Fullblod i halvblodsaveln

Haha, du skrev om precis detsamma som jag!

Sen kan jag inte låta bli att rätta, men det finns inget som heter korsning x-swb utan det är en renrasig swb med en fullblodsförälder.

Haha, så det kan bli :)

Absolut , han var en ren SWB med gröna papper men tänkte det blev tydligare än det där du skrev.. ;)

Var tvungen att kika på deras föreningssida och finns ju några x-hingstar godkända för SWB och andra som är godkända i olika tyska förbund. Främst inriktat på fälttävlan då, inte så konstigt kanske.
 
Haha, så det kan bli :)

Absolut , han var en ren SWB med gröna papper men tänkte det blev tydligare än det där du skrev.. ;)

Var tvungen att kika på deras föreningssida och finns ju några x-hingstar godkända för SWB och andra som är godkända i olika tyska förbund. Främst inriktat på fälttävlan då, inte så konstigt kanske.

Vilka fler än Fango in Blue skulle vara godkända? Jag letar men hittar ingen mer på den sidan.
 
Haha, du skrev om precis detsamma som jag!

Sen kan jag inte låta bli att rätta, men det finns inget som heter korsning x-swb utan det är en renrasig swb med en fullblodsförälder.

Fast det beror ju på var x:et är det? Mamma renrasig SWB och pappan renrasig x men ej gdk för halvblodsaveln = en korsning x och swb. Pappa renrasig gdk SWB och mamman renrasig x = renrasig SWB (med anglomamma)
 
Jag har en avkomma med xx mamma och hblpappa. Skillnaden mellan honom och ädla, rena hbl är att han ändå har ärvt båldjup vilket ger lungkapacitet. Han blir aldrig andfådd, tål träning bra och är otroligt lättlärd. Saker jag ser kommer från xx.

Intressant, jag har inte tänkt på att båldjup kommer från fullbloden, det förklarar ju vart fullblodet tagit vägen i en del redigt stadiga halvblod jag sett med fullblod i andra led - om man inte ärver ädelheten utan bara båldjupet blir ju resultatet en ännu stadigare häst intrycksmässigt.
 
Elcatero ox 913 är den enda araben som jag känner till har varit godkänd för svensk halvblodsavel & lämnat många klass 1 avkommor.
Hans utlåtande var bla utmärkt, taktmässig trav.
Jag har själv en avkomma efter honom som rör sig trevligt, är av kraftigare modell precis som Elcatero & har mkt samarbetsvilja.
Elcatero är en hingst som jag gärna hade prövat på lämpligt sto, i hopp om ett stoföl för framtida avel. Tyvärr togs han ur aveln då halvblodsfolket inte längre har ngt intresse. Tror att hans 155 cm inte lockade då många har velat ha hus de senaste åren. En trend som troligen vänder.

Jag ger plus för hållbarhet, uthållighet, klokhet & karisman som ofta finns kvar hos korsningarna. Ibland tycker jag "rena dressyrhästar" som avlas för att röra sig på dressyrbanan blir klumpiga i skog/terräng. De rör sig ypperligt för sitt ändamål men det skulle nog vara positivt med lite arab längre bak.
 
tolksele och Görel

Jag tänkte också på de franska angloaraberna, där är de ju dessutom avlade för vår sport, jag vet fler än en som går/gått 150 hoppning. Borde ju passa bra i swb aveln.
 
Jag förövrigt gillar angloaraberna, jag känner visserligen inte till så många. Men har ridit två st helsystrar som dels är väldigt olika men den ena är väldigt fin i hoppningen och har gett två avkommor med SWB hingst. Varav en kom långt i breeders som 5åring.

Stoet själv är runt 164 och ger större avkommor så nog tror jag de kan tillföra något bra. Deras psyken är underbara, kämparglöd och arbetsvilja så de räcker och blir över. Inte speciellt arablika men inte heller fullblodslika? De ser helt enkelt ut som en blandning. Lite grövre än vad jag vill ha hästarna och såklart sämre gångarter, men korsat med SWB så blir det fina hästar! :)
 
Elcatero ox 913 är den enda araben som jag känner till har varit godkänd för svensk halvblodsavel & lämnat många klass 1 avkommor.
Hans utlåtande var bla utmärkt, taktmässig trav.
Jag har själv en avkomma efter honom som rör sig trevligt, är av kraftigare modell precis som Elcatero & har mkt samarbetsvilja.
Elcatero är en hingst som jag gärna hade prövat på lämpligt sto, i hopp om ett stoföl för framtida avel. Tyvärr togs han ur aveln då halvblodsfolket inte längre har ngt intresse. Tror att hans 155 cm inte lockade då många har velat ha hus de senaste åren. En trend som troligen vänder.

Jag ger plus för hållbarhet, uthållighet, klokhet & karisman som ofta finns kvar hos korsningarna. Ibland tycker jag "rena dressyrhästar" som avlas för att röra sig på dressyrbanan blir klumpiga i skog/terräng. De rör sig ypperligt för sitt ändamål men det skulle nog vara positivt med lite arab längre bak.

Han togs ur aveln pga att han började bli gammal och hade svårt att betäcka de större stona. Inte för att intresset var speciellt stort ändå. Han blev ju ändå 31 i år, och finns tydligen på fruset semin, men dog i år enligt vissa sidor. Men är man intresserad så går det säkert att lösa ett sto licens på honom.
 
Han togs ur aveln pga att han började bli gammal och hade svårt att betäcka de större stona. Inte för att intresset var speciellt stort ändå. Han blev ju ändå 31 i år, och finns tydligen på fruset semin, men dog i år enligt vissa sidor. Men är man intresserad så går det säkert att lösa ett sto licens på honom.

31 år!! Vilken krutgubbe :D
Då har han också tävlats flitigt som vinstrikaste galoppören i Skandinavien flera år. Hållbarhet!
 
31 år!! Vilken krutgubbe :D
Då har han också tävlats flitigt som vinstrikaste galoppören i Skandinavien flera år. Hållbarhet!
Inte jätteovanligt när man pratar om araber ;)
Aladdin dog ju 35 år gammal förra året har jag för mig! Oxå en mkt snygg arabherre!

KL

Jag försökte hitta videor på de araberna som jag tyckte om, men hittade inga bra. Bara i slowmotion eller i högt gräs osv osv.

Jag ger er dock på en arabherre som är godkänd för halvblod i Danmark som är helt ok, även om jag skulle vilja ha lite mer rörelser på honom.
Promotionfilm:

När han visas på öppet hus för några år sedan


Det finns arabhingstar med bättre steg, som vilar mer på steget. Men jag hittar inga vettiga videor på dem. Min egen vilar mer på steget, men han har aldrig varit igång så jag har inga vettiga videor på honom, så det känns inte sjysst att lägga ut riktigt.
 
Det har funnits många fler godkända arabhingstar för SWB. Fram tills man släppte arabaveln fri var alla godkända arabhingstar också godkända av ASVH.

Hingstar som varit godkända är ex Bajano 836, Bassora 837, Maz 838, Mustang 839 och Red Baron 840.
 
Om man har en bra fullblodshingst vill man kanske inte slösa den på halvblod?

Svar kring detta och många andra bra inlägg:

Som aktiv inom galoppsporten så ser man ju marigheten med rena fblhingstar, om de är tillräckligt bra för att använda i " galopp-aveln" så kan de ju i dagsläget bara betäcka naturligt, vilket såklart begränsar möjligheten att " rida till dem" så de kan visas. I och med kravet på naturlig kan vi inte heller i samma utsträckning få in nytt, passande, kompletterande blod på våra svenska ston som man kan i swb- aveln.

Jag trodde att Bosuns Watch skulle vara finare med tanke på hur jag tycker han typat de galoppörer han är far till som jag ridit och vissa av de övriga avkommorna jag sett.

Vad tycker ni om homme d' honneur?
 
Inte jätteovanligt när man pratar om araber ;)
Aladdin dog ju 35 år gammal förra året har jag för mig! Oxå en mkt snygg arabherre!

KL

Jag försökte hitta videor på de araberna som jag tyckte om, men hittade inga bra. Bara i slowmotion eller i högt gräs osv osv.

Jag ger er dock på en arabherre som är godkänd för halvblod i Danmark som är helt ok, även om jag skulle vilja ha lite mer rörelser på honom.
Promotionfilm:

När han visas på öppet hus för några år sedan


Det finns arabhingstar med bättre steg, som vilar mer på steget. Men jag hittar inga vettiga videor på dem. Min egen vilar mer på steget, men han har aldrig varit igång så jag har inga vettiga videor på honom, så det känns inte sjysst att lägga ut riktigt.

Fin! Tycker dock han är för mycket " symaskin" fram i trav likt många av de engelska fullbloden.
 
Svar kring detta och många andra bra inlägg:

Som aktiv inom galoppsporten så ser man ju marigheten med rena fblhingstar, om de är tillräckligt bra för att använda i " galopp-aveln" så kan de ju i dagsläget bara betäcka naturligt, vilket såklart begränsar möjligheten att " rida till dem" så de kan visas. I och med kravet på naturlig kan vi inte heller i samma utsträckning få in nytt, passande, kompletterande blod på våra svenska ston som man kan i swb- aveln.

Jag trodde att Bosuns Watch skulle vara finare med tanke på hur jag tycker han typat de galoppörer han är far till som jag ridit och vissa av de övriga avkommorna jag sett.

Vad tycker ni om homme d' honneur?

Hittade faktiskt en äldre bild på BW i en hingstkatalog där han ser mkt snyggare ut i modellen än på bruksprovsbilden men gångartsmässigt saknade jag en hel del. Lite berodde säkert på att han såg ut som att han inte var dressyrriden speciellt länge. Jmf med ex Fly Society som ser ut som om den är en dressyrhäst och inte "har huvudet på banan" fortfarande.
http://www.ovrevoll.no/PageFiles/58799/Kalender 1 svensk hingstekatalog.pdf
 
Funderar lite; det diskuteras rörelser och djup och hållbarhet- viktiga aspekter förvisso. Men det här med temperamentet? Har sett andra trådar där man har diskuterat halvblodens temperament, att det avlas på alltför heta hästar och att aveln riktas mot att få fram tävlingshästar för de större sammanhangen där det behövs nerv och glöd. Därmed får också de hästar som inte når upp till de större sammanhangen nerv och glöd och passar inte vanliga ryttare, som de flesta av oss är.

Tänker man inte på det i aveln?

Jag bedriver arabavel, och första tanken när jag funderar på att använda en hingst är alltid: Hur är temperamentet? Är hingsten känd för att ärva ner ett bra temperament och ge hästar som kan hanteras av alla? (Givetvis är stoet minst lika viktigt, men där har jag försäkrat mig om att jag har ston med det temperament jag vill ha!)

Den diskussionen ser jag inte alls här- eller har jag missat något?
 
Funderar lite; det diskuteras rörelser och djup och hållbarhet- viktiga aspekter förvisso. Men det här med temperamentet? Har sett andra trådar där man har diskuterat halvblodens temperament, att det avlas på alltför heta hästar och att aveln riktas mot att få fram tävlingshästar för de större sammanhangen där det behövs nerv och glöd. Därmed får också de hästar som inte når upp till de större sammanhangen nerv och glöd och passar inte vanliga ryttare, som de flesta av oss är.

Tänker man inte på det i aveln?

Jag bedriver arabavel, och första tanken när jag funderar på att använda en hingst är alltid: Hur är temperamentet? Är hingsten känd för att ärva ner ett bra temperament och ge hästar som kan hanteras av alla? (Givetvis är stoet minst lika viktigt, men där har jag försäkrat mig om att jag har ston med det temperament jag vill ha!)

Den diskussionen ser jag inte alls här- eller har jag missat något?
Vill man ha lugnare temperament väljer msn oftast en äldre typ av hbl som är mer förlåtande än fullblod.
 

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: hastflicka
·
Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp