Fullblod i halvblodsaveln

Nackdelen som jag ser det är om man bara använder rent blod genom ston blir ju inga sto linjer mer än 4-5 generationer för sedan behövs fullblod och hingst var ju inte intressant vilket resulterar i att sto linjen dör ut.

Tycker det låter som väldigt kortsiktig avel.
 
Nej, det behöver inte vara svartvitt och jag är inte känd för det ;).

Varför ston men inte hingstar? Jag ser klara fördelar med xx-hingst på SWB-sto. Fullblodsstona är generellt sett sämre avelsston än SWB. Mindre härdiga, mindre lättfödda, känsligare för skador, dubbelovulerar mycket oftare osv.

Sen får man en avkomma som potentiellt är ett bra avelsmaterial. Det är det man vill åt! Långsiktig planering alltså.

Att det är snällare krav är för att annars skulle INGA godkännas. Och man anser alltså att det de tillför värderas såpass högt.
 
Nackdelen som jag ser det är om man bara använder rent blod genom ston blir ju inga sto linjer mer än 4-5 generationer för sedan behövs fullblod och hingst var ju inte intressant vilket resulterar i att sto linjen dör ut.

Tycker det låter som väldigt kortsiktig avel.

Mycket bra argument också.
 
Nackdelen som jag ser det är om man bara använder rent blod genom ston blir ju inga sto linjer mer än 4-5 generationer för sedan behövs fullblod och hingst var ju inte intressant vilket resulterar i att sto linjen dör ut.

Tycker det låter som väldigt kortsiktig avel.

Det var en poäng, och som jag inte tänkt på! Tack.
 
Nej, det behöver inte vara svartvitt och jag är inte känd för det ;).

Varför ston men inte hingstar? Jag ser klara fördelar med xx-hingst på SWB-sto. Fullblodsstona är generellt sett sämre avelsston än SWB. Mindre härdiga, mindre lättfödda, känsligare för skador, dubbelovulerar mycket oftare osv.

Sen får man en avkomma som potentiellt är ett bra avelsmaterial. Det är det man vill åt! Långsiktig planering alltså.

Att det är snällare krav är för att annars skulle INGA godkännas. Och man anser alltså att det de tillför värderas såpass högt.

Jag har inget emot fblhingstar generellt (tvärtom, jag gillar fullblod, i princip allt blir bättre blandat med fbl ;P). Men jag blir förvånad och fundersam när fblhingstar godkäns och det mest verkar vara för att tja, de är fullblodshingstar? Nu kan det ju finnas saker som jag inte ser men experterna gör såklart. Men om man ska ligga på den nivån, känns det som man lika gärna kan skicka in fblinslaget via stoet. Dock hade jag inte tänkt på det med stolinjer som dör ut - det är ju ett gott argument att gdk fblhingstar. Men jag vidhåller det bör vara med höga krav.
 
Bara att titta på hur många hingstar som har Lauries Crusador xx som morfar så än har ju inte det engelska spelat ut sin roll i dressyr aveln.

LC var en jättefin hingst som bidragit massor till aveln, men han är född -85. Vad jag kan se har det hänt massor i aveln av fullbloden de senaste 30 åren, de har generellt sett inte längre den för halvblodsaveln fördelaktiga typ som tex LC hade.

Jag är inte emot fullblod i halvblodsaveln men det måste precis som många av er säger vara rätt hingstar. Hingstar med en för halvblodsavel lämplig typ och som då antingen rör sig eller hoppar(eller helst både och) iaf 7-8 mässigt, och nedärver detta. Jag anser inte att vi har någon sådan fullblodshingst just nu, och håller mig därför gärna till hingstar med 40-50% fullblodsinslag längre bakåt i stammarna.
 
Nackdelen som jag ser det är om man bara använder rent blod genom ston blir ju inga sto linjer mer än 4-5 generationer för sedan behövs fullblod och hingst var ju inte intressant vilket resulterar i att sto linjen dör ut.

Tycker det låter som väldigt kortsiktig avel.
Nu förstår jag inte hur du menar? (möjligen pga att jag har feber och inte tänker helt klart...) Tänker du att man "bryter" en stolinje bara för att det tillförs fullblod då och då?
 
Nu förstår jag inte hur du menar? (möjligen pga att jag har feber och inte tänker helt klart...) Tänker du att man "bryter" en stolinje bara för att det tillförs fullblod då och då?

Man måste ju byta ut stoet. Om det inte gdk fullblodshingstar så stoet inte kan betäckas med fbl, så ett fullblodssto som betäcks med halvblod, och får en avkomma som betäcks med hbl som får en avkomma som betäcks med halvblod... Efter X generationer har man försumbart lite fullblodsblod kvar. Och om man vill behålla viss mängd fbl men det inte finns för hblaveln gdk fullblodshingstar måste man skaffa ett nytt sto och starta en ny stolinje.

Jmf med om man börjar med samma sto, och så avkomma 5 i rakt nedstigande led lägger man en ren fullblodshingst (gdk för hblavel) på. Vips har man fått upp fullblodsprocenten utan att bryta linjen.
 
LC var en jättefin hingst som bidragit massor till aveln, men han är född -85. Vad jag kan se har det hänt massor i aveln av fullbloden de senaste 30 åren, de har generellt sett inte längre den för halvblodsaveln fördelaktiga typ som tex LC hade.

Jag är inte emot fullblod i halvblodsaveln men det måste precis som många av er säger vara rätt hingstar. Hingstar med en för halvblodsavel lämplig typ och som då antingen rör sig eller hoppar(eller helst både och) iaf 7-8 mässigt, och nedärver detta. Jag anser inte att vi har någon sådan fullblodshingst just nu, och håller mig därför gärna till hingstar med 40-50% fullblodsinslag längre bakåt i stammarna.
Ja född 85 och år 2016 morfar till en ny godkänd hingst.

Han dog inte fören 2013 så tror vi kommer se han som morfar till många fler hingstar.
 
Man måste ju byta ut stoet. Om det inte gdk fullblodshingstar så stoet inte kan betäckas med fbl, så ett fullblodssto som betäcks med halvblod, och får en avkomma som betäcks med hbl som får en avkomma som betäcks med halvblod... Efter X generationer har man försumbart lite fullblodsblod kvar. Och om man vill behålla viss mängd fbl men det inte finns för hblaveln gdk fullblodshingstar måste man skaffa ett nytt sto och starta en ny stolinje.

Jmf med om man börjar med samma sto, och så avkomma 5 i rakt nedstigande led lägger man en ren fullblodshingst (gdk för hblavel) på. Vips har man fått upp fullblodsprocenten utan att bryta linjen.
Eller också använder man hingstar som har en viss procent fullblodsinslag, för att bibehålla totala andelen fullblod i avkomman.
 
Eller också använder man hingstar som har en viss procent fullblodsinslag, för att bibehålla totala andelen fullblod i avkomman.

Absolut, om den fungerar med det aktuella stoet/stona. Jag bara förklarade hur vem som nu skrev det menade att en stolinje kan dö ut. Men med tillräckligt många fblston i avel och som ploppar ut en godkänd hingst här och där så kan man behålla både stolinje och fullblodsinslaget.
 
Eller också använder man hingstar som har en viss procent fullblodsinslag, för att bibehålla totala andelen fullblod i avkomman.

De lärde tvistar om huruvida det bibehåller de goda egenskaperna. Jag är inte rätt kvinna att svara på det.
 
Precis, han har fortfarande många avkommor i livet, på tävlingsbanan och i avelsboxen!
Hade önskat att jag hade möjligheten att använda LC på mitt sto, LC's pappa har mitt sto som farmormorfar och LC's morfar har mitt sto som morfars far.

Japp har skulle det bli linje avel :p
 
Araber har sin storlek emot sig. Många har inte heller ett rörelsemönster som man vill ha på ridhästar. Däremot har de en uthållighet som man gärna vill ha lite av. Man brukar säga att man gärna vill ha arab i tredje led, problemet är att få dit den. Utrillo hade en arabhingst till mormorsfar.

För att en arab ska bli intressant för ridhästavel måste den ha exteriör och gångarter som stämmer överens med idealen och även ha presterat något som ridhäst. Jag vet inte vad man avlar araber på idag, men jag har sett väldigt många araber som är ridhästar som har väldigt markbundna rörelser, tvärtom vad man vill ha på ridhästar.

Kaiser ox är den ende arabhingst i modern tid som jag sett trevliga ridavkommor efter.

Det beror ju lite på vad du menar med markbundna rörelser? Pratar du om ren knäaktion så visst, där får du inte med araberna. Men även det går att träna fram till viss del, titta bara på araberna som rids i grenen park i USA, de lyfter ju extremt mkt på benen.

Men pratar vi hur vägvinnande steg de har och hur högt över marken de är så kan jag på rak arm säga att det finns 3 arabhingstar i Sverige idag (alla med utländskt blod) som jag tror på. Hög ridbarhet, bra temperament, mer storlek på alla 3 än "vanliga" araber (ca 160-163) Dessa 3 tillhör även "sporttypen", med längre ben och mer luft under magen.

@Alexandra_W Självklart ska inte arabhingstar godkännas "bara för att", det ger ju inte aveln något. Rätt individer tror jag absolut kan föra aveln framåt. Men det ska ju då vara ridbara hästar som rör sig bra under ryttare och gärna hoppar bra med.
 
@Alexandra_W Självklart ska inte arabhingstar godkännas "bara för att", det ger ju inte aveln något. Rätt individer tror jag absolut kan föra aveln framåt. Men det ska ju då vara ridbara hästar som rör sig bra under ryttare och gärna hoppar bra med.

Jag, som som du vet tycker om araber, tror faktiskt dessvärre inte att de kan tillföra hblaveln någonting mer än möjligen lynne och att hålla ner storleken. Jag har inget emor arab x swb (jag försökte ju göra en själv, men stoet kastade). Men jag måste med handen på hjärtat erkänna att jag inte ser vad araben kan tillföra halvblodsaveln i stort (förutom det jag sagt). Och för oss som tycker det är en himla trevlig mix så - ja nu är vi tillbaka på stona igen ;)
 
@kimmis87 Aveln är inte intresserad av det som kan tränas fram utan av det som finns genetiskt.

Här ser du en idealisk halvblodstrav, Sibelius har 10 på sin ridna trav.


Nu kollade jag inte hela videon, men det är inte superstor skillnad på denna hingsts trav och de 3 arabhingstarna jag tänker på. Men det är svårt att jämföra filmer, och jag gissar att denna är något luftigare än vad kanske videon skvallrar om. Men arabhingstarna rids dock av amatörer, så det är möjligt att det finns mer trav att ta fram ur dem. Den ena jag tänker på är nog inte ens inriden än, men det kommer. Honom hade jag ögonen på redan när han var åring!

Men jag tror inte att Sibelius hade den traven första gången han travade med ryttare på ryggen, så visst handlar det även om träning.
 

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: hastflicka
·
Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp