Ge ditt personnummer

Det blir dyrare ju djupare prövning som görs och det är SÄPO som gör prövningen, oavsett klass
Säpo gör enbart intervjuer av klass 1. Klass 2 och 3 görs av anställd hos arbetsgivaren (från säkerhetsavdelningen). Men registerkontroll skickar de iväg till polisen.

Som sagt så är personnumret inte jättesvårt att få fram eftersom uppgiften är offentlig. Men det kan vara så att den eventuella arbetsgivaren till exempel använder sig av ett externt företag som utför bakgrundskontroller som ett extra underlag för sin egen säkerhetskontroll och att det företaget i sin tur helst vill få personnumret levererat för att spara tid i sitt arbete.

Det kan väl också vara så, men nu gissar jag dock, att den som höll säkerhetsintervjun egentligen är helt ointresserad av personnumret i sig, utan snarare är intresserad av hur villig den sökande är att dela med sig av sina vänners personuppgifter för att mäta till exempel lojalitet (gentemot vänner och den blivande arbetsgivaren) och hur man som sökande reagerar på frågan, hur man motiverar sitt svar oavsett om svaret är "självklart fixar jag det" eller "vad ska ni med det till?" och allt däremellan.
Ja så kan det vara, men känns att de kommer kolla upp oss.

Har väl ett och annat nojigt drag, men det är inte så att det är en del av testet? "Skulle den här personen utan att tveka lämna uppgifter om sina närmaste vänner, utan att ställa följdfrågor?" Dvs hur står det till med integriteten egentligen. För vissa tjänster har du diskvalificerat dig direkt om du inte ens höjer på ögonbrynet över en sån fråga.
Det hade varit genialiskt om det hade varit så! Då hade fd vännen kuggat direkt. Det mest irriterande var när hen sa att de andra kompisarna hen frågat gett sina nummer utan att ifrågasätta. Som att det var mig det var fel på :grin: .

Jag hoppas verkligen att personen inte får jobb på någon arbetsplats som är säkerhetsklassad, hen verkar ha stora problem! Det där är ju sjukt beteende.
Ja jag misstänker att de kanske ansåg att hen verkade instabil/neurotisk eller liknande och därför ville kolla närmare på dennes vänner med viss utländsk bakgrund. De tänker kanske att hen verkar lätt att manipulera.

Hoppas inte heller hen får jobbet. Vill aldrig se människan mer men kommer tyvärr inte kunna undvika det helt.

Det hade varit genialiskt om det hade varit så! Då hade fd vännen kuggat direkt. Det mest irriterande var när hen sa att de andra kompisarna hen frågat gett sina nummer utan att ifrågasätta. Som att det var mig det var fel på :grin: .
Du ska vara glad att du slipper den här personen i fortsättningen, men jag misstänker att den kommer höra av sig igen när det passar. :meh:

Jag blir nog mest nyfiken på vad kompisen har sagt som skulle generera att en ag vill kolla upp dig. Att sambo/make/ maka kontrolleras är beroende på klassning inte helt ovanligt men en kompi, det känns inte helt normalt?
Alltså har hon sagt något konstigt eller så testar de henne (som redan föreslagits).
Tror inte hen sagt något särskilt, men ville inte berätta exakt så jag vet inte.

Hens största bekymmer är nog att hen ljugit och sagt att din nationalitet är en annan. Ditt personnummer löser det rimligtvis på annat sätt.
Hen visste tydligen inte att jag var svensk medborgare :banghead:. Jag har bott här hela mitt liv. Jag bad hen berätta dessa saker om mig till myndigheten så de inte skulle behöva kolla upp mig, men kompisen pressade mig ändå på numret. Hen ville inte krångla :meh:

Har väl ett och annat nojigt drag, men det är inte så att det är en del av testet? "Skulle den här personen utan att tveka lämna uppgifter om sina närmaste vänner, utan att ställa följdfrågor?" Dvs hur står det till med integriteten egentligen. För vissa tjänster har du diskvalificerat dig direkt om du inte ens höjer på ögonbrynet över en sån fråga.
Jag är också en smula nojig på det viset. I en intervjuprocess en gång i tiden fick jag lite väl närgångna frågor om min dåvarande arbetsgivare tyckte jag. Så jag nobbade dem helt med ett nej, detdär tänker jag inte gå in på för jag upplever att det strider mot min lojalitetsplikt som anställd. Väldigt oklart om det var ett test eller klumpighet från intervjuarens sida. Hen återkom iallafall med ett jobberbjudande, så något rätt hade jag ju gjort :)

I fallet med myndigheter som Försvarsmakten har det varit säkerhetsprövning. De har brukat höra av sig någon vecka före besöket och bett om personuppgifter.

Så är det för oss också. En veckas föranmälan, ta med passet vid inpassering (körkort räcker inte), och ofta ledsagare när vi rör oss på "allmänna ytor". I rum med känslig information är det förstås noggrannare. Har man utländskt medborgarskap behövs längre tid för kontroll.

På ställen närmare politiken än försvaret brukar det vara enklare, föranmälan, legg, säkerhetskontroll av prylar osv. Där är ju ofta lokalerna anpassade för att man ska kunna släppa in folk utan att hänga över axeln på dem varje sekund, och det finns säkerhetspersonal på plats.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 026
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 636
Senast: Tiger tok
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 426
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka