@fio Jag tänker inte outa nån här men mina tränare är bland det skiktet som förespråkar god grundridning, långsiktighet och hållbar träning. Mjuka metoder, ffa beprövade metoder. I Kyras anda. Jag har tom flyttat till en annan landsända för att kunna omge mig med såna tränare de senaste åren. Så vad gäller den biten finns det inga quickfix och liknande dåliga metoder som kan orsaka problem.
Vad gäller skadorna på mina hästar senaste åren så har det varit yttre trauman som varit utlösande faktorer, sen är det klart att när snöbollen varit i rullning så blir det ju lättare att få följder. Oftast har följderna kommit av att mina hästar inte kunnat hålla sig lugna i hagen. Vad gäller hästhållningen så har jag provat det mesta, stall med lång utevistelse, platta hagar, kuperade hagar, lösdrift, ensamgående, flock osv. Det enda jag inte provat är att isolera mina hästar i små grusade rutor för det är en ovärdig hästhållning jag inte tror på. Jag har heller inte haft möjlighet att köpa en egen gård för att kunna styra hela hästhållningen själv utan fått ta det bästa jag haft att hitta i min närhet. Bra foder, hovslagare med vidareutbildning, ET, regelbundna vet.besök osv har varit självklarheter.
Detta är vad som gjort mig mest bitter av allt. För jag har verkligen gjort Allt förebyggande jag har kunnat tänka mig.
Jag brukar också vara en av de som tänker att nån inte kan ha "otur" hela tiden. Vissa är helt enkelt klantiga, okunniga, oengagerade eller har dåliga förebilder. Men jag tycker inte att jag platsar i den ligan. Tilläggas kan ju att mina hästar aldrig haft ridrelaterade skador (vi har ej kommit så långt).