Att det rent juridiskt är bättre när man har gemensamma barn och ena parten dör borde gå att ordna på samma sätt med hjälp av testamente. Har man särkullsbarn är ett testamente ett måste i vilket fall om man vill skydda efterlevande partner.

Jag tänker att det blir ju lite överflödigt att skapa ett juridiskt kontrakt med samma funktion som äktenskap när det liksom redan finns äktenskap?

Varken när vi bestämde oss för förlovning eller själva förlovningen var speciellt romantisk för oss.

Jag kom hem efter jobbet en dag och det stod 10 röda rosor i en vas på bordet. Jag frågade skämtsamt om han friade - han hade dock bara köpt en bukett rosor och inte tänkt på hur många det var i :p. Där och då kom vi dock fram till att "varför inte".

Själva förlovningen hade vi på ett sånt där klyschigt datum: 11/11 2011. Vi var på kryssning, åt god mat, skulle ta en drink i baren men jag var mitt uppe i en depression och dessutom var vi mitt i renovering av huset. Vi somnade således vid 21 :angel:.
Jag vaknade till på natten, tittade på klockan och det var över midnatt och således rätt dag. Väckte sambon, som rullade ur sängen och kröp i sömnen fram till säkerhetsboxen i hytten och hämtade ringarna. Vi gav varandra ringarna, pussades en gång och somnade om...

Jag tänker att det blir ju lite överflödigt att skapa ett juridiskt kontrakt med samma funktion som äktenskap när det liksom redan finns äktenskap?
Nej varför skulle det vara överflödigt? Hur motiverar du det? Bara för att man inte vill genomgå en ceremoni som skapades i en helt annan tid med helt andra förutsättningar än idag så innebär inte det att man inte ska kunna skyddas vid partners eventuella bortgång.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast vad jag förstått är det svårt att få samma skydd på annat sätt.
Jag är snål dessutom, så gratis giftemål kontra dyr advokat blev ett enkelt val.
Tack och lov får man ju välja.
Jag tycker juridiken är ett bra argument, i min livssituation.

Ja alla gör sina egna val. Det jag vänder mig emot är de som argumenterar om att man inte vill binda sig för att man inte vill gifta sig. Så tröttsamt och så artonhundratal... Jag hör viskningar om oäkta barn när jag hör de tråkiga argumenten och det får mig att se rött.

Vår jurist tog 3000 kr. Då har vi särkullsbarn vilket gör att testamentet behöver inkludera andra saker än om man enbart har gemensamma barn. För oss hade det inte "hjälpt" att gifta oss, vi hade ändå behövt testamente. Svårt var det inte alls.

Jag tillhör skaran som inte ser giftermål som nödvändigt. Mina föräldrar var inte gifta. De hade visserligen testamente, men oavsett fanns det inte på kartan för vare sig mig eller min bror att kräva vår del efter pappas bortgång. Pappa ville att mamma skulle ärva allt och så fick det såklart bli. Allt annat vore otänkbart för oss båda.

Därav är jag inte så bekymrad om att min familj skulle kräva sitt om jag går bort. De skulle se det som självklart att min sambo ärver mig. Punkt.
Nu blir det väl ev giftermål mellan mig och sambon nån gång, men det är mer för hans skull än min. Jag har inget behov av att gifta mig.

Därav är jag inte så bekymrad om att min familj skulle kräva sitt om jag går bort. De skulle se det som självklart att min sambo ärver mig. Punkt.
Men oavsett vad du eller familjen ser som självklart så har sambon ingen laglig rätt till något. Han skulle inte få gå till banken och fixa med ditt eller ens fixa med begravning. Han har ingen juridisk befogenhet till dig när du är avliden.

Men oavsett vad du eller familjen ser som självklart så har sambon ingen laglig rätt till något. Han skulle inte få gå till banken och fixa med ditt eller ens fixa med begravning. Han har ingen juridisk befogenhet till dig när du är avliden.
Konstigt då att mamma kunde kontakta banken och begravning osv. Visserligen var både jag och min bror med och skrev på papper på banken men det var då ingen på begravningsbyrån som kollade nåt släktskap/samboavtal eller dyl.
På banken fick vi sonika skriva på papper att vi inte ville ha ut vår arvsrätt och att vi var ok att mamma skulle ärva allt.

Och därav att jag inte tycker det är ett bekymmer. Jag vet att min familj skulle ställa upp och hjälpa till att fixa saker för hans skull om jag avlider.

Konstigt då att mamma kunde kontakta banken och begravning osv. Visserligen var både jag och min bror med och skrev på papper på banken men det var då ingen på begravningsbyrån som kollade nåt släktskap/samboavtal eller dyl.
På banken fick vi sonika skriva på papper att vi inte ville ha ut vår arvsrätt och att vi var ok att mamma skulle ärva allt.

Och därav att jag inte tycker det är ett bekymmer. Jag vet att min familj skulle ställa upp och hjälpa till att fixa saker för hans skull om jag avlider.
Men det är skillnad med barn med i bilden. Så när ert barn föds blir hen enskild arvinge. Då kommer ni få tillgång till dödsbo och bodelning som förmyndare åt omynding arvinge, men ni ärver fortfarande inte varandra. Jag vet vad jag pratar om eftersom jag har gått igenom allt.

Men jag hoppas att ni skriver testamente så att du inte bara antar att de kommer ge sin del av arvet till en sambo som egentligen inte ärver alls?

Och för din del om han skulle gå bort? Hans familj kanske inte ser det på samma sätt?

Men det är skillnad med barn med i bilden. Så när ert barn föds blir hen enskild arvinge. Då kommer ni få tillgång till dödsbo och bodelning som förmyndare åt omynding arvinge, men ni ärver fortfarande inte varandra. Jag vet vad jag pratar om eftersom jag har gått igenom allt.
Jag vet vad du gått igenom, minns tråden.
Det jag vill säga är att man visst kan ärva varandra om avkomman säger det är ok, i alla fall när denne är myndig. Som jag och min bror gjorde i mammas fall.

Men jag hoppas att ni skriver testamente så att du inte bara antar att de kommer ge sin del av arvet till en sambo som egentligen inte ärver alls?

Och för din del om han skulle gå bort? Hans familj kanske inte ser det på samma sätt?
Jag vet precis var jag har min mamma och bror om jag skulle gå bort först. Känner inte minsta oro där.

Om sambon går bort först händer inte så mycket då jag står som ägare på allt vi egentligen köpt gemensamt. Dessutom har han en livförsäkring där jag och hans mamma står som närmaste anhöriga.

Jag vet vad du gått igenom, minns tråden.
Det jag vill säga är att man visst kan ärva varandra om avkomman säger det är ok, i alla fall när denne är myndig. Som jag och min bror gjorde i mammas fall.

Jag vet precis var jag har min mamma och bror om jag skulle gå bort först. Känner inte minsta oro där.

Om sambon går bort först händer inte så mycket då jag står som ägare på allt vi egentligen köpt gemensamt. Dessutom har han en livförsäkring där jag och hans mamma står som närmaste anhöriga.
Okej. Själv tänker jag att man inte vet hur relationer utvecklas. Tänk om folk har blivit osams? Tänk om ngns ekonomiska förutsättningar ändrats rejält? Det är så mkt som kan hända..

Testament kan man ju skriva enkelt och ganska billigt. Vi har nyss skrivit via avtal24, kostade oss en tusenlapp ungefär och då har vi ett korrekt testamente som vi kunde individanpassa efter våra behov och önskemål. Det plus livförsäkringar var enkelt att fixa och nu vet vi att allt är safe :)

Det är liksom ett juridiskt superpaket till lågpris. Största anledningen till mitt giftermål.

Fast då ska man ju tycka att det är ett juridiskt superpaket för ens egen del också. Vi kunde konstatera att vi var tvungna att skriva papper oavsett om vi gifte oss eller inte eftersom ingetdera ger det utfall vi vill ha i händelse av separation eller dödsfall.

Okej. Själv tänker jag att man inte vet hur relationer utvecklas. Tänk om folk har blivit osams? Tänk om ngns ekonomiska förutsättningar ändrats rejält? Det är så mkt som kan hända..

Testament kan man ju skriva enkelt och ganska billigt. Vi har nyss skrivit via avtal24, kostade oss en tusenlapp ungefär och då har vi ett korrekt testamente som vi kunde individanpassa efter våra behov och önskemål. Det plus livförsäkringar var enkelt att fixa och nu vet vi att allt är safe :)
Absolut är det så att saker kan ändras, men känner mig 100% på min mamma och bror.
Däremot ska vi absolut kolla på att skriva nåt när liten kommer, när han är myndig är vi nog sen länge gifta.

Absolut är det så att saker kan ändras, men känner mig 100% på min mamma och bror.
Däremot ska vi absolut kolla på att skriva nåt när liten kommer, när han är myndig är vi nog sen länge gifta.
Har ni skrivit papper på faderskap nu innan? Annars har han inte ens rätt till barnet om något händer dig under förlossningen.

Det är hemskt förlegat, och hemskt! Men det är sanning! :(

Har ni skrivit papper på faderskap nu innan? Annars har han inte ens rätt till barnet om något händer dig under förlossningen.

Det är hemskt förlegat, och hemskt! Men det är sanning! :(

Så sjukt.. :(

Men.. borde man inte kunna ta DNA test och på så vis bevisa att man är biologisk pappa?

Så sjukt.. :(

Men.. borde man inte kunna ta DNA test och på så vis bevisa att man är biologisk pappa?
Det har väl även med vårdnaden att göra? Är man inte gifta blir väl mamman automatiskt ensam vårdnadshavare om man inte skriver papper innan.
Så faderskapsintyg är en sak, att bli vårdnadshavare en annan.

(Jag har inte barn men så sa min kollega som nyligen fick barn)

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 042
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 086
Senast: Sharpless
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka