Jag tycker verkligen inte det går att jämföra jaktlust och viltskärpa mot en tjänstehund och hur de arbetar och vad som anses självständigt.
För det första så ser ju hunden skillnad på vilt och människor. För det andra så vill man ju inte ha en tjänstehund som söker upp människor flera km från föraren och agerar mot dom aggressivt och står och ställer dom. Precis som man inte brukar tänka att en vildsvinshund helt neutralt och vänligt ska kunna vara kring vildsvin som springer runt och nuddar eller buffar på den. Och endast bli arg när svinen är arga. Det är verkligen två helt olika saker.
Även en tjänstehund lär ju reagera olika på människor vs vilt eller andra djur. Min fd schäferhane som hade väldigt hög tröskel på aggression mot människor hade ganska stor skärpa/dådkraft mot hästar och nöt. När det behövdes och så mycket som behövdes, ska tilläggas. Räddade nog mitt liv ett antal gånger.
Sen är det ju förvisso så att polishundar (och inom svenskskydd?) oftast väl söker med korg. För att de väl KAN blir förbannade beroende på vad de hittar (där kanske
@Voff vet mer?).
Sen det där med att den är vid föraren så är det ju föraren den ska skydda. Den ska ju inte helt random springa fram och bita någon som beter sig odrägligt eller aggressivt 1 km bort.. Den ska heller inte ställa människan som med vilt utan faktiskt bita om det behövs. Det är en viss skillnad i det med.
Förlåt men jag tycker jämförelsen är helt ologisk
Just för att hundarna förhoppningsvis lär se väldigt stor skillnad mellan djur och människor. Och för att de ska bete sig så olika i de olika situationerna.