Sist som jag ringde folkbokföringen så var i alla fall den slingan 47 minuter i väntetid.Då det är folkbokföringen man ska prata med gissar jag att man inte hamnar i vanliga slingan.
Det var väl ungefär 2 veckor sedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sist som jag ringde folkbokföringen så var i alla fall den slingan 47 minuter i väntetid.Då det är folkbokföringen man ska prata med gissar jag att man inte hamnar i vanliga slingan.
Det beror ju på.
Man kan ta bort all information om sig själv på nätet, om man vill.
En myndighet kan däremot lätt kontrollera personuppgifter.
Det här håller jag med om.Eftersom det tar ungefär 37 sekunder att kolla upp någons personnummer så är det märkligt att vara så hemlig med det. (Undantaget skyddade personuppgifter.)
Med det sagt så låter just detta udda. När jag gjort säkerhetsprövning så var det aktuellt att kunna kolla personer man bor med men jag har inte lämnat personuppgifter utan bara meddelat att jag delar adress med personen X.
Håller också med. Frågan om att lämna ut personnummer i sig är ingen isue som sådan.Det här håller jag med om.
Det finns få anledningar till att behandla sitt personnummer som hemligt eftersom det är en allmän offentlig uppgift. Med det sagt så lämnar inte jag ifrån mig mitt utan att det finns goda skäl.
Det är ett mycket ovanligt val att be om personnummer på referenserna. Det har jag inte varit med om på någon av de myndigheter där jag jobbat med den här typen av frågor. Jag förstår inte ens vad man ska med det till?
Man kan på alldeles egen hand ta bort sig helt från Ratsit och motsvarande websidor.Hur menar du? Det går att kolla personnummer inkl. sista siffrorna på exempelvis ratsit. Även dolda träffar blir synliga om man är medlem där. Men du kanske syftar på de som har skyddad identitet av något slag? Det är väl dock inget man kan ordna på egen hand?
Jo så här gör man då.Det är väl dock inget man kan ordna på egen hand?
Precis, det är förfarandet här som sticker ut och gör mig misstänksam.Håller också med. Frågan om att lämna ut personnummer i sig är ingen isue som sådan.
Det udda som väcker funderingar här är vem som frågar och sammanhanget det görs. Kan finnas eller inte finnas en vettig bakgrund till det...
Jag hade förväntat att AG gett någon mer info om varför de väntar sig att någon ska leverera personnummer på ett gäng kompisar. Inte framfört det som om det var världens mest normala anställningsrutin? (kanske en feltolkning, men jag uppfattar beskrivningen i ts så)
Jo men jag förstår ju att de vill ha personnummer på den som skall kontrolleras.
Av två orsaker:
1. Det måste villkorslöst bli rätt person
2. Det är en typ av medgivande att själv lämna ut sitt personnummer.
Dessutom så blir ju personen det berör (förhoppningsvis) informerad.
Jag har blivit kontrollerad två gånger.
En gång när jag skulle arbeta inom försvarsindustrin och en gång som anhörig.
Båda gångerna så var det väldigt viktigt att jag blev ordentligt informerad om vad det innebar och gav mitt medgivande.
Som anhörig så behövde jag skriva på ett papper om saken.
För att bli säkerhetsprövad enligt säkerhetsskyddslagen måste det bedömas att du skulle kunna ta del av säkerhetsklassificerad information eller annat i en säkerhetskänslig verksamhet. Och att inga andra ”verktyg” kan användas. Verktyg kan vara tex ledsagning, passersystem, behörighetskontroll osv osv. Jag arbetar inte på regeringskansliet, men det är väl ett skyddsobjekt och där går skyddslagen in. Och såklart deras rutiner etc. Att säkerhetsklassa/prövas inför besök är ett otroligt administrativt jobb som tar många veckor i väntan på registerkontroll tex och jag skulle blir förvånad om alla besökare blir det. Då är det lättare att ta till andra åtgärder, som tex att ledas till rätt rum, passersystem etc.Jag tänker också att det inte handlar om att de inte kan få tag på personnumret på annat sätt, utan att det handlar om att det korrekta är att vara säker på att det finns samtycke från berörd person att en säkerhetskontroll görs.
Jag har blivit säkerhetskontrollernas några gånger när jag har varit och föreläst hos myndigheter där det krävts för att få komma in i byggnaden. Lustigt nog har det samtidigt inte behövts för att komma in på regeringskansliet, utan där har det räckt med anmälan av namn.
Hens största bekymmer är nog att hen ljugit och sagt att din nationalitet är en annan. Ditt personnummer löser det rimligtvis på annat sätt.Det är en myndighet och inte mer kritisk än på säkerhetskontrollen på en flygplats.
Kompisen har inte kunnat ge mer information. Eller jo, hen har sagt att jag är av annan nationalitet än svensk. Det stämmer inte, men nu kan hen inte ta tillbaka det…
Ja, det där undrar jag ju verkligen varför det hände?Hens största bekymmer är nog att hen ljugit och sagt att din nationalitet är en annan. Ditt personnummer löser det rimligtvis på annat sätt.
För att bli säkerhetsprövad enligt säkerhetsskyddslagen måste det bedömas att du skulle kunna ta del av säkerhetsklassificerad information eller annat i en säkerhetskänslig verksamhet. Och att inga andra ”verktyg” kan användas. Verktyg kan vara tex ledsagning, passersystem, behörighetskontroll osv osv. Jag arbetar inte på regeringskansliet, men det är väl ett skyddsobjekt och där går skyddslagen in. Och såklart deras rutiner etc. Att säkerhetsklassa/prövas inför besök är ett otroligt administrativt jobb som tar många veckor i väntan på registerkontroll tex och jag skulle blir förvånad om alla besökare blir det. Då är det lättare att ta till andra åtgärder, som tex att ledas till rätt rum, passersystem etc.
Så jag tror att du pratar om annat än registerkontroll och säkerhetsprövning, du skriver säkerhetskontroll och det kan man ju säkerligen göra, men kanske inte mot säkerhetsskyddslagen.
Jag har ett unikt namn så inte svårt att hitta mig.Företaget vill väl göra det lätt för sig. Det är ju enklare för dem att kolla upp kandidaternas vänner om de har deras personnummer och inte behöver ta fram vänners personnummer med hjälp av namn och adress. Företaget behöver ju personnumret för att kolla i diverse register.
Dessutom finns det ju en liten risk att det bor två Anna Andersson i samma uppgång och då behöver de dubbelkolla vilken Anna Andersson som är kandidatens vän.
Jag hoppas verkligen att personen inte får jobb på någon arbetsplats som är säkerhetsklassad, hen verkar ha stora problem! Det där är ju sjukt beteende.Jag svarar flera här.
Kompisen trodde tydligen att jag hade samma nationalitet som en av mina föräldrar, fast jag är född i Sverige. Jag har inte känt denna person så länge (några år), men hen borde såklart veta detta. Jag sa att hen kunde säga till dem att det är ett missförstånd, men kompisen ville inte dra ut på det.
Jag fick heller inte reda på vad hen sagt om mig under intervjun, men tror inte det var så mycket.
Jag gav kompisen mitt personnr efter att hen pressat mig och sagt att hen verkligen vill ha jobbet och avslutade med att om jag inte ger henne numret så kommer hen säga att vi inte är vänner och därmed bryta kontakten. Jag var påväg att säga att hen kunde fara och flyga, men vi är i samma kompiskrets. Hon fick numret fast det kändes helt och hållet onödigt och olustigt.
Det fortsatte med att hen ringde ned och messade min sambo och också ville ha hens personnummer då min sambos förälder har samma ursprung som min. Helt sjukt då de inte ens är kompisar. Hur som helst vägrade min sambo ge sitt nr.
Detta är från och med nu en före detta kompis pga detta och liknande beteende av vederbörande. Inte första gången jag blir indragen i hens skit, men detta blir den sista!
Jag är dock fortfarande frågande till varför de bad hen om våra personnummer. Min sambos syskon, nära vän och jag har alla gjort säkerhetsintervjuer på olika nivåer och aldrig behövt fråga någon om personnummer. Jag minns att jag fick nämna närmsta familjens och nära vänners namn, men det var allt.