Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Jag tror inte det har med genetik att göra. Jag har också sett många hovar med så stora traktstöd och varenda en har kortat ned sig till en mer funktionell längd när hovarna fått rätt omständigheter. Det kan bero på brist på rörelse också. Hur mycket rör hästen på sig varje dag?
Skall inte glömma fodret, får denna tvååring måhända kraftfoder?
Inte för att vara sån, men hur många och hur länge har du verkat hästar? Jag har hållt på sedan 1988-89 och jag vill bestämt påstå att sulans tillväxt beror på genetik, dvs arv, har hästar som i princip har obefintliga hörnstöd andra har enorma (verkas de inte blir det inte bra).

Naturligtvis får kan kraftfoder, men inte så mycket, det är ett halvblod och han skall växa. Eftersom han är över 12 månader så har hans ben från armbågen och nedåt vuxit klart (på längden) och han får så mycket mat han klarar av att äta ;) främst ensilage. I hagen har han kompisar och han är inte still, ute större delen av dagen och rör sig mest. Ett tempo på 4 km i timmen (det är långsamt det, tom jag går snabbare) och minst 6 timmar ute, tja det blir bara det 24 km per dag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Emindy, om jag har förstått dig rätt, och andra skall kunna följa diskussionen, så har jag lagt in en oval där du anser att kronranden har förändrats pga ett "övertryck". Rätta mig om jag har fel...

Hanoi_07.jpg

Nummer Ett skrev:
Emindy, om jag har förstått dig rätt, och andra skall kunna följa diskussionen, så har jag lagt in en oval där du anser att kronranden har förändrats pga ett "övertryck". Rätta mig om jag har fel...

Hanoi_07.jpg

Korrekt.
Och följer du hornrörens riktning nedåt bör du kunna se vart övertrycket har sitt ursprung.
Men det är som sagt inte överdrivet mycket, ömheten måste ni handskas med genom att angripa orsaken till överslitningen i tårna. Som jag sagt tidigare.

Nummer Ett skrev:
Inte för att vara sån, men hur många och hur länge har du verkat hästar? Jag har hållt på sedan 1988-89 och jag vill bestämt påstå att sulans tillväxt beror på genetik, dvs arv, har hästar som i princip har obefintliga hörnstöd andra har enorma (verkas de inte blir det inte bra).
Jag har inte hållit på länge, bara jobbat med det i ett år. Men ändå har jag hunnit se sådana förändringar både i sula, traktstöd och hornvägg för att kasta sådana fördomar om genetik åt sidan.
Visst spelar anlagen in, men miljön formar individen utifrån dess förutsättningar. Jag accepterar inte abnorma traktstöd som genetiska eftersom det inte är funktionellt för hästen. Traktstöd som växer sig långt fram begränsar hovmekanismen och är förmodligen även obekväma.
Något orsakar detta och orsaken måste identifieras och avhjälpas om det går.

Naturligtvis får kan kraftfoder, men inte så mycket, det är ett halvblod och han skall växa. Eftersom han är över 12 månader så har hans ben från armbågen och nedåt vuxit klart (på längden) och han får så mycket mat han klarar av att äta ;) främst ensilage. I hagen har han kompisar och han är inte still, ute större delen av dagen och rör sig mest. Ett tempo på 4 km i timmen (det är långsamt det, tom jag går snabbare) och minst 6 timmar ute, tja det blir bara det 24 km per dag.
Det är inte så självklart att man matar en unghäst som inte arbetar med kraftfoder. Så länge de får i sig de mineraler och vitaminer de behöver samt har tillgång till ett grovfoder som tillgodoser resterande behov ser jag ingen anledning att ge en unghäst kraftfoder.
24 km är bra, men haltar inte din beräkning lite? Stannar han inte för att äta? Om hästen vandrar i hagen hela tiden han är ute, utan att stanna för att äta?
6 timmar låter väldigt lite, men det var väl i underkant.

hovis skrev:
Här har vi en hel mängd med "nya" ord som jag skulle vilja ha en mer korrekt beskrivning på för att inte dom som kan hovens anatomi fortsättningsvis skall missförstå.

Liten grundläggande ordförklaring;
backa trakterna - ta ned trakterna, minska trakthöjden
Traktstöden - hörnstöden
liggande traktstödet - hörnstöd som lutar mer än det borde för att fylla sin funktion på ett tillfredställande sätt.
beskära - skära ned, justera meddelst skärpemedel ex. kniv.
övertryck - ett överskott av något som byggt upp ett tryck
uppbuktningen - något som buktar uppåt

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Du skrev först att din häst hade strålbenshälta.
Då frågade jag dig om du visste vad det var?

Senare skrev du att den hade strålbenshälte liknande symptom.

Om man nu tar din häst här. Vad säger du själv om tåexeln?
Är den rak bruten farmåt eller bakåt?
Hur påverkar det en ev. strålbenshälta eller "sympom från området"?

Strålbenshälta är det inte många som vet vad det är. Allt som jag läst om det är diffust, att man (veterinärer m.fl.) inte riktigt vet vad det är och p.g.a. detta spikar man på PG el. annat avlastnade beslag för att minska symtomen, men ej problemet. Jag frågade min veterinär om det kunde vara möjligt att hon har strålbenshälta, men han sa att det är svårt att diagnosticera, och ingen veterinär här i trakten kan det sa han. Nu säger jag att hon hade symtom på strålbenshälta. Om inte veterinärer kan diagnosticera den, så kan väl inte jag det heller, men allt som skrivits som symtom stämmer övverens med symtomen min häst hade, så jag misstänker starkt strålbenshälta. Nu har ju hältan försvunnit med rätt verkning som väl är...:) !

Hästen på bilden är häst nr 2. Där har inte funnits mycket att verka. Förutom hovsprickorna som berodde på utflytningen så skulle jag säga att hoven var frisk och fin. Vi har sänkt trakten ngt, men ytterst lite. Den här hästen har inga strålbenshältesymtom utan hoven är rund och fin. Lika lång som bred:). Är inte halt. Jag ska ta fler kort så får ni se hoven utifrån alla vinklar, hovsprickorna i närbild om det går, samt hoven underifrån.

När mina hästar verkas använder vi oss inte av tåaxlar. Vi ser till varje häst. Så här vill min kille se ut. Vi har gjort små förändringar, som givit stora resultat. Han har inte haft enorma trakter, utan verkats av skapligt duktiga hovslagare innan mig, men som dock ignorerade hovsprickorna, el. inte kunde få bort de.

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

Camilla_H skrev:
Jag skor sedan tre år tillbaka min häst själv förutom att jag de två första åren hade hjälp av min förra hovis som kommenterade och utbildade mig.

Nu har jag blivit rätt duktig på min hästs hovar (skor ingen annan, bara min) och både veterinärer och andra tycker att han ser fin ut i hovar och vinklar.

Men min förra hovis ville gärna sko med rätt lång tå fram, vilket inte är HELT fel då min häst har långa kotor och stora vinklar i framdelen. Dock har jag mer och mer skott med kortare tår och fått upp vinkeln nu i ca 53 grader vilket är ungefär vad han ska ha. Detta har gjort att kotor och senor blivit fräschare och allt det känns bra.

Men till frågan - en sak har jag kvar att fixa och det är att han har tendens till understucken trakt på höger fram. Höger fram är och har alltid varit den mest problematiska hoven. Han är rätt kraftigt inåttåad där och den vill alltid bli plattare och längre i tån.

Vad jag gjort hittills är att jag verkat ner trakterna kraftigt på båda fram och lagt på skon med rejält stöd i trakten och skott rätt så brett bak så att trakten får stöd i hela rörelsen. Vänster är rätt okej, men höger vill gärna bli understucken trots detta.

Vad kan man göra för att hålla efter detta?

/Camilla

I er iver att fortsätta denna tråd på det sätt som INTE skulle förekomma, ser man inte nya frågor som dyker upp. Jag vill faktiskt påminna om att en användare har ställt en fråga till er, och den ovanstående då.

Det finns några användare som inte har förstått hur denna tråd bör bedrivas, om man vill läsa hur tråden INTE skall se ut kan jag rekommendera tidigare maratontrådar i samma ämne, där får sig allt till livs i pajkastning så någon ny behöver vi inte. Saklig diskussion är det som gäller, inte vem som har mest rätt eller fel.

Boj/moderator

Camilla_H skrev:
Jag skor sedan tre år tillbaka min häst själv förutom att jag de två första åren hade hjälp av min förra hovis som kommenterade och utbildade mig.

Nu har jag blivit rätt duktig på min hästs hovar (skor ingen annan, bara min) och både veterinärer och andra tycker att han ser fin ut i hovar och vinklar.

Men min förra hovis ville gärna sko med rätt lång tå fram, vilket inte är HELT fel då min häst har långa kotor och stora vinklar i framdelen. Dock har jag mer och mer skott med kortare tår och fått upp vinkeln nu i ca 53 grader vilket är ungefär vad han ska ha. Detta har gjort att kotor och senor blivit fräschare och allt det känns bra.

Men till frågan - en sak har jag kvar att fixa och det är att han har tendens till understucken trakt på höger fram. Höger fram är och har alltid varit den mest problematiska hoven. Han är rätt kraftigt inåttåad där och den vill alltid bli plattare och längre i tån.

Vad jag gjort hittills är att jag verkat ner trakterna kraftigt på båda fram och lagt på skon med rejält stöd i trakten och skott rätt så brett bak så att trakten får stöd i hela rörelsen. Vänster är rätt okej, men höger vill gärna bli understucken trots detta.

Vad kan man göra för att hålla efter detta?

/Camilla

Är det ingen mer (som är hovslagare tex) som kan ge mig lite tips och råd här? Det är synd att vi bara har en enda tråd för hov-frågor då ämnen lätt drunknar i religionskriget mellan barfota - skodd...:(

Men när jag tittar på en del bilder i tråden så undrar jag om min häst verkligen har understuckna trakter - en del bilder här tycker jag visar mycket mer "understuckenhet" än vad jag reagerar på på min häst...

Jag kanske måste fota och våga lägga ut bilder på hovarna nästa gång jag skor.. :crazy:

Nummer Ett skrev:
Du menar där jag har lagt ett kors? Den är inte 100% symmetrisk utsidan är lite större än insidan. Strålen är lite ojämnt sliten pga snö och is.
Jag såg sedan att strålen hade bildat en "flik" över den innre strålfåran. Det var nog det som gör att ena hörnstödet ser större ut än det andra.
I övrigt en ganska trevlig hov, för att inte ha varit verkad på två månader.
100% symetri lär väl vara en omöjlighet med tanke på att en häst har ett ben i varje hörn? Det vore nog enklare om alla ben satt mitt under hästen?;)

Camilla_H skrev:
Jag kanske måste fota och våga lägga ut bilder på hovarna nästa gång jag skor.. :crazy:
Fota direkt, du behöver inte sko om. Om det blir kritik (negativ eller positiv) så får du ta det, kanske kan dina skoningar vinna på det.

Tack Boj.
Då försöker jag fråga igen.
Hur skulle en "barfotaverkare" göra med en stor spricka i tån som går ända upp i Kronranden på en häst som väger 825 kg och har st.5 i fötter?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Här ser man ju tydlig skillnad på vad man lägger fokus på inom de olika synsätten, eller snarare brist på kunskap versus kunskap.

Du är jätteböjd eftersom hästen inte har ngra hovsprickor, ja det är ju påtagligt för den oinvigde.
Men huruvida tåaxeln är rak och hästen belastar sina leder OCH strålbenet är ovidkommande. Detta tyder på en stor okunnighet i anatomi.

PG är ett sjukbeslag framtagit för arbetshästar med hovbroskförbening. (Att det övernanvänds får man skylla min gamla chef lite får då han tagit fram maskinen som möjligjorde serietillverkning. :crazy:)

På en strålbenshalt häst använde man på min tid en äggsko och såg till att trakten inte var för låg så att belastningen på det området blev minimalt.

Jag är inte veterinär men tvivlar starkt på att det är en svår diagnos att ställa då hästen står och rör sig på ett mycket typiskt sätt.

Vidare finns det på kliniker en apparat somkallas röntgen där man kan se i vilket skick strålbenet är.

Jag skall lägga in bilder på olika anfrätta strålben, så kan ni fundera på om det ligger något i påståendet att man kan få strålbenshalta hästar med "rätt verkning"

jag är helt förstummad.
jag tycker att det är mycket fascinerande att du anser dig veta mer än människor som har 20 års erfarenhet, och som dessutom har en längre utbidlning i anatomi, fysiologi och medicin.

Dessutom vet du mer än foderexperterna.

Alls inget bråk - bara en reflexion.

axel skrev:
Tack Boj.
Då försöker jag fråga igen.
Hur skulle en "barfotaverkare" göra med en stor spricka i tån som går ända upp i Kronranden på en häst som väger 825 kg och har st.5 i fötter?

Jag skulle verka hoven i balans. (Då kommer sprickan att växa med ned)

Susan skrev:
jag är helt förstummad.
jag tycker att det är mycket fascinerande att du anser dig veta mer än människor som har 20 års erfarenhet, och som dessutom har en längre utbidlning i anatomi, fysiologi och medicin.

Dessutom vet du mer än foderexperterna.

Alls inget bråk - bara en reflexion.

Jag anser mig inte veta mer, däremot vet jag att jag har ett synsätt som inte överensstämmer med många andras. Vilket tillåter mig att tänka "out of the box" och finna lösningar på problem som anses "omöjliga att lösa"
Som den här unghästen som tycks ha så fina hovar, men som har problem på vissa underlag. Jag försöker identifiera felkällorna och komma med möjliga lösningar istället för att bara acceptera ömheten som "genetisk".

axel skrev:
Vill ha svar från någon annan. Är ej nöjd med svaret. Det räcker inte.
Det är så enkelt, men man måste tänka "out of the box"...

Jag menar alltså inte tåaxlar/vinklar etc
Jag menar att verka hovarna i balans så att spänningarna som orsakat sprickan försvinner.

Sprickan uppkom inte av sig själv. Den började av ett broddtramp och sprack sen hela tiden.Hästen står bra på sin hov och har runda hårda hovar.

axel skrev:
Sprickan uppkom inte av sig själv. Den började av ett broddtramp och sprack sen hela tiden.Hästen står bra på sin hov och har runda hårda hovar.

Broddtramp kan ge "ärr" i hornet, men det är inte orsaken till sprickan om inte trampet var så allvarligt att det inte längre växer något horn där övht.

Samma som att långvariga sprickor upp i kronranden kan skada tillväxtzonen så att det blir ett märke, en lodrät rand, i hornet, men det påverkar inte hållfastheten.

Antagligen gör de det, men lite läskigt är det när alla tycker så olika...:crazy:

Jag tror att jag fotar både innan, under och efter skoning så känner jag att det inte finns några bortförklaringar.... ;)

Men jag ska sko först v. 6 så vi får vänta ett tag med det.

/Camilla

Visst är strålbenshälta en synnerligen tveksam diagnos idag.
Sambandet mellan strålbenets utseende o den här typen av hälta är inte särskilt starkt o bedövningarna i området är ospecifika.
Ibland används uttrycket "lower palmar syndrome" just eftersom det finns många strukturer i det här området som kan ge hälta o som vi idag har svårt att se. Troligen kommer en användning av magnetröntgen på sikt ge ett helt annat perpektiv på "strålbenshälta".
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 247
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka