Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Piraja skrev:En längre tå ger en högre gång vilket kan ge en segerplakett...då är det helt ok att sko/verka med lång tå som en kalkylerad risk.
Uppfödaren till min häst har en hovis som hela tiden får detta på sig...att specialsko inför tävlingar (islänningar handlar det om)...mot hovslagarens rekommendationer. Gör inte hovslagaren detta ser dom till att någon annan fixar det. (har ingen koll om denna hovis utför jobbet eller om h*n vägrar...)
Jag har ingen aning om min hovis får samma begäran på arbete...tror dock att han skulle vägra![]()
Dobben skrev:Du ser inga fördelar med att lägga skon så långt bak, utan tåkappa mitt fram?
/Dobben
vdb skrev:Ja, alltså? Man flyttar ju belastningen och skyndar på överrullningen. Det vill man ju ocksp i vissa fall.
Och om traktarmarna är långa eler placerade långt bak så ger man ökat understöd baktill. Vart vill du komma?
Nu sticker jag ut hakan lite här...vdb skrev:Detta är ett problem, islandshästvärlden där jag rör mig mest får också då och då "öndskemål" om att sko med lång tå, 10mmsko, inte verka för mycket kort sagt de vill ofta ha en fullkomligt abnorm hov! Ofta lyckas jag förklara varför det inte är bra till följd att jag får sko som jag vill men emellanåt så blir jag "beordrad", ofta packar jag ihop ochgår därifrån, men ibland nån enstaka gång kan det vara motiverat att sko på ett speciellt onaturligt vis under en kort period. Och då ser jag hellre att jg gör det själv och kan vara med att påverka hela vägen än att bara låtsas som ingenting...ur askan i elden.
En gång fick jag till svar att-" Om inte du gör det finns det många outbildade som gör det, billigare dessutom".
Fast B är inte riktigt som för dessa hästar. I nästa bild visas avarter som Tennesse och vissa islandshästar.Piraja skrev:B - Där kan man se de riktigt extrema varianterna som hos Am.Saddlebred, Tennessee Walkinghorse och vissa islänningar...Där vill man ha upp höga knälyft...långa hovar, ofta även rätt höga trakter...Dressyren vill ju också ha den rörelsen.
Det är lite ruskigt...![]()
Hrannar skrev:*Lånar knapp*
En islandshäst , valack 4 år.
Bra benställning fram till 2 år, sen i hingstflock i 2 år.
Nu..
Bockbent i båda frambenen, veka kotor på alla fyra.
Vad skulle ni göra åt en sådan häst, kan han bli hållbar som ridhäst/ tävlingshäst?
Jag tror att frågeställningen är för vag.Boj skrev:Halloj experter, har ni glömt denna. Jag är nyfiken på erat svar så är säkert författaren också.
emindy skrev:Den verkar vara hårt sliten i tån (om det inte är verkningen), skulle vilja backa trakterna någon millimeter för att få belastningen mer korrekt och eventuellt balansera upp snedslitningen. Traktstöden ser stora ut, alltså de går långt fram på strålen. Varför?
Ser du sambandet mellan den större utsidan och det liggande traktstödet?
Har hästen problem med röta? Strålen ser inte frisk ut. Eventuellt kan man behöva beskära den på mitten för att inte den skall bära för mycket last.
Jag förstår att den hästen är öm. Platt i sulan, förmodligen problem med strålen, överslitning i tån (ofta innebär dessutom problem med strålen att de belastar och sliter för mycket i tån, dit kan man också koppla de stora traktstöden)
Sätter den hästen ned trakten eller tån först?
Jag glömde att nämna att du har ett övertryck som orsakar uppbuktningen av kronranden i "quarters", syns ifrån sidan.
Nu var det faktiskt så att ingen var oense om hur en eventuell verkning skulle göras. Jag la med flit ut bilder på en för minst 2 månader sedan traditionellt verkad hov, för att få kommentarer. Den skulle ha verkats igår, men det blir imorgon.seifur1 skrev:emindys knapp men frågar hovslagare....
Emindys svar om att belastningen skulle bak något får även stöd hos en hovslagare på internet där han anser att från den vidaste delen av hoven ska större belastning vara bakom än framför innan överrullningspunkten.
http://www.hopeforsoundness.com/natbalance/recogdeformity.html
Är det fel även när det kommer från en annan hovslagareEller handlar det om ny och gammal kunnskap eller finns det flera sanningar????
(bara nyfiken faktiskt)
Jag får ingen klar bild av det överhuvudtaget.. Bockbent och veka kotor på samma gång?? Måste se himla tokigt ut?? Jag har aldrig sett det i verkligheten..Boj skrev:Halloj experter, har ni glömt denna. Jag är nyfiken på erat svar så är säkert författaren också.
Dobben skrev:Annars ville jag inte komma någonstans - utan la ut några bilder som folk, kanske fr f a icke-hovslagare kunde få fundera över, eftersom skoningen faktiskt är åtminstone lite speciell.
Så jag vill gärna höra fler funderingar! Jag tycker själv att det finns fler fördelar - men ville gärna höra vad andra tycker först.
/Dobben
Susan skrev:Rör sig mycket bak = trampar in under sig för mkt?
Isättningen blir ju annorlunda liksom stödet men den verkar ju inte vara så lång och vek i kotan....