Ja precis, det finns helt klart mer att önska! Med rätt sto kan det nog bli bra dock!
Fast om man får lägga fem öre här, jag tycker Kimmis att det är bra att du marknadsför araben men jag tycker att diskussionen blir lite konstig.
Jag tycker personligen att arabens markbundna gångarter är en del av det som gör dom till araber. Jag tycker inte att man ska förneka dom eller skämmas för dom. Jag läste en gång att araben är den enda hästen av alla hästraser som historiskt har avlats fram ENBART med tanke på att den ska vara ridhäst. Då har man siktat på att ta fram lättsuttna, bekväma vägvinnande gångarter och då är det inga knälyft och inget schvung och hela alltet. För mig handlar inte skillnaden mellan "bra" och "dåliga" gångarter hos en arab om höjd o luft o schvung mm, det handlar om hur vägvinnande och lediga dom är. T ex min nuvarande arab, trevlig på alla sätt o vis men med ponnygångarter, skrittar i 5.5 km/tim. Min förra skrittade ledigt i 7-8 km/tim utan att anstränga sig o i andra gångarter flöt han fram. Han hade gångarter, han. Men - och här kommer jag till den springande punkten - förmodligen inte i en halvblodsmänniskas ögon.
Klart att folk ska tänka på araben men då är det väl rimligt att det ska vara av samma anledning man alltid har tänkt på araben - lätta upp typen, minska storleken, jämna till temperamentet, avla in bra hovkvalité eller vad det nu är. Jag tycker att man är lite fel ute om man tror att man kan ta fram araber vars gångarter ska impa på halvblodsfolk, och för mig känns det lite fel att försöka.
Men Zonyx är fin han och det finns visst någon eller några fler danska araber som är godkända i t ex Trakhenerförbundet eller vilket det nu är. Danskarna är kanske duktigare på att ta tag i den biten o marknadsföra sina hästar.