Jag började i förskoleklassen som jag tror att det kallades 1995, då gick alla sexåringar där, det var då vi började skolan. Min morbror som är född -73 tror jag var första årgången på vår skola som började redan som sexåring. Så det måste definitivt ha funnits på en del ställen redan på 80-talet? Däremot har jag ett svagt minne av att det inte fanns fritids när jag började. Min lillebror föddes ett par veckor efter skolstarten och eftersom mamma har/hade ett fysiskt tungt jobb hade hon redan gått hem på föräldraledighet så jag gick bara i skolan och min fyraåriga bror var hemma på heltid. Mina klasskamrater som hade barnomsorg gick kvar hos sina dagmammor, men det var ganska vanligt att man var hos mormor/farmor också på eftermiddagarna eller gick hem med ett äldre syskon.
När mamma började jobba igen efter sista mammaledigheten var jag åtta och ett halvt, och då var jag ungefär ett halvår på fritids innan vi fick börja vara hemma själva. Alla mina kompisar slutade på fritids ungefär då, det var liksom det som var största anledningen till att jag inte ville gå kvar där.
1995 fanns fritids på min skola.