P
Pinge
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4
Jag kan inte svara på hur det är i ditt fall men det som verkar ha fungerat på mina kunders hästar är att jag "skäller" lite på dem när jag kommer dit om jag ser att de "misskött" sina hästars hovar..
Jag tror jag törs lova att INGEN av "mina" ca 200 hästar får sina hovar insmorda med varken fett eller vatten. Hovens yttre hornlager ska ha lägre vattenhalt än den har inåt. Detta för att ge ett stadigt hölje som skydd. Det motsäger då att vatten ska tillsättas utifrån. Eller hur? Fett och vaselin ingår heller inte i hovens naturliga konstruktion. Ska man tillsätta det utifrån då? Jag tror inte det i alla fall. Jag har sett "överfettade" hovar som blir som degiga. Det kan inte vara meningen. Lera och annan skit som fastnar på hovarna ska bort så fort som möjligt. Sen är det viktigt att man håller hovarna släta och fina för att minska avdunstningen på det yttre hornlagret. "Fnasiga" och skrovliga hovväggar putsar jag med fint sandpapper och tätar till med ett lager hovlack vid behov. (extremt sällsynt). Det viktigaste sättet att få hästens egna fuktsystem att fungera bra är nog att se till att hoven inte utsätts för alltför olika förhållanden varje dag. Torkad lera från kl 22 till kl 7, ut i lerig hage. Blöt lera och vatten mellan 7 -17.. halvtorr lera mellan 18-21.. Så pågår det varje dag på hösten. De flesta hästar klarar detta men inte alla. Tar man bort leran när hästen kommer in så slipper den ju några av lerans olika "faser".
Massage av kronranden lär vara bra. Motion och rörelse är nog det bästa. Samt en god hov-hygien..
Låter det rimligt??
Sorry "hovis"... Men kul att se att vi har olika erfarenheter.. Det är väl det som gör hela hov-kulturen så spännande??
Jag kan inte svara på hur det är i ditt fall men det som verkar ha fungerat på mina kunders hästar är att jag "skäller" lite på dem när jag kommer dit om jag ser att de "misskött" sina hästars hovar..
Massage av kronranden lär vara bra. Motion och rörelse är nog det bästa. Samt en god hov-hygien..
Låter det rimligt??
Sorry "hovis"... Men kul att se att vi har olika erfarenheter.. Det är väl det som gör hela hov-kulturen så spännande??
Senast ändrad av en moderator: