inverterad
Trådstartare
Jag törs faktiskt inte svara på det. Det är så få hundar som tävlas i bruks överlag att det är svårt att se något mönster. Det jag kan säga är att jag kommer vilja ha någon form av bruksmerit utöver bra mentalitet i familjebilden hos den kull jag skaffar valp från även framöver, det har märkts stor skillnad i arbetsvilja där någon av föräldrarna till hunden faktiskt tävlat bruks. Och visst är det kul när man är inne på den tredje bruksräven som spontant
Skärpa upplever jag är vanligare hos korthåren än långhåren, däremot inte könsbunden aggressivitet. Det vet jag inte om jag känner till något fall av om jag ska vara ärlig(däremot långhårshanar som inte går ihop). Men jag håller med om att dåliga nerver kan visa sig på ett annat sätt hos korthår än hos långhår - mer utåtriktat, vilket är så klart är jobbigare. Vad gäller pipighet så vet jag inte om det skiljer mellan hårlagen. Ingen av mina har ljudat under träning(utom frustrationsskall), på hemmaplan är det olika hur mycket de låter men ingen är/har varit pipig. Känner till långhår som ljudat under träning, finns säkert korthår också men jag tror inte att det är specifikt för något hårlag.
Personligen föredrar jag korthåren men jag är ju också en varm förespråkare av att då och då korsa hårlagen. Kullen som både jag och @Vastgota har hund från verkar väldigt jämn och bra och det kanske inte är en slump att deras farfar var långhår...
Ja, alltså jag hade gärna tagit en valp ur en korthår/långhårskombination, gärna med en av din hunds släktingar. Problemet för mig just nu är att det finns trevliga hundar som visar på arbetskapacitet, och som kommer från trevliga linjer, men de kombineras just nu med överanvända hanar/hundar helt utan meriter/hundar som är stabila men som inte visat sig nedärva arbetsegenskaper. Jag tror definitivt som du att bruksmerit är otroligt viktigt i familjen, och gärna i flera led - den nedärvs såklart inte, men inställningen till arbete och träningsbarhet tänker jag ju är egenskaper som kan nedärvas precis som andra.