Nu kollade jag inte hela videon, men det är inte superstor skillnad på denna hingsts trav och de 3 arabhingstarna jag tänker på. Men det är svårt att jämföra filmer, och jag gissar att denna är något luftigare än vad kanske videon skvallrar om. Men arabhingstarna rids dock av amatörer, så det är möjligt att det finns mer trav att ta fram ur dem. Den ena jag tänker på är nog inte ens inriden än, men det kommer. Honom hade jag ögonen på redan när han var åring!
Men jag tror inte att Sibelius hade den traven första gången han travade med ryttare på ryggen, så visst handlar det även om träning.
Nyfiken vilka hingstar du tänker på? För jag har faktiskt inte sett en enda, men jag har dålig koll på "nya" hingstar. Men de flesta araber (oavsett kön) som brukar anses ha "bra trav" har på tok för mycket påskjut & sprattel för min smak, och inte alls jämförbart med bärighet & luft. Men som sagt ingen koll på de nya hingstarna.
Den enda arabhingst jag sett i verkligheten gillat traven skarpt på var gamle Baryard - men där kan man vända på det och fundera lite på hur arabtypisk han egentligen var och om man inte fått till nån slags (om än renrasig) "arav av halvblodstyp" där. Och det är ju heller inte meningen det ska bli så.
Men det fanns en anledning att jag la halvblod på mitt arabsto. Det var inte planen från början, men jag hittade ingen arabhingst jag ville lägga på..