snabb på tangenterna

Det beror ju på.
Man kan ta bort all information om sig själv på nätet, om man vill.

En myndighet kan däremot lätt kontrollera personuppgifter.

Då är det bara att ringa Skatteverket, som privatperson då.
När jag kollar i tjänsten, dock ej säkerhetsprövningar utan andra kontroller, så tar det fortfarande ungefär 37 sekunder :)

Det tar inte 37 sekunder.

Sist som jag ringde till Skatteverket för upplysningar så var det telefonkö på mer än en timme.
Då det är folkbokföringen man ska prata med gissar jag att man inte hamnar i vanliga slingan. Har själv ringt och kollat upp saker och det är inget stort jobb. Tidsåtgången i sig är väl irrelevant. Poängen är att personnummer som utgångspunkt inte är en hemlig uppgift.

Det som många missar tror jag är att det är
arbetsgivaren som bestämmer om personen är pålitlig nog i dessa sammanhang (sen om SÄPO hittar nåt mycket graverande lär ju arbetsgivaren följa SÄPOs ”rekommendation” om det kommer en sån).
Eller så är det SÄPO som är arbetsgivaren.
Typ.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 026
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 636
Senast: Tiger tok
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 426
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka