Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Du får hemskt gärna berätta för mig vart jag hittar den vetenskapliga undersökningen som säger mig att AANHCPs verkningsprinciper är skadliga för hästen.

Du missförstår mig. Det jag har påstått är att det är skadligt för hästar att inte ha raka tåaxlar.

emindy skrev:
Jag ser inte hur du kopplar stapplande hästar till min verkning, jag bor inte i närheten av dig. Av de friska hästar som verkas av mina kollegor är det inte en enda som stapplar heller, utan då pratar vi om sjukdomsfall som tar tid att läka.
Du skrev att jag inte hade sett någon AANCHCP's verkad hsät.
Och det svarade jag att jag hade. Jag påstod inte att den var verkad av dig.
Men det är "tubbe" om jag förstått rätt?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
En "barfotaverkare" har en veckoslutskurs
Jag har minst två år som hovslagare,
och en vanlig kirurg har 12 års utbildning.

Dessa två års utbildning har inte ägnats endast åt raspande.
Men i alla hanterksyrken är hanterandet av verktygen en stor del, och inget som man lär sig i ett nafs

Det verkar ju utifrån ditt inlägg som du har gjort så myckeet mer än denna helgkurs, och jag menar alls inte att alla måste ha gått skolan.
Man kan lära sig mycket av att gå bredvid som du säger att du gjort från tre års ålder.
Då måste du ju ha flerårig utbidlning.

För mig spelar det ingen roll vem som har gjort ett jobb, utan hur det ser ut.

Strassers utbildning är på två år...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
"A brick in the Wall" Så jag ser då "mellan fingrarna" utifrån vad som tidigare skrivits här och sträcker ut en hand för att få igång en mer seriös diskussion. Mitt synsett är att barfota contra skoning utifrån hästens välbefinnande är helt avgörande utifrån ras,extriör,ålder,bruk samt användningsområde samt att det bästa för den enskilda individen är att i möjligaste mån vara barfota.

Utifrån den utveckling som försegått utifrån den för många årtusenden vildhästens omvandling till tamhäst med allt vad det innebär så finner jag utifrån hur den förtamats samt för dagen brukas(obs: BRUKAS) så finner jag det som mest humant utifrån hovarnas onaturliga höga slitage utifrån bruk,felaktigt slitage utifrån avikande extriöra avvikelser,defekta medfödda fel mm som att skon är en frälsning för i många fall deras välbefinnande för ett sunt friskt hästliv.

En sak som jag tänkte på också var numemr 1 's inlägg att Mustangerna hade branta väggar en hovvinkel ngnstans 50 grader.
Det innebär ju ett brant kotben och ett så kort och stubbigt kotben vill man ju ine ha idag.De döms ju ned på en premiering.

En hsät med en brantare hovvinkel är säkert mer lämplig att gå barfota ( survival of the fitest) Men är ju helt olämplig som ridhäst då kotbenens slutning påverkar bogens lutning.
Ingen vill ha en häst med en stupande bog eller ett rakt lårben, även om den passar att gå barfota:crazy:

Det verkar som barfotaevolutionen strävar åt ett håll, medan ridevolutionen åt ett annat.
Ridästen behöver ju den där extra fjädringen för att hålla i hela kroppen:smirk:

Ja världen är alltid större än man tror :D

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ja en viss mängd tappskor måste man räkna med.
Men en duktig hovslagre kan rikta skon också så att den följer hovväggen bättre, och då blir det ju färre ändå.:)

Vad innefattar den?
Har Strasserutövarna som verkar här i Sverige gått den?
Var ligger skolan?

Jag säger bara

"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka."

*trådlån*

På beordran.. :p

Nu har jag läst igenom barfota tråden.
Och jag kan inte låta bli att irritera mig på några saker..

* Många skriver i klumpar (sk klumptext) och det blir otroligt tungt och svårt att läsa, vilket är trist då det är bra för de flesta på buke att läsa igenom sådana här trådar (eller annat rörande ämnet).

* Att det blir en så bitsk stämning när argumenten tryter, och av någon anledning är det ofta de som förespråkar olika barfota-metoder som kastar första stenen...Dock inte alltid.
Jag är säker på att ni är medvetna om hur detta påverkar inställningen hos läsarna,
barfotafolk som hovslagarfolk.

* Dit hör också det trista faktum att de som i tråden står för "barfotapratet" gärna delar in de som delar på det, ER och DEM, en väldigt tråkig inställning.
Jag har hittills inte läst något som en "hovslagarmänniska" skrivit (här på buke) där det hela delats upp i två läger, utan bara ifrågasättande av lärorna som sådana och enskilda personer.

I övrigt mkt intressant läsning.

Min lilla reflexion.. :D

Senast ändrad av en moderator:

Myy skrev:
Hejsan!
Jag har en häst som nu är 3,5 år och som alltid varit barfota. Han har mycket fina, starka hovar. Jag har igentligen inte några problem med hans hovar över huvud taget. Fast denna vinter, då jag ridit in honom, har jag upptäckt en nackdel. Denna vinteris i kombination med avsaknaden av broddar.
Okej....det finns boots. MEN de verkar ju mer eller mindre omöjliga att få tag på. redan i sommras försökte jag beställa boots, jag ville vara ute i god tid, men efter 9 veckor och inga boots så försökte jag hitta en annan leverantör. Nu har jag beställt boots av en leverantör som lovade att de skulle komma inom 7 dagar. Det var 4 veckor sedan. Och isen har ju inte försvunnit. Visst förstår jag om många vill ha boots och att de kan ta slut men då borde väl jag som köpare få den informationen.
Så nu står jag här, med en häst som har haft en alldeles för lång vintervila, isgator, is i hagen och inga broddar. Så då undrar jag OM jag nu skulle ta och sko min häst med järnskor och brodd (hovslagaren kommer ju så snart jag bokat in honom, till skillnad från bootsen), hur mycket tror ni detta hinner påverka min hästshovar? Han skulle i så fall vara skodd i ca: 2 månader.

Tack för era svar!
Om du använder en duktig hovis tar din häst ingen skada.Jag lovar.;)

Den tar nog större skada om den far omkull på blankisen obroddad..

Sko även hästen med bra snösulor och 4 broddhål i varje sko med låga brodd så din häst får bra fäste.Så slipper den gå och spänna sig pga snöstyltor och dåligt fäste,traktbrodd enbart är otillräckligt.

Jag skor de flesta hästar med 6 söm i varje sko och det funkar utmärkt på de flesta, du kan ju be hovisen att sko din häst med 6 söm i varje sko..
Om snösulorna sliter på sömmen sko om oftare,se till att alla broddar i skorna är lika höga så inte hästen går sned i hovarna pga olika broddhöjd,tyvärr inte ovanligt när folk byter ut broddar.:crazy:

Tå brodden kan vara lite lägre än traktbrodden ,men se till att traktbroddar och tåbroddar är "jämna par" så inte hästen går sned..

Byt ut broddarna innan de blir för utslitna och sylvassa,spec viktigt på en unghäst som ibland kan vara lite obalanserad och busa,lättare för en valpig häst att råka trampa sig själv..

Lycka till och ha skoj med din häst!;)

hovfett/hovolja

Hej alla!
Vad gör cournecrescin? Det är en smet i en röd burk att smörja hovsprickor med. Det står att det är en hovtjära men innehåller inte tjära av vad jag kan se på innehållsförteckningen. Jag använder den till att smörja tåsprickor med. Vet inte om det har blivit bättre. Inte sämre ialla fall. Men om det är en tjära torkar väl tjära ut och då kanske det är en jättedum idé. Någon som vet??? Vad är det bästa att smörja med för att hålla sprickorna så mjuka som möjligt så det inte spricker mer? (foder fixat)

Cecely skrev:
Jag säger bara

"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka."

"A problem well stated is a problem half solved.";)

(Charles Franklin Kettering,American enginneer and inventor.)

"We cannot solve the problems we have created with the same thinking that created them."
(Albert Einstein)

Citat snodda ur Kelly Marks underbara nya bok "Perfect Partners"(How to be the owner your horse would choose for himself)

Passar hästägare med både skodda eller oskodda hästar!;)

Ett favoritkapitel har överskriften "Theres´a difference between being open-minded and giving your brains away"

Där olika fall beskrivs tex healern som kommer till stall och där hänger kristaller och gud vet vad..allt är ordnat enligt feng shuie,men hästen behöver inte healerns hjälp..hästen behöver mat eller veterinär..:eek:

En hästägare hade gått en helgkurs i att trimma hovar,hennes fånghäst fick sen avlivas pga verkningen ägaren själv utfört..

Citat ur kapitlet igen:"These were not deliberatly wicked people.It was almost as if in their quest to be open-minded they had developed complete tunnelvision.
Please , never give your inner sense and compassion away to "a method".
Remember to keep that journal for you and your horse.Does he seem comfortable?does he seem relaxed?Does anything change in his character as other factors change around him?read through your discoveries from time to time.You may find all the answers you need in there! slutcitat

Kloka tänkvärda ord!!:bow:

TILL MYY.

Unghästen behöver inte skos förrän du brukar den på ett sätt som den får någon form av obehag s.v den inte sliter hovarna mycket eller snedslitning.
I ditt fall där du tänker ta av skorna igen så kan du kanske unvika att rida när det är halt, när den bara var 3 år.
Det är det som diskussionen här, ofta handlar om . Att ta av hästar som har varit skodda, ibland i många år som faktiskt inte klarar av att gå, än mindre prestera något. Utan att reflektera över att en del då blir rejält ömfotade och man tycker att det är OK att hästen är LÄS:halt.

Sv: hovfett/hovolja

mysis skrev:
Hej alla!
Vad gör cournecrescin? Det är en smet i en röd burk att smörja hovsprickor med. Det står att det är en hovtjära men innehåller inte tjära av vad jag kan se på innehållsförteckningen. Jag använder den till att smörja tåsprickor med. Vet inte om det har blivit bättre. Inte sämre ialla fall. Men om det är en tjära torkar väl tjära ut och då kanske det är en jättedum idé. Någon som vet??? Vad är det bästa att smörja med för att hålla sprickorna så mjuka som möjligt så det inte spricker mer? (foder fixat)

Det ska masseras in i kronranden. Fungerar som ett liniment och ökar blodcirkulationen och därför kan påskynda hovtillväxten.
Jag tycker att det fungerar sådär.

Hur åtgärda understuckna trakter?

Jag skor sedan tre år tillbaka min häst själv förutom att jag de två första åren hade hjälp av min förra hovis som kommenterade och utbildade mig.

Nu har jag blivit rätt duktig på min hästs hovar (skor ingen annan, bara min) och både veterinärer och andra tycker att han ser fin ut i hovar och vinklar.

Men min förra hovis ville gärna sko med rätt lång tå fram, vilket inte är HELT fel då min häst har långa kotor och stora vinklar i framdelen. Dock har jag mer och mer skott med kortare tår och fått upp vinkeln nu i ca 53 grader vilket är ungefär vad han ska ha. Detta har gjort att kotor och senor blivit fräschare och allt det känns bra.

Men till frågan - en sak har jag kvar att fixa och det är att han har tendens till understucken trakt på höger fram. Höger fram är och har alltid varit den mest problematiska hoven. Han är rätt kraftigt inåttåad där och den vill alltid bli plattare och längre i tån.

Vad jag gjort hittills är att jag verkat ner trakterna kraftigt på båda fram och lagt på skon med rejält stöd i trakten och skott rätt så brett bak så att trakten får stöd i hela rörelsen. Vänster är rätt okej, men höger vill gärna bli understucken trots detta.

Vad kan man göra för att hålla efter detta?

/Camilla

Och vad skulle en veterinär kunna göra för min häst?
Även om jag åker till klinik och får området rönkat och ultraljudat så hjälper inte det sjukdomstillståndet speciellt mycket. Om grundproblemet är en sena så borde det inte vara omöjligt att återställa den, kanske tar ett par år dock innan det är så...
Men i vilket fall som hells så har min häst ett par hovar nu som passar henne vare sig hon har andra problem eller inte...

För ca ett halvår sedan sa OL till mig att hästens problem inte sitter i hoven.
(det är jag som skrivit texten på OLs hemsida så skyll inget på honom! när jag skrev texten såg det väldigt ljust ut och jag trodde uppriktigt att jag nästan blivit kvitt problemet men efter hon varit utlånad så mårkte jag att inte så var fallet...Dock är det MYCKET bättre. )
Än en gång använder du saker till egen fördel (denna gången talar du tom om sånt som inte stämmer)...

För att tillägga kan jag försöka komma ihåg kameran så ska jag ta lite kort. Tycker själv att framhovarna börjar likna varandra mer och mer nu!=)

Senskador uppstår sällan i hagen, utan när och hur den rids.
Det är väldigt lätt att skylla hästens skador på hov-sko relaterade brister. Man går sällan till sig själv. Hur och var rider jag hästen?
Tävlingshästar kommer ofta tillbaka till samma nivå efter en senskada. Varför inte hobbyhästen? Kan det vara skillnad i att kunna se,känna vad som är fel i ett tidigt stadium eller att behandlingen och konvalecensen/igångsättningen sker på ett riktigt sätt?

Lilla Skutt skrev:

"We cannot solve the problems we have created with the same thinking that created them."
(Albert Einstein)

Citat snodda ur Kelly Marks underbara nya bok "Perfect Partners"(How to be the owner your horse would choose for himself)

Passar hästägare med både skodda eller oskodda hästar!;)

Ett favoritkapitel har överskriften "Theres´a difference between being open-minded and giving your brains away"

Där olika fall beskrivs tex healern som kommer till stall och där hänger kristaller och gud vet vad..allt är ordnat enligt feng shuie,men hästen behöver inte healerns hjälp..hästen behöver mat eller veterinär..:eek:

En hästägare hade gått en helgkurs i att trimma hovar,hennes fånghäst fick sen avlivas pga verkningen ägaren själv utfört..

Citat ur kapitlet igen:"These were not deliberatly wicked people.It was almost as if in their quest to be open-minded they had developed complete tunnelvision.
Remember to keep that journal for you and your horse.Does he seem comfortable?does he seem relaxed?Does anything change in his character as other factors change around him?read through your discoveries from time to time.You may find all the answers you need in there! slutcitat

Kloka tänkvärda ord!!:bow:

tänkvärda ord!

Fast detta är inte en skada utan mer defekt isåfall. Senan är helt enkelt för kort. Det jag menar är att senan ska längas isåfall.
Hästen blir inte bockhovig av en senskada (såvitt jag vet iofs).

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

ÄR ej Hovsl. Skulle be en hovis sätta på en sko med öppen tå så att tån alltid är kort och trakten alltid har stöd.

Lilla Skutt skrev:

You cannot change what you don't aknowledge
(doktor Phil :D)

Lilla Skutt skrev:
"Citat ur kapitlet igen:"These were not deliberatly wicked people.It was almost as if in their quest to be open-minded they had developed complete tunnelvision.

Jag tycker inte du vänder saker till din fördel.

Jag har stött på ovanstående problem gång på gång, på gång.

Ofta tycker jag också en viss typ av hästägare har svårt att skilja sina egna behov från hästens...
För vems skull gör man alt det där med feng shui healers osv....

Jag skulle kunna berätta ett flertal liknande historier. Tex om den hästägare som inte gav sin halvkvävda häst briccanyl - eftersom hon var rädd för att den skulle få ont i magen....

Det är uppenbart att en hel del hästägare saknar inlevelseförmåga.

De saknar också de grundlägagnde kunskaper som behövs för att fatta rationella beslut.

Sv: hovfett/hovolja

ang. cournecresine i kronranden - så vet man ju inte om det var(cournecresinet i sig , eller massagen som gör nytta...
Användes mycket på Solvalla på 80 - talet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 247
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna