ildiko
Trådstartare
Jag tycker att grundtanken i trådstarten är intressant. För nästan alla raserna riskerar att förlora alltför mycket av sin genetiska variation. Och uppfödare har lätt att stirra sig blinda på koefficienter uträknade på fem generationer och tumregler baserade på att individerna i övrigt är obesläktade.
Jag vet ju att inom mitt gebit så kör många organisationer internationellt inte "rashundar" utan egen parallell avel (tjänstehundar).
Det känns tryggt att många ser det. Det går inte att avla inom sluten population i evighet, särskilt inte då många raser kom till från väldigt få individer. Så förr eller senare behöver en göra något och det behöver bli "förr" om en inte vill kompromissa för mycket med standarden eller åtminstone "typ".
Vad är ditt gebit?
tänker du på ex KNPV-hundar?
Ja...jag undrar om det finns något land i världen som är så oerhört knuten till rasavel när det kommer till hundar i någon form av tjänst och/eller där en har dem med huvudsyftet att använda dem i någon form av arbete/"på riktigt"/skarpt läge. Tänker då på alltifrån tryffelhundar, vallhundar och tjänsthundar av olika slag.
Det är märkligt...
Utifrån din Avatar, där jag tänker Podengo. Hur är det där med founders? Mönstrar en ff in hundar tro?
Senast ändrad: