Fyll i SIF:s medelemsenkät!

Sv: Fyll i SIF:s medelemsenkät!

Fodong skrev:
Mmmm och jag har haft min fjording uppstallad i ett islandsstall och har sett saker som skulle få håret att resa sig i nacken på dig. Men inte sjutton sprider jag ut dynga om islänningar för det. Jag har sett en hel massa islänningar med allt annat är mjukt och fint steg, men jag ser det som en brist hos ryttaren, inte hos hästen.

Jag kan dessutom lova dig att jag har sett fler fjordingar än du :smirk:
Troligtvis har jag också sett fler islänningar än vad du har sett fjordingar :angel:

Men snälla du nu få du väl ändå lugna dig lite! Jag försökte vara vänlig och bad tom med om ursäkt men du bara fräser! Jag antar att du är så van att bli påhoppad om fjordingar att du har behov av att försvara dig men jag har inget emot rasen som sådan utan tycker tvärtom att är man inte intresserad av just tölt utan bara av en viktbärande familjehäst så kan man välja fjording istället för de är mycket billigare. Dessutom är det nog lättare att hitta en svenskavlad familjehäst utan eksem bland fjordingarna än bland islandshästarna med dagens tävlingsinriktade avelspolitik!

Jag sade att det inte var riktat mot rasen utan och jag vet det finns dåliga islandshästar också! Jag vill varken avla dåliga islandshästar eller dåliga fjordingar, som jag för övrigt inte tänkt avla alls! Hur många fjordingar jag sett under mer än 30 års ridning har du inte en aning om och jag tycker det låter som sandlåda att tävla i det men jag kan ju tala om att vi haft en ridskola här intill med enbart fjordingar och att jag varit på ett par fjordingstuterier, men det är minst 10 år sedan sist. dessutom var fjordingar vanligare förr och det fanns oftast minst ett par fjordingar på varje ridskola här i mina trakter. Det har mao ord varit gott om fjordingar i min närhet. Men ridskolorna här har inte en fjording kvar (av någon anledning) och hästhandlaren har lagt av sedan snart 20 år samt rasen intresserar mig inte.

Förresten är detta en tråd om islandshästar och jag tänker inte fortsätta diskutera fjording med dig. Jag jämförde med en fjording för att den är lik islandshästen, storleksmässigt konkurrerar med denna som viktbärande familjehäst, är tre-gångare samt enligt alla veterinärer och equiterapeuter så är islandshästen mycket rörligare i sina leder än någon annan hästras, vilket även gäller fjordingen. Trots att jag träffat betydligt fler islandshästar än fjordingar så har jag lyckats träffa fler lata fjordingar än islandshästar, kanske beroende på att det varit ridskolehästar eller körhästar de flesta, vad vet jag, men så är det i alla fall. Sedan har jag träffat många bortskämda, envisa och fräcka skenkulor också av rasen om jag skall vara ärlig. Men det har nog inte med rasen utan uppfostran att göra. Dito islandhästar finns också uppfödda i Sverige och de är inte heller roliga. Vi skall inte i alla fall inom islandshästvärlden inte avla tregångare, de skall inte vara lata och de skall inte vara stela utan rörligare och smidigare än alla tre-gångare!

Suck! Vilken massa ilska bara för en mening om en LAT fjording! Jag lovar dig att om du skrivit något om grisepassande islandshästar, eller andra islandshästar med sämre egenskaper, så hade jag inte reagerat med någon ilska! Varför? Jo för att jag erkänner att det finns sämre hästar inom rasen men vet att det finns riktigt bra också och att jag är nöjd med mina egna hästar! Är man nöjd med sina hästar så tar man inte åt sig sådant.

:bump: Anette :bump:

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Men snälla du nu få du väl ändå lugna dig lite! Jag försökte vara vänlig och bad tom med om ursäkt men du bara fräser! Jag antar att du är så van att bli påhoppad om fjordingar att du har behov av att försvara dig men jag har inget emot rasen som sådan utan tycker tvärtom att är man inte intresserad av just tölt utan bara av en viktbärande familjehäst så kan man välja fjording istället för de är mycket billigare. Dessutom är det nog lättare att hitta en svenskavlad familjehäst utan eksem bland fjordingarna än bland islandshästarna med dagens tävlingsinriktade avelspolitik!

Jag sade att det inte var riktat mot rasen utan och jag vet det finns dåliga islandshästar också! Jag vill varken avla dåliga islandshästar eller dåliga fjordingar, som jag för övrigt inte tänkt avla alls! Hur många fjordingar jag sett under mer än 30 års ridning har du inte en aning om och jag tycker det låter som sandlåda att tävla i det men jag kan ju tala om att vi haft en ridskola här intill med enbart fjordingar och att jag varit på ett par fjordingstuterier, men det är minst 10 år sedan sist. dessutom var fjordingar vanligare förr och det fanns oftast minst ett par fjordingar på varje ridskola här i mina trakter. Det har mao ord varit gott om fjordingar i min närhet. Men ridskolorna här har inte en fjording kvar (av någon anledning) och hästhandlaren har lagt av sedan snart 20 år samt rasen intresserar mig inte.

Förresten är detta en tråd om islandshästar och jag tänker inte fortsätta diskutera fjording med dig. Jag jämförde med en fjording för att den är lik islandshästen, storleksmässigt konkurrerar med denna som viktbärande familjehäst, är tre-gångare samt enligt alla veterinärer och equiterapeuter så är islandshästen mycket rörligare i sina leder än någon annan hästras, vilket även gäller fjordingen. Trots att jag träffat betydligt fler islandshästar än fjordingar så har jag lyckats träffa fler lata fjordingar än islandshästar, kanske beroende på att det varit ridskolehästar eller körhästar de flesta, vad vet jag, men så är det i alla fall. Sedan har jag träffat många bortskämda, envisa och fräcka skenkulor också av rasen om jag skall vara ärlig. Men det har nog inte med rasen utan uppfostran att göra. Dito islandhästar finns också uppfödda i Sverige och de är inte heller roliga. Vi skall inte i alla fall inom islandshästvärlden inte avla tregångare, de skall inte vara lata och de skall inte vara stela utan rörligare och smidigare än alla tre-gångare!

Suck! Vilken massa ilska bara för en mening om en LAT fjording! Jag lovar dig att om du skrivit något om grisepassande islandshästar, eller andra islandshästar med sämre egenskaper, så hade jag inte reagerat med någon ilska! Varför? Jo för att jag erkänner att det finns sämre hästar inom rasen men vet att det finns riktigt bra också och att jag är nöjd med mina egna hästar! Är man nöjd med sina hästar så tar man inte åt sig sådant.

:bump: Anette :bump:

Hmmm, jag har inte reagerat med ilska, men nu börjar du definitivt driva mig emot vansinne :mad:
Du fortsätter att spy ut kritik mot fjordingar och berätta hur mycket bättre islänningar än fjordingar du har sett :crazy:
Jag tänker inte sänka mig till din nivå och kritisera islänningar på det sätt som du kritiserar fjordingar, jag ser ingen nytta med det. Pajkastning intresserar mig föga... :cool:

Jag är MYCKET aktiv inom fjordhästvärlden och jag kan med stor säkerhet säga att jag inte bara varit på det stuteri du talar om utan även känner de som har det... oavsett vilket det är :angel:
Även om du tycks tro att jag är (och kanske beter mig) som en fjortis så är detta inte fallet, jag har också en del erfarenheter i bagaget :smirk:
Dock måste jag erkänna att jag ser dig både som fördomsfull och då det gäller fjordingar okunnig... :o

Apropå enkäten; visst var det otroligt dålig svarsfrekvens på den? Var det ens 250 st som svarat på den? :confused: Det är väl rätt många medlemmar nu i SIF?
Visserligen är antalet svaranden alltid en stötesten när det gäller enkäter, men SÅ få som inte anser att det är "lönt" att svara på SIF;s enkät? :crazy:

Mampas skrev:
Apropå enkäten; visst var det otroligt dålig svarsfrekvens på den? Var det ens 250 st som svarat på den? :confused: Det är väl rätt många medlemmar nu i SIF?
Visserligen är antalet svaranden alltid en stötesten när det gäller enkäter, men SÅ få som inte anser att det är "lönt" att svara på SIF;s enkät? :crazy:

Har du sett något resultat någonstans? Var i så fall?

Anette

Hmm...kollar i senaste Islandshästen...jo, på sidan 13. 211 svar!! Jag tycker det låter väldigt lite..? :confused:

Mampas skrev:
Hmm...kollar i senaste Islandshästen...jo, på sidan 13. 211 svar!! Jag tycker det låter väldigt lite..? :confused:

Har jag missat. Stod det några slutsatser från den?

Anette

Fodong skrev:
Hmmm, jag har inte reagerat med ilska, men nu börjar du definitivt driva mig emot vansinne :mad:
Du fortsätter att spy ut kritik mot fjordingar och berätta hur mycket bättre islänningar än fjordingar du har sett :crazy:
Jag tänker inte sänka mig till din nivå och kritisera islänningar på det sätt som du kritiserar fjordingar, jag ser ingen nytta med det. Pajkastning intresserar mig föga... :cool:

Jag är MYCKET aktiv inom fjordhästvärlden och jag kan med stor säkerhet säga att jag inte bara varit på det stuteri du talar om utan även känner de som har det... oavsett vilket det är :angel:
Även om du tycks tro att jag är (och kanske beter mig) som en fjortis så är detta inte fallet, jag har också en del erfarenheter i bagaget :smirk:
Dock måste jag erkänna att jag ser dig både som fördomsfull och då det gäller fjordingar okunnig... :o

Jag ger upp! Det hjälper inte vad jag skriver för du väljer ändå att tolka allt negativt. Jag sprider varken kritik eller fördomar om fjordingar men 3-gångare är de och stelare är de liksom halvblodet, araben eller vad du nu jämför islänningen med för ras! Inte har jag kallat dig fjortis (eller fjordis :devil: ) heller och jag vet inte ens om stuteriet jag besökte finns kvar för det är längesedan och inte bryr jag mig om det heller eller ifall du är 14 eller 40.

Jag bara konstaterar fakta att fjordhästar blivit sällsyntare på ridskolor än för 20 - 30 år sedan och dessutom gav jag förklaring till vilka hästar jag träffat på och urskuldade med att mycket av det jag sett har med var jag träffat på dem, mest ridskolor och hos hästhandlare, och att en del antagligen inte har med rasen att göra utan med uppfostran. Hur du får det till smutskastning vet inte jag och jag orkar inte bry mig heller!

Vill du vara uppretad och tolka det jag skriver negativt är det ditt problem! Jag kan inte se att jag gjort mig skyldig till smutskastning och tycker bara det här är löjligt tjafs bara för att man nämner begreppet LAT fjording! Du reagerar precis som om det inte finns sådana! Jag kunde ju inte skriva lat islandshäst eftersom jag skulle göra jämförelsen med en 3-gångare och än har jag inte sett en töltande fjording och rasen är ju knappast känd för det heller! Och ja, jag föredrar islandshästar hur bra dina fjordingar än är på vad som helst!

Därmed är det punkt i fjordingdebatten från min sida! Suck!

Anette

Fodong skrev:

Jag ger upp! Det hjälper inte vad jag skriver för du väljer ändå att tolka allt negativt. Jag sprider varken kritik eller fördomar om fjordingar men 3-gångare är de och stelare är de liksom halvblodet, araben eller vad du nu jämför islänningen med för ras! Inte har jag kallat dig fjortis (eller fjordis :devil: ) heller och jag vet inte ens om stuteriet jag besökte finns kvar för det är längesedan och inte bryr jag mig om det heller eller ifall du är 14 eller 40.

Jag bara konstaterar fakta att fjordhästar blivit sällsyntare på ridskolor än för 20 - 30 år sedan och dessutom gav jag förklaring till vilka hästar jag träffat på och urskuldade med att mycket av det jag sett har med var jag träffat på dem, mest ridskolor och hos hästhandlare, och att en del antagligen inte har med rasen att göra utan med uppfostran. Hur du får det till smutskastning vet inte jag och jag orkar inte bry mig heller!

Vill du vara uppretad och tolka det jag skriver negativt är det ditt problem! Jag kan inte se att jag gjort mig skyldig till smutskastning och tycker bara det här är löjligt tjafs bara för att man nämner begreppet LAT fjording! Du reagerar precis som om det inte finns sådana! Jag kunde ju inte skriva lat islandshäst eftersom jag skulle göra jämförelsen med en 3-gångare och än har jag inte sett en töltande fjording och rasen är ju knappast känd för det heller! Och ja, jag föredrar islandshästar hur bra dina fjordingar än är på vad som helst! Vill du kalla det fördomsfullt så varsegod!

Därmed är det punkt i fjordingdebatten från min sida! Suck!

Anette

Nej, det stod ingenting mer än att de höll på att sammanställa svaren.

(Konstig tråd detta egentligen. Ser att det är "livat" om fjordhästar under en rubrik om SIF;s medlemsenkät :smirk: .)

Mampas skrev:
Nej, det stod ingenting mer än att de höll på att sammanställa svaren.

(Konstig tråd detta egentligen. Ser att det är "livat" om fjordhästar under en rubrik om SIF;s medlemsenkät :smirk: .)

Ja, det är inte klokt egentligen! Konstigt att inte arabfolk har reagerat när man beskriver de lätta och heta islandshästarna som "hispiga töltande araber". Det är ju bara liknelser och man menar inget illa... Suck!

Anette

Några tankar om detta...:

Folk tycks inte förstå att om man avlar på vad du(annette) kallar medeltölt och vilja (7,5 på avelsbedömningar) så får man fram en hel hög med riktigt kassa islandshästar och i bästa fall några med 7,5 för vilja och tölt.
Att ha 7,5 för tölt är ju rätt illa faktiskt och hur blir det då för nästa generation?? Är man då till slut inte nere på 5 för tölt och har då en tregångare på halsen???

Det är vääldigt sällan som avelsresultatet mellan en hingst och ett sto blir lika bra eller bättre än sina förfäder.

Om man avlar på topphästar får man en hel hög med lagomvilliga hästar med medelaktion, några riktigt dåliga och i allra bästa fall en eller ett par riktigt riktigt bra hästar.

Tänk också på att ca 50% av hur hästen blir som vuxen beror på MILJÖN!!
( inridning, hantering etc etc)
Gissar att rätt många villiga hästar har somnat in hos någon som hanterat dem klantigt.....Precis lika många som är ouppfostrade och kliver över folk till höger och vänster för att de inte lärt sig bättre....

Tur att de flesta människor som avlar är vettiga nog att avla på bra individer.

Att ryttare inte klarar ev en villigare(läs inte springig) häst beror väl inte på hästen utan att ryttaren inte är tillräckligt känslig, då finns det massor av snälla, lagom avtrubbade ridskole o turhästar att lära sig på INNAN man köper egen häst.

Bara för att islandshästen råkar vara liten och snäll ska den väl inte behöva ridas av männsikor som egentligen inte skulle köpt egen häst över huvud taget.

Hur många orutinerade ridskoleryttare ser man som köper en unghäst av annan ras och tror att den ska klara det utan hjälp...?
Inte många, men så är fallet för våra stackars isisar,,,.....

Mvh Petra

jarpur77 skrev:

Folk tycks inte förstå att om man avlar på vad du(annette) kallar medeltölt och vilja (7,5 på avelsbedömningar) så får man fram en hel hög med riktigt kassa islandshästar och i bästa fall några med 7,5 för vilja och tölt.
Att ha 7,5 för tölt är ju rätt illa faktiskt och hur blir det då för nästa generation?? Är man då till slut inte nere på 5 för tölt och har då en tregångare på halsen???

Nja, 7,5 för tölt är ju godkänt, så så illa är det inte.
Vad gäller din teori om tregångare så är det inte riktigt så enkelt. Har hästen en klockren takt, men kanske inte så stora rörelser, så kan den få 7,5. Den har alltså en utmärkt tölt för att rida i skogen och det innebär inte att tölten skulle försvinna om man avlade på en sån typ av häst. Skulle man däremot använda en hel hög med hästar som har 7,0 i tölt bla beroende på dålig takt - då är man illa ute.
Sedan får jag tillägga att jag tycker egentligen att en 8 i tölt är att föredra.

Det är vääldigt sällan som avelsresultatet mellan en hingst och ett sto blir lika bra eller bättre än sina förfäder.

Det beror på vad man är ute efter.

Om man avlar på topphästar får man en hel hög med lagomvilliga hästar med medelaktion, några riktigt dåliga och i allra bästa fall en eller ett par riktigt riktigt bra hästar.

Här är också frågan - vilken mall går du efter?
Renodlade tävlingsryttare, blandryttare, fritidsryttare, familjeryttare?
Vad som är en bra häst beror på användningsområdet.
Det jag absolut kan kalla en riktigt dålig häst är en häst med lynnesfel, nervös, agressiv och som inte har något anlag för tölt. Och som har en defekt exteriör - funktionsmässigt.

Gissar att rätt många villiga hästar har somnat in hos någon som hanterat dem klantigt.....Precis lika många som är ouppfostrade och kliver över folk till höger och vänster för att de inte lärt sig bättre....

Att en häst som är villig anpassar sig till det tempo som ryttaren föredrar tyder på mycket bra lynne.
En häst som varit ouppfostrad och som ändrar sig utan våldsamma protester när den kommer till annan ägare har också ett mycket bra lynne.
Dvs lynnet är den allra viktigaste biten hos hästen oavsett användningsområde.

Återigen - vad är en bra individ - vilket användningsområde menar du?

Att ryttare inte klarar ev en villigare(läs inte springig) häst beror väl inte på hästen utan att ryttaren inte är tillräckligt känslig, då finns det massor av snälla, lagom avtrubbade ridskole o turhästar att lära sig på INNAN man köper egen häst.
Där är lynnet det riktigt viktiga när hästen är villig.
Att man bör lära sig en del innan man köper en häst håller jag med om.

Bara för att islandshästen råkar vara liten och snäll ska den väl inte behöva ridas av männsikor som egentligen inte skulle köpt egen häst över huvud taget.
Håller jag med om du med ridas menar ägas.
Men då är vi inne på eventuell vanskötsel osv.

tydligen en het potatis det här med extriör och lynne.
för min personliga del när det gäller kriterier på en fritidshäst:
lugn och trevlig med bra vilja.
fin kraftfull extriör
lagom storlek runt 136-143.
bra gångarter, taktfast och lätt töltad .
behöver inga större lyft men bra tempo i tölten.
gärna kul färg och mycket man,
självklart spatt och eksemfri.
tycker att tävlingshästarna ser för taniga ut numer för att det skall se bra ut med en vuxen ryttare på ryggen.
hästen rumpa skall vara bredare än ryttarens. :angel:

En jättebra fritidshäst tycker jag också.
Tror att man skulle kunna ha rätt kul på lokal tävling också.

Men en sådan häst kan i en del ögon betraktas som en mindre bra häst....

jarpur77 skrev:

Hur många orutinerade ridskoleryttare ser man som köper en unghäst av annan ras och tror att den ska klara det utan hjälp...?
Inte många, men så är fallet för våra stackars isisar,,,.....

Mvh Petra

Det är minst lika vanligt att man får bättre individer efter föräldrarna. 7,5 i tölt behöver inte alls en dålig tölt. Den kan vara klockren och vägvinnande men inte så höga lyft. Den kan tom var bättre i takten än den som får 8,5 pga betydligt högre lyft. Sedan bedöms idag frambensaktionen så högt att en häst som går i fel form med höga lyft, tappar bakdelen och har dålig bakbensaktion får högre poäng än den som går i rätt form med rejält undertramp, rejäl bakbensaktion men lägre lyft!

Om ditt resonemang varit riktigt skulle det vara omöjligt att avla fram bättre hästar men så är det ju inte. Bedömningarna blir högre och högre och många förstaklasshingstar och ston har andraklassföräldrar! Órri har så hög blup därför att hans avkommor är bättre än han själv tex. En del med en mamma på 7,5 i tölt. Och jag menar att båda föräldrar bör ha det. Sedan kommer det säkert lika mycket skräp från de högre bedömda hästarna, men de bedöms ju inte. Dessutom har en häst med 7 i tölt och mjukt och godmodigt lynne, betydligt större användbarhet än en häst med 9 för tölt och hett temperament!

Vad som är en dålig häst är inte upp till tävlingseliten och SIF:s avel att avgöra utan till den som äger hästen! Är den personen nöjd med och älskar sin häst så är det en bra häst för den personen! Jag är så innerligt trött på denna nedvärdering av folk som vill ha en lugn trygg och stabil häst! Det kan var äldre damer som ridit i hela sitt liv men nu vill ha en absolut pålitlig häst, det kan vara en fd tävlingsryttare eller någon som blivit rädd efter en rejäl avåkning men ända skickliga ryttare!

Det är ytterst sällan nybörjare som aldrig sett en häst och inte kan rida! Däremot kan det var en ridskola som har nybörjarelever, en ridande mamma som vill ha en pålitlig häst till sina barn, en turridningsfirma eller liknande. Och ridskolehästar skall INTE vara avtrubbade! Tvärtom så skall de vara lyhörda och känsliga för ryttaren så denne lär sig, men de skall vara det på rätt sätt. Skillnaden mellan en het och svår häst och en godmodig och klok häst är inte känsligheten utan hur hästen reagerar och agerar! Och klokhet är som bekant något som en häst föds med, likadant som den föds med ledaregenskaper eller inte! För den delen måste ju någon föda upp de här hästarna, eller hur????? De kommer inte ur tävlingsaveln, annat än i undantagsfall men med medveten avel på dessa egenskaper, då får man en betydligt större andel av dem!

Sedan spelar arvet större roll än fostran. Om jag fostrar 20 föl efter konstens alla regler och 15 av edem föds heta och känsliga och 5 lugna, trygga och stabila i psyket så kommer jag att ha 15 heta vuxna hästar och 5 lugna vuxna hästar, även om jag anpassar min uppfostran efter individens behov! Det är rent nonsens att det går att träna bort hettan! Man kan göra problemet mindre eller värre, ja, men så många hästar som jag har eller har haft, faktiskt 80 st av olika raser men mest islandshästar + alla hästar jag kommit i kontakt med och allt hästfolk, så vet jag hur lynnet nedärvs! Eller tror du på fullt allvar att bara gångarterna nedärvs?????!!!!! Jag skall då säga dig att det är lättare att förbättra gångarterna med träning än lynnet!

Jag har sysslat med avel på både andra hästraser och på hundraser och inte i någon annan rasförening har jag hört något så dumt som att lynnet inte nedärvs utan är en fråga om uppfostran! Att det sedan finns totalt bortskämda hästar fostrade av gullande barn, det vet jag, men gudskelov är de inte så många och det är absolut inte de som är det problem jag syftar på. Jag syftar på hästar som är alldeles för heta och känsliga som fullblod. De är inte fräcka utan snarare lättskrämda. De är inte lugna och trygga utan hispiga.

Sådana hästar kommer ur ren tävlingsavel, precis som de gjort på halvblodssidan, och när de då inte håller måttet för tävling, för det blir massor av sådana individer, då säljs de efter tillridning som fritidshästar och det är de hästarna som leder olycksstatistiken på islandshästsidan! Sådana hästar kan var lugna och trygga med en mycket säker ryttare men efter ett par veckor eller månader hos en fritidsryttare, som lätt skulle klara en häst med normallynne, så blir de osäkra och farliga samt skrämmer sina ägare!

En god avlare sätter lynnet överst, som Gunnar Arnason. En sådan toppavlare skrämmer mig mindre än de som tvunget skall ha in en hingst för att den har så fina rörelser, trots att man vet att den definitivt inte kan ridas av en normalryttare, som faktiskt är ganska kompetent men inte tillhör den orädda kategori A-typen av människa som får en kick av att utsätta sig för fara och klara av att hantera den!

Det är pengar som styr aveln. Det ligger pengar i tävlingshästar, det kostar massor att rida in, träna och visa hästar. Den hingst som har en ägare med gott om pengar får ett bättre resultat och det är pengar som styr vilka hingstar som får hödg blup också. De flesta "bra" hästar, dvs enligt tävlingselitens sätt att se, visas aldrig eller tävlas aldrig och det beror väldigt ofta på ägarnas ointresse för tävling och avelsvisningar och på att de inte är födda med silversked!

Islandshästen är på väg att bli en snobbsport och det gillar jag inte! Särskilt inte när snobbarna skall diktera villkoren för alla oss andra!

Och jag är vettig nog att avla på individer som jag anser är mycket bra. Och det konstiga är att jag får minst lika bra gångarter från de lugna hingstar med bedömning under 8 som jag använder nu än då jag började min avel och endast använde klass1-hingsar. Då gick jag på det snack som du fortafarande tror på, men inte längre! Det är kombinationen av rätt hästar som ger en bra avkomma, inte vilken bedömning hästarna har! Och hur bra gångarter en häst än har så är den svårare att sälja om den har hett temperament än om den har sämre gångarter och godmodigt och klokt lynne med lagom vilja!

Anette

Det som är så skönt är att de islandshästmänniskor som är kunniga, seriösa, satsar pengar etc etc.. INTE tycker som du.
Se bara på avelsmötet

:)

Du anser väl att man ska avla på en häst med sällsynt färg också... Bara för att den ser fin ut........

jarpur77 skrev:
Det som är så skönt är att de islandshästmänniskor som är kunniga, seriösa, satsar pengar etc etc.. INTE tycker som du.
Se bara på avelsmötet

:)

Du anser väl att man ska avla på en häst med sällsynt färg också... Bara för att den ser fin ut........

Och det är skönt att inte avelsmötet är representativt för Sveriges islandshästfolk! Sedan fick jag många ryggdunk i korridoren på det mötet, långt fler än som i lejonets kula ville öppna munnen och framföra sin åsikt offentligt! För att inte tala om vilken respons jag fått efter att avelsmötet refererats i tidningen!

Hade du läst vad jag debatterat om förut så anser jag att alla hästar i avel oavsett färg skall vara friska, sunda, ha gott lynne och vara veterinärbesiktigade. Så sluta med dina fördomsfulla antydningar! För den delen är det lika löjligt att avla på höga frambenslyft som en speciell färg! Ingetdera är annat än ögonfägnad!!!

Anette

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
S
Islandshäst Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen...... Just när man ser sånt här så blir man irriterad över att den svenska aveln...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
43 896
Senast: diny
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar