Fullblods hingst

O

Orchie

Är det någon här som kan tipsa på en bra fullblodshingst? Gärna som visat sig duglig till att avla fram bra fälttävlans ämne. Helst i Sverige.
Flyinge har ju sin hingst. Men kanske någon utom denne. om ni har någon länk till hingsten får ni gärna skicka med den.

Jag letar o letar :)

Kanske blir en häst även till mig, så vi slipper slåss om dom i familjen:D

Sv: Fullblods hingst

Kommer ju in en del för bruksprovet nu. Kolla in dom. Det torde vara något tycker jag som också riktar in min avel på fälttävlands hästar.

Mr Carrera rekomenderas för fälttävlan eller dressyravel. Tycker han ser riktigt fin ut. Det beror ju på vad det är för sto som ska betäckas, vad hon har och kan, och vad som kan bli bättre.
Ulrika

Homme D'Honneur ger flotta individer med bra steg. Den avkomman jag hade i stallet hoppade även mycket väl. Men samma sak där alla flb-hingstar som avänds i galoppaveln står endast på naturlig betäckning pga förlegade engelska avelsregler...

Homme D'Honneur ger flotta individer med bra steg. Den avkomman jag hade i stallet hoppade även mycket väl. Men samma sak där alla flb-hingstar som avänds i galoppaveln står endast på naturlig betäckning pga förlegade engelska avelsregler...

Det har du helt rätt i...de flesta jag sett efter honom har iaf i kroppen "sett ut" som de kommer bli fina ridhästar. kanske framf.allt i dressyr då...
Inte minst vår lilla Babsan r.i.p :cry:
som skulle användas till hbl-avel men ngt gick fel vid semin.

Tuffy som jag hade hoppade högt och rörde sig enormt bra! Fbl stona e. Homme D'Honneur verkar kunna bli lite klena (tuffy och Baby Grand är bra ex...)så med hbl-sto måste det kunna bli kanon. Men jag såg några förra året som var så flotta :love: , synd att jag inte tror på honom som galopphingst...

Tuffy som jag hade hoppade högt och rörde sig enormt bra! Fbl stona e. Homme D'Honneur verkar kunna bli lite klena (tuffy och Baby Grand är bra ex...)så med hbl-sto måste det kunna bli kanon. Men jag såg några förra året som var så flotta :love: , synd att jag inte tror på honom som galopphingst...

Jag har en valack efter Homme D'Honneur ! Han är mycket liten och mycket klen :p Men mycket trevlig att ha o göra med ! Hans mamma va rätt bastant och bred.. Så han måste fått mkt från sin far i sådanafall ..

Är det någon här som kan tipsa på en bra fullblodshingst? Gärna som visat sig duglig till att avla fram bra fälttävlans ämne. Helst i Sverige.

Jag har sagt det innan, men gör det gärna igen. Goldmine xx :love:

Har en 4- åring(egen uppfödning) och en 5- åring(köpt som föl från hingstägaren) efter honom, olika mammor. Både är helt :love: . 5-åringen löshoppad 1, 35 och går 90+100 cm på tävling. Hoppar terränghinder som bara den, försiktig och kraft i språnget o bra teknik. Gången jättefin, dressyrdomarna tycker mkt om honom. 4- åringen löshoppad 1, 20, har nu gått en cm-hoppning, gör allt med spetsade öron, har också varit och hoppat terränghinder m honom- nemas problemas :bow: . Väldigt mkt gummiboll, jättebra gång även på honom, superelastisk. Vi ska förmodligen betäcka ett 3-års sto m Goldmine i vår.

Goldmine stod 2006 på Bollerup, men finns tillgänglig med AI, TAI, FAI. http://www.akebo.nu/

Det är ju inte så att det kryllar av hingstar från internationell fälttävlan och banhoppning bakom Homme D'Honneurs möderne. De första dyker upp först i femte led.
Vad gäller både fäderne och möderne så har han i fjärde led av 8 möjliga hingstar fyra intressanta ALLA på pappans sida. Så även om hans fäderne till viss del är intressant skulle jag med hans överlag klena möderne inte satsa på honom inom ridsporten.

Goldmine som är fem år äldre har första intressanta hingst på mödernet i tredje led, i fjärde led har han, vad gäller både fäderne och möderne, av 8 möjliga hingstar 6 (3-3) högintressanta vad gäller fälttävlan och banhoppning.

Jag skulle ju välja Mr Carrerra, som det stod lite längre upp här på sidan.
Han är väldigt trevlig mentalt och väldigt lätthanterad.
Och bra mkt snyggare än han far! (88:an)
Han rör sig ju väldigt trevligt också. Tror att han kommer att starta lite terräng också nu framöver. Det verkade så!

Har en kompis som betäckt med Goldmine. Det blev en fin långbent fölunge med bra gång.

Nu har mamman visserligen allt annat än dåliga gångarter och har dessutom gått VM i ft så det lär väl inte bli en dålig häst.

Men Goldmine skulle jag också ha i åtanke om jag behövde få in fullblod i avkomman.

Kan bara hålla med.
Har hjälpt till med en valack efter Goldmine, som är 4 i år. Helt underbart psyke!

Nu har jag visserligen inte sett honom riden på ett tag, eller ridit honom själv då han flyttat till skåne, men förra sommaren var han väldigt okomplicerad.

Eight Eight Keys (xx?)

Superfin Hingst med bra avkommor :)

En avkomma till Homme d´Honneur fick 10 på galoppen, 8or på skritt och trav (51 p sammanlagt som dressyrtalang) på treårstest. Så han passar nog visst i ridhästaveln, tack vare sin fina gång. "Har hört" fler avkommor som är fina och rör sig bra.

En avkomma till Homme d´Honneur fick 10 på galoppen, 8or på skritt och trav (51 p sammanlagt som dressyrtalang) på treårstest. Så han passar nog visst i ridhästaveln, tack vare sin fina gång. "Har hört" fler avkommor som är fina och rör sig bra.

Bara för att 1 avkomma har blivit lyckad så innebär ju inte det att hingsten automatiskt kan sägas vara en mycket god förärvare....

Nej, det var inte det jag menade heller... Men bara för att Roslagen inte tycker att hans stostam innehåller hingstar som hon gillar så kanske man inte kan döma ut honom ur ridhästaveln heller... Han själv rör sig, i mitt tycke, väldigt trevligt, och han har lämnat flera avkommor som också gör det. Det var mest det jag ville säga. Alla får tycka som de vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 791
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 502
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 588
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 972
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar