N
Nummer Ett
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4
Naturligtvis får kan kraftfoder, men inte så mycket, det är ett halvblod och han skall växa. Eftersom han är över 12 månader så har hans ben från armbågen och nedåt vuxit klart (på längden) och han får så mycket mat han klarar av att äta
främst ensilage. I hagen har han kompisar och han är inte still, ute större delen av dagen och rör sig mest. Ett tempo på 4 km i timmen (det är långsamt det, tom jag går snabbare) och minst 6 timmar ute, tja det blir bara det 24 km per dag.
Inte för att vara sån, men hur många och hur länge har du verkat hästar? Jag har hållt på sedan 1988-89 och jag vill bestämt påstå att sulans tillväxt beror på genetik, dvs arv, har hästar som i princip har obefintliga hörnstöd andra har enorma (verkas de inte blir det inte bra).emindy skrev:Jag tror inte det har med genetik att göra. Jag har också sett många hovar med så stora traktstöd och varenda en har kortat ned sig till en mer funktionell längd när hovarna fått rätt omständigheter. Det kan bero på brist på rörelse också. Hur mycket rör hästen på sig varje dag?
Skall inte glömma fodret, får denna tvååring måhända kraftfoder?
Naturligtvis får kan kraftfoder, men inte så mycket, det är ett halvblod och han skall växa. Eftersom han är över 12 månader så har hans ben från armbågen och nedåt vuxit klart (på längden) och han får så mycket mat han klarar av att äta
Senast ändrad av en moderator: