Att det är ont om kunniga förare i tjänst håller jag med om. Speciellt inom väkteri där man nu delar ut tjänster som om det vore smågodis även till folk helt utan brukshundsvana.
Att man inte ska avla på osjälvständiga hundar håller jag absolut med om. Men det görs tyvärr. Precis som det avlas på dåliga bett, mediokra drifter och ledstatitik som lämnar en del att önska. Det finns alltid uppfödare som prutar på en eller ett par saker.
En anledning till att sportavlade hundar ökat hänger helt klart ihop med lönsamheten för uppfödare. Det har fram till nu inte lönat sig att hålla på hundar för att sen sälja till tjänst. Då har man hellre siktat in sig på sportanpassade så man får lite meriter på hundarna.
I mitt tycke ett onödigt val. En bra brukshund ska besitta egenskaper som duger till både och. Den ska också ha balans mellan temprament och allvar utan att det ska vara ett problem för en normalfuntad förare. Men bruksfolk är sällan intresserade av bla allvarsbitar, tom lite oroliga inför bara ordet och vill se så lite som möjligt av det. Som alltid när man krymper ner vissa bitar och ökar andra så får man nått nytt... som tex dessa för högtempererade, flamsiga, piphundar som tittar mer på matte/husse än sitt jobb. Osjälvständiga.
Däremot håller jag inte med om att vi uppfödare får tillbaka självständiga hundar. Vet man att man föder upp självständiga hundar så vet man var de bör placeras och inte placeras.
När det gäller tilltänkta tjänstehundar så är det vanligare att hundar faller på just sin osäkerhet att gå fram till ett hot på håll och jobba på tryggt avstånd ifrån föraren.