Det är precis som du skriver och jag är helt medveten om att han belastar HF mer än VF (syns ju på formen på hoven - mer utflutna väggar) även om det inte är mycket. Beror av gamla, gamla skador. För att dra det kort - som 2-åring fastnar han i ett staket och får en skada HB-kota. Överbelastar sedan VB och symptomen sätter sig i ryggen. Jag köper honom som treåring men det tar tre år till av olika behandlingar innan en mycket bra veterinär hittar den gamla skadan och därav en lindrig ledinflammation HB. Muskulärt har han under denna tid blivit väldig kort och stel VB trots att jag jobbat med detta. Från behandling av HB till nu har musklerna stadigt blivit bättre och dessutom med byte av sadel är nu VB och rygg betydligt bättre men rörelsemönstret har tagit lång tid att få till och han överarbetar gärna VB och avlastar den HF.
Så det stämmer mycket bra och jag är hela tiden medveten om detta men då jag arbetar med problemet från den sidan så kan jag iaf inte bara rycka på axlarna åt hoven på HF utan kan jag hjälpa upp symptomen där under tiden så blir det ju bara bättre, eller hur? Det är också mycket möjligt att min häst aldrig blir 100 % bra i VB och så är det bara. Jag är själv inte 100 % i exteriör och muskler men fungerar mycket bra ändå.
/Camilla