Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Retrievers är ju dock inte kända för att vara speciellt kampglada eller ha bra bett
Mjukt och fint bett, inget tuggande eller slitande, det är en retriever
Mina vallhundar _hatar_ brötiga schäfrar. Verkligen hatar. De gör vad de kan för att signalera att de helst vill ligga under en sten tills schäfern försvinner. Kanske är aussiens språk lite mer schäfertåligt, men mina BCs tycker att schäfrar är som värsta sortens mobbare- svåra att läsa, brötiga i sitt språk, lyssnar inte på små signaler och är alldeles för fysiska.
Nja beror på, många rakar ner dom och då är det inte så mycket. Bruksriesen brukar ändå inte gå bra i ringarna så trimningen är inte ett måste.
Tycker att bruksvarianten är nättare och mindre särskilt tikarna. Däremot är det en helt annan hund mentalt jämfört med en vallhund eller jaktlabbe. Du verkar ju rätt intresserad av drag och där är ju riesen definitivt med på listan över lämpliga raser. Jag vet en bra uppfödare som även föder upp DS. Hennes riesentik är uppe i IPO3 och har precis tävlat Mondioring. En fantastiskt cool hund och hennes syster ägs av min kollega som bara har hunden som sällskap i barnfamiljen (inget jag står bakom) men hunden är trots det väldigt trevlig och avslappnad.
Har dock förstått att många kan vara rätt jobbiga till vardags och mognar väldigt sent. Mycket hund helt enkelt. Det är rätt vanligt att riesenägare går över till DS till slut
Om du är ute efter ett bra bett borde ju alla apportörer gå helt bort?
Retrievers är ju dock inte kända för att vara speciellt kampglada eller ha bra bett
Mjukt och fint bett, inget tuggande eller slitande, det är en retriever
Klart du ska ha en malle
Är pälsen godkänd om man rakar ner dom? Det ska ju vara päls med ull.
Bra bett är om det är Brukshund, just för IPO. Men kan som sagt skippa IPOt om allt annat fungerar.
Missade att hon skrev det där med bra bett. Så bra poäng. Rejält bett är ju ingen retriever. Tur är väl det.
Om jag skulle skaffa retriever så blir det ju inget IPO. Då spelar det inte så stor roll.
Fast kamplek är ju att slita och draTuggande och slitande är ju inte önskvärt hos en hund med bra bett heller.
Fast kamplek är ju att slita och dra
Jag vet inte, jag tycker inte du beskriver en retriever när du listar det du vill ha och vad du vill göra, utan en bruksras
Är det något du kan tänka dig göra avkall på då? Jag kan ha fel (blandar ihop folk kanske) men vill minnas att du skrivit flera gånger att du är sugen på IPO framöver?
Vill du ha bra bett så ska du vara noga med val av linjer och ffa föräldrar oavsett ras för bett är i allra högsta grad ärftligt. Har sett kassa bett, dvs tuggande, inte fullbett, lösa bett osv inom alla bruksraser. Många glömer vikten av bra bett i allt annat som ska tas hänsyn till
Ska vara supernoga med det om det blir brukshund. Tack!
Detsamma gäller sportavlade retrievers vad jag märkt. Lätt till stress och ljud.Och titta isf på kennlar mot tjänst mer än sport. Sportavlade hundar ljudar mer helt klart. Tjänsteavlade lägger mer vikt vid god nervkonstruktion. Så håll isf utkik på linjer som gett lite tjänstehundar...dvs mer en typ en eller två
Detsamma gäller sportavlade retrievers vad jag märkt. Lätt till stress och ljud.
Undrar om det är så hos de flera "sportvarianter" av raser?
Jag har träffat en hel del klängiga labradorer. Hundar som knappt vågar dra ut efter dummyn för att det kanske inte var vad matte/husse ville..Jag tror det kan ha att göra med att man vill ha snabba, allerta, följsamma hundar och då avlas det på lite osjälvständiga hundar som nästan har en klängig natur på sin förare.
Jag föredrar mer självständiga hundar med lite mer allvarsbit i än de sportavlade.
Fast kamplek är ju att slita och dra
Jag vet inte, jag tycker inte du beskriver en retriever när du listar det du vill ha och vad du vill göra, utan en bruksras