Fullblod i halvblodsaveln

Ja precis, det finns helt klart mer att önska! Med rätt sto kan det nog bli bra dock!

Fast om man får lägga fem öre här, jag tycker Kimmis att det är bra att du marknadsför araben men jag tycker att diskussionen blir lite konstig.

Jag tycker personligen att arabens markbundna gångarter är en del av det som gör dom till araber. Jag tycker inte att man ska förneka dom eller skämmas för dom. Jag läste en gång att araben är den enda hästen av alla hästraser som historiskt har avlats fram ENBART med tanke på att den ska vara ridhäst. Då har man siktat på att ta fram lättsuttna, bekväma vägvinnande gångarter och då är det inga knälyft och inget schvung och hela alltet. För mig handlar inte skillnaden mellan "bra" och "dåliga" gångarter hos en arab om höjd o luft o schvung mm, det handlar om hur vägvinnande och lediga dom är. T ex min nuvarande arab, trevlig på alla sätt o vis men med ponnygångarter, skrittar i 5.5 km/tim. Min förra skrittade ledigt i 7-8 km/tim utan att anstränga sig o i andra gångarter flöt han fram. Han hade gångarter, han. :love: Men - och här kommer jag till den springande punkten - förmodligen inte i en halvblodsmänniskas ögon. :)

Klart att folk ska tänka på araben men då är det väl rimligt att det ska vara av samma anledning man alltid har tänkt på araben - lätta upp typen, minska storleken, jämna till temperamentet, avla in bra hovkvalité eller vad det nu är. Jag tycker att man är lite fel ute om man tror att man kan ta fram araber vars gångarter ska impa på halvblodsfolk, och för mig känns det lite fel att försöka.

Men Zonyx är fin han :love: och det finns visst någon eller några fler danska araber som är godkända i t ex Trakhenerförbundet eller vilket det nu är. Danskarna är kanske duktigare på att ta tag i den biten o marknadsföra sina hästar.
 
Fast om man får lägga fem öre här, jag tycker Kimmis att det är bra att du marknadsför araben men jag tycker att diskussionen blir lite konstig.

Jag tycker personligen att arabens markbundna gångarter är en del av det som gör dom till araber. Jag tycker inte att man ska förneka dom eller skämmas för dom. Jag läste en gång att araben är den enda hästen av alla hästraser som historiskt har avlats fram ENBART med tanke på att den ska vara ridhäst. Då har man siktat på att ta fram lättsuttna, bekväma vägvinnande gångarter och då är det inga knälyft och inget schvung och hela alltet. För mig handlar inte skillnaden mellan "bra" och "dåliga" gångarter hos en arab om höjd o luft o schvung mm, det handlar om hur vägvinnande och lediga dom är. T ex min nuvarande arab, trevlig på alla sätt o vis men med ponnygångarter, skrittar i 5.5 km/tim. Min förra skrittade ledigt i 7-8 km/tim utan att anstränga sig o i andra gångarter flöt han fram. Han hade gångarter, han. :love: Men - och här kommer jag till den springande punkten - förmodligen inte i en halvblodsmänniskas ögon. :)

Klart att folk ska tänka på araben men då är det väl rimligt att det ska vara av samma anledning man alltid har tänkt på araben - lätta upp typen, minska storleken, jämna till temperamentet, avla in bra hovkvalité eller vad det nu är. Jag tycker att man är lite fel ute om man tror att man kan ta fram araber vars gångarter ska impa på halvblodsfolk, och för mig känns det lite fel att försöka.

Men Zonyx är fin han :love: och det finns visst någon eller några fler danska araber som är godkända i t ex Trakhenerförbundet eller vilket det nu är. Danskarna är kanske duktigare på att ta tag i den biten o marknadsföra sina hästar.

Varför skulle man inte kunna få allt?? Både vägvinnande steg och mkt schvung?

Jag tycker att en arab som har lätta och lediga rörelser rör sig helt ok. Men jag vill gärna ha mer än så. Givetvis kommer det inte bli som gångartsavlade swb, men det behöver ju inte vara jättelångt ifrån tycker jag.
 
Fast om man får lägga fem öre här, jag tycker Kimmis att det är bra att du marknadsför araben men jag tycker att diskussionen blir lite konstig.

Jag tycker personligen att arabens markbundna gångarter är en del av det som gör dom till araber. Jag tycker inte att man ska förneka dom eller skämmas för dom. Jag läste en gång att araben är den enda hästen av alla hästraser som historiskt har avlats fram ENBART med tanke på att den ska vara ridhäst. Då har man siktat på att ta fram lättsuttna, bekväma vägvinnande gångarter och då är det inga knälyft och inget schvung och hela alltet. För mig handlar inte skillnaden mellan "bra" och "dåliga" gångarter hos en arab om höjd o luft o schvung mm, det handlar om hur vägvinnande och lediga dom är. T ex min nuvarande arab, trevlig på alla sätt o vis men med ponnygångarter, skrittar i 5.5 km/tim. Min förra skrittade ledigt i 7-8 km/tim utan att anstränga sig o i andra gångarter flöt han fram. Han hade gångarter, han. :love: Men - och här kommer jag till den springande punkten - förmodligen inte i en halvblodsmänniskas ögon. :)

Klart att folk ska tänka på araben men då är det väl rimligt att det ska vara av samma anledning man alltid har tänkt på araben - lätta upp typen, minska storleken, jämna till temperamentet, avla in bra hovkvalité eller vad det nu är. Jag tycker att man är lite fel ute om man tror att man kan ta fram araber vars gångarter ska impa på halvblodsfolk, och för mig känns det lite fel att försöka.

Men Zonyx är fin han :love: och det finns visst någon eller några fler danska araber som är godkända i t ex Trakhenerförbundet eller vilket det nu är. Danskarna är kanske duktigare på att ta tag i den biten o marknadsföra sina hästar.

Håller med dig. Tror inte att varken arabiskt eller engelskt fullblod kan tillföra något vad gäller gångarterna hos halvbloden, det är inte därför de ska användas i den aveln, om de nu ska det. Det är annat som de kan tillföra, som det du räknar upp här ovan.
 
Håller med dig. Tror inte att varken arabiskt eller engelskt fullblod kan tillföra något vad gäller gångarterna hos halvbloden, det är inte därför de ska användas i den aveln, om de nu ska det. Det är annat som de kan tillföra, som det du räknar upp här ovan.
Nej tillföra har det inte varit på tal om, men att inte dra ner alltför mkt skulle nog göra att de blev mer attraktiva för stoägare.
 
Nej tillföra har det inte varit på tal om, men att inte dra ner alltför mkt skulle nog göra att de blev mer attraktiva för stoägare.

Precis. Tillföra gång lär de aldrig kunna. Men utjämna "glappet" skulle nog ge fler ston. För man har alltid risken att gången slår igenom från araben mer än från hbl.
 
Jag hör till de arabuppfödare som inte vill se halvblodsgångarter hos araben. Halvblodens höga knälyft och energikrävande rörelser är vackert att se men känns onaturligt. En sådan häst har inte mycket att hämta vad gäller uthållighet, eftersom själva rörelsemekaniken kräver mycket energi.

Araben ska stå för det ursprungliga, naturliga tycker jag. Mjuka elastiska rörelser med bogfrihet och påskjut bakifrån.
Självklart ska det inte vara korta symaskinsteg, som man ser ibland (det går bort i min avel...) och inte heller kort, struttig galopp. Men rörelserna måste grunda sig i energisnålhet, spänst och elasticitet.

Nu ska inte den här tråden handla om arabens rörelser, men jag ville bara säga det. Jag tror att man är inne på fel spår om man vill ha halvblodsrörelser hos araber.
 
Jag hör till de arabuppfödare som inte vill se halvblodsgångarter hos araben. Halvblodens höga knälyft och energikrävande rörelser är vackert att se men känns onaturligt. En sådan häst har inte mycket att hämta vad gäller uthållighet, eftersom själva rörelsemekaniken kräver mycket energi.

Araben ska stå för det ursprungliga, naturliga tycker jag. Mjuka elastiska rörelser med bogfrihet och påskjut bakifrån.
Självklart ska det inte vara korta symaskinsteg, som man ser ibland (det går bort i min avel...) och inte heller kort, struttig galopp. Men rörelserna måste grunda sig i energisnålhet, spänst och elasticitet.

Nu ska inte den här tråden handla om arabens rörelser, men jag ville bara säga det. Jag tror att man är inne på fel spår om man vill ha halvblodsrörelser hos araber.

Jag tror lite samma sak, men från halvblodsperspektiv. Målet med aveln är så olika, att jag inte ser särskilt stor poäng med att korsa arab och halvblod idag, eller få dem att bli mer lika varandra. Vill man åt den ädla typen, så kan ju Trakehnerblod t ex ge det, utan avkall på gångarterna:
bf6ea29f-5cec-43a6-9141-0e440e67a23e.jpg

(Det här är Blue Hors Dreamline, som exempel, men det finns ju fler hingstar med liknande typ)
 
Heraldik xx vara en fantastisk avelshingst för fälttävlansavel., han har ju även avkommor som har tävlat hoppning på högsta nivå.
I Tyskland finns flera bra "fullblodshingstar":
Bonaparte N AA som även är godkänd i Holsteiner, Trakehner och Hannover. (stationerad på Celle). 3 vinster och över 60 placeringar i svår hoppning , bla på Hopp-Derbyt i Hamburg.
Gillar även Icare D'Olympe AA (född i Frankrike) med segrar i svår klass dressyr och placeringar i CCI** och CIC** fälttävlan och MSV hoppning.
 
Har ett sto fullblodssto hemma som gått hinderlöp både i Sverige o utomlands och vacker som en dag.Hon ska tävlas lite banhoppning och ev lite dressyr o sen blir det avelsboxen.Det finns verkligen fullblod för halvblodsaveln o jag längtar tills dagen jag kan betäcka
 
Jag är sjukt förtjust i Fly Society xx, såg honom live i Herning 2008, och han var verkligen en helt annan klass än de övriga förädlarhingstarna som visades. :love: :d

Stör mig dock lite på att man inte vet om han kan hoppa... Om jag betäcker med honom så vill jag ju att avkomman ska bli fälttävlanshäst, så det vore bra att ha sett hingsten löshoppa nån gång. Undrar även varför hingsthållaren inte har marknadsfört honom mot fälttävlansavel, kanske han var helt utan talang för hoppning...? :crazy:
 
Jag tror lite samma sak, men från halvblodsperspektiv. Målet med aveln är så olika, att jag inte ser särskilt stor poäng med att korsa arab och halvblod idag, eller få dem att bli mer lika varandra. Vill man åt den ädla typen, så kan ju Trakehnerblod t ex ge det, utan avkall på gångarterna:
bf6ea29f-5cec-43a6-9141-0e440e67a23e.jpg

(Det här är Blue Hors Dreamline, som exempel, men det finns ju fler hingstar med liknande typ)
Den skulle jag kunna tänka mig faktiskt!
Som arabnörd är det bra betyg!
jag skulle dock inte vilja ha fullt så gracila ben.

Men jag skulle ju aldrig ha råd med en sån snygg ändå
 
Jag hör till de arabuppfödare som inte vill se halvblodsgångarter hos araben. Halvblodens höga knälyft och energikrävande rörelser är vackert att se men känns onaturligt. En sådan häst har inte mycket att hämta vad gäller uthållighet, eftersom själva rörelsemekaniken kräver mycket energi.

Araben ska stå för det ursprungliga, naturliga tycker jag. Mjuka elastiska rörelser med bogfrihet och påskjut bakifrån.
Självklart ska det inte vara korta symaskinsteg, som man ser ibland (det går bort i min avel...) och inte heller kort, struttig galopp. Men rörelserna måste grunda sig i energisnålhet, spänst och elasticitet.

Nu ska inte den här tråden handla om arabens rörelser, men jag ville bara säga det. Jag tror att man är inne på fel spår om man vill ha halvblodsrörelser hos araber.

Nej höga knän vill inte jag heller se på araben, men jag vill gärna att de vilar i steget i traven tex, vilket är extremt ovanligt. En sådan sak är dessutom lätt att träna bort om man vill tävla distans tex, eller träna upp lite mer om hästen redan har det och man vill tävla dressyr.

De här riktigt extrema man ser i dagens dressyr tycker jag själv bara ser fånigt ut. Hästarna sitter inte ihop för 5 öre och det är bara bensprattel i varje ände. Ser extremt onaturligt ut om du frågar mig. Och dit vill jag verkligen inte med araben.
 
Nu kan jag inte mycket om hblavel, men mitt NZ-sto verkar alla avelsmänniskor runt mig (som håller på med hbl då) tycka att jag absolut ska betäcka med hbl och inte fbl, så nog verkar det finnas intresse för fbl i hblaveln.
 
Som inbiten fullblods och galoppmänniska håller jag med SuperCassie.
Dagens fbl hingstar stannar ju inom fullblodsaveln vilket kanske ibland är synd.

Dagens Engelska Fullblod har utvecklats enormt de senaste åren.
Vad som förr ansågs som ett klass exempel på fullblod, dvs lång kropp, lågt ansatt hals, hals som ser ut att vara upp och ner, den syns enligt mig mer och mer sällan.

Kanske importerar vi mer fullbod idag än förr, tittar man tex på fullboden som kommer från Syd Amerika har de en helt annan exteriör. Ett av mina ston är efter Mandrake El Mago som kommer från Chile, han ansågs av många vara "för grov" och gav "för stora föl" och kanske var det därför som han minskade i popularitet, för det var verkligen en mycket fin hingst!

Vad det gäller svårfödda fullblod, kan jag säga att det är helt och hållet individuellt.
Sen kan jag tänka mig att kanske hbl är mer lättfödda, men långt ifrån alla fbl är svåra att hålla hull på. Två av mina tre fbl ston är väldigt lättfödda och klarar sig på drygt 0,8 kg kraftfoder om dagen, och 15 kg hösilage.

Bifogar en bild på en av mina uppfödningar som är. På bilden är 2 år gammal.
Pappa är Homme D'Honneur (Som var godkänd i swb avel) och mamman ett typsiskt fullblod (Lång och låg exteriör) Tjatte som han kallas, är avlad till galopp och var inte tänkt som huvudsak ridhäst, även om jag hoppas att han kan ha en framtid som ridhäst senare.
11855669_10206555065450658_7630507903093918377_n.jpg
 
Jag tycker detta är intressant (såklart). Jag läser ju mest nyheter och diskussioner när det gäller den irländska hästen. Där är nu vissa uppfödare väldigt oroliga över allt "utomlands"blod som kommer in i landet och problemet med för LITE fullblod i hästarna. Jag läste för någon vecka sen en debatt om att man håller på att tappa den irländska sporthästen på grund av detta. Eftersom det mesta handlar om fälttävlan där så är det det jag utgår ifrån. I artikeln stod det bland annat att man eftersträvar minst 3/4 eller 7/8 fullblod i fälttävlanshästarna, annars krävs det så mycket mer ansträngning av de så det blir "svårare än det behöver vara". Ofta stannar de hästarna på msv nivå och går inte Badminton, OS etc. Såklart är det ju individer också men överlag.
Jag vet ju själv när jag fick en förfrågan av en känd irländsk tränare om min hästs mamma (irländsk) och jag berättade att min är efter en holländsk hingst och han genast sa "betäck den med fullblod, du måste ha mer fullblod om du vill att den ska gå högsta klasserna" (då är min häst över 60% fullblod, antagligen mer eftersom mormors mor är okänd irländsk och även då resten av den linjen).

På Irland och även i England betäcker de mycket mer med fullblod.

Här en parad/visning av fullblodshästar på Irland. Jag tycker att Pointilliste är mycket intressant, han är snygg och han spås bli nästa "Master Imp xx" och "Ghareeb xx" på Irland (dvs en hingst vars avkommor och barnbarn etc kommer prestera bra i fälttävlan).

Nu tycker ju inte SWB att man ska avla fälttävlan, men det finns ju som sagt andra förbund som anser att fullblod är viktigt.
Chilli Morning är den första hingsten som har vunnit Badminton, han är ett fullblod. Han kan man också avla med, intressant där att han har gått världens största fälttävlan, vunnit den, och kostar cirkus 10 000 i seminavgift (iaf senast jag kollade).
 

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: hastflicka
·
Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp