Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hur vet du vad jag menar med optimal hovform och vad anser du vara skadligt med den?
Alla hästar sliter inte snett och de som gör det måste man naturligtvis hålla efter så att vinklarna inte ändras tills det har rätat upp sig och hästen inte längre sliter snett! Bland annat korrigerar hästen det med en bättre formad hov, men även genom starkare, tjockare horn som bättre tål slitaget.
Vilket gör att det INTE SLITER SNETT.

Jag förväntar mig inte att du skall förstå detta eftersom du varken är speciellt insatt i metoden eller har förstahandserfarenhet av hästar som nått detta mål. Men du kan väl åtminstone sluta påstå att denna metod är dålig för hästens ben då ditt påstående saknar grund.

Och hur kan du påstå att någon vinkelförändring inte sker på en häst som är skodd? Hoven växer väl ändå mellan skoningarna? På en normal, frisk individ som går barfota växer hovarna med ungefär 1cm/ månad.
Är så inte fallet med skodda hästar?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

dubbelposting
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Att du bara orkar Susan. Detta har vi diskuterat femtioelva gånger tidigare på denna tråd men likt förbannat så återkommer samma frågor om och om igen. Pinsamt nog alltid ifrån samma personer, vad är problemet???

Det finns ett engelskt talesätt.

Om eleven inte har förstått - så har läraren inte undervisat.:D

Om det är människor med normalt fungerande intellekt vilket det verkar och inte männsikor som "Håller en ståndpunktav känslomässiga " helt irrationella skäl så borde det gå att vidga vyer.

tex Så borde väl den som är hovslagare ha mer erfarenhet av vad som händer med en hov som både gått barfota och blivit skodd.
Den jämförande kusnkapen kan ju aldrig en barfotaverkare ha.:smirk:

Jag tror att det stora problmet här är att de flesta inte vet vad en rak tåaxel är. Deffinitivt inte framifrån.

De bilder som Emindy hade på sin länk på en häst som hette "tubbe" (el likn.) är visserligen fotade framifrån men inte framifrån _respektive. hov_ så man kan inte ens studera tåaxlarna. Följdaktiligen så vet hon förmodligen inte vad det är.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Jag har redan gjort det. Så har även du. Ni tycker att hästen formar hoven själv - och jag har svarat hästen formar hoven fel - det har man vetat i flera hundra år och därför finns hovslagare.

Om hovarna efter miljontals år av evolution i grunden formas fel av naturligt slitage, då vore hästarna i sanning utdömda hela bunten.

Lyckligtvis är det bara en missuppfattning.

Hästen har i alla tider varit experter på att forma sina egna hovar och kan fortfarande göra så om man bara tillåter dem. Jag har själv sett fantastiska förbättringar i både hovform och rörelser så snart man slutat motarbeta hästen.

Jag trodde att hovslagare uppkom ur smedsyrket för att erbjuda ett skydd mot antingen halka eller överslitage.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
De bilder som Emindy hade på sin länk på en häst som hette "tubbe" (el likn.) är visserligen fotade framifrån men inte framifrån _respektive. hov_ så man kan inte ens studera tåaxlarna. Följdaktiligen så vet hon förmodligen inte vad det är.

Var vänlig prata inte skit om något du inte vet.

Folk frågade om hovbilder, jag la ut hovbilder.
Vill du ha bilder på hela benet eller rakt hela hästen kan jag ordna det (eftersom det är min egen häst), men jag tvivlar på att du har ett genuint intresse. Du vill bara mucka bråk helt enkelt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Hur vet du vad jag menar med optimal hovform och vad anser du vara skadligt med den?

Du har själv sagt att hästen själv fomar hoven till en för den enskilda individen optimal form

emindy skrev:
Alla hästar sliter inte snett

Jo
- Den perfekta hästen finns inte. En del hästar sliter så lite, och så lite snett att den skillnaden som blir går att rätta till.

emindy skrev:
och de som gör det måste man naturligtvis hålla efter så att vinklarna inte ändras tills det har rätat upp sig och hästen inte längre sliter snett! Bland annat korrigerar hästen det med en bättre formad hov, men även genom starkare, tjockare horn som bättre tål slitaget.
Vilket gör att det INTE SLITER SNETT.


Vad har du för källa där?
Varifrån kommer detta påstående?
Har aldrig ens hört talas om att hornet skulle ändra karaktär om det inte vore en sk hornpelare.
Detta verkar vara önsketänkande.

emindy skrev:
Jag förväntar mig inte att du skall förstå detta eftersom du varken är speciellt insatt i metoden eller har förstahandserfarenhet av hästar som nått detta mål.

Åjo jag ser dem stappla runt här i bygden....
Går förbi dem varje dag...

emindy skrev:
Men du kan väl åtminstone sluta påstå att denna metod är dålig för hästens ben då ditt påstående saknar grund.
Mitt påstående har all grund, en solid vetenskaplig grund.

emindy skrev:
Och hur kan du påstå att någon vinkelförändring inte sker på en häst som är skodd? Hoven växer väl ändå mellan skoningarna? På en normal, frisk individ som går barfota växer hovarna med ungefär 1cm/ månad.
Är så inte fallet med skodda hästar?

Jag skrev att skillnaden blev mindre då skon utgör ett skydd mot det ensidiga slitaget.

Nu skall jag rida :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nej jag vill inte mucka bråk.
Jag vill sen en bild som man kan se tåaxeln ifrån, annars är den helt meningslös som bild på en hov
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

emindy skrev:
Om hovarna efter miljontals år av evolution i grunden formas fel av naturligt slitage, då vore hästarna i sanning utdömda hela bunten..

För det första är det helt meninsglöst att hänvisa till vilda hsätar då de flockar som finns samtliga är förvildade hästar och därför inte kan säga oss något om vildhästar.

Så säger man åtmisntonde inom etologin - och deras jobb är ju att studera hästar...

Sedan nämner du själv evolutionen.
Survival of the fittest. de mest lämpliga. De hästar vars hovar överlever - överlever - och kan föra sina gener vidare.

emindy skrev:
Jag trodde att hovslagare uppkom ur smedsyrket för att erbjuda ett skydd mot antingen halka eller överslitage.

Dom första hovslagarna gjorde ju "bastsandaler"....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

HannaZ skrev:
Vilket horn menar du att de skulle behöva?

Hade tidigare en shettis (marktrång bak) som trots idoga insatser på insidan av sina bakhovar envisades med att slita yttersidan ännu mer, när det var som värst kunde man från sidan se de olika lagren i hovväggen när hoven stod på marken (ja, man var ju tvungen att böja sig ner ordentligt, förstås). Det bästa som kunde åstadkommas barfota var plan insidan och sluttande utsida, och sannolikheten för att hästen skulle ändra sin hovbelastning utifrån det känns inte så stor... För att komma åt det hade vi varit tvungna att dels verka insidan hårdare än vad som var möjligt om han skulle vara smärtfri, dels sedan sätta på en sko för att skydda hela hoven och spara ut den utsida som fortfarande "fattades". Jag försökte spara hoven det som gick och använde den ännu mindre än vad som var tänkt när den köptes, men trots det blev det inga bestående resultat. Jag sålde ponnyn till en barnfamilj med hästintresse och den trivs jättebra, motioneras betydligt mer än här och mår som en prins. Skodd då, och betydligt mindre marktrång nu än förut.

Till Emindy: ;) jag provar inte allt jag läser... :eek: . Däremot är jag som alltid väldigt intresserad av resonemanget bakom. Som utomstående läsare är det också rätt svårt att veta vilka som anses som "stollar" bland utövarna, och då är det bra att ha buke att testa teorierna på...

Forts.:

Här någonstans tror jag det stod:
http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Flares.html

Däremot tycks det som att uttalandena nyanserats en del sedan jag var in sist, minns det som att det stod uttalat att allt framför linjen lika gärna skulle kunna tas bort (i bild på rätt ordentligt missformade hovar), tror dock aldrig att jag såg någon bild på att det var gjort. Tycktes som om de själva redan då tyckte det var väl vågat... De har också utvecklat resonemanget om att den linjen visar vart överrullningen ska börja, tidigare var det hur långt in man skulle ta bort hovväggen med vertikalt snitt. Fortfarande visar exempelverkningen dock borttagande av väldigt stor bäryta för min smak, på de underlag jag har skulle hästarna få ont.

Denna hemsida visar också teckningar på hovbenets tänkta position utifrån hovens utseende.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*lånar knapp*

För att hjälpa duskutionen om senslitning kan jag återigen ta historien om min häst.

När min häst skoddes senast av en utbildad hovslagare (iofs från USA) så "balanserade" han den hoven utifrån hoven och inte hästens benställning (tror jag åtminstånne) vilket gjorde att hon blev halt, inte lite halt heller...
Att det berodde på hovslagaren kan nästan garanteras då det i princip upptäcktes direkt efter han vatt här.

Iaf. när jag slängde av skorna och hon började verkas enl. vildhästmetoden så började hon slita snett, jag blev lite nojig i början men avaktade endå och vipps nu är hon inte innåtåtad som hon tidigare varit!

Nu ca 1,5 år senare så börjar den hoven räta upp sig och bli mycket bättre! Behöver inte alls jämna till den som jag tidigare behövde!

Alltså klar förbättring! Allt genom att hästen själv fick bestämma hur den ville ha det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Asa_S skrev:
Hade tidigare en shettis (marktrång bak) som trots idoga insatser på insidan av sina bakhovar envisades med att slita yttersidan ännu mer, när det var som värst kunde man från sidan se de olika lagren i hovväggen när hoven stod på marken (ja, man var ju tvungen att böja sig ner ordentligt, förstås). Det bästa som kunde åstadkommas barfota var plan insidan och sluttande utsida, och sannolikheten för att hästen skulle ändra sin hovbelastning utifrån det känns inte så stor... För att komma åt det hade vi varit tvungna att dels verka insidan hårdare än vad som var möjligt om han skulle vara smärtfri, dels sedan sätta på en sko för att skydda hela hoven och spara ut den utsida som fortfarande "fattades". Jag försökte spara hoven det som gick och använde den ännu mindre än vad som var tänkt när den köptes, men trots det blev det inga bestående resultat. Jag sålde ponnyn till en barnfamilj med hästintresse och den trivs jättebra, motioneras betydligt mer än här och mår som en prins. Skodd då, och betydligt mindre marktrång nu än förut.

Förstår inte vad detta har med min fråga att göra. (vilket horn det är hästen behöver).

Naturligtvis kan man inte ha en häst sopm sliter sina hovar väldigt snett som norm, eller hur.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Svarade på din fråga som jag uppfattade den.

Man får läsa många inlägg mellan de som säger att bara normhästen kan gå barfota... :smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Även genom att studera hur hästen rör sig ger ledtrådar.
Därför besiktigar en bra hovslagare även hästen när den rör sig.
Det som upprör oss som har utbidlning - är att det tar så långtid att få upp en bra blick för det här så att överlåta detta på hästägarna är inte rimligt.

Bara att lära sig SE tar många år.
Det är ingenting man lär sig på en kortare kurs

Genom flerårigt hästägande och om man dessutom haft den specifika hästen i flera år så lär man sig se, känna och tolka hästen. Har man som jag varit med om ledinflammationer, svullna muggangripna ben, snubblingar, otäcka vurpor och en häst som ramlar ner på knä då och då och dessutom blivit VÄLDIGT halt, så förstår man tillslut vad felverkning betyder för ens egen hästs hälsa!! Nu verkar jag inte mina hästar själv utan det sköts av mkt duktiga SANHCP-verkare som verkar utefter hur min häst vill ha sin hov. Hon (hästen) är mkt duktig på att tala om detta, och allt de gör är saker jag själv skulle ha gjort om jag hade utbildning. Att hon dessutom inte är sådär jättehalt längre, ja faktiskt inte halt överhuvudtaget gör mig överlycklig!! :bump: Att hon dessutom ser gladare ut och verkar mer tillfreds med livet gör mig glad! Att hon inte har ont längre och inte mår dåligt får mig att må bättre oxå!! För det har varit för:devil: att se sin älskade häst sakna ridningen och varje dag behöva tala om att den har ont!!

Att jag slutade lita på min hovslagare som inte kunde sko, att jag inte lyssnade på veterinären som tyckte att jag skulle avliva tycker jag att jag skulle ha gjort för länge sen!! Men alla skodde ju sina hästar så då var det ju självklart för mig att hon skulle ha skor...:crazy:

Susan skrev:
Och det är också därför Hovslagarna är upprörda när någon kommer med påståenden som de vet leder till ohälsa
Veterinärerna är mer än upprörda över glada påståenden att alla hästar kan gå barfota. Skon sitter där för att skydda hästen mot ett felaktigt slitage.

Jag säger inte att alla klarar att ridas utan skor, men alla föds ju barfota och borde således klara ett barfotaliv i hagen, sen finns det ju boots man kan köpa att rida i. De kan t.om. broddas!

Susan skrev:
Om den enskilda individen inte behöver detta skydd så sätter man inte på en sko. . Så kul är det inte att sko
Alla hovslagare har en viss procent av sina kunder barfota:)

Men hur duktiga är hovslagare på att verka en häst barfota? Jag har sett flera som inte riktigt verkar veta vad de håller på med! Jag kan nämna minst tre st i min trakt som alla är utbildade! Sen finns det väl förstås de som kan, men hur många är det? Vad får ni för utbildning i barfota på hovslagarskolan?

Susan skrev:
På en häst som gått oskodd länge ändras inte vinklarna helt enkelt för att det inte finns mer att ändra. :smirk: DEn hoven får aldrig en chans att bli korretk utifrån sina leder. De horn den skulel behöva slits ned innan det hinner göra någon nytta.

Vad är det som enligt dig slits? Hörnstöden och hovväggarna och trakterna har så hårt horn att de inte kan slita sig själva, det är därför min hästs hörnstöd har växt in i hoven och orsakat smärta:(, och det är därför som hovväggarna och trakterna måste verkas ner mellan gångerna just för att de växer och inte slits! Annars kan ju följden bli en halt häst...:idea:

Susan skrev:
Det du talar om som optimal hovform - är inte en optimal hovform ur ledernas synpunkt - snarare katastrofal.

Har du förkovrat dig i ämnet? Vet du vad vi talar om? Vilken barfotametod syftar du på? Det är ju nämligen väldigt mycket som skiljer SANHCP mot Strasser!! SANHCP har inga färdiga vinklar och mått. Här ser vi till varje individ och dess förutsättningar och behov! Vill du veta fler skillnader så är det bara att läsa på...:idea:

Susan skrev:
Hovslagare och veterinärer är inte upprörda för att de inte har annat för sig.
De är upprörda för att människor som är okuniga om det nedre benets anatomin kommer med teorier som helt saknar anatomisk förankring.

Det stämmer inte med verkligheten

Jag ser min hästs verklighet: skodd och barfota av utbildad hovslagare = halt, verkad av SANHCP = inte halt. Detta är ett livs levande exempel på att barfota inte är så dumt! Men jag säger som jag sagt tidigare, man måste se till varje hästs behov, och om det är barfota enligt SANHCP eller om det är traditionell skoning så är båda ok bara hästen funkar bra och inte har ont!

Ska ta kort på mina två ridhästar som är verkade enligt SANHCP ikväll så kan du få kolla vad du tycker:smirk: !
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

nu bär det av till skara med min fångponny!!! han är fortfarande inte smärtfri efter nästan 14 dagars medicinering :cry: om han nu behöver speciella beslag på fötterna så vad är det för ngt och hur hjälper det till??? vet ingenting om detta... lessen blir jag... var tvungen att ringa vet kl 00 på natten förra veckan för att han när han rest sig nästan ramlade omkull å sen stod och svajade... såg riktigt illa ut å jag blev livrädd... riktigt läskigt var det. vet hittade inget speciellt förutom att han hade ont så han fick ännu mer smärtstillande i spruta. så gjorde han efter natten efter oxå...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
jag tappar all repekt för människor som inte kan hålla en diskussion saklig utan att ta till spydigheter.
Det vittnar inte om en djupare kunskap.

Jo den häst som är lyckligt född med en relativt bra benaxel framifrån och från sidan, och somär född med en sådan hovkvalitet att det fungerar och har en fritidsryttare.



Ett ex. Den ovan beskrivna hästen som var inåttåad skulle behöva hornet på hovens insida i belastningsfasen.
Dett har nyligen gjorts försök om detta på Strömsholm där man till och med la en kil på insidan nav skon.
Detta har gett gott resultat.



Det kan det ju vara för den som inte är så bra på att hantera raspen.
Det tar tid att bli bra på att raspa. man behöver till och med vara lite stark runt handlederna för att kunna styra den bra.

Probelemt igen. Hästen sliter inte lika mycket runt om den sliter snett. Framförallt så slits trakten mer än tån.
Hovslageri är ett hanteverk, det tar tid att lära sig hantera verktygen.
Ytterligare ett argument för att inte försöka sig på det själv.


Jag har redan gjort det. Så har även du. Ni tycker att hästen formar hoven själv - och jag har svarat hästen formar hoven fel - det har man vetat i flera hundra år och därför finns hovslagare.
Med skiftande skicklighet och kvalitet visserligen, men de som ÄR utbildad är också utbildade i hur olika vinklar påverkar senor ligament och leder. Vilket OL helt saknar


Det där faller tillbaka på dig själv...

Och den enkelspårighet och ditt uppsåt att tolka inläggen som det passar ditt syfte säger detsamma om dig.

Det finns faktiskt en hel del hästar som inte sliter sina hovar så snett att de av den orsaken behöver skos.

Det känns som att du likställer hovslagaren med en hjärnkirurg. Man behöver kunskaper och ett "gott öga" men om det hade varit så avancerat som du påstår att verka en någorlunda frisk häst så hade det inte funnits många hovslagare i landet.

Jag har själv lärt mig verka med hjälp av helgkurs. Diskussioner, bilder, övning, trial and error, att fråga ut hovslagare (har en väninna som varit hovslagare i 25 år och som jag följde med ut från det jag var tre år gammal.)
Jag har långt ifrån tummen mitt i handen. Min pappa är tekniker och min mamma maskiningengör.
Jag har inte gått någon hovslagarutbildning men jag fick ändå höra av en hovslagare som jag har mkt höga tankar om att jag gjorde ett bättre jobb än många hovslagare skulle ha gjort med min ena häst.
Att behandla svåra hovåkommor, felaktiga benställningar etc skulle jag inte ge mig på, men att påstå att man behöver flerårig utbildning för att kunna hålla i en rasp är väl ändå att nedvärdera folk.

Sen så finns det faktiskt utmärka skor som går att brodda. Jag hoppar med mina och det går utmärkt. Inte så högt, men det beror inte på skorna utan på att hästen opererats för en chipfraktur och jag inte vill överanstränga den kotan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

På ett vis har du en poäng i din länkning, jag ser ofta att snedslitningar i grunden beror på att hoven blivit sned av en utflytning.
Utflytningar beror btw ofta på tippade traktstöd, så det är där man får försöka räta upp hoven.

Om exempelvis hästen flyter ut på insidan så slits hoven mer på utsidan. Det är lite hönan och ägget där eftersom hoven naturligtvis tippar mer när den väl tippat lite, och det är därför man måste försöka balansera upp den så snart och bra som möjligt och inte låta det gå för långt mellan verkningarna innan man fått ordning på det.

Jag verkar en häst som hade liknande din shettis problem, men bara på en hov (behandlades även av ET pga sin snedhet)
I början slets verkligen utsidan något enormt men nu har det lugnat ner sig och man ser den rakare insidan börja komma ned vilket gör att hoven inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att slita jämt över hela hoven.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

vdb skrev:
fortfarande ingen strasser-vän som vill hjälpa till med en hålvägg?

Jag är strasservän men inte SHP:are och verkar alltså inga hästar men jag måste ändå få fråga vad du menar egentligen.

Ska du verka en hålvägg enligt strassermetoden? Som jag uppfattat dig så är du anlitad som hovslagare och ska väl verka hålväggen som hovslagare och inget annat.

Att ge råd över nätet om hur en hålvägg på en specifik häst ska skötas är väl helt omöjligt, för att inte säga oseriöst, och förmodligen skälet till att du inte får något svar.

Vad skulle du med informationen till? Skulle du sköta hästens hovar med hjälp av information du fått på nätet? Håll dig du till att verka hålväggar med den metod du är känd med. Det verkar tryggast både för dig och hästen.

Har du ett seriöst intresse av att få veta något om hålväggar enligt Strasser, ta då personlig kontakt med en SHP:are.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Diskussionerna i den här tråden berör ofta sådant som egentligen inte är så viktigt, det blir lätt ett munhuggeri om vad jag eller du anser och tycker.

Huruvida vi kan ha hästar oskodda eller skodda beror på mängden arbete och typ av underlag.

Jag tror också att många intresserade hästägare kan lära sig att verka sina hästar, ta ett par ridpass i veckan och byt ut dem mot verkning istället. Det är ofta intresset som styr hur bra arbetet blir, ju större engagemang och intresse desto bättre resultat.

Det viktiga här är att vi inte låter djuren lida bara för att några nya barfota-ideologier säger att vi kan strunta i veterinär och att hästen läker alla påhittade skador så länge den får vara oskodd, med en optimal hovform, och naturliga levnadsförhållanden (gäller både AANHCP och Strasser).

I Sverige är det inte tillåtet att en häst med svår fång självläker (hög smärta), utan att en veterinär är inblandad. Det är också tvivelaktigt att påstå att vi genom verkning kan bota ringkota, hovbroskförbening, strålbenshälta, felaktiga benställningar …

Det är denna "Halleluja-stämning" som upprör många av oss icke-troende.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Som jag uppfattat dig så är du anlitad som hovslagare och ska väl verka hålväggen som hovslagare och inget annat.

Källa Ridsport:

Åkerström nämner i sammanhanget att organisationer i England tagit krafttag kring ämnet.

Citat Åkerström: - Vi har precis fått en färsk skrivelse från dem,daterad november 2005,som är undertecknad av alla tunga instanserna:BEVA,BHS,ILPH,RSPCA,FRC(se fotnot nedan) med flera.

Med stöd av djurskyddslagen anser de där att djurägare eller icke traditionellt utbildad hovslagare inte får utföra annat än kosmetisk eller akut verkning av häst. Om ett par månader vet vi vad den Svenska Djurskyddsmyndigheten kommit fram i frågan. Slut citat:

Fotnot: Förkortningarna står för British Equine Veterinary Accociation,British Horse Society, International League for Protection of Horse, Royal Society for Protection against Cruelty to Animals resp Farriers Registration Concil.

Kort sagt vdb, om du håller dig till traditionell hovvård så blir det nog det bästa för den enskilda individen med ett sunt friskt hästliv.

P.S. Följer Sverige Englands förslag med stöd av djurskyddslagen kommer det bli JÄTTEMÅNGA hästar som kommer behöva verkas akut.:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Källa Ridsport:

Åkerström nämner i sammanhanget att organisationer i England tagit krafttag kring ämnet.

Citat Åkerström: - Vi har precis fått en färsk skrivelse från dem,daterad november 2005,som är undertecknad av alla tunga instanserna:BEVA,BHS,ILPH,RSPCA,FRC(se fotnot nedan) med flera.

Med stöd av djurskyddslagen anser de där att djurägare eller icke traditionellt utbildad hovslagare inte får utföra annat än kosmetisk eller akut verkning av häst. Om ett par månader vet vi vad den Svenska Djurskyddsmyndigheten kommit fram i frågan. Slut citat:

Fotnot: Förkortningarna står för British Equine Veterinary Accociation,British Horse Society, International League for Protection of Horse, Royal Society for Protection against Cruelty to Animals resp Farriers Registration Concil.

Kort sagt vdb, om du håller dig till traditionell hovvård så blir det nog det bästa för den enskilda individen med ett sunt friskt hästliv.

P.S. Följer Sverige Englands förslag med stöd av djurskyddslagen kommer det bli JÄTTEMÅNGA hästar som kommer behöva verkas akut.:angel:

Vad är en kosmetisk verkning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp