Fullblod i halvblodsaveln

@Thunder självklart är det individuellt huruvida de är svårfödda eller ej, jag skrev dock "generellt sett". Jag har haft många ston i avel (30 st kanske) varav några x och några xx och det är min personliga slutsats.
 
Jag känner mig alldeles för okunnig i grundfrågan, men undrar var/på vilket sätt swb sagt att de inte ska avla hbl mot ft?
 
Det är en ren personlig grej, men jag är fortfarande förundrad ;-) Avelsledaren för SWB sa till mig (finns också skriftligt) att man kan inte avla mot fälttävlan.

Fast det är väl fler som nämnt det i den här tråden? Eller så har jag hört det på annat håll. För jag reagerade då också på att ett förbund kan gå ut och säga så.

Fast det avlas väl inte mot körhästar heller? :crazy:
 
Det är en ren personlig grej, men jag är fortfarande förundrad ;-) Avelsledaren för SWB sa till mig (finns också skriftligt) att man kan inte avla mot fälttävlan.

Om det är Hippson-bloggartikeln du syftar på sa hon väl snarare att det är svårt att avla för fälttävlan.

SWB har ett avelsmål för fälttävlan så att säga att de inte tycker man kan avla för fälttävlan är väl lite överdrivet.
 
Från SWB avelsplan:

"Avelsmålen anger de egenskaper som anses viktiga för rasens fortsatta utveckling och de mål man har satt upp. Avelsmål skall vara långsiktiga och marknadsanpassade. För SWB:s del baseras formuleringen av avelsmålen på rasens hittillsvarande utveckling, nationell och internationell acceptans för olika användningsområden, genomförda vetenskapliga undersökningar avseende önskvärda egenskaper hos ridhästar för olika målgrupper samt på löpande dialog med sportens företrädare såväl som SWB:s medlemmar. Det övergripande avelsmålet för SWB lyder:

”En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.”

Denna formulering anger vad målet är som helhet för rasen, men det saknar mer detaljerade beskrivningar för de olika egenskaperna. SWB-hästen har många användningsområden, förutom för dressyr, hoppning och fälttävlan också för körning, ridskolebruk och som ren fritidhäst. Dessutom måste man beakta hur målgrupperna ser ut nu och förväntas göra liksom hur de olika sporterna kommer att utvecklas.

Nedan följer mer preciserade avelsmål, där man särskilt beaktar att en stor del av nuvarande och framtida ryttare är yngre kvinnor. Nuvarande avelsmål kommer att ses över när analys av den linjära beskrivningen har genomförts, vilken kan ge mer besked om de ingående egenskapernas samband med prestation och hälsa.

Exteriör:

”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, välproportionerlig, gärna högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 165-172 cm och på ston 164-170 cm” (avser fullvuxna hästar).

Dressyr:

SWB-dressyrhästen ska röra sig i uppförsbacke med harmoni, lätthet, elasticitet, spänst, takt och schwung med ett gott påskjut och bärighet i alla gångarter. Hästen ska vara vacker att se i rörelse, ha en naturlig förmåga till samling såväl som längning, vara samarbetsvillig och ha en hög ridbarhet samt vara känslig, reaktionssnabb och avspänd.

Hoppning:

SWB-hopphästen skall, vad avser hoppning, vara hinderklok, hoppvillig, ha stor kapacitet och god taxeringsförmåga, ha en bra fram- och bakbensteknik samt en god ryggverkan i språnget. Den skall vidare ha en hög ridbarhet samt en balanserad och lätt reglerbar galopp. Hopphästen skall i språnget kunna ”stampa av” med kraft, vara elastisk, reaktionssnabb samt vara modig och samtidigt rädd om sig.

Fälttävlan:

SWB-fälttävlanshästen ska vara en kombination av avelsmålen för hoppning och dressyr och dessutom modig, uthållig, tålig och ha en vägvinnande och reglerbar galopp samt vara av en lätt typ.

Hälsa och Hållbarhet:

SWB-hästen ska vara en frisk och hållbar häst som är fri från defekter som kan nedärvas eller som påverkar hästens användbarhet eller välbefinnande negativt. SWB-hästen ska i övrigt kännetecknas av att ha en god fruktsamhet och vara tidigt utvecklad.

Temperament:

Den svenska varmblodshästen ska vara lätthanterlig, avspänd, arbetsvillig och ha ett gott lynne. Temperamentet ska i övrigt kännetecknas av mod, samarbetsvilja och lyhördhet.

Genom att eftersträva ovan nämnda egenskaper bör många svenska varmblodshästar kunna vara internationellt konkurrenskraftiga i olika discipliner, samtidigt som andra hästar inom rasen kan vara lämpliga för uppgifter på lägre nivåer och i varierande verksamheter."
 
@Thunder självklart är det individuellt huruvida de är svårfödda eller ej, jag skrev dock "generellt sett". Jag har haft många ston i avel (30 st kanske) varav några x och några xx och det är min personliga slutsats.

Jag menade inte att kritisera din åsikt - Jag ville bara lyfta ämnet "svårfödda fullblod". Ett ämne som många gånger är taget för givet. Fullblod = Benrangel, typ.
 

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: hastflicka
·
Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp