Framtidsfunderingar

Kan nog även jaga om jag tar licens!

om du tar jägarexamen* :angel: :D

Licens tar man ej, man ansöker om vapenlicens efter godkänd jägarexamen :D
Ska man jaga aktivt med en retriever krävs det många träningstimmar, så det kanske kan vara värt att ha i åtanke om man vill köra även andra tidskrävande grejer.
Floyd kampar gärna, men det går ju inte jämföra med en bruksras. Han och Otis brukar kampa loss här hemma, de kan lätt hålla på i 15 min utan att någon släpper taget :p
En hund från Floyds kennel är lavinhund i Norge :)

om du tar jägarexamen* :angel: :D

Licens tar man ej, man ansöker om vapenlicens efter godkänd jägarexamen :D
Ska man jaga aktivt med en retriever krävs det många träningstimmar, så det kanske kan vara värt att ha i åtanke om man vill köra även andra tidskrävande grejer.
Floyd kampar gärna, men det går ju inte jämföra med en bruksras. Han och Otis brukar kampa loss här hemma, de kan lätt hålla på i 15 min utan att någon släpper taget :p
En hund från Floyds kennel är lavinhund i Norge :)

På tok för trött! :laugh: Tack för att du rättar mig. Antalet träningstimmar förstår jag, min sambo är även intresserad så det borde gå finnas massor med timmar till det.

Den mängd kamp låter ju aldeles lagom om man inte satsar på tex IPOt!

Jag håller faktiskt med! Blev överraskad när du nämnde jaktretriever, tyckte inte alls att det passade in på beskrivningen och inte den känslan jag fått att du är ute efter men jag känner ju inte dig heller utan baserar det enbart på vad du skrivit här på buke och dina nuvarande hundar :p

Tonto är galen, men han är ju lite skruvad. :laugh: Rollo är en soffpotatis och Valpen är ju himla snäll och rar faktiskt. Vet inte riktigt vad jag gett för intryck. :rofl:

Har alltid velat haft en Malle, men frågan är om jag kan hitta en som är stabil nog. Sambons dröm vore Rottis. Kikar på retrievers för att det verkar vara samarbetsvilliga och riktigt trevliga hundar, så att man inte snöar in sig. :)

Tonto är galen, men han är ju lite skruvad. :laugh: Rollo är en soffpotatis och Valpen är ju himla snäll och rar faktiskt. Vet inte riktigt vad jag gett för intryck. :rofl:

Har alltid velat haft en Malle, men frågan är om jag kan hitta en som är stabil nog. Sambons dröm vore Rottis. Kikar på retrievers för att det verkar vara samarbetsvilliga och riktigt trevliga hundar, så att man inte snöar in sig. :)

En Malle skulle väl kunna passa till allt. Är det verkligen så svårt att hitta en bra?

På tok för trött! :laugh: Tack för att du rättar mig. Antalet träningstimmar förstår jag, min sambo är även intresserad så det borde gå finnas massor med timmar till det.

Den mängd kamp låter ju aldeles lagom om man inte satsar på tex IPOt!

Inga problem :D vad bra :) Jag lägger väl typ 6-10h/vecka på träning för Floyd om man slår ut det. Gruppträningarna tar ju t ex lång tid, oftast 2-4h beroende på hur många vi är, även om inte ens egen hund tränar precis hela tiden. Särskilt när de är unga, då vill man gärna köra dem individuellt trots att det är gruppträning.

Ja, jag tycker att han har en lagom mängd kamp också :) Den har successivt byggts upp under hans uppväxt, eftersom han och Otis alltid har kampat med varandra - undantaget den dryga månaden när Otis hatade Floyd :p
Han har t om börjat ruska lite på grejerna nu, det ser så jäkla kul ut :laugh: Han ser verkligen inte ut att fatta varför han gör det, han gör det mest för att Otis gör det tror jag :D Otis ruskar intensivt med hela huvud/hals, Floyd ruskar typ bara lite i själva greppet :laugh: Otis låter som en motorsåg när han kampar och ruskar, så det har Floyd också börjat med nu - men han låter mer som en mopedmotor på alldeles för höga varv :love:

(omg, min uppfödare hade mördat mig om hon visste att han får göra så :angel: )

Jag tror det kan ha att göra med att man vill ha snabba, allerta, följsamma hundar och då avlas det på lite osjälvständiga hundar som nästan har en klängig natur på sin förare.
Jag föredrar mer självständiga hundar med lite mer allvarsbit i än de sportavlade.

Eh??:confused::confused:

Nej, men avlar inte på osjälvständiga hundar. Man avlar på högtempererade hundar där man också väger in förighet. Helt enkelt för att de vore ohanterbara annars.

Eh??:confused::confused:

Nej, men avlar inte på osjälvständiga hundar. Man avlar på högtempererade hundar där man också väger in förighet. Helt enkelt för att de vore ohanterbara annars.

Det är halva sanningen men till saken hör också att det blir allt vanligare bland många bruksraser att de har svårt att jobba självständigt och vill jobba för nära föraren. Ser och hör det gnällas ofta om dessa hundar omkring mig. Både från uppfödare och tjänstehundstränare men också väktare ffa som tycker det blir allt svårare att hitta hundar som vill kliva 3 m från föraren och göra sitt jobb.

Spontant låter det som många redan sagt som schäfer eller malle.
De schäfrar jag tränar med (varav den ena bedriver kennel så ser en hel del utav avkommorna när de kommer och gästtränar i våran sökgrupp) ljudar inte vid arbete.

Vet inte om holländsk herde skulle vara nått annars?

Fast kamplek är ju att slita och dra :p

Jag vet inte, jag tycker inte du beskriver en retriever när du listar det du vill ha och vad du vill göra, utan en bruksras :)

Fast en retriever kan ju kampa utan att den blir hård i munnen :p För löst grepp är ett lika stort problem som ett för hårt grepp hos en retriever.

Ett bra grepp är viktigt hos en retriever även om det så klart inte är samma sak som bra bett hos en brukshund :)
Men jag håller med, om @Tonto inte är riktigt sugen på jaktträningen så är nog en brukshund ett bättre alternativ.

Var på spårkurs igår med bland annat en riesenhane. Har ingen annan erfarenhet av dem, men skulle tro att de kanske också är lite "buffliga" i kroppspråket och lekstilen? Dessutom var den här allt annat än tyst när matte satte på selen och linan innan spåret, han pratade på en hel del. Fast jag är ju bara van vid boxer, och där kan man ju ibland tro att de är stumma, så det kanske bara kändes som mycket ljudande ur mitt perspektiv.

Det är halva sanningen men till saken hör också att det blir allt vanligare bland många bruksraser att de har svårt att jobba självständigt och vill jobba för nära föraren. Ser och hör det gnällas ofta om dessa hundar omkring mig. Både från uppfödare och tjänstehundstränare men också väktare ffa som tycker det blir allt svårare att hitta hundar som vill kliva 3 m från föraren och göra sitt jobb.

Det kan bero på att det idag är ont om tjänstehundsförare som kan hantera hundar som vill vara 10 meter från föraren och arbeta självständigt. Det gnälls om osjälvständiga hundar, men ger man dem en sådan hund är den tillbaka om en månad.

Fast om det är så direkt ont om hundtypen vette fan. Däremot är det ont om hundar som hundförarna klarar av.

Och jag vidhåller, osjälvständigt är inget man avlar på. Dock är allvarssidan kanske inget högprioriterat inom sportaveln för förarna ska kunna hantera hundarna också. En högtempererad hund med allvar är ingen lek. Är den dessutom sig själv gott nog är det få som skulle kunna styra den.

Det kan bero på att det idag är ont om tjänstehundsförare som kan hantera hundar som vill vara 10 meter från föraren och arbeta självständigt. Det gnälls om osjälvständiga hundar, men ger man dem en sådan hund är den tillbaka om en månad.

Fast om det är så direkt ont om hundtypen vette fan. Däremot är det ont om hundar som hundförarna klarar av.

Och jag vidhåller, osjälvständigt är inget man avlar på. Dock är allvarssidan kanske inget högprioriterat inom sportaveln för förarna ska kunna hantera hundarna också. En högtempererad hund med allvar är ingen lek. Är den dessutom sig själv gott nog är det få som skulle kunna styra den.

Att det är ont om kunniga förare i tjänst håller jag med om. Speciellt inom väkteri där man nu delar ut tjänster som om det vore smågodis även till folk helt utan brukshundsvana.
Att man inte ska avla på osjälvständiga hundar håller jag absolut med om. Men det görs tyvärr. Precis som det avlas på dåliga bett, mediokra drifter och ledstatitik som lämnar en del att önska. Det finns alltid uppfödare som prutar på en eller ett par saker.
En anledning till att sportavlade hundar ökat hänger helt klart ihop med lönsamheten för uppfödare. Det har fram till nu inte lönat sig att hålla på hundar för att sen sälja till tjänst. Då har man hellre siktat in sig på sportanpassade så man får lite meriter på hundarna.
I mitt tycke ett onödigt val. En bra brukshund ska besitta egenskaper som duger till både och. Den ska också ha balans mellan temprament och allvar utan att det ska vara ett problem för en normalfuntad förare. Men bruksfolk är sällan intresserade av bla allvarsbitar, tom lite oroliga inför bara ordet och vill se så lite som möjligt av det. Som alltid när man krymper ner vissa bitar och ökar andra så får man nått nytt... som tex dessa för högtempererade, flamsiga, piphundar som tittar mer på matte/husse än sitt jobb. Osjälvständiga.

Däremot håller jag inte med om att vi uppfödare får tillbaka självständiga hundar. Vet man att man föder upp självständiga hundar så vet man var de bör placeras och inte placeras.
När det gäller tilltänkta tjänstehundar så är det vanligare att hundar faller på just sin osäkerhet att gå fram till ett hot på håll och jobba på tryggt avstånd ifrån föraren.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 958
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 813
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar