Sv: Gällande kastningar
Vi hade ett sto som kastade i sjunde månaden (detta är 20år sen). Fölet hittade vi inte, troligtvis har någon räv eller rovfågel tagit den.
Stoet hade mycket klydd med dräktigheten. Först så tog hon sig direkt, det var tvillingar och när den ena klämdes så dog den andra. Sen ville hon inte komma in ny brunst, det var många turer men till slut så tog hon sig igen, ny dräktighet men denna resorberades.
Då fick hon en infektion som var svår att häva och sen var det svårt att få henne brunstig igen.
Men tillslut så var där en ny dräktighet, tvillingar igen, men denna gång så överlevde den ena när den lilla klämdes.
Men problemen slutade inte. Stoet visade plötsligt konstant brunst under hela dräktigheten... Inga tecken på infektion eller något annat konstigt, men hon gick in och ur brunst hela tiden.
Fölet växte som det skulle och allt såg ut som det skulle men stoet var högbrunstig... (det blev många UL-undersökningar!)
Men det fick hon väl vara så länge fölet var kvar och mådde bra.
Men en dag var brunstkladdet blodblandat, tillbaka till stationen och då kunde de bara konstatera vad vi redan visst, där var inget föl kvar.
Det togs inga prover på henne, idag kan jag ångra det. Fölet letade vi väldigt efter för de ville obducera, men vi kunde inte hitta det, hon har kastat i hagen och den var stor.
Personligen tror jag att om det inte hade något med hennes hormoner att göra, vilket det kanske inte var med tanke på att fölet växte som det skulle, så tror jag att det var abortvirus. Hon stod i ett stall med två andra hästar, den ena tränades, kanske inte dessa som smittade henne, hon kan mycket väl ha dragit på sig smittan själv. Under hennes dräktighet fick hon nämligen göra 34 besök på flyinge... Dåvarande stuteriveterinär ville döpa fölet till NobelPrice och ta åt sig äran om det skulle bli ett föl av det hela.
Vi betäckte aldrig om henne, hon var 14år och detta skulle bli hennes första föl. Hon fick gå tillbaka till tävlingsbanan i stället.