Vi körde ner till Holland förra påsken för att hälsa på min pappa.

Tyckte väl att mannen var lite underlig när vi åkte in till den lilla byn för att fika med pappa och hans sambo .
Förstod varför när vi kom fram till ett mysigt litet torg.
Där vid en staty gick han ner på knä och friade med ring och allt.

Kvällen innan hade han frågat min pappa om lov att få fria till mig. Väldigt fint och det betydde mycket för min pappa också som inte kunde vara med på bröllopet p.g.a. ålder och avstånd. Men på detta viset fick han ändå vara delaktig .

Vi körde ner till Holland förra påsken för att hälsa på min pappa.

Tyckte väl att mannen var lite underlig när vi åkte in till den lilla byn för att fika med pappa och hans sambo .
Förstod varför när vi kom fram till ett mysigt litet torg.
Där vid en staty gick han ner på knä och friade med ring och allt.

Kvällen innan hade han frågat min pappa om lov att få fria till mig. Väldigt fint och det betydde mycket för min pappa också som inte kunde vara med på bröllopet p.g.a. ålder och avstånd. Men på detta viset fick han ändå vara delaktig .
Symboliken i att fråga kvinnans pappa om lov är inte jag så förtjust i, det skulle jag ha väldigt svårt för om en partner gjorde. Det blir ju lite samma sak som att pappan lämnar över dottern på bröllopet, pappan godkänner att den ny manne tar över ansvaret för att ”ta hand om” (bestämma över) sin dotter.

Du ska självklart fortfarande vara glad över frieriet du fick och tycka det är fint att din pappa fick vara med, det är inte det jag säger. :) Men jag har väldigt svårt för symboliken i det hela.

Symboliken i att fråga kvinnans pappa om lov är inte jag så förtjust i, det skulle jag ha väldigt svårt för om en partner gjorde. Det blir ju lite samma sak som att pappan lämnar över dottern på bröllopet, pappan godkänner att den ny manne tar över ansvaret för att ”ta hand om” (bestämma över) sin dotter.

Du ska självklart fortfarande vara glad över frieriet du fick och tycka det är fint att din pappa fick vara med, det är inte det jag säger. :) Men jag har väldigt svårt för symboliken i det hela.

Ja jag är glad för att han gjorde det. Fint av honom att ge min pappa det och på så vis fick han ändå "delta" i bröllopet

Vi var på Kanarieöarna och det var karaoke på puben vi satt på. Min man sa att han skulle anmäla sig för att sjunga. Han sjunger aldrig och absolut inte för publik. Fattade noll.. När det var hans tur gick han upp på scenen och sa att han sagt till sin fästmö att han skulle sjunga. Men jag kan inte sjunga utan jag frågar om hon vill gifta sig med mig istället! Jag sa ja och då bjöd puben på öl:) vi är iofs inte gifta längre

Jag tänker fria till min sambo. Planen är att göra det i samband med en konsert på fredag. Jag hinner förmodligen inte få hem ringarna, men förhoppningsvis blir det bra ändå.
Nu vill jag höra era bästa frierihistorier! Hur ser det ultimata frieriet ut?

Jag friade till min man på skottdagen 2016 :D det var totalt spontant, skojade lite på jobbet om att man kanske skulle passa på att fria och min kollega blev eld och lågor och peppade mig. Helt plötsligt kändes det som en asbra idé så jag köpte någon ros och en leksaksring på Coop :angel: och lite annan rekvisita. Mannen va hemma föräldraledig då och jag har aldrig sett honom tappa hakan så totalt som när jag kom hem och gick ner på knä och hasplade ur mig något om att gifta oss :D haha, bara den minen var ju värd allt! Sen blev han jätteglad och var väldigt snabb med att boka kyrka och lokal så vi gifte oss i juni 2016 :):love:

Kan tillägga att vi hade pratat om att gifta oss några gånger innan men tänkt att göra det någon gång i framtiden, så det var inget jag bara bestämde.

Min man sade att han hade ett möte på Köpenhamnskontoret och undrade om vi kunde ta en lunch ihop (jag jobbade i Danmark då). Sagt och gjort. När vi så letade efter en lämplig restaurang på köpcentret ringde larmet på hans mobil och han undrade om jag visste varför.
Jag skämtade och sa att det var hans mat- och sovklocka.
Mannen kontrade och sa att klockan nu var 12 minuter över 12. Den 12e december 2012 vilket inte kommer ske igen under vår livstid. Därefter gick han ner på knä och friade :love:

”Vi borde nog gifta oss (17 år tillsammans och med 5 barn) för att förenkla juridiskt. ” 1 minut i Stadshuset i Göteborg så var det klart.

Eftersom bebis var med så blev takeaway thai och räkor från Feskekörka för två på hotellrummet som bröllopsmiddag. Supermysig weekend i Göteborg, helt enkelt.

Vi körde någon slags mellan variant, vi hade pratat om att vi skulle gifta oss, planen från början var att vi skulle göra det samtidigt som barnets dop, men i och med att svärfar dog 10 dagar efter barnets födelse så kändes det jobbigt att få ihop och bröllop i november var inte riktigt vad vi ville. Men vi hade fortfarande inte förlovat oss. :D Men på annandagsjulmorgonen fick jag först sovmorgon och sen frukost på sängen (något som har inträffat 4 gånger totalt) med gravad lax och rom upplagd som ringar på laxen. Så det kändes som ett väldigt fint och uppskattat frieri, sen beställde vi ringarna efteråt, guldsmeden tyckte att vi var lite tvärs om men uppskattade att vi beställde både vigselringar och förlovningsringar samtidigt. :D

Vi satt på en pub i Göteborg och drack öl, det var en av de sista dagarna av vår semester 2016. Så började vi prata om framtiden, kom in på att vi kände oss redo att försöka få barn, drömde lite om att vi ville hitta ett fint hus, och landade i att vi då lika gärna kunde gifta oss också, eftersom gemensamt husköp och barn kändes ganska bindande i sig :D

Minns faktiskt inte vem som sa det först eller om vi ens uttalade de faktiska orden, och ringarna skaffade vi drygt en månad senare, så det var inte direkt ett storslaget frieri.
Nu har vi iaf hus och har precis fått vårt första barn, återstår att se när vi orkar gifta oss. :)

Vi var ute på en lång hundpromenad och kom plötsligt att prata om en förening vi båda är medlemmar i. Det hela slutade med att vi kom fram till att vi var tvugna att gifta oss för att kunna bli ”familjemedlemmar” i föreningen och därmed betala en lägre medlemsavgift. Så det bestämde vi oss för att göra. :D Gick inom en guldsmed på vägen hem och köpte förlovningsringar. Ett halvår senare gifte vi oss. Borgligt, barfota och utomhus.

Jag fixade förlovningen, min sambo hade länge rantat om att OM han nån gång skulle gifta sig, vilket enligt honom var högst otroligt, skulle det vara med Fantomenringar som i filmen Sunes Sommar. En tanke tog form i min skalle och jakten på Fantomenringar inleddes. Efter mycket jagande, detektivarbete och pyssel presenterades således en Fatomenring i en snusdosa. Och han sa ja. :heart
Tid följde och vi skaffade hus och barn, och för ett år sen hade min sambo i smyg ordnat en överraskning i gillestugan. Jag kom hem, och möttes av sambo som välkomnade med iskall Prosecco, helkroppsmasage, mängder av levande ljus och ett alldeles magiskt knästående "giftasfrieri", komplett med blingleksaksring och ett så vackert tal att jag tjöt som en gris. :D Och jag sa ja.
Nu planeras det för fullt och sparas pengar till vårt bröllop. :)

Vi hade inget riktigt frieri utan vi bara bestämde oss för att nu var det dags att förlova oss! Köpte ringar, åkte upp till ett fint ställe på ett berg med utsikt på midsommaraftonsmorgon. Åt mysig frukost och bytte ringar :) Två år efteråt gifte vi oss, i hemlighet hemma på gräsmattan med min bästis med gubbe som vittnen :D

Jag friade till maken en vanlig sketen onsdag genom att trä på ringen på kattens halsband med en lapp i.

Tre år senare gifte vi oss snabbt i hemlighet i rådhuset. Hade en ceremoni likt @sjoberga. Stora sonen (då dryga 2 år) var med och minstingen beräknades anlända två månader senare, så vi ville få det gjor innan han föddes. Vi gick sedan ner på torget, tog en kaka och kaffe för att senare äta på en enkel italiensk resturang. Det var faktiskt himla mysigt :).

Min man sade att han hade ett möte på Köpenhamnskontoret och undrade om vi kunde ta en lunch ihop (jag jobbade i Danmark då). Sagt och gjort. När vi så letade efter en lämplig restaurang på köpcentret ringde larmet på hans mobil och han undrade om jag visste varför.
Jag skämtade och sa att det var hans mat- och sovklocka.
Mannen kontrade och sa att klockan nu var 12 minuter över 12. Den 12e december 2012 vilket inte kommer ske igen under vår livstid. Därefter gick han ner på knä och friade :love:
Sååå gulligt :love: :love:

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 046
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 086
Senast: Sharpless
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10