Fyll i SIF:s medelemsenkät!

Sv: Fyll i SIF:s medelemsenkät!

Slutligen; en häst med svåra ryggproblem får givetvis problem med alla gångarter. Och det är oftast först de med svåra problem som söker hjälp och där stämmer dina teorier, vilket ytterligare talar för att du inte kommit i kontakt med så många friska djur.

Nej dom brukar ju inte vara det, när jag blir inkopplad. ;)

sambaengi skrev:
Att chansa på att kombinera en 5-gångare utan trav med en 4-gångare med svag tölt är inget för mig! :bump:

Anette

Nej det är inte det jag håller på med heller ;) Men det är ett ganska säkert sätt att få fram naturtöltare på :cool:

Jag har studerat en del andra gångartsraser, tex Rocky Mountain som SKA vara naturtöltare. Där måste man i avelsprgrammet behålla hela skalan för att få det resultat man vill ha. Naturtöltaren kräver en "lagom" dos laterala anlag och det är inte allltid säkrast att lagom + lagom = lagom. Däremot blir "lite"+"mycket" oftare lagom.

FYRTAKTSanlagen måste däremot komma från båda håll förstås.

Silverkedjan skrev:
Nej det är inte det jag håller på med heller ;) Men det är ett ganska säkert sätt att få fram naturtöltare på :cool:

Jag har studerat en del andra gångartsraser, tex Rocky Mountain som SKA vara naturtöltare. Där måste man i avelsprgrammet behålla hela skalan för att få det resultat man vill ha. Naturtöltaren kräver en "lagom" dos laterala anlag och det är inte allltid säkrast att lagom + lagom = lagom. Däremot blir "lite"+"mycket" oftare lagom.

FYRTAKTSanlagen måste däremot komma från båda håll förstås.

Det finns ingenting som är 100% när det gäller avel men det finns mer eller mindre säkra vägar. Jag har funnit i både min egen avel och på de gårdar jag vet har/har haft många naturtöltare att säkrast resultat erhålls om det är naturtöltare i flera led. OBS! Dessa naturtöltare är alla av typen 4½ gångare, dvs de har lätt för grundgångarterna och lätt för tölten, töltar och travar lika lätt, pass finns men den är inget som hästen väljer själv och oftast inte så lätt att få fram heller. Det är just denna typen av naturtöltare jag vill vi skall satsa avelskapacitet på.

Senast idag fick jag ännu ett telefonsamtal från en van ryttare som krockat och fått en whiplashskada och behöver just en sådan häst med pålitligt lynne och lagom vilja för att träna upp sin känsla och balans igen. Behovet är jättestort av den här typen av häst till ridskolor, turridning, rehabilitering och familjehäst. Minst 9 av 10 som ringer frågar efter denna typ av häst och har stora problem att hitta en sådan. Jag tänker åka till avelsmötet bara för att väcka denna fråga och sätta igång tankeverksamheten på inom SIF på något sätt. Jag hoppas det är fler som följer mitt exempel! Gärna du också Tim som jag vet haft dessa tankar också en längre tid.

Anette

Silverkedjan skrev:
Naturtöltare är ett spännande avelsmål. Det är inte riktigt mitt men nära, och jag tar gärna naturtöltarna som "spill" när det inte blir bra tävlingshästar :p

Man kan välja att lägga sig lite åt fem- eller fyrgångshållet när man siktar på att avla dem. Åt femgångshållet riskerar man alla problem Boj beskriver, åt fyrgångshållet att hästarna måste sättas ordentligt i tölten innan den blir naturlig under ryttare. (Det är å andra sidan oftast en flottare typ av tävlingshäst, naturtöltaren har inte alltid kanontrav på bana)

Min erfarenhet är att det inte går så bra att avla naturtöltare genom att korsa två naturtöltare. Det klyvs ut både grisepassare och travtöltare.

Jag tror att naturtöltaren förutom mycket starka fyrtaktsanlag (som jag tror är ett "eget" anlag och inte hör ihop med passen) behöver en lagom svag trav och lagom svag pass... Eller snarare en exakt avvägning av laterala och diagonala anlag.

Enklaste sättet att åstadkomma detta är att avla på en förälder med stark "lätt" tölt och mycket pass - den behöver inte kunna trava alls, och finns traven ska den inte vara dominerande - , samt en förälder med stark "lätt" tölt och mycket trav (väljer trav i frihet, lättsamlad i trav utan taktproblem under ryttare) - helt utan pass.

Vad gäller tölten är hastigheten oerhört viktig. Förmågan att relativt tidigt i ridhästkarriären oviktad kunna komma upp i riktigt snabb tölt verkar vara mer kopplad till fyrtaktsanlaget än förmågan att kunna dansa med höga lyft i långsammare tempo (vilket ofta mer är en träningsfråga)

Man ska inte vara rädd för att avla på något som "bara" är en pusselbit i avkomman! Själv skulle jag inte tveka att betäcka ett rent fyrgångssto med en femgångshingst med tidigt bra tölt även om han helt saknade trav. För att kompensera ett passaktigt sto utan trav skulle jag välja en ren fyrgångshingst med snabb ökad tölt.

Dessa avelstyper är förmodligen bättre på att avla naturtöltare än vad naturtöltarna själva är :idea:

Nu ska jag sluta annars kan jag bluddra om detta i evigheter :D

När det gäller teorin angående den rena tölten, fyrtaktsanlagen håller jag med dig - och det är detta fyrtaktsanlag jag anser skulle uppmärksammas mycket mer än det gör idag - kanske skulle det kunna göras med en taktpoäng vid bedömningstillfället? Jag har varit inne på detta i tråden "avelsmålet".
Det skulle vara mycket intressant - och plötsligt kanske lite mera mätbart - vilken trend taktpoängen skulle uppvisa hos bedömda avkommor...

Annars angående "svaga" gångarter som ska kombineras - njaaaa....
Merparten av de naturtöltare jag kommit i kontakt med har varit avkommor till "grisepassfria" femgångare (dvs femgångare med mycket ren tölt - "fyrtaktsanlag") och med bra pass. Någon av dem har iofs haft tendens till lite fyrtaktig galopp.
En naturtöltare var efter en femgångare och en 4 1/2 gångare.
Sedan har vi haft några fyrgångare och några femgångare som inte visat tölt i hagen under uppväxtåren (med däremot första veckorna som föl).
De har däremot haft mycket lätt för taktren tölt.

Vårt avelsmål (hemma hos oss :-) är mer åt femgångarhållet, med betoning på mjukhet och taktrenhet i tölten. Dvs fyrtaktsanlaget är oerhört viktigt för oss.

Jag kan också se det stora behovet av snälla lugna stabila friska naturtöltare. Jag är dock inte alls intresserad av att producera dem som färdiga inridna och stabila ridhästar för det marknaden vill betala, typ max 35000 inklusive moms. (det kostar MINST det dubbla att föda upp dem till färdiga ridna femåringar, och folk vill ju dessutom ha dem tränade i flera år till)

På så vis är det helt riktigt att man MÅSTE sätta målen högre och ha tävlingskvaliteter på avelshästarna. Annars kan avlarna aldrig få det att gå något så när ihop.

Det utesluter ju inte på något sätt att man avlar på trevliga och stabila individer med rena mycket bra gångarter och lätt för tölt, så kan "spillet" som inte räcker enda fram från den aveln bli snälla familjetöltare.

Det jag vänder mig mest emot är att vårt avelsmål i SIF och det vi styr aveln efter är två helt skilda saker.

Som stoägare har man ingen varudeklaration på hingstarna vad gäller hur LÄTT de har för sig, hur allround- och trevliga de är och framför allt hur friska de är.

Det är sådant man måste ta reda på själv.

Dessa intressanta faktorer finns inte heller med i poängsättningen, utan där är lättbyggdhet, smal hals, mycket pass och eldig vilja viktigt. Faktorer som inte ens bygger upp en tävlingshäst. (90% av ryttarna rider FYRgångsgrenar...)

Men jag har för många gånger försökt argumentera för det svenska avelsmålet, mot det isländska systemet här i Sverige. Att nu när FEIF-bedömningarna överallt styrs av Islands regler och hästarna därmed kommer i samma databas på samma villkor försöka gå tillbaka till andra faktorer i Sverige är inte rimligt. Då skulle ju inte BLUP:en kunna samköras ;) Vi som får vara med fullt ut vill inte krångla oss ur WorldFengur igen, eller hur?

Den nivån JAG ser som den bästa är att marknaden och forskningen får påverka Islänningarna själva. De har svårt att hitta stora marknader för potentiella eksemhästar med spatt och för svårt lynne. Massexporternas tid är förbi, tack vare att vi utanför Island blivit mer upplysta om Islandshästens sjukdomar och riskerna med import.

Jag följer intresserat debatterna internationellt där man nu "kommit på" att man för att inte komma på efterkälken måste börja rensa bort spatthästar ur aveln (här leder Holland som gjort det sedan länge och närmast avlat bort problemet) och avla mer på smidiga "snabbtränade" stabila tölthästar. Den vägen kan man på sikt även vikta bort passens stora betydelse och i stället lägga mer vikt på samarbetsvilja och lätthet för fem ELLER fyra rena gångarter.

Att man och svans kom in i protokollet är ett steg på vägen. Snart kanske vi kan se en kolumn för spatt och eksem-anlag i BLUP:en också ;)
Och få med ovanliga färger som bonus där dispens kan ges för "tillräckligt bra individer", ffa då konstantskimmelanlaget där vi har ytterst få godkända hingstar världen över.

Sammantaget tror jag inte på en "utbrytning" inom Sverige. Jag har försökt göra min del av lobbandet genom att faktaupplysa på hemmaplan och argumentera på genetisk nivå internationellt.

Jag måste ändå erkänna att jag inte förstår varför en naturtöltare inte skulle kunna ha tävlingskvalitet/kapacitet?
Enligt den definition som jag har angående naturtöltare så borde de passa ypperligt på tävlingsbanan - i alla fall på lokala och regionala tävlingar. Det beror väl mer på ryttarens kunskaper vad som presteras.

Senast ändrad:

De allra flesta lättåkta naturtöltare som jag uppfattar att folk vill ha har också en bekväm lite markbunden aningen fyrtaktig trav om det överhuvudtaget går att få dem i trav, och en bekväm dito galopp. Den perfekta moppen för ryttare med ryggproblem och bekväm även för oss övriga. Jag har en sådan och skulle kunna klona honom till behövande varje vecka :love: Med naturtöltare menar jag en häst som alltid väljer tölten oavsett tygellängd och oavsett om h*n rids eller rör sig i hagen. Dessa har i allmänhet utvecklat ett mer energibesparande töltmönster utan de höga lyften.

Men på tävlingsbanan krävs idag mer klös och studs :bump: Utom i lätt tölt förstås där dessa skulle hävda sig utmärkt.

Undrar om du inte menar det jag kallar en bra fyr- eller femgångshäst med LÄTT för ren tölt, utan att välja det själv i alla lägen i första hand oavsett ryttarhjälper ?

Jag plockar från ett tidigare inlägg av mig:
"en naturtöltare - en häst som väljer tölten som naturlig första gångart för att den behärskar tölten till fulländning - helt naturligt - inte beroende på mentala problem eller kroppsliga smärtor.....

En naturtöltare för mig är en häst som töltar med "klockren" fyrtakt med mjukt, långt och smidigt steg och som har en fjädrande och smidig rygg och "mjuk" hals - inga spänningar där inte. ....
Hästen visar alla gångarter (väl åtskilda) men föredrar tölten som föl/unghäst och när man rider in den så "bara finns" tölten där från medeltempo upp till snabbt tempo. Det behövs inte någon "töltsättning". Hästen har inte heller några svårigheter att gå i trav och galopp när den vant sig vid ryttarens vikt, men det kräver en tids muskelträning innan hästen klarar av att gå i lika snabbt tempo i dessa gångarter som den kan gå i tölt."
Jag kanske har höga krav på en naturtöltare :D
Det som jag inte tycker är nödvändigt är hög frambensaktion - föredrar ett låångt steg med "medellyft" - alltså ett funktionellt steg. Hästen är inte snubblig eftersom den lyfter lite mer, men den lyfter inte onödigt mycket - så den orkar betydligt längre sträckor.

Det jag tror du är ute efter är "töltmaskinen" :idea: en häst som oavsett vad ryttaren gör (när det gäller balans, tyglar, skänklar) går i tölt, nog så eftersträvansvärd för den oerfarne.... denna typen av häst måste vara mycket svårare att få fram än naturtöltaren...

Jo exakt, vi definierar olika. "min" definition på naturtöltare töltare alldeles oavsett vem som är på ryggen och i alla lägen. Svårare att hitta, och man får det på bekostnad av renheten och lusten att gå i andra gångarter.

Men, oj vilken marknad det finns ;)

Silverkedjan skrev:
Jo exakt, vi definierar olika. "min" definition på naturtöltare töltare alldeles oavsett vem som är på ryggen och i alla lägen. Svårare att hitta, och man får det på bekostnad av renheten och lusten att gå i andra gångarter.

Men, oj vilken marknad det finns ;)

Båda hästar ni beskriver är naturtöltare men jag jag tror inte det slagit så väl ut med hingstar av den typ du beskriver utan jag vill hellre satsa på den typ Freyja beskriver. Kanske är lösningen helt enkelt den att släppa aveln fri och göra avelsbedömningen frivillig såsom EU-reglerna säger och ta bort beteckningen A- och B-register och de fåniga straffavgifterna för B-registret.

Sedan upplever jag att kunderna idag är beredda att betala både 45-och 50000 för en bra, pålitlig och lättriden naturtöltande familjehäst (med den definition jag och Freyja har). Man kan faktiskt föda upp sådana som har så gott lynne och är så lättinridna och lättränade i lynne och gångarter att de går att sälja som färdiga hästar efter några få månaders ridning som 4-5-åringar. Givetvis säljer man dem då inte till nybörjare men i ridande familjer finns det oftast åtminstone en van ryttare som kan hjälpa till och verksamheter har oftast en väl fungerande system att vänja in nya hästar. Det blir ingen vinst men vi har sådan överproduktion av halvbra tävlingshästar med hett lynne som kräver van ryttare så de kan man inte heller ta ut mer för, snarare tvärtom, och de är inte lika lättsålda heller. Det är bara en och annan topphäst som betalar sig.

Som slutkläm kan man väl säga att lynnet är en mycket viktig faktor som inte prioriterats tillräckligt i aveln. Det finns en och annan riktig pärla men det finns säkert många fler som har alldeles för mycket temperament, vilket kräver mycket tillridning för att även en erfaren ryttare skall kunna lita på och tävla sin häst. Jag tror att det finns många tävlingsryttare som också skulle vilja ha bättre grundtemperament. En del hästar idag kräver så mycket arbete och att man skyndar väldigt långsamt pga av det heta temperamentet. Det gör dessa tävlingsämnen dyra att producera som färdiga ridhästar och engagerar många tränare som på detta sätt får mer arbete. Det här gynnar möjligen tränarna men varken uppfödare eller köpare!

Anette

sambaengi skrev:
Och inte har vi tänkt avla hästar med kort stötig och stel gång samt trög och envis som en lat fjording som rör sig så minimalt de kan!

Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion, men vad sjutton har fjordingar med det här att göra :mad:
Ni som säkert är jäkligt less på att folk har åsikter om era hästar hela tiden kan väl åtminstone låta bli att späda på fördomar om andra raser.
Jag känner en hel del lata hästar och inte en enda är fjording :smirk: Alltså kan det inte vara ett rasdrag eftersom jag "känner" ett hundratal fjordingar, men inte alls lika många andra hästar... :idea:

Fodong - härmed bliver fjordhästrasen upprättad :smirk:

Min första egenhändigt köpta häst, på 70-talet, den bästa häst jag någonsin ägt var en fjording :love: Förutom att han bara hade 3 gångarter då :smirk:.

Han tävlade fjordinggalopp och monté, samt terrängritt, dressyr och hoppning med bra reslutat på vanliga ponnytävlingar. Han var både travkörd och drog släden till julottan. Dessutom använde jag honom istället för traktor i jordbruket och han såg själv till att få in sin egen mat i ladorna. Lugn och försiktig med nybörjaren och i selen, men framåt som få med duktig ryttare på ryggen.

Okej - lite fet ibland (det är våra islandshästar också just nu :angel: ), men definitivt vare sig kort steg eller lat.

labhopp.jpg

Ja ha du, nu kunde jag se dig pluta med munnen och stampa med foten i marken. :rofl:

När kommer du och rider pålla då, hon är färdig nu. :angel:

Måste samla mod först :crazy:
Har ju aldrig suttit på en islänning tidigare.
Är dessutom rädd att hon skall gå av på mitten :eek:

Är dessutom rädd att hon skall gå av på mitten

Ja hon har inte gått av på mitten med mig på ryggen, så då bör det väl inte vara någons större riskt med dig heller. Tvärtom så har hon musklat sig enormt bra över ryggen, har ju hört att vi fetknoppar inte kan rida så. :angel: :rofl:

Det här svaret kommer lite sent men jag har inte haft tid med forumet.

Jag var noga med att skriva LAT fjording med stötig gång. Jag vet det finns sådana, min yngste son lärde sig rida på en bla och det var minnet av den som poppade upp i huvudet. Och det finns fler om vi skall vara ärliga. Grannen hade en tills helt nyligen. Men jag är fullt medveten om att det finns betydligt piggare också! Det var inte illa menat mot rasen. Men allt kan ju misstolkas och sorry om du tog illa upp. Jämförelsen ligger också nära till hands eftersom det finns viss släktskap melan islandshäst och fjording (vilket inte alla islandshästfolk vill erkänna men det gör jag) och den är betydligt stötigare i gången än en mjuk islandshäst, men å andra sidan är de flesta andra raser skumpiga jämfört med islandshästens mjuka gång. Så du behöver INTE ta åt dig!

Som kuriosa kan jag tillägga att kompisen och jag hade en fjording ihop för 30 år sedan som vi lärde galoppombyte i varje steg och den var allt annat än lat utan stack med oss ibland. Den var av den typen jag inte skulle sätta mina barn på men våra föräldrar kunde för lite om hästar för att avgöra det som tur var för oss två vilda tjejer för roligt hade vi! Men vi blev avbockade, det gick fortare än planerat ibland och åt fel håll samt ibland hamnade man i skogen bland grenarna och sopades nästan av! Och det finns många av den här sorten också!

Sedan vet jag att det finns en tyngre körinriktad fjording som är större än den mer ridinriktade. Jag har sett alla typer av fjordingar och 4 olika färger: brunblack, rödblack, musblack och isabell. Så jag har faktiskt sett och ridit några stycken, inte minst hos hästhandlaren i grannskapet där man tillbringade en del tid med vansinniga barbackaritter på hästar man inte kände! Jösses! Törs jag inte berätta för barnen förrän de blir stora. Nog om det.

:bump: Anette :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag mejlade in mina enkätsvar igår och idag fick jag ett svarsmejl där kansliet tackade för att jag tagit mig tid att svara! TREVLIGT!!! :)

Hoppas bara att jag blir en av dem som vinner! Jag har i så fall önskat en VM t-shirt i dammodell - tycker att de är så SNYGGA!!!

sambaengi skrev:
Det här svaret kommer lite sent men jag har inte haft tid med forumet.

Jag var noga med att skriva LAT fjording med stötig gång. Jag vet det finns sådana, min yngste son lärde sig rida på en bla och det var minnet av den som poppade upp i huvudet. Och det finns fler om vi skall vara ärliga. Grannen hade en tills helt nyligen. Men jag är fullt medveten om att det finns betydligt piggare också! Det var inte illa menat mot rasen. Men allt kan ju misstolkas och sorry om du tog illa upp. Jämförelsen ligger också nära till hands eftersom det finns viss släktskap melan islandshäst och fjording (vilket inte alla islandshästfolk vill erkänna men det gör jag) och den är betydligt stötigare i gången än en mjuk islandshäst, men å andra sidan är de flesta andra raser skumpiga jämfört med islandshästens mjuka gång. Så du behöver INTE ta åt dig!

Som kuriosa kan jag tillägga att kompisen och jag hade en fjording ihop för 30 år sedan som vi lärde galoppombyte i varje steg och den var allt annat än lat utan stack med oss ibland. Den var av den typen jag inte skulle sätta mina barn på men våra föräldrar kunde för lite om hästar för att avgöra det som tur var för oss två vilda tjejer för roligt hade vi! Men vi blev avbockade, det gick fortare än planerat ibland och åt fel håll samt ibland hamnade man i skogen bland grenarna och sopades nästan av! Och det finns många av den här sorten också!

Sedan vet jag att det finns en tyngre körinriktad fjording som är större än den mer ridinriktade. Jag har sett alla typer av fjordingar och 4 olika färger: brunblack, rödblack, musblack och isabell. Så jag har faktiskt sett och ridit några stycken, inte minst hos hästhandlaren i grannskapet där man tillbringade en del tid med vansinniga barbackaritter på hästar man inte kände! Jösses! Törs jag inte berätta för barnen förrän de blir stora. Nog om det.

:bump: Anette :bump:

Mmmm och jag har haft min fjording uppstallad i ett islandsstall och har sett saker som skulle få håret att resa sig i nacken på dig. Men inte sjutton sprider jag ut dynga om islänningar för det. Jag har sett en hel massa islänningar med allt annat är mjukt och fint steg, men jag ser det som en brist hos ryttaren, inte hos hästen.

Jag kan dessutom lova dig att jag har sett fler fjordingar än du :smirk:
Troligtvis har jag också sett fler islänningar än vad du har sett fjordingar :angel:

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·
S
Islandshäst Sv: Med tanke på priser på islandshästardiskussionen...... Just när man ser sånt här så blir man irriterad över att den svenska aveln...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
43 896
Senast: diny
·
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 100
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar