Ok vi har nog bara olika filosofi där. Jag är mer att man ska gärna göra det som är bäst för alla barn, inte det som är bäst för ens eget bara utan väga in andra aspekter.
Dvs som mamma tänkte, om alla kommit överens om att man går till skolan tills man är 9 för att lille Pelle jättegärna vill cykla men har en stor väg, ja då får lilla Badger gå ett år till då, det är inget större besvär för Badger men en riktigt bra sak för Pelle.
Min mamma var kanske lite extrem där och tyckte självklart gärna att mitt barn får stå lite tillbaka för en gästs barn eller ett barn på besök.
(en mer extrem sak av mitt barn först (som fick mig att tänka att det fanns andra föräldrar som såg annorlunda på saken) var när jag passade två små sysslingar vid ett event. när jag var 19 eller så Satte dem nära så de såg bra och kom tidigt. Men så kom en annan förälder som prioriterade sina barn och satte dem framför mina små sysslingar, det var väl ok tänkte jag. Sedan började de gå fram och tillbaka och skulle ge godis och kakor och mackor och dricka. Klev på min ena sysslings klänning och på min lilla 5 åriga sysslings fot så han grät (och självklart på min klänning och fot men det må väl vara hänt), och blev arga när jag blev arg. De prioriterade sina barns godis framför andra barns hälsa. Det är ju en extremvariant såklart men det är förvånansvärt många föräldrar som gör så. Eller prioriterar sina barns, lite kul, framför Tant Agdas välmående. Dina föräldrar skulle såklart inte gjort så.)
Såklart att om det hade varit en skolegel som inte hade en rimlig förklaring skulle hon säkert låtit mig cykla precis som din mamma lät dig.