Framtidsfunderingar

Självständigt för mig är att hunden löser sin uppgift utan stöd. Det behöver inte ha att göra med hur långt ifrån föraren den är. Sålänge den vågar ifrån.

Ja, för mig också. Men jag tycker att så länge hunden har föraren inom synhåll, så får den automatiskt ett stöd. Det är först när föraren är utom synhåll som hunden gör ett helt självständigt arbete, för då finns inte möjligheten till stöd.

Ja, för mig också. Men jag tycker att så länge hunden har föraren inom synhåll, så får den automatiskt ett stöd. Det är först när föraren är utom synhåll som hunden gör ett helt självständigt arbete, för då finns inte möjligheten till stöd.

Jag förstår hur du menar. Men det behöver ju inte vara ett stöd att föraren är inom synhåll utan snarare någon som kan återkalla hunden och bryta den.
Och jag tror att de hundar som vågar ta för sig flera meter från föraren oftast inte heller har problem med att föraren är utom synhåll. Den lär inte kolla på föraren ändå om den sköter uppgiften självständigt. Kan ha helt fel dock så någon får gärna rätta mig.

Tror även att ganska många testar sina hundar genom att skicka dom i mörka byggnader osv?

Det är ju det där med självständigt i ett arbete är ju inte samma sak som självständigt i ett annat. Så jag tycker inte det går att jämföra rakt av. Speciellt inte när det är andra drifter inblandade också, och andra djur.

En schäfer måste vara mycket förigare än en drivande jakthund. Den får inte bli så självständig att den glömmer bort sin förare. Men jag tror inte att jakthundarna är modigare för det.

Hon är nätt i typen vilket jag gillar :) Jäkligt snabb och smidig sak haha

Vägde 25 kg för ett par veckor sen, ska väga henne snart igen tänkte jag. Troooor hon stannar på 27-28 kg.

Det är ju endå en ok storlek för mig. Tonto har vägt 24 som mest och då kan jag fortfarande bära honom med lätthet. Och jag vill ju ha en tik!

Det är ju endå en ok storlek för mig. Tonto har vägt 24 som mest och då kan jag fortfarande bära honom med lätthet. Och jag vill ju ha en tik!

Ja jag tycker det också! Jag ville ju inte heller ha en allt för stor hund just för att jag tycker det blir smidigare i vardagen på alla sätt.

Skaffa schäääääfeeeer :angel::D

Nej men fördelen jag känner med schäfrarna är att de är lite stabilare och tåligare för förarmisstag mot tex malle. Och jag tänker att de flesta mallar tänker efter de har reagerat och lätt reagerar mycket? :angel:

Personligen vill jag ha en hund som tänker innan den agerar, även om det ska gå fort!

Sen har jag personligen aldrig hört om en malle som är helt okomplicerad i det sociala. Säger inte att det inte finns men det känns som att det ofta finns mer eller mindre sociala problem. Vilket jag inte upplever är särskilt vanligt på schäfer.

Schäfer känns generellt lite enklare samtidigt som man nog får hund så det räcker och blir över ändå :D

Spontant, men är en skillnad att jakten är mycket mer drift precis som BC:s vallning än vad tjämstehundens arbete är? Det är mer inövat hur den ska agera än för vall/jakt även om det ligger massor av träning bakom där också?
Jag kan ju vara ute och cykla här:D

Kan chodsky pes kanske vara något? Har aldrig träffat ngn men blev påminnd om att dom finns häromdagen.

Ja jag tycker det också! Jag ville ju inte heller ha en allt för stor hund just för att jag tycker det blir smidigare i vardagen på alla sätt.

Skaffa schäääääfeeeer :angel::D

Nej men fördelen jag känner med schäfrarna är att de är lite stabilare och tåligare för förarmisstag mot tex malle. Och jag tänker att de flesta mallar tänker efter de har reagerat och lätt reagerar mycket? :angel:

Personligen vill jag ha en hund som tänker innan den agerar, även om det ska gå fort!

Sen har jag personligen aldrig hört om en malle som är helt okomplicerad i det sociala. Säger inte att det inte finns men det känns som att det ofta finns mer eller mindre sociala problem. Vilket jag inte upplever är särskilt vanligt på schäfer.

Schäfer känns generellt lite enklare samtidigt som man nog får hund så det räcker och blir över ändå :D

Bara jag inte får en som skriker och piper :angel: För då lär dom andra hundarna bli vansinniga. :laugh:Oroar mig också lite över att de flesta är rätt så buffliga med andra hundar och mina (Aussie och BC) är rätt känsliga när det gäller sådant.

Bara jag inte får en som skriker och piper :angel: För då lär dom andra hundarna bli vansinniga. :laugh:Oroar mig också lite över att de flesta är rätt så buffliga med andra hundar och mina (Aussie och BC) är rätt känsliga när det gäller sådant.

Jag tänker att hundarna lär sig om de växer upp med hundar som inte uppskattar bufflig lek. Min gillar mest av allt att bli jagad faktiskt :D även om hon är väldigt oöm fysiskt.

Sen det där med pip och skrik. I vilka situationer menar du att du är orolig för ljud och att dina hundar ska bli förbannade?

Jag tänker att hundarna lär sig om de växer upp med hundar som inte uppskattar bufflig lek. Min gillar mest av allt att bli jagad faktiskt :D även om hon är väldigt oöm fysiskt.

Sen det där med pip och skrik. I vilka situationer menar du att du är orolig för ljud och att dina hundar ska bli förbannade?

Ja men det låter bra! En liten nätt schäfertik kanske kunde vara något.

Mina blir inte förbannade, utan dom blir sura och stänger av och går undan (mest då Aussien). Och då typ hemma, om dom nu skulle sitta i hundgård eller inne i huset samt vid träning hemma och på klubben t.ex.

Weimaraner kanske? Funkar till lydnad, bruks, drag och självklart jakt om man skulle vilja. Hade en tjej på klubben som tränade bruks med sina weimaraner och jäklar vad maffiga de var. Sen är de ju finast i världen också :heart

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 953
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 813
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022