Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jag kan inte svara på hur det är i ditt fall men det som verkar ha fungerat på mina kunders hästar är att jag "skäller" lite på dem när jag kommer dit om jag ser att de "misskött" sina hästars hovar..;) ;) Jag tror jag törs lova att INGEN av "mina" ca 200 hästar får sina hovar insmorda med varken fett eller vatten. Hovens yttre hornlager ska ha lägre vattenhalt än den har inåt. Detta för att ge ett stadigt hölje som skydd. Det motsäger då att vatten ska tillsättas utifrån. Eller hur? Fett och vaselin ingår heller inte i hovens naturliga konstruktion. Ska man tillsätta det utifrån då? Jag tror inte det i alla fall. Jag har sett "överfettade" hovar som blir som degiga. Det kan inte vara meningen. Lera och annan skit som fastnar på hovarna ska bort så fort som möjligt. Sen är det viktigt att man håller hovarna släta och fina för att minska avdunstningen på det yttre hornlagret. "Fnasiga" och skrovliga hovväggar putsar jag med fint sandpapper och tätar till med ett lager hovlack vid behov. (extremt sällsynt). Det viktigaste sättet att få hästens egna fuktsystem att fungera bra är nog att se till att hoven inte utsätts för alltför olika förhållanden varje dag. Torkad lera från kl 22 till kl 7, ut i lerig hage. Blöt lera och vatten mellan 7 -17.. halvtorr lera mellan 18-21.. Så pågår det varje dag på hösten. De flesta hästar klarar detta men inte alla. Tar man bort leran när hästen kommer in så slipper den ju några av lerans olika "faser".
Massage av kronranden lär vara bra. Motion och rörelse är nog det bästa. Samt en god hov-hygien..
Låter det rimligt??

Sorry "hovis"... Men kul att se att vi har olika erfarenheter.. Det är väl det som gör hela hov-kulturen så spännande?? ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tack.

Kunskap är inte tung att bära, det är aldrig fel att bli uppdaterad :D

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det här tycker jag är intressant för jag är uppfödd på din lära.

På 80 talet krängde Håden hovlera - som var tagen från frostfritt djup så att den tillförde fukt. Istället för haglera som drar ur fukten.
Han engareda sig ju mycket mot hovsprickorna, fick ju nita rätt många ett tag...

Då talades det också EMOT alla oljor och smörjgrejjor.

Jag har också läst en undersökning som visade att hästar börjar flaga i hovarna när balansen mellan vattenhalten i sulan och väggen blir fel. Vilket stämmer in på det du skriver fukt underifrån inte utifrån.

Men nu nyligen läste jag återigen att man rekomenderade att olja :crazy:

Pinge skrev:
Jag kan inte svara på hur det är i ditt fall men det som verkar ha fungerat på mina kunders hästar är att jag "skäller" lite på dem när jag kommer dit om jag ser att de "misskött" sina hästars hovar..;) ;) Jag tror jag törs lova att INGEN av "mina" ca 200 hästar får sina hovar insmorda med varken fett eller vatten. Hovens yttre hornlager ska ha lägre vattenhalt än den har inåt. Detta för att ge ett stadigt hölje som skydd. Det motsäger då att vatten ska tillsättas utifrån. Eller hur? Fett och vaselin ingår heller inte i hovens naturliga konstruktion. Ska man tillsätta det utifrån då? Jag tror inte det i alla fall. Jag har sett "överfettade" hovar som blir som degiga. Det kan inte vara meningen. Lera och annan skit som fastnar på hovarna ska bort så fort som möjligt. Sen är det viktigt att man håller hovarna släta och fina för att minska avdunstningen på det yttre hornlagret. "Fnasiga" och skrovliga hovväggar putsar jag med fint sandpapper och tätar till med ett lager hovlack vid behov. (extremt sällsynt). Det viktigaste sättet att få hästens egna fuktsystem att fungera bra är nog att se till att hoven inte utsätts för alltför olika förhållanden varje dag. Torkad lera från kl 22 till kl 7, ut i lerig hage. Blöt lera och vatten mellan 7 -17.. halvtorr lera mellan 18-21.. Så pågår det varje dag på hösten. De flesta hästar klarar detta men inte alla. Tar man bort leran när hästen kommer in så slipper den ju några av lerans olika "faser".
Massage av kronranden lär vara bra. Motion och rörelse är nog det bästa. Samt en god hov-hygien..
Låter det rimligt??

Sorry "hovis"... Men kul att se att vi har olika erfarenheter.. Det är väl det som gör hela hov-kulturen så spännande?? ;)

Prova gärna att läs mitt inlägg en gång till och läs det gärna så som det är skrivet. Är det fortfarande oklart så ring mig gärna. "Lergubbe"*blink*

hovis skrev:
Prova gärna att läs mitt inlägg en gång till och läs det gärna så som det är skrivet. Är det fortfarande oklart så ring mig gärna. "Lergubbe"*blink*
Jag gjorde det, och fattade snabbt att du köpt aktier i någon oljehandel... Haha!!
Likheter fanns allt, det såg jag med.:cool:

Det finns alltid de som anser eller tycker att vi ska ha en längre tå, men inte för lång.

Problemet är att jag har lagt in bilder på hur jag tycker att det bör vara och varför. De som anser annorlunda har, än så länge inte visat varför.

En för lång eller för kort tå kommer att påverka hur hoven rör sig i svävningsfasen. Detta finns beskrivit i flera böcker och är inget nytt [The Principles of Horseshoeing II, av Doug Butler, sid. 321; Adam’s Lameness in Horses, av Ted S. Stashak, sid. 94].

A. Visar den ideala, normala, svävningsfasen. Vi ser hur hoven rör sig i en mjuk båge under sin luftfärd.

B. En lång tå fördröjer överrullningen och gör att vi får ett annat utseende på hovens rörelse i luften. När den lämnar marken gör den det mer vertikalt (med ett knyck) och belastar senor och ligament hårdare.

C. En för kort tå ger en för tidig överrullning som då blir flack, medan landningen kommer att vara mer vertikal.

stride_01.jpg

Har hört att tyskarna har högre hovar på frambenen för att de ska 1.
Röra sig större och att hästen då redan fysiologiskt är i "uppförsbacke"
Jag såg Don Primero, han såg ut så. Bakfötterna var tre nr. mindre än fram.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

B - Där kan man se de riktigt extrema varianterna som hos Am.Saddlebred, Tennessee Walkinghorse och vissa islänningar...Där vill man ha upp höga knälyft...långa hovar, ofta även rätt höga trakter...Dressyren vill ju också ha den rörelsen.

Det är lite ruskigt...:crazy:

Kan man få ett svar om ni tror att kyla kan påverka hovens kvalite´.
För mina hästar går ej i lera.

axel skrev:
Kan man få ett svar om ni tror att kyla kan påverka hovens kvalite´.
För mina hästar går ej i lera.
Jag kan ju bara utgå från hur mina ser ut. Har en med svarta hovar och en med vita. Barfota damer som gått på torrt underlag hela sommaren, ingen lera under hösten och nu snö. Båda har perfekt kvalitét. Inga flisor eller småsprickor. Barfota är dom och Funny jobbar (igångsättning från halvvila till heljobb:D)...Tror att det är individuellt och att det kommer inifrån, hur hovarna blir.

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

Ofta gör man det inte av ett par anledningar som jag ser direkt:

1. De som svarar skaffar sig ofta förutfattade meningar utifrån någon detalj i det förflutna hos hästen och som sen blir det som alla hakar upp sig på och man iaf inte får något svar.

2. Ingen svarar för inlägget blir så långt så ingen orkar läsa...

:D

/Camilla

Snö tycker jag är bra.
Det tillför fukt och "håller rent"

Det är nästan svar på din fråga :D

När man skodde travare på Solvalla på min tid så skodde man med lång tå just för att förändra steget - flackare och längre.
(det är ju knapast idealet för en Dressyrhäst :D )

Men man var ju klar medveten om vilka risker man tog. Och att man fick skador på köpet....
Såsom jag förstått det så är travarna mer "naturtravare" och så Hiskileliga balanseringar syns inte längre...(?)

När nu människor påstår att det är det optimala med en längre tå så får man ju hjärtat i halsgropen - det är ju som att be om skador . Och varför.:confused:

jag ser även fram emot en motivering

Senast ändrad:

Susan skrev:
När nu människor påstår att det är det optimala med en längre tå så får man ju hjärtat i halsgropen - det är ju som att be om skador . Och varför.:confused:

jag ser även fram emot en motivering
En längre tå ger en högre gång vilket kan ge en segerplakett...då är det helt ok att sko/verka med lång tå som en kalkylerad risk.

Uppfödaren till min häst har en hovis som hela tiden får detta på sig...att specialsko inför tävlingar (islänningar handlar det om)...mot hovslagarens rekommendationer. Gör inte hovslagaren detta ser dom till att någon annan fixar det. (har ingen koll om denna hovis utför jobbet eller om h*n vägrar...)

Jag har ingen aning om min hovis får samma begäran på arbete...tror dock att han skulle vägra;)

Susan skrev:
Snö tycker jag är bra.
Det tillför fukt och "håller rent"

Det är nästan svar på din fråga :D

Snö som är rikigt kall är nästan torr, Plus att luften är mycket torrare.

Sen har vi Skaren.

Senast ändrad:

Kom att tänka på, förr, när det var Riktigt kallt, så smorde man in ansiktet med Försvarets hudsalva. För att inte den i huden naturliga fukten skulle frysa och i värsta fall orsaka förfrysningsskador.

Borde det inte vara samma sak med hästhovar?

Vill visa alt. skoning bak

Tänkte att jag kunde visa hur min hovslagare skor min häst bak. Hästen är stor (1,72), har långa ben och rör sig mycket bak. Så här ser en bakhov ut nästan åtta veckor efter skoning:

http://hem.passagen.se/dobbolino/hb8v.jpg

och så här några dagar senare, efter skoning:

http://hem.passagen.se/dobbolino/nyskoddhb.jpg
http://hem.passagen.se/dobbolino/nyskoddhb2.jpg
http://hem.passagen.se/dobbolino/nyskoddhb3.jpg

Tänkte att jag inte skulle förklara - utan fråga om det är någon som vill gissa/tala om vad fördelarna kan vara med att sko på det sättet?

Nummer Ett - du känner min hovslagare, det är en "lagkamrat" - kan du gissa vem det är?

Ursäkta något dålig bildkvalitet - tag med mobiltelefon-kamera.

/Dobben

Snön är kall - hästen varm - töar snön i hoven :D

Sv: Vill visa alt. skoning bak

Dobben skrev:
Tänkte att jag inte skulle förklara - utan fråga om det är någon som vill gissa/tala om vad fördelarna kan vara med att sko på det sättet?

/Dobben

Gissa och gissa? Själv föredrar jag inte att sko med sidokappor eftersom det hämmar hovmekanismen, dels för att jag aldrig fått till det riktigt snyggt(enligt mig själv då). Men visst ibland vill man ju hämma hovmekanismen. Och ibland måste man, men då brukar man ha fler kappor eller placerade längre bak. Själv ser jag mer nackdelar än fördelar att sko med sidokappor om det inte behövs.

Sv: Vill visa alt. skoning bak

Du ser inga fördelar med att lägga skon så långt bak, utan tåkappa mitt fram?

/Dobben

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Förskola
  • Vem kör och varför?

Hund, Katt, Andra Djur