Galopp i djup snö= Farligt?

Sv: Galopp i djup snö= Farligt?

Beror helt på hur man rider, hästarna går inte omkull om inget stör deras balans i djupsnö? Man ska ju veta vad man håller på med..

Jag har blivit rekommenderad av både tränare och equiterapeut att träna i snön. Hos equiterapeuten finns ett löpband som kan vattenfyllas vilket hon jämförde med att gå i snö. Mycket stärkande...

kl

Jag rider på fältet i stort sett varje dag nu i vinter. Hästarna har fått vänja sig gradvis vid snö eftersom det först kom 1dm, sedan en halv till osv tills nu. Jag tar det försiktigt, mycket skritt och lite galopp. Fast å andra sidan verkar ju hästarna tycka det är fasligt mycket lättare att galoppera i snö än skritta...

Mitt sto har fått en sjuhelsikes rumpa av denna träningen i alla fall! :love:

Jag passar på att rida i snön nu när vi äntligen har snö.:bump: Men jag har respekt för att det är mkt jobbigt för pålle och rider korta intervaller mest i skritt och trav. Totalt handlar det om ca 20 minuter inklusive skritt nu när det är så mkt snö. Tror inte att det är så slitsamt för en vältränad häst att ridas kortare pass i snö. Visst det kan halka och vrika sig men det kan det även gör på stallgången....

Jag är ute så gott som varje dag och pulsar i snön. Tar en och annan galopp men bara där jag vet hur underlaget är och bara en kort sträcka.
Det är ju så vackert nu i skogen så jag bara sitter och njuter i skritt, barbacka och har sidepull på pållen. :love:

KL

Men detta beror ju oxå på hur mkt snö man har! Här har vi nu ca 60 cm snö, på vissa ställen upp emot 80 cm, och lite mindre på andra ställen.

Men när det är så mkt snö så tror jag inte att det är så stärkande längre! visst en kort bit, men inte mer!

Är en jäkla skillnad att rida i 20 cm och 60! Jag har typ ingenstans att rida nu med all snö.

*kl*

Jag rider gärna i snön! Ibland lite dressyr ca 25-30 minuter eller så kör vi mer konditionsträning runt på vår galoppbana där det bara är sand under. Ungefär samma tidsåtgång och skrittar ett varv, travar två varv och galopperar två varv sedan varvar vi ner i skritt på plogat spår, annars är det lika jobbigt som själva träningen :)

Här rider vi i ca 20-30 cm snö; http://www.youtube.com/watch?v=PQBMOFilMTY

Alla har olika åsikter om detta :)
Nu ska du få höra min ;)

Om du vet att fältet inte har några kaninhålor, eller gropar, så är det helt lungt, det beror också givetvis på hur djup snön är, ca 20 cm är lagom, då får hästen jobba samtidigt som underlaget är lite mjukare :)
tänk på att inte rida lika länge i snö som du skulle göra i vanliga fall, det sliter på hästens ben, och det är ganska jobbigt för dom men ca 30 min är supernyttigt för en häst i god kondition :)
Lycka till!
Kramar Anna

Ja, som rubriken lyder, är det farligt att galoppera i djup snö?
Alltså t.ex på en äng eller ett fält där det snöat massor men inte plogats?
Är det för påfrestande för hästens ben, kan dom skada sig o.s.v?

Du vet ju inte vad som döljer sig under snön, som sten dåligt underlag m.m.

det får man väl förutsätta att man gör, dvs ingen rider väl i djupsnö på underlag de inte har koll på sen det var barmark och frekvent och nogsamt har utrett ridmässigt tidigare!

det får man väl förutsätta att man gör, dvs ingen rider väl i djupsnö på underlag de inte har koll på sen det var barmark och frekvent och nogsamt har utrett ridmässigt tidigare!

Förhoppninsvis inte!!

Men då kan man istället säga så här, att det är inte farligt att rida i djupsnö sålänge du vet vad underlaget har att erbjuda..

Det kan väl hända att det ligger en sten under snön, hål i marken, eller något som man inte ser och hästen snavar på? Kan inte hästen bli trött fortare än vad man trodde och snava i snön? Kan den inte snava på grund av snön till att börja med? Djupsnö tänker jag som en halvmeter snö ungefär, det kankse är en definitionsfråga? Jag vågar inte ge mig ut i djupsnö med häst iallafall.

Edit: Såg nu att ni inte ger er ut på marker som ni inte vet hur underlaget är, så den meningen kan vi glömma :)

Senast ändrad:

-kl

vi har ingen tillgång till ridhus. men inte ställer vi av våra hästar för att det är snö i 3-4 månader, det är ju nu hästarna ska tränas ordentligt inför tävlingssäsongen.

KL

Håller med om att det är en definieringsfråga vad man räknar som djupsnö.

Någon hade ju länkat till en film, det snödjupet skulle jag inte kalla djupsnö! Det vad ju så att det täckte kotan men inte mycket mer.
Djupsnö för mig är upp till knäna minst.

Min häst som har korta ben tycker det är mycket jobbigare att trava i snö än att galoppera, så han galopperar hellre om han får välja!
Blir det för djupt, vilket man känner direkt på hans rörelsemönster eftersom det blir väldigt ansträngt, så skrittar vi. Då är det till knäna ungefär.
Men är det bara någon dm så är det ingen som helst fara att galoppera i. Trava går också bra om det inte är för djupt.

Vi rider mycket i snö, oftast rider vi ut 1 timma ungefär, och då är hälften i snö, och då är det oftast i trav eller galopp eftersom vi skrittar där det inte finns snö. Snö är ju perfekt underlag! Mjukt och fint, där vi bor är det flera lager snö, så under den mjuka snön som är ungefär 1-2 dm finns det ett packat lager med snö på 1 dm typ. Så de kommer inte ner till marken. Visst kan det vara ojämnt ändå, diken syns ju inte under snön. Men det har inte varit några problem. Man får ju använda sunt förnuft och testa underlaget i skritt först.

ja vi har högre än knähöjd men hästarna klarar det utan problem för att dem är vana :)

Det är ju påfrestande med galopp i djupsnö så det gäller att hästen är tränad för det. man får bygga upp den. Ta det försiktigt i början och bygga på mer och mer så hästens kropp hinner med.

Betydligt mindre frestande än skritt och trav om vi pratar djupsnö: ) sprången avlastar ju ur snön.

KL
det jag tycker man får se upp med, är som nu, när snön legat så länge, det har fyllts på med nytt, blivit varmare, kallare, frysit på, tinat, fryst på igen. förrutom skare såblir snön helt plötsligt väldigt kompakt. som Kimmis var inne på: jag rider INTE i djupsnö när den ser ut som den gör nu. det skall vara mjuk, torr, porös snö för att det skall bli en bra effekt och en rolig givande träning för hästen dessutom.

KL

jag har inte så stor erfarenhet men jag har inte märkt av något negativt ridmässigt sett med snön. det tar ju på krafterna att pulsa i snön men det förstår man väl? Men på så vis så bygger man ju även upp en bra kondis och muskelstyrka, bara man är försiktig och känner av sin häst när det är bra.
sen råkar vi ha lika mycket snö i hagarna som på ridvägarna;) och hästarna drar även en repa i hagen ibland.

Nu rider jag inte i skogen alls längre, fick 10-15 cm till i natt, och det är ju bara att titta i hagen hur mkt hästarna rör sig där!

Inte många meter förutom på stigen så de kommer till "sovstället"...
Det jobbiga är bara att min märr håller på att bli rätt tjock, och jag kan inte rida så mkt som den naturliga motionen i hagen ger, tror jag inte iaf.

I och med att jag inte har tillgång till ridhus så blir det mycket snöridning.
Jag varvar att rida i snön och på grusvägarna som är underbara att rida på!
Jag upplever att det är lättast att galoppera i snön, skritta verkar dom tycka är jobbigast.
Jag har alltid ridit i snön där jag vet att underlaget är bra och aldrig fått några skador.
Plus att man stärker musklerna och dom får ett bra flås.

Så jag ser bara positivt på snöpulsning!:)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat