Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pratar man inte om kastning eller för tidigt födda? Är det inte så att fullgångna föl som föds någon till några veckor innan räknas som förtidigt fött (alltså när det är fullt utvecklat och borde ha överlevt??) Och kastning är väl den tid innan fostret är fullt utvecklat, eller?"tråkig tråd" men ändå av intresse så jag puttar lite
Men man kan väl bara se om det finns antikroppar, inte om de kommer från vaccinet eller från EHV-virus-smitta?
Min ska ju ha sin 3:e spruta om någon vecka, så då bör ju antikropparna stiga igen, i vilket fall?
Skulle det rent hypotetiskt vara lönt att ta ett blodprov på mitt sto, som är vaccinerad?
eller kollar de för olika typer av antikroppar, och att de därav kan se om det är pågående infektion pga viruset eller vaccinframkallat?
alltså, nu blev det snurrigt, men kan man på blodprov se skillnad på vaccinvirus och vildtypsvirus?
Ursäkta röran, kan inte formulera mig idag...
"Hos dräktiga ston kan virus finnas vilande i kroppen till senare i dräktigheten, vanligen de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Herpesvirus som aktiveras överförs till moderkaka och foster där det skadar lunga, lever och mjälte. Fostret dör oftast och stoet kastar. Fullgångna föl kan födas levande men infekterade och försvagade. De dör vanligen inom någon eller några dagar och är tills dess höggradiga smittspridare. " Från SVAs hemsida.
"Abort sker vanligen i sjunde till åttonde dräktighetsmånaden men stoet kan ha blivit smittad mycket tidigare i dräktigheten.
Inkubationstid:
Aborten sker vanligen tre veckor till fyra månader efter smittotillfället." Från Hästsjukhuset Strömsholms hemsida.
För att testa ett kastat föl för abortvirus behöver de inte "rota" i dem, tror de bara tar prov från navelsträngen om det stämmer som jag läst.
För att testa ett kastat föl för abortvirus behöver de inte "rota" i dem, tror de bara tar prov från navelsträngen om det stämmer som jag läst.