Av någon anledning räknade jag med från när dagens föräldrar föddes. Fel såklart! Jag upplever det ändå som väldigt mycket vanligare att bägge föräldrar jobbar nu jämfört med när jag var liten. Min mamma var hemma med oss på halvtid och hon beskriver det som att det var massor med barn ”hemma” att umgås med. Så är det nog knappt någonstans idag.
På vilket sätt väljer jag att skapa ett problem när jag går och cyklar med mina barn till skolan och förskolan pga trafikkaos?
Jag håller helt med om att skolan bör göra något (senast idag kom de med uppmaningar på skolplattformen) och att man inte ska utöka möjligheterna att köra bil till skolan. Självklart!
Men jag tror att anledningen mer är att föräldrar själva åker bil till jobbet ett par km än att de curlar sina barn.
I stort sett alla klasskompisars föräldrar jobbade med något enstaka undantag för föräldraledighet med syskon.
Aha, jag förstod fel. Jag läste det som att du med anledning av trafiksituationen skjutsade barn till skolan.
Bra att skolan uppmanar till förändring! Det är en säkerhets-, hälso- och miljöfråga.
Åker folk i normalfallet verkligen bil till jobbet ett par km bort? Verkligen udda!