Gå själv på shoppingcenter

Njae, det beror nog främst på det fria skolvalet. För väljer du inte närmaste skolan så får du inte skolskjuts. Så är det en populär skola så blir resultatet att en väldigt stor andel av eleverna bor i ”fel område” och måste få skjuts dit av föräldrarna.

Det handlar, tyvärr (?), inte ett enda dugg om det.
Tätorten är dessutom såpass liten att det inte hade spelat så väldigt stor roll.

Hon hade jobbet åt andra hållet från min skola. Det skulle definitivt ha tagit henne minst 30 minuter att gå fram och tillbaka med mig och sedan cykla till jobbet. Så vi åkte säkert ungefär samtidigt. Jag gick sedan också själv från skolan till fritids och hem från fritids när det var slut. Men det var också så det var, barn gick till skolan, det var det normala så det var inget någon reflekterade över att inte göra.

Jag skjutsade mitt barn när han gick förskoleklass också, dock åt helt fel håll för jobbet. När han började skolan fick han skolbuss och gick med pappa till skolbussen eftersom de skulle till samma busstopp men han kunde också gå själv, 600 meter ungefär.

Eftersom det är 2,4 km till skolan så började inte cyklas själv förrän det inte längre var skolbuss då de började mellanstadiet 9 år.

Det är ju en praktisk lösning men ändå ett trafiksäkerhetsproblem för kommunen och ett hälsoproblem för landstinget.

Det här med cykla själv är oerhört praktiskt faktiskt, men inte ens när jag var liten fick man cykla förrän man var 9, det var någon regel de hade på skolan, utan man fick snällt gå.

Min skola hade regeln att man fick inte cykla till skolan i ettan. Min mamma tyckte att det var hon som bestämde om hennes barn cyklade eller gick till skolan. Så jag cyklade. Utom första terminen då min mamma kommit överens med en annan mamma att jag skulle gå tillsammans med en pojke från min klass som bodde nära.

Jag tycker faktiskt att det inte är skolans uppgift att ha åsikter om hur eleverna tar sig till skolan. Det är föräldrarnas uppgift. De känner sina barn bäst och de vet bättre hur skolvägen ser ut.

Min skola hade regeln att man fick inte cykla till skolan i ettan. Min mamma tyckte att det var hon som bestämde om hennes barn cyklade eller gick till skolan. Så jag cyklade. Utom första terminen då min mamma kommit överens med en annan mamma att jag skulle gå tillsammans med en pojke från min klass som bodde nära.

Jag tycker faktiskt att det inte är skolans uppgift att ha åsikter om hur eleverna tar sig till skolan. Det är föräldrarnas uppgift. De känner sina barn bäst och de vet bättre hur skolvägen ser ut.
Grejen är väl att det finns försäkringar som styr. Så om nåt händer på skolvägen kanske det är skolans försäkring som går in?

Åtminstone tror jag det är så här, och likadant är det för jobbvägen. Halkar jag och skadar mig på väg till jobbet så är det jobbets försäkring som går in.

Grejen är väl att det finns försäkringar som styr. Så om nåt händer på skolvägen kanske det är skolans försäkring som går in?

Åtminstone tror jag det är så här, och likadant är det för jobbvägen. Halkar jag och skadar mig på väg till jobbet så är det jobbets försäkring som går in.

Men det är fortfarande föräldern som har bestämmanderätt utanför skoltid när det gäller barnet.

Det handlar, tyvärr (?), inte ett enda dugg om det.
Tätorten är dessutom såpass liten att det inte hade spelat så väldigt stor roll.
Så är det här också. Orten slash byn slash upptagningsområdet är så litet att det ”egentligen” är bara de allra minsta barnen som är berättigade skolskjuts. De barn som har längst sträcka till skolan har kanske fyra-fem kilometer och det är utmarker både nu och när jag gick i skolan. I min klass hade vi två som bodde så ”långt” bort och det var många jämfört med andra klasser. Ingen väljer vår skola som inte själv bor här, det är för långt bort åt ”fel” håll.

Jag får heller inte ihop det med hur det ska vara praktiskt med livspusslet på just vår ort. Skolan börjar åtta och det är då det är trafikkaos. Mig veterligen börjar de flesta jobb antingen sju eller åtta. På vår lilla ort finns ett Ica (med personal som antingen är alldeles för gamla eller alldeles för unga för att ha små barn), hemtjänsten och typ en mack med två anställda. Det är de enda jobb som finns här frånsett några egenföretagare. Alla andra måste jobba i stan, med 45 minuters resväg. Om jag hade lämnat ungar klockan åtta på skolan hade jag inte varit på jobbet före nio. Och trafikkaoset fanns långt före covid och eventuella hemmajobb. Om inte alla föräldrarna jobbar i hemtjänsten och inte har passet som börjar sju varje skoldag så fattar jag inte när folk börjar jobba?

När jag var liten lämnades vi av på morgonfritids om våra föräldrar jobbade (och då kom ju inte alla samtidigt utan någon gång mellan 6-8) eller så cyklade vi själva till skolan när vi blev stora nog att slippa fritids.

Så är det här också. Orten slash byn slash upptagningsområdet är så litet att det ”egentligen” är bara de allra minsta barnen som är berättigade skolskjuts. De barn som har längst sträcka till skolan har kanske fyra-fem kilometer och det är utmarker både nu och när jag gick i skolan. I min klass hade vi två som bodde så ”långt” bort och det var många jämfört med andra klasser. Ingen väljer vår skola som inte själv bor här, det är för långt bort åt ”fel” håll.

Jag får heller inte ihop det med hur det ska vara praktiskt med livspusslet på just vår ort. Skolan börjar åtta och det är då det är trafikkaos. Mig veterligen börjar de flesta jobb antingen sju eller åtta. På vår lilla ort finns ett Ica (med personal som antingen är alldeles för gamla eller alldeles för unga för att ha små barn), hemtjänsten och typ en mack med två anställda. Det är de enda jobb som finns här frånsett några egenföretagare. Alla andra måste jobba i stan, med 45 minuters resväg. Om jag hade lämnat ungar klockan åtta på skolan hade jag inte varit på jobbet före nio. Och trafikkaoset fanns långt före covid och eventuella hemmajobb. Om inte alla föräldrarna jobbar i hemtjänsten och inte har passet som börjar sju varje skoldag så fattar jag inte när folk börjar jobba?

När jag var liten lämnades vi av på morgonfritids om våra föräldrar jobbade (och då kom ju inte alla samtidigt utan någon gång mellan 6-8) eller så cyklade vi själva till skolan när vi blev stora nog att slippa fritids.

Det finns många anledningar till att man kan lämna barnet kl.8. Flextid så man kan välja själv när man börjar är bara ett exempel. Det finns dessutom betydligt fler arbete som inte är vanlig dagtid än bara hemtjänsten. T.ex. industrins alla skiftjobb.

Ett bra exempel när skola och försäkringsbolag tar ett välgrundat ansvar för barnens säkerhet samt enligt likhetsprincipen.

Att ett barn "kan cykla" är inte samma sak som att ett barn "samtidigt kan hantera trafik".
Min klasskompis bror blev påkörd och dog på väg till skolan. En kompis blev påkörd, hamnade under bilen och fick "bara" frakturer på arm och ben och stora skrapsår i hela ansiktet m.m.
Båda hade farit rätt ut i vägen (på samma väg) utan att komma ihåg att se sig för.

Ok jag kan specificera, föräldrarna på skolan hade kommit överens om att man inte fick cykla innan man var 9 eftersom det skulle bli tjafs om föräldrarna tillät olika, med tanke på skolväg osv. (och mamma kör på att hålla även överenskommelser hon inte helt håller med om är bäst för just hennes barn.)

Ok jag kan specificera, föräldrarna på skolan hade kommit överens om att man inte fick cykla innan man var 9 eftersom det skulle bli tjafs om föräldrarna tillät olika, med tanke på skolväg osv. (och mamma kör på att hålla även överenskommelser hon inte helt håller med om är bäst för just hennes barn.)

Det är var inte så. Det var skolan. Jag var inte den enda i klassen som cyklade och det var inget tjafs. Oavsett så bestämmer varje förälder över sitt barn och jag tycker att 9 år är väldigt sent för att få cykla till skolan själv men så bodde jag då och bor nu i väldigt barnvänliga områden djärvare jag när jag var liten eller mitt barn behövde ta sig över en större väg för att komma till skolan. En mindre 30-väg med väldigt god sikt var den enda när min dotter gick på lågstadiet.

Det är var inte så. Det var skolan. Jag var inte den enda i klassen som cyklade och det var inget tjafs. Oavsett så bestämmer varje förälder över sitt barn och jag tycker att 9 år är väldigt sent för att få cykla till skolan själv men så bodde jag då och bor nu i väldigt barnvänliga områden djärvare jag när jag var liten eller mitt barn behövde ta sig över en större väg för att komma till skolan. En mindre 30-väg med väldigt god sikt var den enda när min dotter gick på lågstadiet.
Ok vi har nog bara olika filosofi där. Jag är mer att man ska gärna göra det som är bäst för alla barn, inte det som är bäst för ens eget bara utan väga in andra aspekter.

Dvs som mamma tänkte, om alla kommit överens om att man går till skolan tills man är 9 för att lille Pelle jättegärna vill cykla men har en stor väg, ja då får lilla Badger gå ett år till då, det är inget större besvär för Badger men en riktigt bra sak för Pelle.

Min mamma var kanske lite extrem där och tyckte självklart gärna att mitt barn får stå lite tillbaka för en gästs barn eller ett barn på besök.

(en mer extrem sak av mitt barn först (som fick mig att tänka att det fanns andra föräldrar som såg annorlunda på saken) var när jag passade två små sysslingar vid ett event. när jag var 19 eller så Satte dem nära så de såg bra och kom tidigt. Men så kom en annan förälder som prioriterade sina barn och satte dem framför mina små sysslingar, det var väl ok tänkte jag. Sedan började de gå fram och tillbaka och skulle ge godis och kakor och mackor och dricka. Klev på min ena sysslings klänning och på min lilla 5 åriga sysslings fot så han grät (och självklart på min klänning och fot men det må väl vara hänt), och blev arga när jag blev arg. De prioriterade sina barns godis framför andra barns hälsa. Det är ju en extremvariant såklart men det är förvånansvärt många föräldrar som gör så. Eller prioriterar sina barns, lite kul, framför Tant Agdas välmående. Dina föräldrar skulle såklart inte gjort så.)

Såklart att om det hade varit en skolegel som inte hade en rimlig förklaring skulle hon säkert låtit mig cykla precis som din mamma lät dig.

Senast ändrad:
Ok vi har nog bara olika filosofi där. Jag är mer att man ska gärna göra det som är bäst för alla barn, inte det som är bäst för ens eget bara utan väga in andra aspekter.

Dvs som mamma tänkte, om alla kommit överens om att man går till skolan tills man är 9 för att lille Pelle jättegärna vill cykla men har en stor väg, ja då får lilla Badger gå ett år till då, det är inget större besvär för Badger men en riktigt bra sak för Pelle.

Min mamma var kanske lite extrem där och tyckte självklart gärna att mitt barn får stå lite tillbaka för en gästs barn eller ett barn på besök.

(en mer extrem sak av mitt barn först (som fick mig att tänka att det fanns andra föräldrar som såg annorlunda på saken) var när jag passade två små sysslingar vid ett event. när jag var 19 eller så Satte dem nära så de såg bra och kom tidigt. Men så kom en annan förälder som prioriterade sina barn och satte dem framför mina små sysslingar, det var väl ok tänkte jag. Sedan började de gå fram och tillbaka och skulle ge godis och kakor och mackor och dricka. Klev på min ena sysslings klänning och på min lilla 5 åriga sysslings fot så han grät (och självklart på min klänning och fot men det må väl vara hänt), och blev arga när jag blev arg. De prioriterade sina barns godis framför andra barns hälsa. Det är ju en extremvariant såklart men det är förvånansvärt många föräldrar som gör så. Eller prioriterar sina barns, lite kul, framför Tant Agdas välmående. Dina föräldrar skulle såklart inte gjort så.)

Såklart att om det hade varit en skolegel som inte hade en rimlig förklaring skulle hon säkert låtit mig cykla precis som din mamma lät dig.

Då får väl lille Pelles föräldrar förklara att han har en extra farlig skolväg som inte andra barn har så att han förstår varför han inte får när andra får. Livet är inte rättvist. Detta var bara skolan (eller min lärare jag vet faktiskt inte vilket) som sagt det innan det ens varit ett första föräldramöte.

Då får väl lille Pelles föräldrar förklara att han har en extra farlig skolväg som inte andra barn har så att han förstår varför han inte får när andra får. Livet är inte rättvist. Detta var bara skolan (eller min lärare jag vet faktiskt inte vilket) som sagt det innan det ens varit ett första föräldramöte.
Ja men nu kom föräldrarna överens om att det inte var så. Utan de andra barnen kunde mycket väl och tryggt gå den sträckan tills alla var redo att cykla.

Dessutom är det mycket med hjärnans utveckling och att kunna uppfatta trafik så det var säkert en ur många olika synvinklar en lämplig ålder att komma överens om.

Jag anser fortfarande att man som förälder måste ta hänsyn till alla barn inte bara sitt eget.

Så då är det lätt att förklara för sitt barn, livet är inte rättvist och ibland måste man ta hänsyn till andra och dröja sitt roliga cyklande lite.

Ja men nu kom föräldrarna överens om att det inte var så. Utan de andra barnen kunde mycket väl och tryggt gå den sträckan tills alla var redo att cykla.

Dessutom är det mycket med hjärnans utveckling och att kunna uppfatta trafik så det var säkert en ur många olika synvinklar en lämplig ålder att komma överens om.

Jag anser fortfarande att man som förälder måste ta hänsyn till alla barn inte bara sitt eget.

Fats jag tycker att tvinga en hel skolklass att cykla för att en elev har en farligare skolväg eller av annan anledning inte klarar att cykla känns rätt överdrivet. Då får väl lille Pelle gå, ta bussen, bli körd av förälder eller nåt annat. Det är nog väldigt få klasser där alla cyklar utan en. Så Pelle lär inte vara ensam om att gå till skolan.

Extremversionen på detta var när vi började förskoleklassen och lärarna ville ha det till att inget barn fick ha husdjur hemma för att "lille Pelle" är allergisk mot pälsdjur och då kunde lille Pelle bli ledsen om alla andra berättade om sina husdjur. Det var varken lille Pelle eller lille Pelles mamma och pappa som tyckte det (dessutom hade Lille Pelles familj själva hund så det han egentligen var allergisk mot var tydligen häst), utan lärarna på skolan som ville förbjuda alla andra att ha husdjur. Det gick ett barn i min klass vars föräldrar försörjde sig som mjölkbönder, de gick fullständigt i taket. Skolan fick dra in sin löjliga regel om husdjursförbud.

Jag tycker nog att det är högst rimligt att en normal 9-åring får gå själv en stund på GeKås om en förälder faktiskt finns i samma byggnad. Som flera skrivit så är det viktigt, tycker jag, att barnet får börja öva på självständighet under relativt trygga förhållanden. Helt 100% säkert utan någon som helst risk för någonting blir det aldrig, livet funkar ju inte så. Rimliga risker måste man ta och tillåta sina barn att ta. Det är ju bland annat så man lär sig vettig riskbedömning. Föräldrarnas roll här tycker jag är att lotsa sina barn, prata om risker, avstyra de värsta tilltagen och finnas tillgängliga för hjälp om något skulle hända. Jag är en ganska riskmedveten person och har lätt för att sätta mig in i olika skräckscenarios, men har flera gånger som förälder fått backa och hejda mig själv för att ge min dotter nödvändig frihet. Åka buss hem från skolan istället för att fortsätta gå på fritids. Cykla till stallet själv. Få rida ut själv med en kompis. Börja åka moppe (ja, jag var skitorolig varje j-a gång i tre års tid). Ta körkort och börja köra bil själv (nej, oron slutar inte vid 18-årsdagen). Flytta 20 mil bort till sin tränare med två hästar vid 19 års ålder. Rida in unghästar. Riskerna blir som synes värre och värre, men mognaden och kunskapen ökar förhoppningsvis också successivt och det är viktigt att den får göra det. Under föräldrars ledning till en början, och sedan på egen hand under de första vuxenåren.

Extremversionen på detta var när vi började förskoleklassen och lärarna ville ha det till att inget barn fick ha husdjur hemma för att "lille Pelle" är allergisk mot pälsdjur och då kunde lille Pelle bli ledsen om alla andra berättade om sina husdjur. Det var varken lille Pelle eller lille Pelles mamma och pappa som tyckte det (dessutom hade Lille Pelles familj själva hund så det han egentligen var allergisk mot var tydligen häst), utan lärarna på skolan som ville förbjuda alla andra att ha husdjur. Det gick ett barn i min klass vars föräldrar försörjde sig som mjölkbönder, de gick fullständigt i taket. Skolan fick dra in sin löjliga regel om husdjursförbud.

Oj! Så extremt!! Jag hade nog bara ignorerat det där för det är så dumt så det finns inte att skolans tror att de ska kunna bestämma om familjerna ha husdjur eller inte.

Jag blir direkt motvalls om skolan går in försöker bestämma om saker som de inte rör dem. Som hur eleverna transporterar sig utanför skoltid. Under skoltid väljer skolan det transportsätt som de anser lämpligast om de ska ta sig någonstans och utanför skoltid är det föräldrarna som bestämmer.

Ensam ensam nej. På grund av att det finns så många olika scenarier. Sansad unge med en kompis. Jo det tror jag. Korta stunder med möte varje halvtimme.
Så hade vi- inte ensam ensam, utan med kompis - i Örebro i januari, på Hindersmässomark'en och Nora om somrarna, på Noramark'en. Frihet under ansvar och träff MINST en gång i timmen och skulle vi gå ner till Skojarbacken (tivolit på Noramark'en), eller gå och fika, så gick vi alla gemensamt.

I Örebro, hade vi inga köpcenter att jämföra med GEKÅS... Men i stora varuhus, som Konsum och Wessels, fick vi gå runt som vi ville, när mamma o pappa handlade mat, vi var ju oftast på serietidningsavdelningen, bok eller leksaksavdelningen. Lillasyrran var sladdis och inte så självständig som vi, så hon ylade ofta när mamma och pappa försvann. Hittade vi dem inte på direkten, fick vi gå till informationen och be personalen ropa ut i högtalarna. oftast VARJE vecka... :p

Oj! Så extremt!! Jag hade nog bara ignorerat det där för det är så dumt så det finns inte att skolans tror att de ska kunna bestämma om familjerna ha husdjur eller inte.

Jag blir direkt motvalls om skolan går in försöker bestämma om saker som de inte rör dem. Som hur eleverna transporterar sig utanför skoltid. Under skoltid väljer skolan det transportsätt som de anser lämpligast om de ska ta sig någonstans och utanför skoltid är det föräldrarna som bestämmer.
Ja, jag blir också rebell när någon som inte har med mig och mitt liv att göra ska sätta upp regler. Nu var ju vi bara sex år vid det tillfället, men hade det hänt med mitt barns skola hade jag blivit galen. Det är väl ändå ganska vettigt om man som just detta barnet är superallergisk mot hästar att inte andra barn har på sig stallkläder i skolan (men vem har ens det?). Men att förbjuda hund/katt/vanliga sällskapsdjur kan ju aldrig funka.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 213
Senast: GoLightly
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama