Det här med temperament tycker jag man kan lägga mer vikt vid, särskilt som det hänger rätt ordentligt ihop med ridbarhet för oss glada amatörer.
Hermes är en hingst jag tycker väldigt mycket om på många vis men aldrig i livet skulle betäcka med. Det beslutet tog jag redan när jag läste en intervju med ägare/uppfödare som, en ordagrant citerat, ansåg att en häst aldrig kan bli för vass. Minns tyvärr inte ordagrant men jag hajade till lite. Men det sågs inte som ett problem, utan mer som en fördel i eliten sen. Och det kanske det är, vad vet jag - men jag vill helst inte ha det. Och både Hermes och Rambo har ju visat prov på rätt mycket temperament, och då tänker jag inte nerver utan det jag tycker är en tråkig/dålig attityd.
På samma sätt så tyckte jag mycket, mycket om Zafferano av det jag såg från årets bruksprov, tre är och så fokuserad, arbetsvillig och vad det verkar bussig.
Men det har ju ingen jättevikt vid bedömningen, och om de inte är helt aparta så är det inget man som stoägare riktigt märker av förrän det riskerar att vara för sent heller..