Nej den förälder som finns kvar blir inte automatiskt vårdnadshavare. Om kvinnan dör, han är registrerad som pappa men inte har vårdnaden hamnar barnen i socialtjänstens försorg och de utreder var barnet ska bo och vem som ska vara vårdnadshavare. Han får ingen vårdnad automatiskt om hon dör och i vissa fall är det bra (har han blivit fråntagen, avsagt sig eller inte velat ha vårdnaden från första början så ska han självklart inte ha vårdnaden automatiskt), i andra fall är det total katastrof. Vad jag har läst mig till gör socialtjänsten ingen skillnad i det läget på om en förälder blivit fråntagen vårdnaden eller om han aldrig har haft den från första början utan det ska utredas.

Jag skulle tro, vet inte säkert för har aldrig haft ett sånt ärende, att om det är ett sambopar där kvinnan dör skulle vi göra en tillfällig placering hos pappan under utredning tills han är vårdnadshavare. Det handlar ju om att barn inte får bo hos någon som inte är vårdnadshavare under en längre tid utan beslut från socialnämnden, men vi skulle ju inte skilja pappa och barn åt om inte pappa var uppenbart olämplig.

Jag skulle tro, vet inte säkert för har aldrig haft ett sånt ärende, att om det är ett sambopar där kvinnan dör skulle vi göra en tillfällig placering hos pappan under utredning tills han är vårdnadshavare. Det handlar ju om att barn inte får bo hos någon som inte är vårdnadshavare under en längre tid utan beslut från socialnämnden, men vi skulle ju inte skilja pappa och barn åt om inte pappa var uppenbart olämplig.
Precis. Det är så jag har uppfattat det med.

Ringarna var fel storlek så nåt seriöst har det inte blivit än. Men vi är överens om att vi ska gifta oss. Vad vi inte är överens om är vems efternamn vi ska ta. Får väl se när vi är på samma plan där :D

Det är ju liksom inte ett krav för att få ingå äktenskap, så det är inget hinder.

Det är lite underligt med vuxna människor som byter namn sådär huxflux, som om de nästan slutat existera som individer.

Det är ju liksom inte ett krav för att få ingå äktenskap, så det är inget hinder.

Det är lite underligt med vuxna människor som byter namn sådär huxflux, som om de nästan slutat existera som individer.

Man måste ju inte byta namn heller ;) inte heller ha ringar så grattis till förlovningen :up:

Ni har rätt, men han är konservativ och jag tjurig :D
Nej vi kommer behålla våra namn. Nu ska vi bara sätta ett datum!

Kommer inte ens ihåg när vi bestämde oss. Jag tror att det var typ "Ja det vore ju smidigt om vi gifter oss."

Ytterst oromantiskt. :laugh:

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 042
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 086
Senast: Sharpless
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka