Sv: Galopp i djup snö= Farligt?
KL
Håller med om att det är en definieringsfråga vad man räknar som djupsnö.
Någon hade ju länkat till en film, det snödjupet skulle jag inte kalla djupsnö! Det vad ju så att det täckte kotan men inte mycket mer.
Djupsnö för mig är upp till knäna minst.
Min häst som har korta ben tycker det är mycket jobbigare att trava i snö än att galoppera, så han galopperar hellre om han får välja!
Blir det för djupt, vilket man känner direkt på hans rörelsemönster eftersom det blir väldigt ansträngt, så skrittar vi. Då är det till knäna ungefär.
Men är det bara någon dm så är det ingen som helst fara att galoppera i. Trava går också bra om det inte är för djupt.
Vi rider mycket i snö, oftast rider vi ut 1 timma ungefär, och då är hälften i snö, och då är det oftast i trav eller galopp eftersom vi skrittar där det inte finns snö. Snö är ju perfekt underlag! Mjukt och fint, där vi bor är det flera lager snö, så under den mjuka snön som är ungefär 1-2 dm finns det ett packat lager med snö på 1 dm typ. Så de kommer inte ner till marken. Visst kan det vara ojämnt ändå, diken syns ju inte under snön. Men det har inte varit några problem. Man får ju använda sunt förnuft och testa underlaget i skritt först.