Gardasil vaccinera eller ej??

Sonic76

Trådstartare
Jag valde att tacka nej å min dotters vägnar då jag anser att det är alldeles för mycket frågetecken runt hela grejen.
Biverkningar på lång sikt, hur många gånger de måste vaccineras osv..
Hur tänker ni andra med döttrar i femte klass???

Sv: Gardasil vaccinera eller ej??

Jag har inte fått frågan än men jag kommer förmodligen låta dottern få vaccinet. Lillasyster också när det blir dags.

Vad är det för frågetecken, menar du?

De vet inte effekten på lång sikt, det skyddar heller inte mot alla sorters virus. Och det jag kan läsa mig till är inte tillräckligt för att jag ska ta chansen, detta är fortfarande ett vaccin under utveckling.
Mycket bieffekter med

det är bieffekter med livmoderhalscancer också...

Vadå under utvecklingen?

Börjar närma mig 10 år sedan jag tog min sist, inga biverkningar och har inte behövt fylla på heller.
Det skyddar ändå mot de vanligaste typerna OCH kondylom som är vanligt.

Nu är dottern bara 8 månader, men som det ser ut nu så kommer jag överväga att hon inte får den. Har läst väldigt mycket om biverkningarna och tycker det låter skrämmande.

Om det nu är gardasil så är detta biverkningarna

Mycket vanliga (fler än 1 på 10 patienter), biverkningar vid injektionsstället inkluderar: smärta, svullnad och rodnad. Även huvudvärk har observerats.

Vanliga (fler än 1 på 100 patienter), biverkningar vid injektionsstället inkluderar: blåmärken, klåda, smärta i extremitet. Feber och illamående har också rapporterats.

Sällsynta (färre än 1 på 1000 patienter), nässelfeber (urtikaria).

Mycket sällsynta (färre än 1 på 10 000 patienter), andningssvårigheter (bronkospasm, dvs. kramp i luftvägarna) har rapporterats.

Du skiter överlag i att vaccinera ditt barn eller? Eftersom det är samma biverkningar som hos de vanliga vaccinerna i princip

Jo jag vet, men vaccinet skyddar mot två av de 14 virustyperna
De vet fortfarande inte om vaccinet egentligen minskat antalet fall då det har att göra med vilka som kollar sig på cellprovskontrollerna.
Och de långsiktiga effekterna?
Min mamma hade förändringar vid ett cellprov, jag är fortfarande tveksam till att vaccinera min dotter.
Ska kolla papperet jag fick med så ska jag citera det jag invänder mot :)

De vet ju inte om du MÅSTE fylla på enligt papperet jag fick med.
Det vet de först när de första vaccinfallen får livmoderhalscancer.

Jag är ju en sån som läser mycket innan jag fattar beslut.
Dottern har fått alla andra vaccin och även svininfluensa, men just gardasilen är jag tveksam till.

Förlåt men varför? Var det inte extremt mycket mera osäkerhet kring svininfluensan?

Nu är jag första generationen i sverige som fått detta gissar jag på och bara att slippa kondylom har gjort det värt det.
Jag tar mitt första cellprov i oktober, jag kan återkomma med resultatet:p

Kl*
Såvida de inte ändrar på vaccinet så kommer jag inte låta min dotter ta det vaccinet. Vad jag läst mig till så finns det många biverkningar som inte tillkännagetts läkemedelsverket ens, det har blivit förbjudet i flera länder pga biverkningarna, att det inte är vetenskapligt bevisat att hjälpa (se sista länken "I en rapport från 2007 dras följande slutsats: Inga säkra bevis observerades av vaccinets terapeutiska effekt, alltså inga bevis för att vaccinet har någon som helst effekt"),att denna generation nu är testgenerationen.. Att det inte är särskilt säkert då man inte vet om alla biverkningar etc.
En biverkning är sterilitet tex.
Jag anser att vi har så bra koll av livmoderhalscancer ändå så att om man går på alla koller så upptäcker man det tidigt nog ändå.

http://vaccin.me/2013/09/03/dansk-l...skt-oforsvarligt-att-fortsatta-vaccinationen/

http://kurera.se/fore-detta-cancerf...asil-vi-experimenterar-med-en-hel-generation/

http://parnassen.wordpress.com/2011/10/31/sanningen-om-gardasil-vaccinet-kan-orsaka-cancer/

Ännu ett citat från sista länken:
" Det har rapporterats 9 000 biverkningar inklusive förlamningar, fosterskador, spontana aborter och 27 dödsfall efter vaccinering mellan åren 2006 och 2008 i USA", antagligen något vi kommer få se också när "alla" börjar sprutas.

Läs länkarna jag bifogat i föregående inlägg.

Kl* läser man det jag länkat så verkar det inte särskilt säkert att risken blir mindre.. "Vaccinet kan vara mer skadligt för kvinnors hälsa än att inte göra något alls. Vaccinet ökar t ex risken för ett förstadium till livmoderhalscancer hos vissa kvinnor med hela 40,6%".

Så nej, om de inte ändrar något drastiskt på 10 år så kommer inte min dotter få vaccinet!

Tycker du att det där är tillförlitliga källor?
En läkare som sett TVÅ patienter med biverkningar, en läkare som uppenbarligen är en av de som generellt inte tycket att vaccin är bra utan att immunförsvaret själv ska sköta detta plus en länk till en blogg utan källhänvisningar. :confused:

Visst, det finns en och annan som reagerar på vaccin men rent generellt är de allra flesta hjälpta av det. Det finns risker med allt man tillför kroppen, där får man väga fördelar mot risker. Detta görs av läkemedelsverket redan innan vaccinet släpps på marknaden och biverkningarna redovisas. Sen är det upp till var och en att avgöra om man vill ta chansen.

Det vaccin gör är att hjälpa immunförsvaret att skapa antikroppar mot den aktuella sjukdomen. Då är immunförsvaret REDO att ta itu med smittämnena redan när de dyker upp, man slipper fördröjningen som uppstår om det är första gången man blir utsatt för de aktuella smittämnena. Vissa sjukdomar hinner göra oerhört mycket skada innan immunsystemet kan börja bekämpa smittämnena.

Jag är verkligen inte steril, mitt barn har inga fosterskador och jag lever.
Däremot vore det intressant att veta om de kvinnorna (ej dödsfallen) tog sprutan som gravida. Annars anser inte jag att du kan påstå att det är från vaccinet.

Jag anser att dina länkar inte duger. Ge mig läkarstudier så kan jag börja läsa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka