Jag minns knappt hur mitt ex friade till mig :o har för mig att vi pratade lite löst om det i Spanien på semestern och sen tror jag han gjorde det hemma i köket (på nyårsafton)

Totalt oromantiskt. Nästa gång vill jag ha buller och brak :D

Jag försöker föreställa mig vad min pappa skulle säga. :D

Han skulle ju inte kunna säga ja, för det är inte hans sak. Av samma skäl skulle han ju inte heller kunna säga nej. Men vad skulle han göra om jag hade gift mig med någon som först hade anhållit om min hand hos honom! Golvet hade rämnat och taket lyft.

Alltså jag skulle reagera som din pappa om någon man anhöll om min dotters hand hos mig. Ett ambivalent svar typ som:

"Nej självklart inte, har du inte ens förstått vem som äger 100% av rätten att besluta i den frågan, så är det nog för illa ställt för att dottern ska säga ja till dig."

Sedan skulle jag förklara hur jag ser på jämlikhet och varför 1700-talet inte hade en kvinnosyn som vi vill ha tillbaka. Och jäkligt besviken i tysthet om dottern skulle ingå äktenskap med en man som har den synen på kvinnan. Men fortfarande respektera hennes alldeles egna beslut i sitt eget liv.

Min man hade ordnat (med hjälp av hotellet) en privat middag för oss på stranden på Mauritius, ett ensamt bord bland en ocean av ljus och blommor. Där plockade han fram en ring gick ner på knä.
Det hela var ohyggligt romantiskt. Jag är egentligen inte den superromantiska typen alls men jag tyckte det var ett fantastiskt frieri på ett otroligt vackert ställe. Maten var god också haha.

Jag friade till min sambo i december. Vi hade pratat om att gifta oss ett tag, men sambon fick aldrig tummen ur och jag blev otålig. Jag hade hittat ett par ringar (förlovnings- och vigselring) på en auktionssite som jag kunde tänka mig, så jag budade hem dem och köpte en enkel slät silverring till sambon eftersom jag inte visste varken ringstorlek eller typ av ring han ville ha, detta någon vecka innan vår 4-årsdag.

På vår årsdag åt vi en lyxigare middag hemma och efter att vi ätit upp och gått upp och satt oss framför tvn för att titta på en film vi hyrt smet jag ner och hämtade hans ring som jag gömt, samt en flaska champagne som låg på kylning. Sen gick jag ner på knä framför honom när han satt där i soffan.

Han blev förvånad och lite generad för att det enligt tradition "borde varit han" som skulle friat. Det var väl skit samma tyckte jag som hellre ville få det gjort än att orka vänta på något superromantiskt frieri med rosenblad och hela köret.

Nån vecka efter det så åkte vi till en smyckesbutik och provade ut en ordentlig ring till honom och lämnade tillbaka silverringen. Alla glada och nöjda :D

Jag skulle kunna tänka mig att köra samma enkla nivå på bröllop också, hellre få det gjort av juridiska skäl än att det ska dra ut på tiden för att man ska planera något jättestort.

Sambon friade till mig på alla hjärtansdag förra året. Låter jäkligt romantiskt men eg så låg vi i sängen och höll på att somna när han frågade om jag ville gifta mig med honom i samma tonart som man har när man säger godnatt :laugh: Att det var alla hjärtans dag kom vi inte på förrän dagen efter egentligen:rofl:

Jag har alltid sagt att jag vill gifta mig men han har varit totalt emot, men man har väl gett en pik till och från genom åren.:D

Sen kom det gårdsköp och bebis imellan men nu ska vi börja spara till bröllop, men ingen av oss vill ha något stort ståhej så vi får se vad vi hittar på.

Jag och maken hade pratat om att vi ville gifta oss någon gång, men jag var verkligen inte beredd på att han skulle fria.

Vi var på semester i Spanien, men hemma hos hans föräldrar, och jag har för mig att vi höll på att göra oss i ordning på morgonen för att dra ut på stan. Vi var inne i vårt rum och han bad mig blunda och när jag öppnade ögonen igen så stod han på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Inget uppstyrt alls och han hade ingen ring (jag hade redan sagt att jag ville välja den själv) och jag var så paff att jag bara frågade om han menade allvar. När jag fattade att han faktiskt friade så sa jag ja :p

Sedan gick vi ut och köpte ring och på kvällen firade vi på vårt stammisställe. Han hade först funderat på om han skulle fria på restaurangen, men föredrog att göra det när det bara var vi två vilket jag också uppskattade.

Jag vill ha ett romantiskt frieri, men helst utan publik :D
Skulle bli sjukt besviken på min sambo om han frågade om vi inte kunde gifta oss, över en toast en tisdagkväll typ.

Jag är likadan! Vill absolut ha något speciellt, men inte med publik. Skulle säkerligen börja storböla, bli helt stum eller svimma. Kan ju uppfattas fel alltsammans om man har en stor publik. :o

”Btw”, har aldrig gillat så många inlägg i en och samma tråd. Blir helt rörig av att läsa här :D

Jag och mitt ex hade diskuterat förlovning litegrann. En dag så överraskade han mig med en bilutflykt som ledde till en herrgård där han bokat rum och femrättersmiddag och hela köret. Innan middagen gick han ner på knä inne på hotellrummet. Jag hade, av någon anledning, alltid drömt om ett romantiskt frieri med mannen på knä osv men det kändes bara..så oerhört fel. Skitkonstigt helt enkelt. Jag sa ja, i efterhand vet jag inte varför, kanske för att han ansträngt sig så. Kastade mig kort därefter in i storslagen bröllopsplanering. Återigen så vet jag knappt varför så här i efterhand. Kanske för att övertyga mig själv om att allt var bra. Tio månader senare orkade jag inte och gjorde slut. Jag borde inte sagt ja från början men jag blev så ställd.

Jag har lärt mig mycket av den historian i alla fall. Jag trodde att det var viktigt med romantiskt frieri utfört av honom och ett storslaget bröllop, men inser nu att det enda som faktiskt betyder något är de två inblandade personerna - att vi tillsammans kommer fram till att vi verkligen vill vara gifta med varandra. Jag är oerhört kär i min nuvarande sambo och skulle gärna gifta mig med honom en dag, men just nu räcker det att känna så, det är rätt fantastiskt i sig :)

Jag var lite ambivalent..maken friade i Borgafjäll och jag sa ja, men ångrade mig sedan :o Nått år senare var vi till australien och där frågade han väl igen (ringarna var med :p ) men jag sa att jag inte ville..några månader senare samma år så käkade vi middag på ett fint värdshus och bara bestämde oss för att nu tar vi på oss ringarna :p Vi åt efterrätt hemma och skulle göra det lite mysigt när ringarna skulle tas på men hade inga värmeljus hemma så en ficklampa fick agera ljus :rofl:
Vi gifte oss iaf drygt ett år senare i hemlighet förutom för min familj som var med som vittnen i rådhuset. Giftemålet var mer "duu, ska vi inte gifta oss i sommar?" "joo, men måste det vara en massa folk där?" "näe, vi ba gört!" typ :)

Min styvpappa friade till mamma ute på en hundpromenad, fint ställa i skogen. Ser verkligen helt magiskt ut där :love:

Själv skulle jag gärna bli friad till när vi är ute på något fint ställe, typ en övernattning helst med hästar i skogen. Eller som någon annan skrev rosor i hela huset :love::love::love:
Men jag försöker att inte förvänta mig något, eller förvänta mig en KFC förlovning. Vilket inte skulle vara fel, vi har måååånga fina minnen med KFC. Gud vad töntigt det låter:cool: Men föredrar ju lite mer romantiska :D

En person jag känner blev friad till. Hon dumpade killen där och då.

Nu bor dom ihop igen. Som kille skulle jag inte vilja befatta mig med den tjejen igen. :cautious:
Vad menar du är så märkligt att du inte skulle befatta dig med tjejen igen om det varit du som friade och blev dumpad?

Jag kan iaf komma på några anledningar till att dumpa vid ett frieri och skulle nog ha betydligt svårare att få till en ny relation med killen som dumpats i de flesta av mina tankegångar snarare än med tjejen.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 051
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 086
Senast: Sharpless
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10