Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de
Susan skrev:
Även genom att studera hur hästen rör sig ger ledtrådar.
Därför besiktigar en bra hovslagare även hästen när den rör sig.
Det som upprör oss som har utbidlning - är att det tar så långtid att få upp en bra blick för det här så att överlåta detta på hästägarna är inte rimligt.
Bara att lära sig SE tar många år.
Det är ingenting man lär sig på en kortare kurs
Genom flerårigt hästägande och om man dessutom haft den specifika hästen i flera år så lär man sig se, känna och tolka hästen. Har man som jag varit med om ledinflammationer, svullna muggangripna ben, snubblingar, otäcka vurpor och en häst som ramlar ner på knä då och då och dessutom blivit VÄLDIGT halt, så förstår man tillslut vad felverkning betyder för ens egen hästs hälsa!! Nu verkar jag inte mina hästar själv utan det sköts av mkt duktiga SANHCP-verkare som verkar utefter hur min häst vill ha sin hov. Hon (hästen) är mkt duktig på att tala om detta, och allt de gör är saker jag själv skulle ha gjort om jag hade utbildning. Att hon dessutom inte är sådär jättehalt längre, ja faktiskt inte halt överhuvudtaget gör mig överlycklig!!

Att hon dessutom ser gladare ut och verkar mer tillfreds med livet gör mig glad! Att hon inte har ont längre och inte mår dåligt får mig att må bättre oxå!! För det har varit för

att se sin älskade häst sakna ridningen och varje dag behöva tala om att den har ont!!
Att jag slutade lita på min hovslagare som inte kunde sko, att jag inte lyssnade på veterinären som tyckte att jag skulle avliva tycker jag att jag skulle ha gjort för länge sen!! Men alla skodde ju sina hästar så då var det ju självklart för mig att hon skulle ha skor...
Susan skrev:
Och det är också därför Hovslagarna är upprörda när någon kommer med påståenden som de vet leder till ohälsa
Veterinärerna är mer än upprörda över glada påståenden att alla hästar kan gå barfota. Skon sitter där för att skydda hästen mot ett felaktigt slitage.
Jag säger inte att alla klarar att ridas utan skor, men alla föds ju barfota och borde således klara ett barfotaliv i hagen, sen finns det ju boots man kan köpa att rida i. De kan t.om. broddas!
Susan skrev:
Om den enskilda individen inte behöver detta skydd så sätter man inte på en sko. . Så kul är det inte att sko
Alla hovslagare har en viss procent av sina kunder barfota
Men hur duktiga är hovslagare på att verka en häst barfota? Jag har sett flera som inte riktigt verkar veta vad de håller på med! Jag kan nämna minst tre st i min trakt som alla är utbildade! Sen finns det väl förstås de som kan, men hur många är det? Vad får ni för utbildning i barfota på hovslagarskolan?
Susan skrev:
På en häst som gått oskodd länge ändras inte vinklarna helt enkelt för att det inte finns mer att ändra. :smirk: DEn hoven får aldrig en chans att bli korretk utifrån sina leder. De horn den skulel behöva slits ned innan det hinner göra någon nytta.
Vad är det som enligt dig slits? Hörnstöden och hovväggarna och trakterna har så hårt horn att de inte kan slita sig själva, det är därför min hästs hörnstöd har växt in i hoven och orsakat smärta

, och det är därför som hovväggarna och trakterna måste verkas ner mellan gångerna just för att de växer och inte slits! Annars kan ju följden bli en halt häst...
Susan skrev:
Det du talar om som optimal hovform - är inte en optimal hovform ur ledernas synpunkt - snarare katastrofal.
Har du förkovrat dig i ämnet? Vet du vad vi talar om? Vilken barfotametod syftar du på? Det är ju nämligen väldigt mycket som skiljer SANHCP mot Strasser!! SANHCP har inga färdiga vinklar och mått. Här ser vi till varje individ och dess förutsättningar och behov! Vill du veta fler skillnader så är det bara att läsa på...
Susan skrev:
Hovslagare och veterinärer är inte upprörda för att de inte har annat för sig.
De är upprörda för att människor som är okuniga om det nedre benets anatomin kommer med teorier som helt saknar anatomisk förankring.
Det stämmer inte med verkligheten
Jag ser min hästs verklighet: skodd och barfota av utbildad hovslagare = halt, verkad av SANHCP = inte halt. Detta är ett livs levande exempel på att barfota inte är så dumt! Men jag säger som jag sagt tidigare, man måste se till varje hästs behov, och om det är barfota enligt SANHCP eller om det är traditionell skoning så är båda ok bara hästen funkar bra och inte har ont!
Ska ta kort på mina två ridhästar som är verkade enligt SANHCP ikväll så kan du få kolla vad du tycker:smirk: !