Gällande kastningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gällande kastningar

Mitt förra sto kastade sitt föl (e: Cortez) 3 veckor innan beräknad fölning :cry: . Proverna visade abortvirus. Detta är nu snart 12 år sedan, och veterinären vägrade vaccinera mot abortvirus. Själv var man ung och oerfaren och dum som man var lyssnade man på veterinären :confused: . Annars kanske det hade gått vägen.
Stoet har 6 föl till förutom denna, och alla de fölningarna har gått på räls :-)

KL

Ska inte läsa sådana här trådar.
Blir så nojig.:crazy:

Näsan rinner lite på mitt sto som ska föla om en månad.
Hon är vaccinerad mot abort virus men det är ju ingen säkerhet ändå...

Ja vad de grundade det på vet jag inte..men det var de svaren jag fick och eftersom detta helt nytt för mig och jag lite osäker litade jag på dom. Men från två olika veterinärer har jag fått höra att det är ovanligt med abortvirus här uppe, kanske det är annorlunda söderut ??

Tror att det är ganska välspritt över landet, majoriteten av tävlingarna hingsten bevistade ifjor (och då ju troligen blev smittad på) var elittävlingar i olika delar av landet och på dem så är det ju hästar från hela landet som samlas. Tex stod han uppstallad bredvid norrlands häst på sista meetinget han var ute på. Är ju tyvärr så när de samlas från olika delar att sedan tar var och en hem det till sin del av landet och smittar det vidare där och vips så är det rikstäckande.

*kl*

Allmän undran; Man börjar ju höra vid den här tiden (jan-feb) om kastningar och då ca 2 månader innan fölning, alltså fölningar som ska ske runt april. Hur många kastningar har ni varit med om som sker under vårmånaderna, dvs april-maj om man väntar relativt sent föl?

En undran till... Detta är bara ett exempel. Om en häst blir smittat som unghäst tex.. Lever ett normalt liv som familjemedlem, träffar inte många andra hästar, är snuvig ibland inget märkvärdigt med det. Så småningom blir den såld, kommer till ett större stall där det även finns dräktiga stom... Skulle då denna gamla häst kunna smitta då ?? Förstår ni hur jag tänker?? Är man smittbärare hela livet ? Isåfall kan det ju vara oerhört svårt att komma åt det. Kan man kolla alla hästar om de är smittbärare eller hur gör man ?? Skulle jag nu betäcka om min kommer jag ju att vara livrädd för nya hästar och även om jag vaccinerar kan man ju inte vara säker.

Vi hade ett sto som kastade i sjunde månaden (detta är 20år sen). Fölet hittade vi inte, troligtvis har någon räv eller rovfågel tagit den.

Stoet hade mycket klydd med dräktigheten. Först så tog hon sig direkt, det var tvillingar och när den ena klämdes så dog den andra. Sen ville hon inte komma in ny brunst, det var många turer men till slut så tog hon sig igen, ny dräktighet men denna resorberades.
Då fick hon en infektion som var svår att häva och sen var det svårt att få henne brunstig igen.
Men tillslut så var där en ny dräktighet, tvillingar igen, men denna gång så överlevde den ena när den lilla klämdes.
Men problemen slutade inte. Stoet visade plötsligt konstant brunst under hela dräktigheten... Inga tecken på infektion eller något annat konstigt, men hon gick in och ur brunst hela tiden.
Fölet växte som det skulle och allt såg ut som det skulle men stoet var högbrunstig... (det blev många UL-undersökningar!)
Men det fick hon väl vara så länge fölet var kvar och mådde bra.

Men en dag var brunstkladdet blodblandat, tillbaka till stationen och då kunde de bara konstatera vad vi redan visst, där var inget föl kvar.
Det togs inga prover på henne, idag kan jag ångra det. Fölet letade vi väldigt efter för de ville obducera, men vi kunde inte hitta det, hon har kastat i hagen och den var stor.

Personligen tror jag att om det inte hade något med hennes hormoner att göra, vilket det kanske inte var med tanke på att fölet växte som det skulle, så tror jag att det var abortvirus. Hon stod i ett stall med två andra hästar, den ena tränades, kanske inte dessa som smittade henne, hon kan mycket väl ha dragit på sig smittan själv. Under hennes dräktighet fick hon nämligen göra 34 besök på flyinge... Dåvarande stuteriveterinär ville döpa fölet till NobelPrice och ta åt sig äran om det skulle bli ett föl av det hela.

Vi betäckte aldrig om henne, hon var 14år och detta skulle bli hennes första föl. Hon fick gå tillbaka till tävlingsbanan i stället.

Måste säga att jag är lite förbryllad över att när jag läser alla svar som inkommit så är det extremt få som kollar sina ston/foster överhuvudtaget??? När jag en tid i mitt liv befann mig på ett mkt stort svensk stuteri, så fick de in ett virus på hästarna som de först inte ville tala om vad det var men senare uppdagades som abortvirus detta virus genererade desutom i att ett av årsfölen fick den centralnerv....nånting sorten och helt enkelt blev förlamad och var tvungen att avlivas på plats, detta är tydligen mkt smärtsamt. Vet inte om jag är övernojjig men hellre det då man minimerar riskerna för smittspridning eller?? det är ju som att lämna sitt sjuka barn på dagis:)
men fortsätt att skriva det är rusigt spännande att veta hur alla gör och om det faktiskt finns fler anledningar eller vad man nu skall kalla det.
Jag funderar fortfarande på om det finns något sätt att ta reda på om stoet ej " går ihop" med en viss hingst...

KL

Det enda "positiva" med abortvirus är att har de kastat av den anledningen en gång så gör de inte det igen... så skulle min märr kasta nu så kan man ju iaf vara lite lugnare nästa år...

men jösses vad orolig jag är... jag håller ju på att köpa häst, har tagit hem en sällskaps häst, och nu 2 som jag ev ska köpa... tänk om nån av dem var smittbärare :eek:

jösses... detta är inte nyttigt... det är bara att vänta och se, antingen blir det ett levande föl eller så blir det inte ett levande föl

Ja jag har också hört att de inte kastar 2 gånger pga. abortvirus, men kan man verkligen vara säker på det ?? Jag skulle nog ändå vara jättenervös och vaccinera. Vi har ett sto till i vårat stall som ska föla i början av juni, så om två månader är hon vid samma tidpunkt som min var i förra veckan, och då får vi väl veta:confused: På sätt och vis var det ju dumt att vi inte skickade prov för då hade man ju sluppit grubbla, men men gjort är gjort och fölisen död. Vi får helt enkelt bara vänta och se.

Nu är det konstaterat abortvirus på en anläggning här i Östergötland och jag var där och tränade för två veckor sedan. Stona är vaccinerade och de går inte tillsammans med hästen som var på träning men de står i samma stall.

Så nu är det bara att bita ihop och förbereda sig på det värsta. Första fölet beräknat till slutet av mars...

du har inte lust att skriva vilken? Bor i östergötland och har varit runt lite.... vill du inte skriva här så PM a!

lite orolig för min märr :(

Stackars er...Inte kul att vänta och se. Men min veterinär sa att de behöver inte bli smittade även om de har kommit i närheten av viruset. Om jag betäcker om min så ska hon få stå i karantän i 11 månader;) (fast jag vet ju inte säkert varför hon kastade)

Jag har varit med om en kastning och det var år 2001. Stoet kastade en vecka före beräknad fölning. :cry: Jag ringde förstås veterinären och han sa att vi skulle ta ett prov på fosterhinna, lunga, mjälte och lever för att utesluta abortvirus. Veterinären trodde alltså INTE att det var abortvirus. Gissa om vi blev chockade bägge två när det faktiskt var det!! Vi kunde spåra smittan till ett djursjukhus där jag haft ett annat sto med föl pga fölsjuka. Stoet på djursjukhuset fick nämligen en oförklarlig febertopp precis innan jag fick ta hem sto och föl. Vår gissning är att det var abortviruset som gjorde henne sjuk.

Hade jag tänkt mig för hade jag förstås isolerat sto och föl när de kom hem från djursjukhuset, men det är alltid lätt att vara efterklok...

Fölungen med fölsjuka överlevde i alla fall mot alla odds och är idag mitt nuvarande avelssto. Om jag förstått saken rätt så ligger abortviruset latent hos de som haft det och kan blossa upp igen vid stress eller andra faktorer. Stämmer det? I så fall har mitt nuvarande avelssto viruset vilande i kroppen. Hon har dock fått fyra friska fölungar på rad så risken är nog liten för att hon ska bli sjuk och kasta. /AFF

KL

Jag köpte ett dräktigt sto i jan 05.
Hon var då i 5:e mån. Vaccinerade mot abortvirus.
Beräknad fölning i slutet av juni men 3,5 v för tidigt satte förlossningen igång.
Jag hade tur som var där.
Fölet kom i yttrefostersäcken (red bag delivery) och jag fick klippa sonder den för att få ut fölungen.
Den levde. Prematur med hängande öron mm.
Stoet hade inte mjölk (har aldrig haft problem med det vare sig förr eller senare) så det var nog eg en kastning. Den borde inte levt.
Tog ut vet som sprutade igång mjölken medans vi nappade med hämtad mjölk från en uppfödarbekant.
Fölet stod aldrig upp men var pigg och sprang liggandes runt i boxen.
Efter 18 h med nappflaskan tappade en i temp, vet tillkallades och resa till Ultuna (drygt 20 mil) förbereddes.
Värmefilt och dropp i lastbilen...
Ultuna jobbade med hingstungen i 18 h innan den fick lungödem och avlivades.

Obduktion gjordes på min inrådan och abortvirus var svaret.
Hörde sedan att 4 av 5 föl dött på gården där hon stod när jag köpte henne.
Min vet sade att jag skuue vänta minst 2 brunster innan ombetäckning så inte det nya fostret infekterades så hon fick gå tom det året.

Med facit i hand borde jag låtit avliva fölet direkt, men distrikts veterinärerna (sommarvikarier) som var ute informerade inte om de dåliga oddsen.

*kl*

Har ni sett några varningstecken på era ston innan kastning? Blev nämligen orolig idag då mitt sto utan förvarning plötsligt kastade sig åt sidan i hagen när jag kom för att hämta henne. Sedermera sparkade hon plötsligt bakut utan förvarning när hon stod uppbunden i gången, varpå hon argt tittade bakåt på magen. Pratade med en kompis som sa att så kan kastningar börja, så nu är jag lite orolig. Är annars inte hönsig av mig men har kämpat som en idiot för få till detta fölet så det vore rent ut sagt för jävligt att behöva förlora det. Kan man förebygga på ngt sätt? Hon är givetvis vaccinerad enligt konstens alla regler.

Jag tycker det mer låter som om ungen lever rövare i ditt stos mage.
Min unge som kom i mars-08 var vild i magen och mitt sto var uppenbart irriterad ofta, tittade sig argt mot magen, sparkade osv. Det gör väl ont antar jag när dom rumlar runt.

Året innan, när mitt sto kastade, fick hon små små blodblandade flytningar från en dag till en annan. Ett par dagar efter det växte juvret och hon började producera mjölk. Då förstod jag att det skulle gå åt skogen:(. Fölen (tvillingar) kom tre dagar efter mjölken satt igång om jag inte minns fel.
I övrigt var mitt sto som vanligt, pigg, glad, åt normalt. Däremot började en av hennes stokompisar valla runt henne i hagen två dagar innan kastningen, och en annan var väldigt beskyddande mot henne. Så dom kände nog på sig att det var fölning på gång. Men lite för tidigt då..:(

Jag tror du kan vara lugn, hur långt gången är hon?

Hon är snart 7 månader gången. Klart att bebis tar mer och mer plats därinne, den kan till och med sparka så att jag känt det när jag suttit i sadeln. Hon är dessutom förstagångare. Jag hade inte reflekterat över det mer om jag inte smsat kompisen för att fråga. Jag kollade juvret tidigare idag, för det har jag också hört, att juvret plötsligt fylls - men där var inget. Tack för lite pepping, jag tänker sluta rida henne nu. ;)

Jag är nästan säker på att det är bebis som "jäklas" med mamma, du ska se att du får en frisk och fin fölunge senare i vår!:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 583
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025