Sv: Friska raser?
Användningsområden?
Samerna har redan under århundraden använt finsk lapphund liknande hundar till att valla och vakta renar i norra delen av Fennoskandien och Ryssland. Rasbilden har stabiliserats snabbt och idag är rasen mycket populär främst som familje- och hobbyhund i hela Finland.
Specifikt för just denna ras?
Intelligent, modig, lugn och villig att lära sig. Vänlig och tillgiven. Aktiv vid arbete, lugna och fina när det behövs. Fint och härligt humör! Älskar att arbeta och lära sig nya saker. Oftars är de svarta med ljusa täcken eller gråa. Min hund tillhör den lite mer ovanliga färgen brun med ljusa tecken. Alla färger är dock tillåtna, vit är inte så vanligt eftersom samerna hade svårt att se hunden i snön så de föredrog hund med lite mer färg. Lapphunden är en medelstor hund som är ca 44 cm (hane 49) i mankhöjd, plus minus tre cm. De är något längre än var de är höga. Lapphunden är kraftigt byggd med en rejäl benstomme och stora söta tassar.
Aktivitetsnivå?
Det är en aktiv sällskapshund som hänger med på allt ifrån ridturen till stadens aktiviteter. Perfekt agility hund eftersom lapphunden älskar fart och är orädda.
Kännetecken?
En lapphund kännetecknas av det oerhört vackra huvudet och den vackra pälsen och svansen som ringlar sig över ryggen när hunden är aktiv. Ett av lapphundens mest negativa rykte är att de kan vara skälliga vilket jag kan hålla med om efter lapphundsutställingarna. Men vi har jobbat mycket med det redan från början så nu har vi en "stum" hund!
Pälsvård?
Valppälsen måste man ofta borsta och hålla i god trim. Annars tovar den mjuka ullen ihop sig, framförallt i armhålor och bakom öronen. När hunden fäller valppälsen får de lite grövre strån (fortfarande mjuk och fin päls) som gör det lättare med pälsskötsel. Fäller allt mycket päls vid två tillfällen av året, då är det bara karda pälsen så slipper man päls överallt.
Det är en frisk ras = låg försäkrings premie. Det som man bör kontrollera innan man köper en valp är att hundens släkt har bra höftleder.
Slänger in en bild på min lappis: