Gå själv på shoppingcenter

Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Vad är gå själv? Är det två nioåringar? Är pappan också i affären men lät barnet gå själv en vända osv? Vet inte annars, inte varit på Gekås, lät nog barnet gå till ICA och handla enstaka varor runt nioårsåldern.

Alltså i den åldern flög jag själv till Umeå via Arlanda från Sturup. Som 11åring typ så slutade jag helt ha sån ledsagare från sas, hade klarat det själv tidigare och var så lite med dem så möjligt utan strosade runt och löste mellanlandningen själv.

Förstår inte vad som ska hända på Ullared? Hade sett det som allvarligare om ett barn inte klarade av att gå själv där än att hen gör det 😅
Håller med, flög ensam till olika ställen i den åldern inomlands och utomlands (från 8 tror jag) (iofs tror jag ledsagare ofta) gick på bio, gick faktiskt och badade med vännerna, det förvånar mig lite, men det fanns ju badvakter.

OECD kom på 90-talet med en rapport där de oroade sig för barns utveckling eftersom många barn hade så trafikfarlig väg till skolan att de inte kunde gå själva förrän i tolvårsåldern. Undersökningen var gjord i ett antal Europeiska länder. Tror inte att färre barn följs/skjutsas idag.

OECD kom på 90-talet med en rapport där de oroade sig för barns utveckling eftersom många barn hade så trafikfarlig väg till skolan att de inte kunde gå själva förrän i tolvårsåldern. Undersökningen var gjord i ett antal Europeiska länder. Tror inte att färre barn följs/skjutsas idag.

Mina föräldrar bor bredvid en skola. De har bott där i ca 40 år. De senaste åren har det exploderat med ungar som får skjuts till skolan.
Faktiskt märkligt eftersom vägen inte har blivit sämre. Kanske till och med bättre eftersom bussen inte längre kör på den vägen och det numera finns vägbulor. Hastigheten är dessutom sänkt jämfört med när jag var liten.
Det är även i övrigt en väldigt lugn väg med gång- och cykelvägar precis intill.

Föräldrarna däremot skapar ju trafikfara eftersom det i anslutning till skolstart är fullt med stillastående bilar som därmed skymmer sikten.
När jag var liten och gick på den skolan så minns jag inte att någon fick skjuts. Man gick, cyklade eller åkte skolbuss.

Jag personligen tror på curlingeffekten...

När jag var 10-11 år (minns inte om vi gick i 4:an eller 5:an) så åkte klassen till Stockholm för att dels besöka typ Riksdagen men sedan på eftermiddagen släpptes vi helt fria att gå runt och shoppa eller göra vad vi ville, vi fick en tid så vi skulle vara tillbaka till bussen bara och detta var innan någon av oss hade mobiltelefon.
Är än idag fascinerad över att alla barn hittade tillbaka till bussen i tid, men uppenbarligen gick det bra! Hade jag varit ansvarig lärare hade jag nog dock avlidit av stresspåslag och ångest. 😅

Jag minns också att vi släpptes helt lösa en liten stund med valfri kompis på en "skolresa" in till stan i tredje klass (det vill säga nio år gamla). Långt före mobiltelefonernas tid. Återsamling vid busstationen för hemfärd sen. Det var flera i min klass som åkte buss in till stan på eftermiddagen med kompis och var där några timmar efter skolan i typ trean-fyran.

Att barnet var själv i affären när pappan trots allt fanns någonstans i lokalen, med mobiler, ser jag inte som några som helst problem så länge barnet själv i efterhand inte uttryckt något om att det skulle ha varit jobbigt/obehagligt/att pappan tvingade barnet att gå ensam.

Mina föräldrar bor bredvid en skola. De har bott där i ca 40 år. De senaste åren har det exploderat med ungar som får skjuts till skolan.
Faktiskt märkligt eftersom vägen inte har blivit sämre. Kanske till och med bättre eftersom bussen inte längre kör på den vägen och det numera finns vägbulor. Hastigheten är dessutom sänkt jämfört med när jag var liten.
Det är även i övrigt en väldigt lugn väg med gång- och cykelvägar precis intill.

Föräldrarna däremot skapar ju trafikfara eftersom det i anslutning till skolstart är fullt med stillastående bilar som därmed skymmer sikten.
När jag var liten och gick på den skolan så minns jag inte att någon fick skjuts. Man gick, cyklade eller åkte skolbuss.

Har exakt samma uppfattning, bor nära en F-6 skola, samma skola jag själv gick på. Antingen åkte man skolskjuts (en specifik tid när bussen kom och alla barn gick av), eller så cyklade/gick man (om man var äldre) eller var på fritids (om man var yngre). Var ytterst suspekt om någon blev skjutsad. Nu är det rena trafikkaoset där.

Vad gäller våld och kidnappningar med mera har jag insett att den risken är precis lika närvarande oavsett hur gamla de är. 17-åringar blir våldtagna och överfallna… hemska tanke men skulle jag bestämma mig för att eliminera alla risker är det ju inlåsning till 18-årsdagen som gäller. Då förlikar jag mig med att gå runt i en befolkad butik mitt på dagen är en ”risk” som får ingå i livets resa litegrann :heart
Nej inte till artonårsdagen. För all framtid.

@Miinala
Det är svinjobbigt att tänka på alla hemskheter som kan drabba ens barn. Fruktansvärt är det men för den sakens skull kan man som förälder inte stänga in sitt barn. Barn måste få prova sig fram. De måste få göra det steg för steg i trygg förvissning om att föräldrarna tar emot om de faller. Det är så man lär sig ta hand om sig själv vilket man måste kunna som vuxen för annars kan det gå riktigt illa och man kan bli en av de som hela livet väntar på att någon ska komma och rädda en istället för att leva sitt liv, uppnå sina drömmar och må väl.

Har exakt samma uppfattning, bor nära en F-6 skola, samma skola jag själv gick på. Antingen åkte man skolskjuts (en specifik tid när bussen kom och alla barn gick av), eller så cyklade/gick man (om man var äldre) eller var på fritids (om man var yngre). Var ytterst suspekt om någon blev skjutsad. Nu är det rena trafikkaoset där.

Min mamma var lärare och åkte oftast bil till skolan pga av materialet hon behövde ha samt att hon ibland var på andra skolor... och jag cyklade eller gick. Enda gångerna vi åkte bil var när det var dyngväder och vi packade in så många av mina klasskamrater det gick i mammas lilla Saab (många i min klass bodde i närheten av oss) :D

Nej inte till artonårsdagen. För all framtid.

@Miinala
Det är svinjobbigt att tänka på alla hemskheter som kan drabba ens barn. Fruktansvärt är det men för den sakens skull kan man som förälder inte stänga in sitt barn. Barn måste få prova sig fram. De måste få göra det steg för steg i trygg förvissning om att föräldrarna tar emot om de faller. Det är så man lär sig ta hand om sig själv vilket man måste kunna som vuxen för annars kan det gå riktigt illa och man kan bli en av de som hela livet väntar på att någon ska komma och rädda en istället för att leva sitt liv, uppnå sina drömmar och må väl.
Och det kan hända precis vart som helst, även på de platser där man kanske är helt övertygad om att barnet är tryggt. Inom loppet av ett år fälldes både min svensklärare i högstadiet och prästen i byn för pedofili. Jag är inte konfirmerad, men mina kompisar var på ett läger strax innan med just denna präst där han uppmanade till en "tävling" där den person vann som kastade av sig mest kläder....!

Tror inte våra föräldrar hade klassat varken skolan eller konfirmationslägret som ställen som var i riskzonen, men det var tydligen just vad det var.

Och det kan hända precis vart som helst, även på de platser där man kanske är helt övertygad om att barnet är tryggt. Inom loppet av ett år fälldes både min svensklärare i högstadiet och prästen i byn för pedofili. Jag är inte konfirmerad, men mina kompisar var på ett läger strax innan med just denna präst där han uppmanade till en "tävling" där den person vann som kastade av sig mest kläder....!

Tror inte våra föräldrar hade klassat varken skolan eller konfirmationslägret som ställen som var i riskzonen, men det var tydligen just vad det var.

Otrevlig händelse!
Vill dock påpeka att man inte kan bli dömd för pedofili eftersom det inte är ett brott. Däremot kan man bli fälld för våldtäkt mot barn osv.

Min mamma var lärare och åkte oftast bil till skolan pga av materialet hon behövde ha samt att hon ibland var på andra skolor... och jag cyklade eller gick. Enda gångerna vi åkte bil var när det var dyngväder och vi packade in så många av mina klasskamrater det gick i mammas lilla Saab (många i min klass bodde i närheten av oss) :D
Hur gammal var du då?

Jag var fram till pandemin en av dessa föräldrarna som skjutsade mitt barn till skolan som ligger knappt 1 km ifrån vårt hem. Delvis gjorde jag det för jag tycker inte en sex-åringen ska vara själv i trafiken om det inte är cykelbana hela vägen och delvis för det var praktiskt för mig. Jag körde förbi skolan på väg till jobbet och då var det praktiskt att lämna barnet på vägen.

Min tio-åringen fick själv låsa, larma och gå till skolan, men mindre barn vill jag inte ge det ansvaret och då var det mest praktiskt för mig att skjutsa till fritids/skolan på morgonen.

Hur gammal var du då?

Jag var fram till pandemin en av dessa föräldrarna som skjutsade mitt barn till skolan som ligger knappt 1 km ifrån vårt hem. Delvis gjorde jag det för jag tycker inte en sex-åringen ska vara själv i trafiken om det inte är cykelbana hela vägen och delvis för det var praktiskt för mig. Jag körde förbi skolan på väg till jobbet och då var det praktiskt att lämna barnet på vägen.

Min tio-åringen fick själv låsa, larma och gå till skolan, men mindre barn vill jag inte ge det ansvaret och då var det mest praktiskt för mig att skjutsa till fritids/skolan på morgonen.

Från det jag var nio år, i en byhåla (skolan på andra sidan byn så lite mer än en km).

Hur gammal var du då?

Jag tänker mig att när folk säger "gå till skolan" så menar de första klass, inte förskoleklass i allmänhet. Tror inte folk i allmänhet tycker att 6 åringar går helt själva om det inte är typ 500-800 meter cykelväg.

Jag tror jag fick medfölj av mamma första månaden eller så och sedan gick själv, efter två år fick jag gå med grannens 7 åring ett halvår så han kom rätt. Vet inte exakt hur långt, lite över en kilometer kanske, dock inte mycket bilar, viadukt under större väg.

Om det är en oro för risken för att utsättas för brott så är det bra att tänka på att tonåren är den period då många både utsätts för brott och själva begår brott. Vill man ha ett barn som är rustad för den på många sätt svåra period som tonåren är så behöver barnet börja träna sig på självständighet och problemlösning långt innan de börjar högstadiet. Vid en ålder kring 9 år är riskerna för brott mycket små i trygga miljöer.

Jag tänker mig att när folk säger "gå till skolan" så menar de första klass, inte förskoleklass i allmänhet. Tror inte folk i allmänhet tycker att 6 åringar går helt själva om det inte är typ 500-800 meter cykelväg.

Jag tror jag fick medfölj av mamma första månaden eller så och sedan gick själv, efter två år fick jag gå med grannens 7 åring ett halvår så han kom rätt. Vet inte exakt hur långt, lite över en kilometer kanske, dock inte mycket bilar, viadukt under större väg.
Var din mamma hemmafru eller åkte hon till jobbet senare än din skolstart?

När barnen är små och har morgonfritis så är det väldigt praktiskt att skjutsa dem till skolan samtidigt som man själv åker till jobbet. Vad jag vill ha sagt är att föräldrarna kanske inte skjutsar barnen för att de är överbeskyddande utan för det är en praktiskt lösning på livspusslet.

Var din mamma hemmafru eller åkte hon till jobbet senare än din skolstart?

När barnen är små och har morgonfritis så är det väldigt praktiskt att skjutsa dem till skolan samtidigt som man själv åker till jobbet. Vad jag vill ha sagt är att föräldrarna kanske inte skjutsar barnen för att de är överbeskyddande utan för det är en praktiskt lösning på livspusslet.
Hon hade jobbet åt andra hållet från min skola. Det skulle definitivt ha tagit henne minst 30 minuter att gå fram och tillbaka med mig och sedan cykla till jobbet. Så vi åkte säkert ungefär samtidigt. Jag gick sedan också själv från skolan till fritids och hem från fritids när det var slut. Men det var också så det var, barn gick till skolan, det var det normala så det var inget någon reflekterade över att inte göra.

Jag skjutsade mitt barn när han gick förskoleklass också, dock åt helt fel håll för jobbet. När han började skolan fick han skolbuss och gick med pappa till skolbussen eftersom de skulle till samma busstopp men han kunde också gå själv, 600 meter ungefär.

Eftersom det är 2,4 km till skolan så började inte cyklas själv förrän det inte längre var skolbuss då de började mellanstadiet 9 år.

Det är ju en praktisk lösning men ändå ett trafiksäkerhetsproblem för kommunen och ett hälsoproblem för landstinget.

Det här med cykla själv är oerhört praktiskt faktiskt, men inte ens när jag var liten fick man cykla förrän man var 9, det var någon regel de hade på skolan, utan man fick snällt gå.

Senast ändrad:
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Beror på hur moget barnet är. Men skulle nog tycka 9 år är lite väl ungt.

Varför fick du panik?
  1. För att dottern förmedlade att detta var något obehagligt som hon inte riktigt ville?
  2. För att du generellt inte litar på dotterns pappa/ni har konflikter?
  3. För att du är en "hönsmamma", dottern är äldsta/enda barnet och du är själv "inte där" än så att du vågar släppa henne själv?
Om
1. Stötta och uppmuntra dottern utan att skrämma henne eller lägga skuld på pappan: Wow, mammas stora tjej! Men det gick ju bra! Pappa fanns i närheten och hade koll etc etc. Ibland får man spela teater ;-)
3. Var glad att dottern kan göra sina första "flygförsök" med pappan. Underlättar sannolikt även för dig att släppa när du vet att hon kan och är trygg med det.

2. Denna är svårare, men just den här händelsen är det flera i tråden som anser att det inte är anledning att bli upprörd över.

Njae, det beror nog främst på det fria skolvalet. För väljer du inte närmaste skolan så får du inte skolskjuts. Så är det en populär skola så blir resultatet att en väldigt stor andel av eleverna bor i ”fel område” och måste få skjuts dit av föräldrarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 213
Senast: GoLightly
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama