Soff91

Trådstartare
Hej!

Jag har för två veckor sedan köpt ett fullblod på 5år och har ännu inte ridit henne.
Jag har känt att jag inte litar på henne och hon litar inte på mig.
Helt förstårligt också självklart. Men det jag undrar är det dumt att vänta två/tre veckor innan man rider?
Jag har longerat henne mkt och löshoppat två gånger.
Hon har även fått gått runt i Paddocken medan jag går runt,
och hon följer efter som en liten hund nu. :')
Börjar hon lita på mig då? eller gör hästar så? gud,
känner mig så dum. Detta borde jag kunna liksom.

Sv: Fullblod

Du har ingen tuffare som du kan be att testa lite så du får se hur hästen reagerar?
Själv är jag jättefeg när det gäller nya hästar och sambon brukar få ta första testridningen barbacka så kan jag se vad som händer :D
Ser det bra ut så kan ju inte jag vara sämre :)

För ca en vecka sen prova jag och sitta på henne. och hon gjorde direkt ett litet skutt, men jag tror att det beror på att förra ägaren hadde en padd under sadeln så det trycker inte lika mkt som det gjorde då jag prova nu. Så jag får prova med att köpa en padd. så får vi se vad som händer. och om det inte funkar så får min kompis ta och rida lite ;D

varför skulle det bero på padden menar du?
Provred du inte innan köp då?

Jo jag provred innan jag köpte henne. och hon hade en padd då. och jag har pratat med en del och dom säger att det kan vara problemet. att hon inte är van utan padd, att hon nu känner trycket mer från sadeln än vad hon gjorde innan.
och sadeln tryckte längst fram mot manken så stall ägaren sa att en padd kan få upp sadeln lite. att det blir bättre när hon får mer muskler i ryggen.

Fast hur mkt provade du första gången? Bara satt i nån minut och sen inte mer eller red du iväg?
Har du testat att rida med sällskap?

Först fick jag rida i deras paddock i skritt, trav & galopp. fick även hoppa med henne. Sen tog vi en skrittur på en väg så jag fick se att hon var trafiksäker och sånt. och allt gick bra. hon lyssna och det var inge bus i den hästen inte :P

Nej jag har inte gjort det ännu. Stallägaren har inte tid att rida då jag ska till stallet och jag har inte tid då hon ska rida. så det blir knas. tyvärr.

jag fick inte med sadel. Och det kan ju va det som är. men det kan ju även va sadelgjorden, det kan va så mkt som kan va felet liksom, jag blir tokig. kan ju liksom inte köpa en till sadel och flera sadelgjordar och padd och allt. Jag är 18 år och har inte råd med allt det sammtidigt :P

Kanske jag var otydlig, undrade hur du gjorde första gången hemma när den skuttade till.. alltså om du bara slutade då eller red du en stund efter?

Såg nu att du inte fick med sadel. Kanske den är helt fel på hästen?

I så fall kanske sadeln inte passar? Jag har ingen aning om hur duktig du är på att passa ut sadlar, men jag tycker personligen att det kan vara svårt att skilja de bra från de ganska bra så jag brukar alltid ha hjälp när jag provar ut en ny sadel.

Kanske jag var otydlig, undrade hur du gjorde första gången hemma när den skuttade till.. alltså om du bara slutade då eller red du en stund efter?

Såg nu att du inte fick med sadel. Kanske den är helt fel på hästen?

Jag hoppa upp och sen bad min kompis att jag skulle hoppa av så hon kunde se om sadeln låg fel. så vi han knappt gå några steg.

Det jag tror är att hon testa mig, men min kompis kolla sadeln ändå

I så fall kanske sadeln inte passar? Jag har ingen aning om hur duktig du är på att passa ut sadlar, men jag tycker personligen att det kan vara svårt att skilja de bra från de ganska bra så jag brukar alltid ha hjälp när jag provar ut en ny sadel.

Stall ägaren har gått några kurser om sadelpassning så hon kollade och det va bara att sadeln var liten vid manken.

Men det är ju ett ungt fullblod, vad är det som är så konstigt med att den skuttade till? Hade väl snarare varit konstigt om den inte skuttade till i ny miljö och med ny ryttare och dessutom inte riden på några veckor?

Hej!

Jag har för två veckor sedan köpt ett fullblod på 5år och har ännu inte ridit henne.
Helt förstårligt också självklart. Men det jag undrar är det dumt att vänta två/tre veckor innan man rider?

Jag vill inte gärna säga det här men jag skrev till dej redan innan du tittade på det där fullblodet att en fullblodshäst var nog inget för dej.......:crazy:

Jag såg av dina frågor på forumet att det inte skulle vara så lyckat utan att om du ska få glädje av en häst så behöver du en lugn trygg häst, kanske läromästare och det finns såna fullblod, men dom är inte 5 år i regel.....
Inte många 5-åringar är särskilt lugna oavsett ras....Det är unga hästar. Den här är dessutom av en livlig ras (i regel;))

Ägaren sa att du skulle rida den ganska snabbt eller hur? Det skulle jag tolka som att den kan bli rätt pigg om du inte gör det och hon förutsåg nog det som hänt nu.

Kanske kan det här bli jättebra men håll inte på för länge och envisas om du är rädd för hästen, de ska ju ha en häst du är trygg med.
Har du väldigt duktiga ryttare i din omgivning så be dem rida samt tex longera när du sitter på, så att du känner dej säker.
Hästen skuttar troligen inte pga padd utan för att den är pigg och har mkt energi.

Har du inte mkt bra hjälp så lämna tillbaka den och leta annan äldre häst av annan ras. Ska du bara löshoppa och gå med den från marken kan du lika gärna ha hund eller hur? Du vill ju ha en häst du kan känna dej trygg med:idea:

Prova annan sadel, den får inte vara liten, men jag tror nog hästen kan komma att skutta en del ändå, det måste du räkna med.

Senast ändrad av en moderator:

Amen to that! Även jag försökte mig på att beskriva att ett ungt fullblod kan vara lite livligt.

Frågorna här får även mig att känna att TS kanske är lite orutinerad. Att nya hästar tar ett litet skutt ÄR inget konstigt i min värld.

TS! Ta hjälp av någon rutinerad.

Först fick jag rida i deras paddock i skritt, trav & galopp. fick även hoppa med henne. Sen tog vi en skrittur på en väg så jag fick se att hon var trafiksäker och sånt. och allt gick bra. hon lyssna och det var inge bus i den hästen inte :P

Nej jag har inte gjort det ännu. Stallägaren har inte tid att rida då jag ska till stallet och jag har inte tid då hon ska rida. så det blir knas. tyvärr.

Men alltså..... har du på allvar gått och köpt en häst i tron att den alltid kommer vara snäll och aldrig hoppa eller busa? Då har du problem kan jag meddela, om du är rädd för sådant. :crazy:

Stall ägaren har gått några kurser om sadelpassning så hon kollade och det va bara att sadeln var liten vid manken.

Det är inte så bara alls. En sadeln som trycker på manken kan få många hästar att reagera speciellt, unga känsliga individer och ett ungt fullblod är ofta en väldigt känslig individ

Hej!

minns att jag läste din förra tråd ang denna häst, och du fick en massa goda råd om att kanske INTE köpa just ett fullblod då du var aningens orutinerad.
Goda råd är visserligen bara goda råd, inget tvång att följa, men när man får många LIKADANA goda råd, kanske det borde gå upp ett liljeholmens??
Ett fullblod är en känslig individ som behöver mkt stimulans, både i knopp och kropp, och en som bara är 5 år behöver det ännu mer.
Men nu har du i alla fall gått och köpt denna lilla tjej, så nu tycker jag att du får, som alla andra som har problem, använda dig av en BRA tränare!
Nu vet jag inte var du bor, men kolla träningsportalen.se och kontakta någon med unghästvana.
Och är du på allvar rädd för din häst, så är mitt omedelbara råd att du ska lämna tillbaka den och skaffa dig en enklare häst.
En rädd ledare är detsamma som ingen ledare alls.
Nu säger jag inget av detta för att vara elak, tvärtom, utan för att du ska ha en häst att ha roligt med, och din häst ska känna sig trygg och få det hon behöver.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama