Gå själv på shoppingcenter

Av någon anledning räknade jag med från när dagens föräldrar föddes. Fel såklart! Jag upplever det ändå som väldigt mycket vanligare att bägge föräldrar jobbar nu jämfört med när jag var liten. Min mamma var hemma med oss på halvtid och hon beskriver det som att det var massor med barn ”hemma” att umgås med. Så är det nog knappt någonstans idag.

På vilket sätt väljer jag att skapa ett problem när jag går och cyklar med mina barn till skolan och förskolan pga trafikkaos?

Jag håller helt med om att skolan bör göra något (senast idag kom de med uppmaningar på skolplattformen) och att man inte ska utöka möjligheterna att köra bil till skolan. Självklart!

Men jag tror att anledningen mer är att föräldrar själva åker bil till jobbet ett par km än att de curlar sina barn.

I stort sett alla klasskompisars föräldrar jobbade med något enstaka undantag för föräldraledighet med syskon.

Aha, jag förstod fel. Jag läste det som att du med anledning av trafiksituationen skjutsade barn till skolan.

Bra att skolan uppmanar till förändring! Det är en säkerhets-, hälso- och miljöfråga.
Åker folk i normalfallet verkligen bil till jobbet ett par km bort? Verkligen udda!

I stort sett alla klasskompisars föräldrar jobbade med något enstaka undantag för föräldraledighet med syskon.

Aha, jag förstod fel. Jag läste det som att du med anledning av trafiksituationen skjutsade barn till skolan.

Bra att skolan uppmanar till förändring! Det är en säkerhets-, hälso- och miljöfråga.
Åker folk i normalfallet verkligen bil till jobbet ett par km bort? Verkligen udda!
Mina kollegor som har 2-3km till jobbet tar bilen

Av någon anledning räknade jag med från när dagens föräldrar föddes. Fel såklart! Jag upplever det ändå som väldigt mycket vanligare att bägge föräldrar jobbar nu jämfört med när jag var liten. Min mamma var hemma med oss på halvtid och hon beskriver det som att det var massor med barn ”hemma” att umgås med. Så är det nog knappt någonstans idag.

På vilket sätt väljer jag att skapa ett problem när jag går och cyklar med mina barn till skolan och förskolan pga trafikkaos?

Jag håller helt med om att skolan bör göra något (senast idag kom de med uppmaningar på skolplattformen) och att man inte ska utöka möjligheterna att köra bil till skolan. Självklart!

Men jag tror att anledningen mer är att föräldrar själva åker bil till jobbet ett par km än att de curlar sina barn.
Jag är född 89 och jag kan nog inte minnas en enda klasskompis med hemmavarande föräldrar? Möjligen om de var föräldralediga med småsyskon isf.

Även om curlingeffekten säkert har en viss del i det hela tror jag att det finns andra anledningar som påverkar mer. Såhär upplever jag det kring vår skola:

1. Det är väldigt mycket vanligare nu än för 30-40 år sen att båda föräldrarna jobbar. Då finns det dels ingen som tycker sig ha tid att gå eller cykla med barnen till skolan om det gäller mindre barn som behöver sällskap. För större barn som kan gå själva finns möjligheten till skjuts eftersom föräldrarna ändå ska iväg med bilen.

2. Många skolor är byggda på 60-70-talen och har inte infrastruktur för hämta och lämna i bil i större utsträckning.

3. På grund av 1 och 2 så blir det trafikkaos kring skolan vilket gör att många föräldrar som hade velat låta sina barn gå till skolan istället skjutsar dem.

4. De som faktiskt går eller cyklar med sina barn låter dem inte göra det själva pga 1 och 2 och 3.

Jag tillhör kategori 4. Min son går i förskoleklass och det finns inte en chans att han får gå själv till skolan nu eller i åk 1 iaf. Har inte att göra med att gå själv i sig utan trafiksituationen kring skolan. Det händer exempelvis nästan varje dag att vi måste gå ut och gå i körbanan eftersom föräldrar har parkerat på trottoaren och blockerat framkomligheten 😡

Sen tror jag inte det handlar så mycket om curlade barn utan barn som gör som sina föräldrar. Jag har ett antal personer i min omgivning utan fysiska hinder och ett par kilometer till jobbet som ”måste ta bilen”. Barn gör som vi gör…
Jag gick på en skola byggd på slutet av 80 början 90 och redan var det på slutet av på 90-talet var det trafikkaos vid skolan.

Det på en skola där minst 50% av eleverna behövde skjuts pga långt till skolan

Jag är född 89 och jag kan nog inte minnas en enda klasskompis med hemmavarande föräldrar? Möjligen om de var föräldralediga med småsyskon isf.
Jag är också född -89 och de enda som hade hemmavarande föräldrar när vi var små var några enstaka mammor som jobbade som dagmamma (alltså hade arbetsplatsen i hemmet) och så barnet som hade föräldrar som var bönder. Möjligen om man gick hem till någon mormor som bodde i närheten.

Jag hade en kompis under tonåren som är född -82 (det vill säga nästan tio år äldre än jag, hennes föräldrar var en ganska bra bit äldre än mina), hennes mamma var hemmafru. Och hon var ganska ensam om det redan på den tiden.

Även om curlingeffekten säkert har en viss del i det hela tror jag att det finns andra anledningar som påverkar mer. Såhär upplever jag det kring vår skola:

1. Det är väldigt mycket vanligare nu än för 30-40 år sen att båda föräldrarna jobbar. Då finns det dels ingen som tycker sig ha tid att gå eller cykla med barnen till skolan om det gäller mindre barn som behöver sällskap. För större barn som kan gå själva finns möjligheten till skjuts eftersom föräldrarna ändå ska iväg med bilen.

2. Många skolor är byggda på 60-70-talen och har inte infrastruktur för hämta och lämna i bil i större utsträckning.

3. På grund av 1 och 2 så blir det trafikkaos kring skolan vilket gör att många föräldrar som hade velat låta sina barn gå till skolan istället skjutsar dem.

4. De som faktiskt går eller cyklar med sina barn låter dem inte göra det själva pga 1 och 2 och 3.

Jag tillhör kategori 4. Min son går i förskoleklass och det finns inte en chans att han får gå själv till skolan nu eller i åk 1 iaf. Har inte att göra med att gå själv i sig utan trafiksituationen kring skolan. Det händer exempelvis nästan varje dag att vi måste gå ut och gå i körbanan eftersom föräldrar har parkerat på trottoaren och blockerat framkomligheten 😡

Sen tror jag inte det handlar så mycket om curlade barn utan barn som gör som sina föräldrar. Jag har ett antal personer i min omgivning utan fysiska hinder och ett par kilometer till jobbet som ”måste ta bilen”. Barn gör som vi gör…
Jo det låter ju som ungefär den bedömningen som forskningen om det också gjort tycker jag.

Tror den aktuella lösningen som många kommuner funderar över är att helt enkelt försöka försvåra och flytta bort billämningsmöjligheterna för att säkra runt skolan och uppmuntra till cykel och gång och samtidigt göra en kampanj. Sedan har ju åsikten om cykling flyttats mot att det är farligt att cykla och värt att hata cyklister, medan det på 80-talet var helt normalt att cykla.

Ur kommun och landstings synvinkel är det ju viktigt att få ordning på situationen dels eftersom den är farlig såklart, även för barn som är på väg ur bilen men också eftersom det är centralt för folkhälsan sedan att barnen tar sig till skolan själva.

Men det är ju också såklart det vi diskuterade i tråden att på 80-talet var man inte för liten att gå till skolan om man var 7 år, medan man är det numera. Det kan ju både bero på ökad trafik, att skolorna ligger mer spritt och att folk kör och äger mer bil helt enkelt. En normal 80-talsförälder i min klass tex cyklade ju helt enkelt till jobbet. Och btw det normala var också att båda föräldrarna jobbade, men att många mammor kanske kom hem lite tidigare än pappor.

Det är ju så att säga egentligen inte, statistiskt sett, barnets bästa att bli lämnad vid skolan av bil. Det bästa för barnet är ju egentligen statistiskt sett att få gå själv eftersom det är det som statistiskt sett gör att barnet inte kostar landstinget lika mycket pengar i framtiden. (vilket även ur barnets synvinkel såklart måste vara det bästa, även om det är i en ålder då föräldern inte längre är direkt aktiv i vården av barnet.).

Senast ändrad:
Det tror jag helt beror på var man växte upp. Där jag växte upp var hemmafru mycket ovanligt, medan det absolut däremot fanns mammor som jobbade kortare dagar eller, kanske vanligare, kunde gå vara på jobbet 07:00 så pappa gav frukost, men då även var hemma klockan 15.30 och kunde ge mellis.

(Vanligt bland mina direkta väninnor var att mamman var ensamstående och kom hem runt 18 o fixade middag. Att fixa mellis var något man kunde göra i lugn och ro med sin kompis runt 10 årsåldern och fick på fritids när man var yngre (dit man gick tillsammans med sina klasskamrater eftersom det låg ett kvarter eller två från skolan, men ett kvarter eller två närmre hemma, dit man gick själv, efter fritids. Glömde man nyckeln kunde man sitta och läsa i trappen eller gå till mammas jobb och hämta en. Varje skola hade skolpoliser (typ 12 åringar) som stod med en orange cape vid de två övergångsställena, små barn fick bara gå över om skolpolisen hade kontrollerat att vägen var fri och ställt sig mitt i övergångsstället med utsträckta armar.)

Att det inte finns massor med barn "hemma" att umgås med beror nog mer på att alla barnen åker på aktiviteter varje kväll, så de spelar inte fotboll i kvarteret längre utan bara på fotbollsträning. Och såklart när de är äldre att de umgås med varandra när de spelar dataspel.

Senast ändrad:

Och @Wingates och @Kiwifrukt

Jag kan ju såklart inte veta hur det var på just era skolor. När jag skrev att min mamma beskriver det som att det var massor av barn hemma var det innan jag gick i skolan. Men när jag gick i lågstadiet var hon också hemma på dagarna (jobbade deltid kvällstid) och jag var verkligen inte ensam om att mamma var hemma, även om det såklart inte heller var så för alla, eller de flesta.

Och även statistiken beskriver det. År 1998 gick 56 % av alla barn i åldern 6-9 på fritids. Läsåret 2019/2020 var denna siffra 83,4 % (Skolverket), ökning med 30 %.

Även om del av förklaringen vore att det var vanligare att 6-åringar gick hem själva och var ensamma hemma efter skolan år 1998 jämfört med idag lär det knappast vara hela sanningen.

1998 var äldsta statistiken jag hittade, men det är ju inte orimligt att tro att andelen sjunker mer ju längre bak i tiden man går.

Om det är ”normalfallet” att folk åker bil ett par km till jobbet vet jag inte. Men jag behöver inte kolla så långt i mina omgivningar för att se ett antal sådana exempel…

Senast ändrad:
Och jag förstår heller inte varför alternativet är ”föräldrar som går och/eller cyklar med sina barn till skolan” och inte ”barnet går/cyklar själv till skolan”.

Min mamma jobbar, och har alltid jobbat, inom vården och var ledig minst en vardag i veckan när vi var små. Minst en dag jobbade hon dessutom kväll och var hemma när vi gick till skolan på morgonen. Hon körde inte oss, hon cyklade inte med oss, hon gick inte med oss. När vi var riktigt små (upp till typ tvåan kanske) var alternativen åka bil till morgonfritids när pappa körde till jobbet på morgonen (6-tiden, mamma körde den yngre delen av syskonskaran som skulle till dagmamma) eller så gick vi själva ner till busshållplatsen och väntade på skolbussen om mamma var hemma. Från trean och uppåt hade vi inget morgonfritids och då cyklade vi själva, varje dag. För mig är det helt orimligt att någon som går på mellanstadiet inte kan cykla själv till skolan. Vägen/trafiken är inte värre idag än i slutet på 90-talet när jag var så gammal, förutom just kaoset vid lämning och hämtning på skolan. För det är samma kaos på eftermiddagen när ungarna ska hem.

Fast hela mitt inlägg gick ju ut på varför jag trodde föräldrar inte lät sina barn gå eller cykla själva till skolan, och varför inte jag gör det. Jag pratade dock om yngre barn än mellanstadiet.

Sen argumenterar jag inte för att det är rimligt att folk skjutsar sina mellanstadiebarn till skolan, absolut inte! Jag skrev bara vad jag trodde var anledningar till det.

Om det är ”normalfallet” att folk åker bil ett par km till jobbet vet jag inte. Men jag behöver inte kolla så långt i mina omgivningar för att se ett antal sådana exempel…
Det här är definitivt sant. Jag jobbade ett halvår på ett företag som ligger kanske någonstans mellan 4 och 6 km från mitt hem. De andra två anställda på det företaget bodde också på samma ort, den ena ungefär med samma avstånd som jag och den andra betydligt närmare. Alla tre åkte i varsin bil till och från jobbet (jag slutade dock en timme senare än de andra så jag hade inte kunnat samåka med dem ens om jag hade velat). Jag körde ju också bil, trots intentioner om att cykla när jag började där. :o

Jag är också född -89 och de enda som hade hemmavarande föräldrar när vi var små var några enstaka mammor som jobbade som dagmamma (alltså hade arbetsplatsen i hemmet) och så barnet som hade föräldrar som var bönder. Möjligen om man gick hem till någon mormor som bodde i närheten.

Jag hade en kompis under tonåren som är född -82 (det vill säga nästan tio år äldre än jag, hennes föräldrar var en ganska bra bit äldre än mina), hennes mamma var hemmafru. Och hon var ganska ensam om det redan på den tiden.
Född -75 här och samma sak. Nästan inga hemmafruar, utom den som var dagmamma då. (kan inte ta gift på att det inte var någon men kan inte sätta fingret på någon hemmafru, men det kanske var så att fler var hemma tills skolan startade? Det vet jag inget om, det var ju betydligt färre som gick på dagis då.)

Även om del av förklaringen vore att det var vanligare att 6-åringar gick hem själva och var ensamma hemma efter skolan år 1998 jämfört med idag lär det knappast vara hela sanningen.

1998 var äldsta statistiken jag hittade, men det är ju inte orimligt att tro att andelen sjunker mer ju längre bak i tiden man går.

6 åringar gick inte i skolan på 80- och 90-talet, de gick på dagis. Dagis kunde vara öppet till 18:30.
Dagis hade däremot några timmar med skolförberedande verksamhet för 6 åringar som att titta lite på bokstäver och siffror.

Samtidigt gick inte lika många barn på dagis då som går i förskola nu. Det fanns en massa trefamiljssystem och dylikt och kanske var fler hemma tills barnen började i skolan och då började jobba (låter mer som min mormor (som var hemma tills barnen började i skola och sedan var lärare) men kanske, vet inte)

När barnen var sju gick de från skolan till fritids, som inte låg på skolan vanligen, men alla fick inte plats på fritids, så vissa dagmammor hade fritidsbarn utöver sina dagbarn. När barnen var 10-11 eller så, minns inte, upphörde fritids och man kunde gå hem direkt från skolan.

Sedan kunde såklart många mammor sluta jobba så de var hemma runt 15,30 och då var barnen hemma, inte på aktiviteter som numera.

Senast ändrad:
Född -75 här och samma sak. Nästan inga hemmafruar, utom den som var dagmamma då. (kan inte ta gift på att det inte var någon men kan inte sätta fingret på någon hemmafru, men det kanske var så att fler var hemma tills skolan startade? Det vet jag inget om, det var ju betydligt färre som gick på dagis då.)

Fast hemmafru är ju nödvändigtvis inte samma sak. Min mamma arbetade också, även om hon var hemma på dagarna. Min koppling till detta från början var att det faktum att det är större andel som åker bil till jobbet varje morgon ger större andel som då passar på att lämna sina barn i skolan med bil.

Och även statistiken beskriver det. År 1998 gick 56 % av alla barn i åldern 6-9 på fritids. Läsåret 2019/2020 var denna siffra 83,4 % (Skolverket), ökning med 30 %.

När jag gick på lågstadiet existerade inte fritids där jag växte upp. Det var dagmammor för hela slanten. Föräldrarna arbetade alltså och barnen gick till dagmammor efter skolan. Vet inte var dagmammor kommer in i statistiken du presenterar. Jag vet i alla fall att de har försvunnit i rask takt sedan 90-talet. Nu finns ett fritids på den skolan jag gick på som barn.

När jag var 9 år gick jag hem själv. Lagade mat osv samtidigt som mina föräldrar var 20 km bort på sina arbetsplatser, utan mobiltelefon. Inte var jag hemma alltid heller. Fri som en fågel. Ja tiderna ändras!

Fast hemmafru är ju nödvändigtvis inte samma sak. Min mamma arbetade också, även om hon var hemma på dagarna. Min koppling till detta från början var att det faktum att det är större andel som åker bil till jobbet varje morgon ger större andel som då passar på att lämna sina barn i skolan med bil.
Absolut, så egentligen är det ju kanske en del i att vi mer och mer frångått att cykla till jobbet, även korta sträckor, och istället kör bil. Vilket ju är dåligt för både folkhälsan, barnhälsan, uppvärmningen och barns och föräldrars lungor och trafiksäkerheten runt skolan.

Så det är verkligen att slå många flugor i en smäll att försöka styra om bilåkandet.

I en första del att bara styra bort bilen från skolområdet för barnens skull (det egna det som skjutsas och de andra som andas in avgaserna och blir överkörda) och i andra hand att styra om oss alla till cykel.

6 åringar gick inte i skolan på 80- och 90-talet, de gick på dagis. Dagis kunde vara öppet till 18:30.
Dagis hade däremot några timmar med skolförberedande verksamhet för 6 åringar som att titta lite på bokstäver och siffror.

Jag vet och det är också därför statistiken börjar 1988. Då kom förskoleklass och åldrarna på fritids blev jämförbara.

Samtidigt gick inte lika många barn på dagis då som går i förskola nu. Det fanns en massa trefamiljssystem och dylikt och kanske var fler hemma tills barnen började i skolan och då började jobba (låter mer som min mormor (som var hemma tills barnen började i skola och sedan var lärare) men kanske, vet inte)

Absolut var det så. Men kombinationen två heltidsarbetande föräldrar och barn som inte gick i förskola/fritids på 90-talet tror jag inte var jättevanligt?

När jag gick på lågstadiet existerade inte fritids där jag växte upp. Det var dagmammor för hela slanten. Föräldrarna arbetade alltså och barnen gick till dagmammor efter skolan. Vet inte var dagmammor kommer in i statistiken du presenterar. Jag vet i alla fall att de har försvunnit i rask takt sedan 90-talet. Nu finns ett fritids på den skolan jag gick på som barn.

När jag var 9 år gick jag hem själv. Lagade mat osv samtidigt som mina föräldrar var 20 km bort på sina arbetsplatser, utan mobiltelefon. Inte var jag hemma alltid heller. Fri som en fågel. Ja tiderna ändras!

Vet inte riktigt på vilket sätt de kommer in. Gissar att de beror på om de var kommunala dagmammor eller om det arrangerades privat? Jag djupdök inte i statistiken så.

Men jag var inte ute efter att argumentera om hur många som arbetade heltid eller inte egentligen. Utan som del av anledningen till att skjutsandet ökat. Jag har svårt att tro att allt annat lika så 1995 lät en förälder som tog bilen till jobbet barnet samtidigt gå, medan idag får barnet åka med i bilen?

Absolut, så egentligen är det ju kanske en del i att vi mer och mer frångått att cykla till jobbet, även korta sträckor, och istället kör bil. Vilket ju är dåligt för både folkhälsan, barnhälsan, uppvärmningen och barns och föräldrars lungor och trafiksäkerheten runt skolan.

Så det är verkligen att slå många flugor i en smäll att försöka styra om bilåkandet.

I en första del att bara styra bort bilen från skolområdet för barnens skull (det egna det som skjutsas och de andra som andas in avgaserna och blir överkörda) och i andra hand att styra om oss alla till cykel.

Verkligen. Det pratas så mycket om att barn rör sig mindre och mindre och är så stillasittande osv. Helt sant! Men sen görs kopplingen till curlingföräldrar. När jag istället tror att det till större del handlar som stillasittande föräldrar som får mindre och mindre vardagsmotion.

Jag vet och det är också därför statistiken börjar 1988. Då kom förskoleklass och åldrarna på fritids blev jämförbara.

Absolut var det så. Men kombinationen två heltidsarbetande föräldrar och barn som inte gick i förskola/fritids på 90-talet tror jag inte var jättevanligt?
Vet inte, har bara subjektiva bedömningar. Tex släktingar gjorde så, dvs gick omlott, och verkade anse att det var väldigt normalt. Möjligt att mamman hade någon timma kortare dagar? inte studerat det närmre eftersom jag var så liten.

De där trefamiljssystemen som fanns på 80-talet begriper jag faktiskt inte alls hur de fungerade och inte mamma heller trots att jag gick i ett under något år. Helt galet, verkade gå ut på att man hade typ tre barn istället för ett för det mesta :rofl:

Sedan fanns en variant där barnet gick på en typ av lekläger på förmiddagen och så hämtade man ungen på lunchen och släppte av det på nästa lekläger på eftermiddagen efter att ha gett den lunch. Mamma lyckades råka få en extra unge på den vändan också istället för att lyckas avlasta mig någonstans.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 213
Senast: GoLightly
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama