Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kommer den tråkiga personen här och tjatar om att ni som inte är mer än sambos - se till att det juridiska är ordnat så att ni inte råkar illa ut om er partner går bort! Jag har gått igenom det och som sambo har man noll och inga rättigheter till någonting.
...och särskilt om man har barn ihop. Jag är inte positiv till äktenskapet som institution, men juridiskt är det det bästa (och borde vara ett mindre steg än att skaffa barn och mångmiljonlån). Man kan ju skilja sig vid behov.
...och särskilt om man har barn ihop. Jag är inte positiv till äktenskapet som institution, men juridiskt är det det bästa (och borde vara ett mindre steg än att skaffa barn och mångmiljonlån). Man kan ju skilja sig vid behov.
För mig handlar det inte alls om några steg eller om någon rädsla för att binda mig. Jag ser inte giftermål som något mer bindande än att bestämma sig för att bli sambo, bestämma sig för att man vill ha barn tillsammans, köpa hus eller annat man är två om i ett förhållande. Jag ser giftermål som en gammal förlegad syn på partnerskapet där det inte alls handlade om partnerskap utan om ägande. Då kvinnan ansågs behöva en förmyndare för att hon inte sågs som likvärdig mannen ifråga om människovärde och då var det nödvändigt att ha en ceremoni där det klargjordes för alla att hon nu "bytt ägare" och att eventuella framtida barn var hans egendom. Att det rent juridiskt är bättre när man har gemensamma barn och ena parten dör borde gå att ordna på samma sätt med hjälp av testamente. Har man särkullsbarn är ett testamente ett måste i vilket fall om man vill skydda efterlevande partner....och särskilt om man har barn ihop. Jag är inte positiv till äktenskapet som institution, men juridiskt är det det bästa (och borde vara ett mindre steg än att skaffa barn och mångmiljonlån). Man kan ju skilja sig vid behov.
Är inte 100 röda rosor utspridda i lägenheten typ definitionen på hollywood-romantik? (jag tycker alltså inte det är negativt, men jag fattar inte riktigt hur ovanstående gick ihop)
För mig handlar det inte alls om några steg eller om någon rädsla för att binda mig. Jag ser inte giftermål som något mer bindande än att bestämma sig för att bli sambo, bestämma sig för att man vill ha barn tillsammans, köpa hus eller annat man är två om i ett förhållande. Jag ser giftermål som en gammal förlegad syn på partnerskapet där det inte alls handlade om partnerskap utan om ägande. Då kvinnan ansågs behöva en förmyndare för att hon inte sågs som likvärdig mannen ifråga om människovärde och då var det nödvändigt att ha en ceremoni där det klargjordes för alla att hon nu "bytt ägare" och att eventuella framtida barn var hans egendom. Att det rent juridiskt är bättre när man har gemensamma barn och ena parten dör borde gå att ordna på samma sätt med hjälp av testamente. Har man särkullsbarn är ett testamente ett måste i vilket fall om man vill skydda efterlevande partner.
Fast vad jag förstått är det svårt att få samma skydd på annat sätt.
Jag är snål dessutom, så gratis giftemål kontra dyr advokat blev ett enkelt val.
Fast vad jag förstått är det svårt att få samma skydd på annat sätt.
Jag är snål dessutom, så gratis giftemål kontra dyr advokat blev ett enkelt val.
Jag försöker säga till min sambo att det idag är lättare att skilja sig än att sälja det hus som vi båda står som ägare på. Än så länge har han dock inte friat (och jag är en förlegad kvinna som vill att mannen ska fria på ett romaniskt sätt för det är vad jag drömt om sedan barnsben )....och särskilt om man har barn ihop. Jag är inte positiv till äktenskapet som institution, men juridiskt är det det bästa (och borde vara ett mindre steg än att skaffa barn och mångmiljonlån). Man kan ju skilja sig vid behov.
Eller så ser man det inte så. Jag gör det definitivt inte och jag har hört det dåliga argumentet så många gånger att jag vill spy på det.Eller hur! Det är skrämmande många som har "lätt" för att skaffa barn ihop och köpa hus för flera miljoner men att gifta sig och binda upp sig är livsfarligt....
Eller så ser man det inte så. Jag gör det definitivt inte och jag har hört det dåliga argumentet så många gånger att jag vill spy på det.
Eller så ser man det inte så. Jag gör det definitivt inte och jag har hört det dåliga argumentet så många gånger att jag vill spy på det.