Sv: Friska raser?
Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att det är en sund ras i sig. Vilka är statistiskt/generellt sett de friskaste raserna? Finns det någon lista typ top 10?
Finns det ens några raser helt utan problem?
Inte uteslutit blandras, men vilka blandningar brukar bli bra? Såväl fysiskt som psykiskt alltså. Kan va kul att veta.
Sen blir detta min första alldeles egna hund kan va bra att veta.
Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.
Kan ge er vinkar om de raser jag gillar också
Cavalieren - gillar verkligen deras temperament o så, men går tyvärr bort för sjukdomarna.
Labbe - trevliga, stabila, okomplicerade(?). Hund i min smak och bra storlek. lagom mycket hund det gillar jag.
Men är det en frisk ras eller har den nåt problem? Att den är så vanlig kanske har blivit ett problem, att den blivit något förstörd??
Tollare - Kan inget om rasen, men verkar trevlig. Men mår kanske bäst som mera aktiv istället för bara aktiv sällskapshund med betoning på sällskap?
Är inte alls jaktintreserad så där blir det definitivt inget.
Tips och hjälp nu tack!
Nu harjag inte läst vad folk skrivit i tråden, man jag gissar att många reagerat på denna ang blandras. På frågan "vilka brukar bli bra" lär du ha fått en hel del svar som "inga" eller "mycket få" "du kan aldrig veta"...
Detta är som sagt ett hundforum. Många vassa åsikter finns kring detta med blandraser.
Min första spontana känsla när jag läste var "åh, vilken klok människa". Att se till såna kvaliteer först och att avstå från raser som är sönderavlade eller har rasrelaterade sjukdommar.
Tollare - grymt krävande ras som har en förmåga att bli aggressiv vid understimulans. Otroligt vackra, har velat ha en själv, men tyvärr helt fel psyke för mig.
Du verkar ha liknande tycke som jag när det gäller hundar. Den första ras som kom upp för mig var Finsk Lapphund. OTROLIGT vackra. Har ingen egen erfarenhet av den här rasen men de verkar ha väldigt bra psyke och ska ju vara trevliga, lydiga och lugna "gårdshundar" som kan vara med överallt. Lugna, sociala, lagom aktiva, vänliga och intelligenta. Frisk ras av vad ja har hört. Mycket päls så jag vet inte hur mkt pälsvård det är där. Man måste ju borsta nästan alla halvlång/långhåriga hundar ett par ggr om året tkr jag. För att reda ut pälsen lite men ffa för att få bort päls vid fällning.
Finsk Lapphund
Själv är jag blandrasmänniska. Älskar brukshundar, den aktivare sorten. Groenendael är jag uppväxt med (den svarta) och Terven är också fantastiskt fin:
http://www.kutyakozmetikus.hu/kutyavalasztas/tervueren_groenendael.jpg
Border Collien sen tycker jag är fantastisk:
http://www.sheepdogs.homestead.com/speedaug.jpg
Relativt friska raser, men ja, hutlöst aktiva. Brukshundar är väl ofta ganska friska raser, men då får man ju samtidigt en krävande hund - vilket jag inte kan ha.
Blandraser har jag ganska mycket erfarenhet av men ffa så är mina erfarenheter med dessa nästan uteslutande pos. FRISKA hundar är min största upplevelse av dessa. Om det har med ägaren att göra eller med själva hunden kanske dock är svårt att veta. Friska hundar med mycket bra temperament. Nästan uteslutande, konstigt nog.
Sen ska man inte ta det för givet dock. Det är fortfarande "raser" i dessa hundar och olika korsningar får ju olika mkt av olika egenskaper hos dessa raser. Så SJÄLVKLART ska man vara försiktig, precis som när man köper en renrasig hund.
Jag vet ju vad jag vill ha i en hund. BC:n är för mig perfekt, förutom att den kanske är ngt för liten och aldeles för aktiv. därför är ju en BC-korsning (med mest BC) uteslutande det jag söker.
Nu har jag redan en BC/Schäfer/Golden som uppnår precis alla mina önskningar och är så perfekt en hund bara kan bli. Men nästa gång blir det en till BC-blandis, helt klart. Troligen då från ett hundhem. De tar in många hundar från Irland med BC i, som många inte ens varit med om att människor är elaka eller liknande, även valpar.
Ska du ha en blandras. Ta reda på vad du vill ha, kika på renraser och se om du kan hitta en eller flera raser som du vill utgå ifrån i ditt sökande.
Detta är min guldklimp: