Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Lurvponnyn skrev:
Vad är en kosmetisk verkning?
Det innebär att du får raspa till en hov som har flisor som sticker ut, för att förhindra att en större del av hovväggen bryts av.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Och vad är då "akut verkning"????



















Jo eftersatt hovvård av hästägaren vilket gör att hästägaren gör sig skyldig till brott utifrån djurskyddslagen och kan leda till förbud att inneha djur.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ideaal skrev:
Att ge råd över nätet om hur en hålvägg på en specifik häst ska skötas är väl helt omöjligt, för att inte säga oseriöst, och förmodligen skälet till att du inte får något svar.

Vad skulle du med informationen till? Skulle du sköta hästens hovar med hjälp av information du fått på nätet? Håll dig du till att verka hålväggar med den metod du är känd med. Det verkar tryggast både för dig och hästen.

Har du ett seriöst intresse av att få veta något om hålväggar enligt Strasser, ta då personlig kontakt med en SHP:are.

Ja...vad svarar man på det här? Försökte bara "bygga lite broar" kontakt över gränserna du vet, men får bara knivhugg i ryggen.
Eftersom hästen i fråga är strassserverkad sedan nåt år tillbaka, så tänkte jag bara kolla strassers metod för problemet, kanske kan vi lära av varandra. Bara rent generellt och inte specifikt hur i detta fall eftersom det som bekant skiljer sig från häst till häst.

En representant för SAHNCP var vänlig nog att ge sin metod förklarad i text, rent generellt.
Bra reklam för strasser det här!?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Källa Ridsport:

Åkerström nämner i sammanhanget att organisationer i England tagit krafttag kring ämnet.

Citat Åkerström: - Vi har precis fått en färsk skrivelse från dem,daterad november 2005,som är undertecknad av alla tunga instanserna:BEVA,BHS,ILPH,RSPCA,FRC(se fotnot nedan) med flera.

Med stöd av djurskyddslagen anser de där att djurägare eller icke traditionellt utbildad hovslagare inte får utföra annat än kosmetisk eller akut verkning av häst. Om ett par månader vet vi vad den Svenska Djurskyddsmyndigheten kommit fram i frågan. Slut citat:

Fotnot: Förkortningarna står för British Equine Veterinary Accociation,British Horse Society, International League for Protection of Horse, Royal Society for Protection against Cruelty to Animals resp Farriers Registration Concil.

Kort sagt vdb, om du håller dig till traditionell hovvård så blir det nog det bästa för den enskilda individen med ett sunt friskt hästliv.

P.S. Följer Sverige Englands förslag med stöd av djurskyddslagen kommer det bli JÄTTEMÅNGA hästar som kommer behöva verkas akut.:angel:

Jag har lärt mig den hårda vägen att det Tidningen Ridsport skriver om sådana frågor inte behöver vara faktabaserat.

I England är det en pågående diskussion, i stort liknande den vi har i Sverige. Det finns alltså inget mer förbud än det vi har i Sverige.

Men för all del, glöm bara inte att de hästar som verkas av outbildade svarthovisar också, rent krasst, blir utan. Jag tror att den andelen hästar vida överstiger barfotahästarna.
Och det är därför ett förbud mot outbildade hovslagare måste komma stegvis, för annars har vi en kaossituation med MÅNGA "akutskoningar"
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det finns överhuvudtaget ingen allvarlig diskussion om detta i sverige.
Hovslagarfrågan var uppe på veterinärmötet i höstas. Vad som finns är ett förslag om att man inte skall få kalla sig hovslagare utan godkänd utbildning/examination.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

vdb skrev:
Ja...vad svarar man på det här? Försökte bara "bygga lite broar" kontakt över gränserna du vet, men får bara knivhugg i ryggen.
Eftersom hästen i fråga är strassserverkad sedan nåt år tillbaka, så tänkte jag bara kolla strassers metod för problemet, kanske kan vi lära av varandra. Bara rent generellt och inte specifikt hur i detta fall eftersom det som bekant skiljer sig från häst till häst.

En representant för SAHNCP var vänlig nog att ge sin metod förklarad i text, rent generellt.
Bra reklam för strasser det här!?

Ja, jag tror säkert att dina avsikter var ärliga, det har du visat i tidigare inlägg. Men ... tyvärr är det så att mina inlägg, oavsett innehåll, endast bemöts av spydigheter från andra, varför jag anser att någon seriös diskussion eller försök att bygga broar (vilket ju vore högst önskvärt) inte är möjligt på detta forum och också anledningen till att jag slutat göra inlägg här.

MVH
Britt-Marie
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
http://www.freewebs.com/marlev17/hovbilder.htm

Titta och bedöm... Fler bilder kommer. Batterierna i kameran tog just slut...:(

Synd att du inte har bilder utifrån hur det såg ut tidigare så det finns ngt att jämföra med hur "bra" det för dagen ser ut. Säg mig istället hur ofta rider du din häst och vad har du för mål med din ridning???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Ja, jag tror säkert att dina avsikter var ärliga, det har du visat i tidigare inlägg. Men ... tyvärr är det så att mina inlägg, oavsett innehåll, endast bemöts av spydigheter från andra, varför jag anser att någon seriös diskussion eller försök att bygga broar (vilket ju vore högst önskvärt) inte är möjligt på detta forum och också anledningen till att jag slutat göra inlägg här.

MVH
Britt-Marie

"A brick in the Wall" Så jag ser då "mellan fingrarna" utifrån vad som tidigare skrivits här och sträcker ut en hand för att få igång en mer seriös diskussion. Mitt synsett är att barfota contra skoning utifrån hästens välbefinnande är helt avgörande utifrån ras,extriör,ålder,bruk samt användningsområde samt att det bästa för den enskilda individen är att i möjligaste mån vara barfota.

Utifrån den utveckling som försegått utifrån den för många årtusenden vildhästens omvandling till tamhäst med allt vad det innebär så finner jag utifrån hur den förtamats samt för dagen brukas(obs: BRUKAS) så finner jag det som mest humant utifrån hovarnas onaturliga höga slitage utifrån bruk,felaktigt slitage utifrån avikande extriöra avvikelser,defekta medfödda fel mm som att skon är en frälsning för i många fall deras välbefinnande för ett sunt friskt hästliv.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Fina vinterbilder,tyvärr syns inte "hela hästarna" på flertalet bilderna. Kan det bero på det något ovanligt djupa,mjuka underlaget för utom det glada ansiktsuttrycket utifrån den första bilden på ngt mer fast underlag. Fina bilder är det dock vilket jag här gärna vill att alla ska få ta del av.
http://www.krulligahasten.se/_webalbum/

Är detta morgondagens hobby och sporthästar ????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Synd att du inte har bilder utifrån hur det såg ut tidigare så det finns ngt att jämföra med hur "bra" det för dagen ser ut. Säg mig istället hur ofta rider du din häst och vad har du för mål med din ridning???

För tillfället har han vintervila p.g.a. att han har haft en ond nacke. I vår kommer han ridas ca 5 ggr per vecka om ridningen fungerar som den ska, mest i skog och mark men även dressyrridas och hoppas lite grann. Han har varit med om en del i sitt liv (svält, misshandel m.m.) och är nervös av sig så att ge sig ut och tävla med honom kanske inte är möjligt, men drömmen skulle vara ngr små klubbtävlingar. Han har bra stam och bra steg så kapaciteten har han.

Ska tillägga att förra ägarna har försökt ha honom skodd, men då han ideligen trampade av sig skorna så bestämde de sig för att ha honom barfota, så han har gått barfota i stort sett hela sitt liv och han är 13 år idag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
För tillfället har han vintervila p.g.a. att han har haft en ond nacke. I vår kommer han ridas ca 5 ggr per vecka om ridningen fungerar som den ska, mest i skog och mark men även dressyrridas och hoppas lite grann. Han har varit med om en del i sitt liv (svält, misshandel m.m.) och är nervös av sig så att ge sig ut och tävla med honom kanske inte är möjligt, men drömmen skulle vara ngr små klubbtävlingar. Han har bra stam och bra steg så kapaciteten har han.

Ska tillägga att förra ägarna har försökt ha honom skodd, men då han ideligen trampade av sig skorna så bestämde de sig för att ha honom barfota, så han har gått barfota i stort sett hela sitt liv och han är 13 år idag.

Jag förstår men upprepar i alla fall att det ÄR synd att du inte har några tidigare bilder som du kan visa utifrån vad du i ord påstår (avseende tidigare skador som nu så fint läkt ihop)

Jag menar att för min del så är det helt ovesäntligt att i ord "påstå ngt" utifrån historik som man inte genom källa (läs bilder) kan hänvisa till utifrån det man påstår.

Jag vill absolut inte påstå att du ljuger men påstår däremot att du här inte delger hela sanningen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Om man inte vill sko trångt så får man räkna med tappskor. Undrar hur många såna man har haft under åren? Om det så var tusen st. så skulle jag aldrig kommit på tanken att ta av dem permanent. Du skrev att hästarna får Mugg och div. saker av att den bär skor. Mina fick både Mugg o Rasp innan de fick skor och snubblar aldrig. Hur förklarar du det?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hej en undran bara .om det är onaturligt med hästskor på hästen varför har barfotaverkarna själva skor på sig ??? Tänkte bara ..nu vet jag .. dom är kanske födda med dom ...eller
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*Knapplån*

Citat ur Horse and Rider (januari 2006)

En artikel om barfota"to shoe or not to shoe"

Citat
"Word of warning"
While every horse go thruogh a transitional period,David Nicholls stresses the importance of keeping a close eye on your horse,if you remove his shoes."I have seen a lot of welfare cases where owners have continued to work their horses when quite clearly the horse is unable to cope with going barefoot.As a general rule, I tell owners to give it three months,and if the horse remaines sore after this period then consider putting the shoes back on.Success or failure is often reliant on the horse living in a dry envireonment and the effort put in by the owner.I can see no reason why an equine should suffer with or without shoes,just to be either shod ore barefoot." slutcitat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Håller med,de flesta hästar arbetar för LITE..få hästar trivs med att "räkna stolp i hagen"..:angel:

Shit! nu fick jag dåligt samvete för mina egna pållar..:crazy:
Fast min ridhäst kan inte jobba just nu..sträckte rumpan när han lärde en kaxig fölunge hur man uppför sig i flock..:angel:

Stackars fölungen hade fått stå inne och "räkna glödlampor i stalltaket "(typ) i sitt "förra liv"..

Denna fölunge var mkt torr och trång i sina hovar när den kom hit,efter bus i snön i två veckor ser nu hovarna helt annorlunda ut..tyvärr inga bilder då vi inte ville stressa honom med fotoblixtar som välkomsthälsning,tyvärr..då det nog gett många en aha-upplevelse..;)

Då uttorkade hovar är mindre bra.. och få inser nog inte hur mkt uttorkning kan ställa till det,både med och utan skor..

För mkt väta är inte bra det heller ..då hornet slits ned med faslig fart..:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Boj skrev:
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.

För att återknyta till den tidigare mycket trevliga och lärorika tråden, trycker du här.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631363

Hejsan!
Jag har en häst som nu är 3,5 år och som alltid varit barfota. Han har mycket fina, starka hovar. Jag har igentligen inte några problem med hans hovar över huvud taget. Fast denna vinter, då jag ridit in honom, har jag upptäckt en nackdel. Denna vinteris i kombination med avsaknaden av broddar.
Okej....det finns boots. MEN de verkar ju mer eller mindre omöjliga att få tag på. redan i sommras försökte jag beställa boots, jag ville vara ute i god tid, men efter 9 veckor och inga boots så försökte jag hitta en annan leverantör. Nu har jag beställt boots av en leverantör som lovade att de skulle komma inom 7 dagar. Det var 4 veckor sedan. Och isen har ju inte försvunnit. Visst förstår jag om många vill ha boots och att de kan ta slut men då borde väl jag som köpare få den informationen.
Så nu står jag här, med en häst som har haft en alldeles för lång vintervila, isgator, is i hagen och inga broddar. Så då undrar jag OM jag nu skulle ta och sko min häst med järnskor och brodd (hovslagaren kommer ju så snart jag bokat in honom, till skillnad från bootsen), hur mycket tror ni detta hinner påverka min hästshovar? Han skulle i så fall vara skodd i ca: 2 månader.

Tack för era svar!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag håller med om att de flesta hästar tränas för lite och ogenomtänkt. Ekipagen har ofta inte ett genomtänkt träningsschema, med uppbyggnadsperioder (mängdträning) kvalitativ träning (mot den inriktning som de gör).

Hästen är ett djur som är tänkt för rörelse. Jag som elitmotionär tränade mer än många tävlingshästar. Under mitten av 80-talet sprang jag maraton. Min veckoträningsdos var då 8-12 mil löpträning, 16-25 mil cykling samt squash 3-4 ggr. En elitidrottare tränar mellan 20-30 timmar i veckan, och det är väl där som en tävlingshäst bör ligga i träningsdos.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

En "barfotaverkare" har en veckoslutskurs
Jag har minst två år som hovslagare,
och en vanlig kirurg har 12 års utbildning.

Dessa två års utbildning har inte ägnats endast åt raspande.
Men i alla hanterksyrken är hanterandet av verktygen en stor del, och inget som man lär sig i ett nafs

Det verkar ju utifrån ditt inlägg som du har gjort så myckeet mer än denna helgkurs, och jag menar alls inte att alla måste ha gått skolan.
Man kan lära sig mycket av att gå bredvid som du säger att du gjort från tre års ålder.
Då måste du ju ha flerårig utbidlning.

För mig spelar det ingen roll vem som har gjort ett jobb, utan hur det ser ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp