Gällande kastningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gällande kastningar

Ser fram emot det:). Jag får ingen egen fölis i år, så jag får sukta efter era andras små ljuvliga sen när de börjar komma:bump:

*kl*

Har själv varit med om en sen kastning i mån 10. Gjorde ingen obduktion men hade ute vet för att kolla fölet och han hittade inga fel på det.

Då tänkte jag inte på det men efter att mitt nuvarande sto konstaterades ha kronisk livmoderinflammation har en tanke dykt upp som även kunde gälla för mitt dåvarande sto.
Chansen att sto med livmoderinflammation ska föda fram ett fullgånget föl var i mitt fall 50-70%. Eftersom det andra stoet var extremt svårt att få dräktig kan ju även hon haft en livmoderinflammation som inte upptäcktes.
Det innebär ju att fölungen får för lite näring (eller kanske syre ?!) i slutskedet av dräktigheten vilket kan leda till att stoet kastar.

Sitter nu med mitt dräktiga sto och knappa 4 mån kvar och håller tummarna för att det ändå går vägen den här gången också :crazy:
Har eget stall med bara egna hästar i så jag styr vilka jag rider ut med och vilka som kommer in i stallet. Så abortvirus hoppas jag i alla fall slippa...

Två dagar innan min kastade betedde hon sig konstigt i hagen, var ren tur att jag såg det. Hon lade sig ner i snön flera gånger, upp igen och ner tror det hände fyra gånger inom en timme. Ringde vet för jag trodde det kunde vara kolikanfall. Vet kom och kollade konstaterade att det inte var kolik utan snarare fölet som levde om. Själv tror jag idag att det var då fölungen dog helt enkelt. Sen kastade hon på natten två dygn efteråt. Vad jag däremot tänkte på ett par veckor innan var att hon var så ofantligt trött, stod bara och hängde och ville vara ifred. Frågade flera stycken om det var normalt och de sa alla att det kunde vara så. Har däremot en vännina vars sto också ska föla snart och hon har en fölungen som är mer vild än tam i magen och det stoet är irriterad på sin mage... tror säkert att det är "fölet" som spökar på din häst.

"tråkig tråd" men ändå av intresse så jag puttar lite

"tråkig tråd" men ändå av intresse så jag puttar lite
Pratar man inte om kastning eller för tidigt födda? Är det inte så att fullgångna föl som föds någon till några veckor innan räknas som förtidigt fött (alltså när det är fullt utvecklat och borde ha överlevt??) Och kastning är väl den tid innan fostret är fullt utvecklat, eller?
Sen är det ju inte alla kastningar/ förtidigt födda som är abortvirus, utan foster som stöts bort av andra genetiska saker, och detta kan man ju aldrig förbereda sej för. Den känsligaste tiden är månad 7tom 9, om man kollat upp tidigare så att stoet ej resorberat tidigt.

Fyy vad jag blir nervös =(
Har en som är dräktig i 7:e månaden.
I ca 4:e månaden fick jag in en ny häst, och efter ett tag, ca en månad, blev denna nya häst samt min 4-åring snuviga och hostiga, men inte stoet.
Dock hade de två snuviga kontakt i hage och i boxarna.
den dräktiga står i egen hage utan kontakt med de andra, samt i box där hon inte kan nå de andra.
Hon är vaccinerad mot virusabort.
Behöver jag vara jättenervös?
Om nu den nya hästen bar på abortvirus, borde den också bli sjuk i hosta/snuva? Borde inte den redan genomgått detta?
Har jag rätt för mig att dräktiga ston oftast inte visar hosta och snuva, om de blir smittade?
*ont i magen* Har redan haft massiv otur det senaste året känns det som...

hon är dräktig i 9:e mån, något snurrig....

Du har rätt, de visar inga symptom utan kastar bara rätt vad det är. De är som mest utsatta 7-9 månaden, så snart bör du kunna vara lugn. Är det ngn som vet om man kan ta blodprov om man misstänker EHV på stona? Kan ju vara bra att veta.

Ja det går att kolla via blodprov OM de har en pågående infektion eller en precis avslutad de mäter antikropparna i blodet tror dock bara att det går att få det analyserat i Tyskland (min hingsts prover skickades dit i alla fall), har de då antikroppar på första provet så skickas ett kontrollprov 3 veckor senare för att se om de har stigande/lika antikroppar = pågående infektion eller sjunkande = håller på att tillfriskna.
Det som dock är lurigt är att de inte behöver ha en pågående infektion just nu för att kasta av det utan infektionen kan ligga flera månader bakåt i tiden vilket gör att det inte syns på provet, dock har det redan skadat fostret, fostret kan sedan kastas flera månader efter eller tom födas som vanligt levande men dör inom ett par dygn (jag tror att dessa föl alltid är "svaga" redan från födseln men är inte hundra säker, har själv letat för att hitta den infon iom att vi själv haft smittan, för att veta om man kan känna sig säker om man får en piggelin eller om man skall behöva oroa sig ytterligare några dagar.

Men alltså, är det störst risk att bli smittad i 7-9:e månaden? För kasta kan de väl göra fram till beräknad födelse? (och fölet kan dö efter)
På vilket sätt kan man lugna sig efter 9:e månaden? :confused:
Hästen kom ju in i stallet när stoet var i 4:e månaden, och nu är hon i 9:e.
Hästen åkte igen när hon var i 7:e månaden, om nu det har någon betydelse..

Men man kan väl bara se om det finns antikroppar, inte om de kommer från vaccinet eller från EHV-virus-smitta?
Min ska ju ha sin 3:e spruta om någon vecka, så då bör ju antikropparna stiga igen, i vilket fall?
Skulle det rent hypotetiskt vara lönt att ta ett blodprov på mitt sto, som är vaccinerad?
eller kollar de för olika typer av antikroppar, och att de därav kan se om det är pågående infektion pga viruset eller vaccinframkallat?

alltså, nu blev det snurrigt, men kan man på blodprov se skillnad på vaccinvirus och vildtypsvirus? :confused:

Ursäkta röran, kan inte formulera mig idag...

"Hos dräktiga ston kan virus finnas vilande i kroppen till senare i dräktigheten, vanligen de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Herpesvirus som aktiveras överförs till moderkaka och foster där det skadar lunga, lever och mjälte. Fostret dör oftast och stoet kastar. Fullgångna föl kan födas levande men infekterade och försvagade. De dör vanligen inom någon eller några dagar och är tills dess höggradiga smittspridare. " Från SVAs hemsida.

"Abort sker vanligen i sjunde till åttonde dräktighetsmånaden men stoet kan ha blivit smittad mycket tidigare i dräktigheten.

Inkubationstid:
Aborten sker vanligen tre veckor till fyra månader efter smittotillfället." Från Hästsjukhuset Strömsholms hemsida.

Men man kan väl bara se om det finns antikroppar, inte om de kommer från vaccinet eller från EHV-virus-smitta?
Min ska ju ha sin 3:e spruta om någon vecka, så då bör ju antikropparna stiga igen, i vilket fall?
Skulle det rent hypotetiskt vara lönt att ta ett blodprov på mitt sto, som är vaccinerad?
eller kollar de för olika typer av antikroppar, och att de därav kan se om det är pågående infektion pga viruset eller vaccinframkallat?

alltså, nu blev det snurrigt, men kan man på blodprov se skillnad på vaccinvirus och vildtypsvirus? :confused:

Ursäkta röran, kan inte formulera mig idag...

Nej, hade inte en tanke på vaccineringen, naturligtvis kan man inte se skillnad på antikropparna, det skall väl i så fall vara att man på två kontrollprov utan vaccinering emellan ser en stegring av antikroppar när det inte borde ske en sådan.
Min grabb var ju inte vaccinerad tänkte därför inte på att det påverkar provet naturligtvis, de skall ju ha antikroppar vilket han inte skulle.

"Hos dräktiga ston kan virus finnas vilande i kroppen till senare i dräktigheten, vanligen de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Herpesvirus som aktiveras överförs till moderkaka och foster där det skadar lunga, lever och mjälte. Fostret dör oftast och stoet kastar. Fullgångna föl kan födas levande men infekterade och försvagade. De dör vanligen inom någon eller några dagar och är tills dess höggradiga smittspridare. " Från SVAs hemsida.

"Abort sker vanligen i sjunde till åttonde dräktighetsmånaden men stoet kan ha blivit smittad mycket tidigare i dräktigheten.

Inkubationstid:
Aborten sker vanligen tre veckor till fyra månader efter smittotillfället." Från Hästsjukhuset Strömsholms hemsida.

Vilken tråkig tråd, men ändå 'nyttig'.
Mitt sto kastade i december månad 2008, i sjunde månaden och det var nära att hon själv strök med pga komplikationen att få ut fölet. (Skrev egen tråd om detta)

Jag har två hästar hemma på min egen gård, och ingen som helst kontakt med andra hästar. Arbetar med kor. Det enda jag vet, är att jag var med min väninna och hennes häst på Djursjukhuset, med min bil, 2 veckor innan, men bytte kläder och duscha innan jag befann mig hos mina hästar igen. Mina hästar hade ingen som helst kontakt med andra hästar, förutom när mitt sto var hos hingsten på sommaren.

Fölet såg helt och fint ut och vi beslöt att inte obducera. Jag kan ångra det lite såhär i efterhand, för visst, hade jag kanske kunnat få svar på vad som var fel, men kände att jag skulle aldrig få tillbaka den lilla hingsten, så valde att inte skicka iväg fölet, jag ville inte att dom skulle gräva i honom, och kommer inte heller att betäcka om igen.

*kl*

För flera år sedan fick jag en fölunge (mitt nuvarande sto "Louyoune") som drabbades av fölsjuka när hon var tre dagar gammal. Jag fick köra henne till Helsingborg där hon stod i två veckor. Under tiden mor och dotter stod där fick modern en febertopp som veterinärerna inte kunde förklara. Febern gick över och allting var som det skulle så jag hämtade hem sto och föl.

Två månader senare kastade mitt andra sto en fullgången fölunge tre veckor före beräknad fölning. Veterinären kom och tog prover avseende abortvirus, och menade att det säkert inte var det i mitt fall, men att de vill kolla för säkerhets skull.

Gissa vilken chock det blev när jag fick besked om att det VAR abortvirus. Nu i efterhand kan man ju banna sig själv att man inte tänkte på detta när man tog hem hästarna från Helsingborg. Man lär av sina misstag!

/AFF

Nu två månader efter att min kastade funderar jag fortfarande på varför ???
Men ångrar ändå inte att vi struntade i att ta prover, skulle inte heller velat att de rotat i henne. Nu har vi istället en liten grav istallet som vi tänder ljus vid, barnen och jag. Jag kommer troligen att betäcka om nu till sommaren, man kan väl inte ha sådan otur två gånger eller ?? Eftersom ett sto till i stallet är dräktig så lär vi ju få veta om det var abortvirus, för då finns ju risken att hon kastar så småningom.

För att testa ett kastat föl för abortvirus behöver de inte "rota" i dem, tror de bara tar prov från navelsträngen om det stämmer som jag läst.

För att testa ett kastat föl för abortvirus behöver de inte "rota" i dem, tror de bara tar prov från navelsträngen om det stämmer som jag läst.

Ja visst så är det ju, det visste jag ju egentligen. Men nu är det som det är och nästa gång ska hon vaccineras mot ALLT som går och hållas i karantän ;)

När mitt sto kastade sitt föl 2001 tog veterinären prov på inälvorna. Lunga lever och mjälte har jag för mig att det var. /AFF

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 583
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025