Framtidsfunderingar

Kan du inte välja en som inte finns representerad på forumet? Dvs riesen :love:
;)

Ska ju orka bära hundskrället med. :laugh: Sen så är pälsen på en riesen inte det roligaste i mina ögon, har hjälpt till att klippa pudel så jag avskyr att klippa och rycka hår skulle jag helst undvika.

Att det är ont om kunniga förare i tjänst håller jag med om. Speciellt inom väkteri där man nu delar ut tjänster som om det vore smågodis även till folk helt utan brukshundsvana.
Att man inte ska avla på osjälvständiga hundar håller jag absolut med om. Men det görs tyvärr. Precis som det avlas på dåliga bett, mediokra drifter och ledstatitik som lämnar en del att önska. Det finns alltid uppfödare som prutar på en eller ett par saker.
En anledning till att sportavlade hundar ökat hänger helt klart ihop med lönsamheten för uppfödare. Det har fram till nu inte lönat sig att hålla på hundar för att sen sälja till tjänst. Då har man hellre siktat in sig på sportanpassade så man får lite meriter på hundarna.
I mitt tycke ett onödigt val. En bra brukshund ska besitta egenskaper som duger till både och. Den ska också ha balans mellan temprament och allvar utan att det ska vara ett problem för en normalfuntad förare. Men bruksfolk är sällan intresserade av bla allvarsbitar, tom lite oroliga inför bara ordet och vill se så lite som möjligt av det. Som alltid när man krymper ner vissa bitar och ökar andra så får man nått nytt... som tex dessa för högtempererade, flamsiga, piphundar som tittar mer på matte/husse än sitt jobb. Osjälvständiga.

Däremot håller jag inte med om att vi uppfödare får tillbaka självständiga hundar. Vet man att man föder upp självständiga hundar så vet man var de bör placeras och inte placeras.
När det gäller tilltänkta tjänstehundar så är det vanligare att hundar faller på just sin osäkerhet att gå fram till ett hot på håll och jobba på tryggt avstånd ifrån föraren.

Det är precis den typen av hund jag vill undvika. Högtempererat och flamsigt har jag tillräckligt i Tonto (även om han kanske mognar sen), sen så är han duktig på att jobba självständigt, men alla bitar är ändå inte på plats. Nu kommer han ju inte heller ur linjer där hundarna används för tjänst utan det är en salig mix. Men jag ska helt klart kika på uppfödare som vill sälja sina hundar till tjänst från och med nu!

Trimraser är hur smidiga som helst (eller det tycker ju inte alla men jag tror att många tvekar i onödan). Om man lämnar in hunden 3-4 gånger om året så får man en päls som tål allt och som inte tar med sig ett barr in.

Det där med bärandet kan ju bli svårt kanske..:D

Glömde citera @Tonto

Jag reagerade också på det. Kom tillbaka när ni är uppe i en kilometer! ;)

Till och med Tonto jobbar bra på typ 500 meters avstånd när jag skickar honom för att söka upp folk i skogen for skojs skull. Skulle aldrig orka en hund som inte kan jobba på avstånd.

Trimraser är hur smidiga som helst (eller det tycker ju inte alla men jag tror att många tvekar i onödan). Om man lämnar in hunden 3-4 gånger om året så får man en päls som tål allt och som inte tar med sig ett barr in.

Det där med bärandet kan ju bli svårt kanske..:D

Glömde citera @Tonto

Haha ja, jag orkar ju inte ens bära våran Dalmatiner, visserligen är han ju typ 37 kg och 70 cm hög. :laugh: Jag är tyvärr ingen amazon.

Jag upplevde det som att det syftades på typ väktare och hotfulla situationer och att hundarna inte reder det självständigt och inte vill ut 10 m från föraren i just de situationerna? Eller andra hotsituationer?

Eller missförstod jag @Voff ?

Det är ju knappast ovanligt med schäfrar som går 10 m bort från sin förare i lekfulla roliga situationer :p

Jag upplevde det som att det syftades på typ väktare och hotfulla situationer och att hundarna inte reder det självständigt och inte vill ut 10 m från föraren i just de situationerna? Eller andra hotsituationer?

Det är ju knappast ovanligt med schäfrar som går 10 m bort från sin förare i lekfulla roliga situationer :p

Men då är det ju ingen självständig hund? :p 10m är ju nära föraren.
En självständig vildsvinshund t ex ska ju spränga en flock vildsvin på 1km avstånd från föraren om så behövs.

Ska ju orka bära hundskrället med. :laugh: Sen så är pälsen på en riesen inte det roligaste i mina ögon, har hjälpt till att klippa pudel så jag avskyr att klippa och rycka hår skulle jag helst undvika.
Fast klippa en riesen är plätt lätt,bara att ta fram hästklipparen o köra.

Det handlar om vad som är naturligt för hunden. Du kan givetvis lägga en massa tid och träning på att få hunden att jobba där och det kommer att funka. Men när de köps in för tjänst vill man inte lägga det jobbet och tiden av rätt uppenbara skäl. Då väljer man hundar som har det naturligt i sig.
Det finns ju fler områden inom både sport och tjänst där du vill ha en självständig hund. Som ex lavinhundar, ruinsök, rapport.

Som ett tillägg så vill jag poängtera att en självständig hund med ett litet större allvarspaket är inte svårare eller farligare än andra så länge den är rätt navlad i nerverna.
Har den däremot en klen nervkonstruktion så den känner behov att ta fram sitt allvar för ditten och datten så är det inte bra alls. Men en sund hund tar aldrig i mer än den behöver.

Undran om Risen. Är deras benhår lika som på Dvärgarna? För jag tycker det där benhåret är ett aber i skog. Halva skogen sitter ju där och det tovar sig lätt.
Stackars skägget här hemma får ofta "fulben", dvs jag klipper ner håret kort. Klipper även skägget och håller det kort av samma anledning.

Det handlar om vad som är naturligt för hunden. Du kan givetvis lägga en massa tid och träning på att få hunden att jobba där och det kommer att funka. Men när de köps in för tjänst vill man inte lägga det jobbet och tiden av rätt uppenbara skäl. Då väljer man hundar som har det naturligt i sig.
Det finns ju fler områden inom både sport och tjänst där du vill ha en självständig hund. Som ex lavinhundar, ruinsök, rapport.

Som ett tillägg så vill jag poängtera att en självständig hund med ett litet större allvarspaket är inte svårare eller farligare än andra så länge den är rätt navlad i nerverna.
Har den däremot en klen nervkonstruktion så den känner behov att ta fram sitt allvar för ditten och datten så är det inte bra alls. Men en sund hund tar aldrig i mer än den behöver.

Känner du att en schäfer ifrån en uppfödare som avlar för tjänst skulle kunna vara lämplig för mig?

Undran om Risen. Är deras benhår lika som på Dvärgarna? För jag tycker det där benhåret är ett aber i skog. Halva skogen sitter ju där och det tovar sig lätt.
Stackars skägget här hemma får ofta "fulben", dvs jag klipper ner håret kort. Klipper även skägget och håller det kort av samma anledning.
Vet inte hur riesens benhår är men min schnauzer har inte de problemen du beskriver :) Så finns nog hopp om riesens benhår också :D

Min snuser drog inte in någon skit mer än i skägget .

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 958
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 813
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar