Galopp i djup snö= Farligt?

Sv: Galopp i djup snö= Farligt?

Nu rider jag inte i skogen alls längre, fick 10-15 cm till i natt, och det är ju bara att titta i hagen hur mkt hästarna rör sig där!

Inte många meter förutom på stigen så de kommer till "sovstället"...
Det jobbiga är bara att min märr håller på att bli rätt tjock, och jag kan inte rida så mkt som den naturliga motionen i hagen ger, tror jag inte iaf.

Du bor ju i mitt län, så jag vet precis hur mycket snö det är :eek:
Har turen att ha en aktiv häst med en aktiv hästkompis, så de har redan när första snön föll, hållt hagen jättebra upptrampad genom rörelse och lek. de har fortsatt med detta efter hand, så deras hage är jättebra och upptrampad/tillplattad överallt. Kompisens häst i hagen brevid däremot är inte lika aktiv, han och hag kompisen har rört sig på en yta av 20x 5 meter, längs med staketet, där maten finns HELA vintern. De agerar som de står på boxvila, fast ute. :eek: Inte optimalt,och väldigt ironiskt, då hästen dessutom är ett yrväder med hur mkt överskotts energi som helst, särskilt uppsuttet.

KL

Men detta beror ju oxå på hur mkt snö man har! Här har vi nu ca 60 cm snö, på vissa ställen upp emot 80 cm, och lite mindre på andra ställen.

Men när det är så mkt snö så tror jag inte att det är så stärkande längre! visst en kort bit, men inte mer!

Är en jäkla skillnad att rida i 20 cm och 60! Jag har typ ingenstans att rida nu med all snö.

Precis min tanke, vadå välja var man rider när det är massa snö överallt, inklusive hagen. Hur påfrestande är det för dem att dels gå i djupsnö i hagen o sen rida varje dag? naturligtvis blir det ingen hård träning utan jag menar lagom uteritt 30-60 min beroende på rundan.

KL
Nu är jag så trött på denna snön, förut var det lagom, hästen tyckte det var kul och vi kunde vara ute i skogen i lagom djup snö.
Men nu är det så mycket snö här att det går som lägst upp över knäna på hästen i hagen, som djupast så går det nästan upp till magen på min häst. Överallt är det djup snö, vägarna är så trånga och smala nu med väldigt höga vallar på sidorna så om man möter någon bil så har jag ingen aning om vart man ska kunna rida undan så där är det inte så jättekul att rida heller.

Sen idag då, när hästen faktiskt vilat i några dagar pga snön så var jag i manegen och min lille häst verkade jättetrött, ungefär som om jag tränat honom hårdare dom senaste veckorna utan minsta lilla vila.

Jag blir nästan lite orolig, är det vanligt att dom blir trötta på det här sättet? Även om dom har vilat? Eller har min häst blivit överansträngd bara av att gå i hagen? Han rör nämligen på sej ganska mycket för att leta efter det ätbara som är under snön plus att det är en hel del kuperad del i hagen.

Jag har aldrig nånsin under min hästägaretid varit med om såhär mycket snö såhär länge så jag vet inte riktigt hur hästarna reagarar.

Senast ändrad av en moderator:

således ger det en enorm påfrestning på musklerna men ff senor och ledband. att hålla på och galoppera runt i snön är ett perfekt sätt att ge hästen en senskada. dessutom vet du aldrig hur det ser ut under snön. kan vara kaninhål och djupa traktorspår.

är det mycket snö bör man i stort sett bara skritta om man vill ha en hållbar häst. trava och galoppera ska man göra ytterst sparsamt. packad snö är däremot utmärkt att rida på.

Har inte läst tråden, men här håller jag verkligen med.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning