Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Varje skada i tillväxtzonen i kronranden påverkar hållfastheten i hovväggen även om det inte är något direkt synligt område där det inte bildas horn.
Broddtramp som läker ordentligt ger inte en spricka utan en hornklyfta.
PL

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

Camilla_H skrev:
Är det ingen mer (som är hovslagare tex) som kan ge mig lite tips och råd här? Det är synd att vi bara har en enda tråd för hov-frågor då ämnen lätt drunknar i religionskriget mellan barfota - skodd...:(
Det beror på hur mycket understuckna trakterna är, och om hästen skall användas under tiden.

Jag använder ofta ringskor, lätt modifierad ett mellanting av heartbar och rinsko (lite mer anliggnings yta mot strålen, men inte lika mycket som på en full heartbar). Sedan spikar jag fast skon med ett litet positivt tryck på strålen, innan påspikning ligger inte skon an mot hela hovväggen utan stråltryckaren ligger på strålen. Ett positivt tryck på strålen är vanskligt, lägg för stort tryck och hästen blir halt. Mycket viktigt att övervaka hästen de närmaste dagarna efter skoning. Blir den öm, ta av skon beskär strålen (minska trycket), sätt tillbaka skon.

Ingen tåkappa eftersom jag vill kunna styra överrullningspunkten och få den på samma ställe som för den andra hoven (förutsätter att den ena hoven är mer understucken än den andra). Känns det som om hoven är mycket bredare än den är lång brukar jag dra sidokappor vi hovens bredaste punkt för att hålla ihop hoven.

Jag anser att de understuckna trakterna beror på att hovkapseln är ur form. Det gäller alltså att återskapa formen så snabbt som möjligt, inte alltid lika lätt att göra som att säga.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Du har inga bilder?

peter_lundin skrev:
Varje skada i tillväxtzonen i kronranden påverkar hållfastheten i hovväggen även om det inte är något direkt synligt område där det inte bildas horn.
Broddtramp som läker ordentligt ger inte en spricka utan en hornklyfta.
PL

Tack. Som du säger så syns det inget idag varken i kronranden eller på hoven, men det behöver kanske inte innebära att det inte finns kvar någon defekt.
Frågar igen! Hur skulle en sådan ha läkt utan nitning och avlastande beslag?
Nu blev den inte mer långvarig än nödvändigt.

Tack så jättemycket för ett bra svar, även om det kändes lite avancerat för mig i dagsläget, men jag ska spara detta för att ha kvar om problemet inte går att hålla som det är nu, dvs inte alltför mycket utan bara en tendens.

Rent verkningsmässigt - gör du något speciellt med trakten eller hoven generellt. Jag tänker nedtagning av trakten under en period och korta tår, eller liknande?

/Camilla

Förresten - en fråga till - du säger att det beror på att hovkapseln är ur form.

Vad orsakar detta?

På vilket sätt är den ur form?

Camilla_H skrev:
Förresten - en fråga till - du säger att det beror på att hovkapseln är ur form.

Vad orsakar detta?

På vilket sätt är den ur form?
Jag brukar kombinera ring/heartbarskon med att göra en "floating heel", det innebär att vi verkar trakterna hårdare längst bak så att de inte ligger an mot skon. Kombineras med en rejäl tillbakaflyttning av överrullningspunkten.

Man kan gå tillbaka till denna tråds början. Den hästen har en extremt upprätad höger hov, medan vänster fram som har tagit mest belastning har på gränsen till en belastningsfång. Den hästen har alltså avlastat höger fram och merbelastat vänster. Förändringen som uppkommer på den merbelastade hoven är, sänkning av sulan, understuckna trakter och utflutna sidodelar.

Ofta uppkommer understuckna trakter på hovar som har en bakåt bruten tåaxel, i belastningsfasen får vi då ett för stort tryck på trakterna och de böjs framåt inåt och pressar sidodelarna utåt. Den långa tån bidrar till att den dorsala hovväggen blir konkav sedd från sidan och drar i princip med sig hornrören ända från trakten. Ska försöka hitta en bild som visar vad jag menar...

Här kommer bilden

mekanik_15.jpg

Jag förstår precis och det är just så som min hästs hovar vill utvecklas om de får göra det fritt. Nu när jag skor med kortare tå och försöker se till att väggarna blir raka och inte konkava så borde det alltså bli bättre. Floating heel var intressant. Ska fundera mer på det.

Ska också kolla bilderna i början, nu hoppade jag ofrivilligt rakt in i diskussionen! :)

/Camilla

Camilla_H skrev:
Floating heel var intressant. Ska fundera mer på det.
Tänk på att om man gör det ska det kombineras med ring eller heartbar, annars riskerar du att strålen rasar ner till marken och du riskerar negativ vinkel på hörnstöden.

Camilla_H skrev:
Men till frågan - en sak har jag kvar att fixa och det är att han har tendens till understucken trakt på höger fram. Höger fram är och har alltid varit den mest problematiska hoven. Han är rätt kraftigt inåttåad där och den vill alltid bli plattare och längre i tån.
/Camilla

Hur man bör verka och sko denna hov är jag helt med på MEN jag skulle vilja gå ett steg längre och söka svaret på VARFÖR den belastar h.f. så mkt mer. Mkt ofta finns förklaringen i en skada i en helt annan kroppsdel som är primär och det man ser på h.f. är endast det secundära.

Det är ju inte helt okänt att en skada i en kroppsdel medför avbelastning av den kroppsdelen med det enkla resultatet att en annan kroppsdel överbelastas. Jag kommer rent spontant att tänka på en hög avlastning i v.b

Min fråga. Är hästen enligt vad du vet helt skadefri och har den tidigare vad du känner till haft några skador och i så fall var,när och hur har det behandlats??

emindy skrev:
Liten grundläggande ordförklaring;
backa trakterna - ta ned trakterna, minska trakthöjden
Traktstöden - hörnstöden
liggande traktstödet - hörnstöd som lutar mer än det borde för att fylla sin funktion på ett tillfredställande sätt.
beskära - skära ned, justera meddelst skärpemedel ex. kniv.
övertryck - ett överskott av något som byggt upp ett tryck
uppbuktningen - något som buktar uppåt

Tack!! För att nu alla här skall förstå utifrån "det nya språket" så undrar jag hur många hästägare här som kan hovens anatomi som förstår vad det är du menar med dessa "moderna" nya egenpåhittade ord(läs barfotautbilningarnas egna ord)

Du har flera gånger påpekat via pm till mig mina stavningsfel,meningsuppbyggnadsfel mm samt idiotförklarat mig för min skriv svenska vilket retar gallfeber på dig.*ler*

För att du nu skall vinna mark och få så många "traditionella" hästägare som möjligt att se ljuset i barfotafilosofin så tror jag både du och Strassers lärjungar gör klokt i att nämna hovens anatomi utifrån dom traditionella benämningarna så dom snabbt förstår vad det är ni pratar om i stället för att som nu för många nyfikna verka helt obegripliga med massa onödiga inlägg från oss övriga här med "översättningar".

Bara ett tips.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nu har jag lagt in fler bilder på min sprickhovshäst. Snälla ni inga personangrepp el. osakliga kommentarer!!

Jag vill bara veta vad hovslagarna tycker om dessa hovar!

TACK!

http://freewebs.com/marlev17/hovbilder.htm

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
Nu har jag lagt in fler bilder på min sprickhovshäst. Snälla ni inga personangrepp el. osakliga kommentarer!!

Jag vill bara veta vad hovslagarna tycker om dessa hovar!

TACK!

http://freewebs.com/marlev17/hovbilder.htm

Jag har bara snabbkollat men tycker mig se fler hornklyftor och hornpelare än hovsprickor.

Okej, det var bra du sa det - men om jag tänker efter så är det ju nästan sunt förnuft. :crazy:

Det är precis som du skriver och jag är helt medveten om att han belastar HF mer än VF (syns ju på formen på hoven - mer utflutna väggar) även om det inte är mycket. Beror av gamla, gamla skador. För att dra det kort - som 2-åring fastnar han i ett staket och får en skada HB-kota. Överbelastar sedan VB och symptomen sätter sig i ryggen. Jag köper honom som treåring men det tar tre år till av olika behandlingar innan en mycket bra veterinär hittar den gamla skadan och därav en lindrig ledinflammation HB. Muskulärt har han under denna tid blivit väldig kort och stel VB trots att jag jobbat med detta. Från behandling av HB till nu har musklerna stadigt blivit bättre och dessutom med byte av sadel är nu VB och rygg betydligt bättre men rörelsemönstret har tagit lång tid att få till och han överarbetar gärna VB och avlastar den HF.

Så det stämmer mycket bra och jag är hela tiden medveten om detta men då jag arbetar med problemet från den sidan så kan jag iaf inte bara rycka på axlarna åt hoven på HF utan kan jag hjälpa upp symptomen där under tiden så blir det ju bara bättre, eller hur? Det är också mycket möjligt att min häst aldrig blir 100 % bra i VB och så är det bara. Jag är själv inte 100 % i exteriör och muskler men fungerar mycket bra ändå.

/Camilla

*Lånar knapp*

En islandshäst , valack 4 år.
Bra benställning fram till 2 år, sen i hingstflock i 2 år.
Nu..
Bockbent i båda frambenen, veka kotor på alla fyra.

Vad skulle ni göra åt en sådan häst, kan han bli hållbar som ridhäst/ tävlingshäst?

Camilla_H skrev:
Det är precis som du skriver och jag är helt medveten om att han belastar HF mer än VF (syns ju på formen på hoven - mer utflutna väggar) även om det inte är mycket. Beror av gamla, gamla skador. För att dra det kort - som 2-åring fastnar han i ett staket och får en skada HB-kota. Överbelastar sedan VB och symptomen sätter sig i ryggen. Jag köper honom som treåring men det tar tre år till av olika behandlingar innan en mycket bra veterinär hittar den gamla skadan och därav en lindrig ledinflammation HB. Muskulärt har han under denna tid blivit väldig kort och stel VB trots att jag jobbat med detta. Från behandling av HB till nu har musklerna stadigt blivit bättre och dessutom med byte av sadel är nu VB och rygg betydligt bättre men rörelsemönstret har tagit lång tid att få till och han överarbetar gärna VB och avlastar den HF.

Så det stämmer mycket bra och jag är hela tiden medveten om detta men då jag arbetar med problemet från den sidan så kan jag iaf inte bara rycka på axlarna åt hoven på HF utan kan jag hjälpa upp symptomen där under tiden så blir det ju bara bättre, eller hur? Det är också mycket möjligt att min häst aldrig blir 100 % bra i VB och så är det bara. Jag är själv inte 100 % i exteriör och muskler men fungerar mycket bra ändå.

/Camilla

Tack för svaret. Då fick även jag ihop HELA bilden och då du vet och har historiken klar för dig samt vad du skall jobba på så ska du självklart nu hjälpa upp h.f. precis så som Nummer Ett så klokt föreslagit så skall du se att du kommer få en frisk sund häst;)

Bara en liten allmän fråga här som jag ofta undrar över utifrån flertalet frågor som många här på "Buke" ställer.

Varför kan man inte i sitt startinlägg redovisa HELA sjukdomsbilden i stället för att bara se sig blind på själva hoven???? Det blir liksom lite lättare då att svara samt att man inte behöver skriva så många inlägg med "rätt" frågor för att få en helhetsbild på problemet.

Den som kan läsa av en hov korrekt har oxå kunskapen om att hoven ofta avspeglar det secundära och utifrån det den förmedlar så kan man lättare finna det primära felet som oftast sitter i en helt annan kroppsdel.

TORRA OCH LITE SPRUCKNA HOVAR PÅ SOMMAREN.

äR DET FLER ÄN JAG SOM TIDIGT FICK LÄRA SIG ATT MAN INTE SKULLE SMÖRJA HÄSTARNAS HOVAR? URSÄKTA versalerna.

Jag har haft hästar med torra fötter på sommaren. Min hovis tyckte att jag skulle smörja med nå´t riktigt fett. Det blev bättre men inte bra.
Gjorde ett test med att smörja hovarna på vintern. Det var det som vuxit ut under vintern som var så torrt.
Fick faktiskt bra resultat. Jag kan ju inte säga med säkerhet att så är fallet efter en säsongs test.
Kan det vara som för oss att huden/hovarna faktiskt blir torrare vid kyla?
Har läst någonstans att man numera inte rekommenderar vattenbad utan hellre fett till hovarna.

axel skrev:
TORRA OCH LITE SPRUCKNA HOVAR PÅ SOMMAREN.

äR DET FLER ÄN JAG SOM TIDIGT FICK LÄRA SIG ATT MAN INTE SKULLE SMÖRJA HÄSTARNAS HOVAR? URSÄKTA versalerna.

Jag har haft hästar med torra fötter på sommaren. Min hovis tyckte att jag skulle smörja med nå´t riktigt fett. Det blev bättre men inte bra.
Gjorde ett test med att smörja hovarna på vintern. Det var det som vuxit ut under vintern som var så torrt.
Fick faktiskt bra resultat. Jag kan ju inte säga med säkerhet att så är fallet efter en säsongs test.
Kan det vara som för oss att huden/hovarna faktiskt blir torrare vid kyla?
Har läst någonstans att man numera inte rekommenderar vattenbad utan hellre fett till hovarna.

Vatten dunstar extremt fort i värme vilket medför torra spruckna hovar, fleromättade oljor tillför inte hoven fukt utan har däremot egenskapen att hoven kan bibehålla sin fuktighet. Bäst resultat ger ett snabbt vattenbad och därefter ett skyddande lager av olja.

Olja är bra vid torra årstider dock inte vid mer riklig långvarig nederbörd.

P.S. glöm inte att även olja in sulan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 247
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka