Naturtöltare är ett spännande avelsmål. Det är inte riktigt mitt men nära, och jag tar gärna naturtöltarna som "spill" när det inte blir bra tävlingshästar
Man kan välja att lägga sig lite åt fem- eller fyrgångshållet när man siktar på att avla dem. Åt femgångshållet riskerar man alla problem Boj beskriver, åt fyrgångshållet att hästarna måste sättas ordentligt i tölten innan den blir naturlig under ryttare. (Det är å andra sidan oftast en flottare typ av tävlingshäst, naturtöltaren har inte alltid kanontrav på bana)
Min erfarenhet är att det inte går så bra att avla naturtöltare genom att korsa två naturtöltare. Det klyvs ut både grisepassare och travtöltare.
Jag tror att naturtöltaren förutom mycket starka fyrtaktsanlag (som jag tror är ett "eget" anlag och inte hör ihop med passen) behöver en lagom svag trav och lagom svag pass... Eller snarare en exakt avvägning av laterala och diagonala anlag.
Enklaste sättet att åstadkomma detta är att avla på en förälder med stark "lätt" tölt och mycket pass - den behöver inte kunna trava alls, och finns traven ska den inte vara dominerande - , samt en förälder med stark "lätt" tölt och mycket trav (väljer trav i frihet, lättsamlad i trav utan taktproblem under ryttare) - helt utan pass.
Vad gäller tölten är hastigheten oerhört viktig. Förmågan att relativt tidigt i ridhästkarriären oviktad kunna komma upp i riktigt snabb tölt verkar vara mer kopplad till fyrtaktsanlaget än förmågan att kunna dansa med höga lyft i långsammare tempo (vilket ofta mer är en träningsfråga)
Man ska inte vara rädd för att avla på något som "bara" är en pusselbit i avkomman! Själv skulle jag inte tveka att betäcka ett rent fyrgångssto med en femgångshingst med tidigt bra tölt även om han helt saknade trav. För att kompensera ett passaktigt sto utan trav skulle jag välja en ren fyrgångshingst med snabb ökad tölt.
Dessa avelstyper är förmodligen bättre på att avla naturtöltare än vad naturtöltarna själva är
Nu ska jag sluta annars kan jag bluddra om detta i evigheter