Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Bara för att hästen nu inte skall prestera ngt så bör den väl endå få glädjen av att ha en balanserad ryttare på ryggen i stället för en "säck potatis". Ställer man bara lite krav på sig själv så kan man förebygga många skador på sin häst som man annars själv är vållande till vilket även på senare tid börjat uppmärksammats av flertalet försäkringsbolag.

Återkom gärna så snart du kunnat börja rida ordentligt igen så vi får höra hur det går och när det kommer inträffa.

Håller med håller med!:bow:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Propaganda?
Det får bara inte gå till överdrift att barfota gång är bra för alla och löser hästens alla ev. problem eller sjukdomsfall.
Det har blivit ett mode som sprids och bäddar för att många hästar får gå med smärta. Det är inte acceptabelt i Sverige. Det är som tur är nu uppmärksammat även hos lekmän, rid- o travorganisationer, som ser det som ett hot mot hästens Framtida välbefinnande.
Det är synd att allt måste regleras i lag, ända in i minsta detalj.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
Tyvärr har halkan och snön satt stopp för ridningen, och ngr boots har jag ej köpt än (men ska beställa).
Detta var intressant... Jag har funderat mycket på varför mina unghästar och fölston halkar ibland (de är barfota) men min hingst med skor snösulor och 4-broddade skor han både travar och galopperar på isen och snön som om det vore barmark. Först trodde jag att mina barfotahästar var felverkade och därför halkade. Men vad jag förstår nu så är det för att de är just barfota. Eller?

Det måste ha blivit något missförstånd här. Jag har läst flera dussin inlägg där det står att barfotahästar har BÄTTRE grepp oavsett underlag.. Nu blir jag förvirrad..

Pinge skrev:
Detta var intressant... Jag har funderat mycket på varför mina unghästar och fölston halkar ibland (de är barfota) men min hingst med skor snösulor och 4-broddade skor han både travar och galopperar på isen och snön som om det vore barmark. Först trodde jag att mina barfotahästar var felverkade och därför halkade. Men vad jag förstår nu så är det för att de är just barfota. Eller?

Det måste ha blivit något missförstånd här. Jag har läst flera dussin inlägg där det står att barfotahästar har BÄTTRE grepp oavsett underlag.. Nu blir jag förvirrad..

Det har du inte alls läst, du har läst att barfotahästar har bättre grepp än skodda obroddade hästar. Broddade hästar har bättre grepp än barfota eller hur visst var det så?

Lurvponnyn skrev:
Det har du inte alls läst, du har läst att barfotahästar har bättre grepp än skodda obroddade hästar. Broddade hästar har bättre grepp än barfota eller hur visst var det så?
Utan att blinka har man menat att arbetshästar i skogen ska ha bättre grepp barfota än skodda med brodd i vinterväglag. Jag tvivlar starkt på detta då jag haft just arbetshäst i vinterskog...

Lurvponnyn skrev:
Jag har aldrig träffat alla dessa lidande hästar du pratar om, existerar de överhuvudtaget? egentligen?
Jag tror inte barfotagång löser alla problem, men en del problem löser det, ta vara på det!

Utbilda hovslagare i barfotagångs verkning, jag anlitar dem gärna bara jag kan lita på att de har en gedigen utbildning. De som med djup kunskap kan verka hästen för barfotagång kommer att ha en strålande framtid. Ge dem ett diplom. Kunskap kommer att förhindra att hästar behöver lida! Då slipper ni de fruktade "helgkurs exemplaren" och de kan ägna sig åt att underhålls raspa sina egna hästar som det var tänkt från början.
Jag har hittills inte träffat på en hovslagare, utbildad i Skara, som inte fixat barfotagång...har haft 3 olika p.g.a. flytt genom hela landet...Min tränare har haft barfotahästar i 11 år och har en traditionell hovslagare...Har vi unika hovisar???...;)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

tezzie82 skrev:
nu bär det av till skara med min fångponny!!! han är fortfarande inte smärtfri efter nästan 14 dagars medicinering :cry: om han nu behöver speciella beslag på fötterna så vad är det för ngt och hur hjälper det till??? vet ingenting om detta... lessen blir jag... var tvungen att ringa vet kl 00 på natten förra veckan för att han när han rest sig nästan ramlade omkull å sen stod och svajade... såg riktigt illa ut å jag blev livrädd... riktigt läskigt var det. vet hittade inget speciellt förutom att han hade ont så han fick ännu mer smärtstillande i spruta. så gjorde han efter natten efter oxå...

Hur går det med din häst?

Vi försöker med något mer seriöst.;)

Jag vet inte med er andra hovslagare, men jag anser nog att jag kan verka en barfotahäst, liksom varmskoning eller kallskoning. Som sagt vi skor inte enbart utan verkar också. Varför kan inte vi verka en häst för barfota när vi kan göra det som är mycket svårare, nämligen anpassa en sko till hoven och sätta fast den?

Visar nu bilder på en barfotahäst, inte verkad på 2 månader. Finns ingen anledning eftersom han är öm på hårt underlag om det ligger grus. Fungerar dock ypperligt i hagen och i stallgången. Hade vi inte haft snö, utan frusen barmark är risken stor för skor.

Visar nu mina principer för verkning, symmetri och tåaxlar. Första bilden visar hoven (vänster fram) från sidan och framifrån. Den andra visar hoven underifrån och snett underifrån. De röda strecken guidar ögat för tåaxlar och/eller symmetri.

Hanoi_05.jpg

Hanoi_06.jpg

Nummer Ett skrev:
Jag vet inte med er andra hovslagare, men jag anser nog att jag kan verka en barfotahäst, liksom varmskoning eller kallskoning. Som sagt vi skor inte enbart utan verkar också. Varför kan inte vi verka en häst för barfota när vi kan göra det som är mycket svårare, nämligen anpassa en sko till hoven och sätta fast den?
Jag vet inte om jag kan det längre faktiskt.. Jag tror jag kan det efter hur hästen vill ha det men det händer ju att ägaren vill ha det på ett annat vis... I dag tex skulle jag sko två islandshästar och de skulle "utställnings-skos"?!?!
Vad är det för påhitt?? Jo absolut inga korta tår och höga trakter så hoven blir "väl skålad"?? Är det detsamma som att den ska se förväxt ut eller? Det var tydligen önskvärt att de hade stora runda hovar. Vad håller på att hända i hästvärden?? Ska man "förnedra" sig och verka som domarna vill se hovarna eller ska jag göra som jag har lärt mig för att kunna se hästen i ögonen med gott samvete??

Den bilden på sulan underifrån. Är hoven lite skev eller ser jag fel? Jag har vridit på skallen för att se den från rätt håll.. Hoven ser ju bra ut framifrån så jag ser nog fel..?

Senast ändrad av en moderator:

Nummer Ett skrev:

Visar nu bilder på en barfotahäst, inte verkad på 2 månader. Finns ingen anledning eftersom han är öm på hårt underlag om det ligger grus. Fungerar dock ypperligt i hagen och i stallgången. Hade vi inte haft snö, utan frusen barmark är risken stor för skor.

Visar nu mina principer för verkning, symmetri och tåaxlar. Första bilden visar hoven (vänster fram) från sidan och framifrån. Den andra visar hoven underifrån och snett underifrån. De röda strecken guidar ögat för tåaxlar och/eller symmetri.

Hanoi_05.jpg

Hanoi_06.jpg

Som "trimmare" så skulle jag påstå att den inte har ett markparallelt hovben då den är på tok för hög i trakterna samt klämmande hörnstöd. Därav den påtaliga trakttrångheten samt har alldeles för mkt hovvägg samt inte ett understöd av hela sulan,strålen samt ballarna vilket är otroligt viktigt för att hoven skall upprätthålla sin naturlig cirkulation.

Som hovis så vill jag påstå att den är i så gott som perfekt balans utifrån form,symetri,benaxel samt att den upptar belastningen i HELA benets styvaste riktning och även innehar ett gott skyddande vägghorn,strålhorn samt sulhorn där inga synliga tecken avseende blödningar mm kan ses.

Kort sagt, en traditionellt verkad häst utfört av en mkt duktig hovis som kan sitt yrke och utifrån denna hästs hovstatus och bruk för dagen naturligt vis aldrig skulle komma på tanken att sko den.

Pinge skrev:
Jag vet inte om jag kan det längre faktiskt.. Jag tror jag kan det efter hur hästen vill ha det men det händer ju att ägaren vill ha det på ett annat vis... I dag tex skulle jag sko två islandshästar och de skulle "utställnings-skos"?!?!
Välkommen i gänget, har också gjort sådant, men skodde utan kappa för att en inåtrotation i falangerna inte skulle synas(?) blivande avelshingst. Kompromissade dock inget i övrigt, det gick bra för ägaren.

Pinge skrev:
Den bilden på sulan underifrån. Är hoven lite skev eller ser jag fel? Jag har vridit på skallen för att se den från rätt håll.. Hoven ser ju bra ut framifrån så jag ser nog fel..?
Du menar där jag har lagt ett kors? Den är inte 100% symmetrisk utsidan är lite större än insidan. Strålen är lite ojämnt sliten pga snö och is.

Dina bilder är som balsam för min själ.

*KL*

Jag blir väldigt illa berörd av att det varje gång som någon tar parti _FÖR HÄSTEN_ oavsett om det handlar om ridning hantering eller verkning etc komemr fram så mycket hätskhet.
Vågar ngn ifrågasätta Rollkur
Ifall hästen mår psykiskt bra
Eller dålig hovvård - för det är det vi ifrågasätter
Så väcker det så mycket ilska.

Som Doctor Phil fan så undrar man var kommer all denna ilska ifrån?

För den står ju alls inte i proportion till det som sakligt kritiseras här :confused:

Liebling skrev:
http://www.freewebs.com/marlev17/hovbilder.htm

Titta och bedöm... Fler bilder kommer. Batterierna i kameran tog just slut...:(

Du skrev först att din häst hade strålbenshälta.
Då frågade jag dig om du visste vad det var?

Senare skrev du att den hade strålbenshälte liknande symptom.

Om man nu tar din häst här. Vad säger du själv om tåexeln?
Är den rak bruten farmåt eller bakåt?
Hur påverkar det en ev. strålbenshälta eller "sympom från området"?

Cecely skrev:
För ca ett halvår sedan sa OL till mig att hästens problem inte sitter i hoven.
(det är jag som skrivit texten på OLs hemsida så skyll inget på honom! när jag skrev texten såg det väldigt ljust ut och jag trodde uppriktigt att jag nästan blivit kvitt problemet men efter hon varit utlånad så mårkte jag att inte så var fallet...Dock är det MYCKET bättre.

Det är alltid mkt enklare att skylla över skulden på ngn annan i stället för att ta sitt ansvar.

Oberoende av om du nu lånat ut din häst till ngn annan så är det väl fortfarande DU som är hästägare och enligt Svensk lag Så är det allstå DU och bara DU som har det yttersta ansvaret för DIN häst. Allstå ska DU ha sådan kontroll och vetskap om DIN hästs välbefinnande så länge DU är ägare
och bara DU har det yttersta ansvaret.

Jag har bara två frågor.

1. Varför skaffar man häst om man sedan lånar ut den?

2. Varför skrävlar man så mkt om hur bra det BLEV innan man uppnått resultatet för att sedan skylla på att det är ngn annans fel att resultatet i slutändan inte uppnåddes.

Den dagen vissa hästägare införskaffar självkretik kommer deras hästar att få ett friskt sunt hästliv.

Nummer Ett skrev:

Visar nu bilder på en barfotahäst, inte verkad på 2 månader. (...)

Hanoi_05.jpg

Hanoi_06.jpg

Den verkar vara hårt sliten i tån (om det inte är verkningen), skulle vilja backa trakterna någon millimeter för att få belastningen mer korrekt och eventuellt balansera upp snedslitningen. Traktstöden ser stora ut, alltså de går långt fram på strålen. Varför?
Ser du sambandet mellan den större utsidan och det liggande traktstödet?

Har hästen problem med röta? Strålen ser inte frisk ut. Eventuellt kan man behöva beskära den på mitten för att inte den skall bära för mycket last.

Jag förstår att den hästen är öm. Platt i sulan, förmodligen problem med strålen, överslitning i tån (ofta innebär dessutom problem med strålen att de belastar och sliter för mycket i tån, dit kan man också koppla de stora traktstöden)

Sätter den hästen ned trakten eller tån först?

Jag glömde att nämna att du har ett övertryck som orsakar uppbuktningen av kronranden i "quarters", syns ifrån sidan.

Senast ändrad av en moderator:

emindy skrev:
Den verkar vara hårt sliten i tån (om det inte är verkningen), skulle vilja backa trakterna någon millimeter för att få belastningen mer korrekt och eventuellt balansera upp snedslitningen. Traktstöden ser stora ut, alltså de går långt fram på strålen. Varför?

Har hästen problem med röta? Strålen ser inte frisk ut. Eventuellt kan man behöva beskära den på mitten för att inte den skall bära för mycket last.

Jag förstår att den hästen är öm. Platt i sulan, förmodligen problem med strålen, överslitning i tån (ofta innebär dessutom problem med strålen att de belastar och sliter för mycket i tån, dit kan man också koppla de stora traktstöden)

Jag glömde att nämna att du har ett övertryck som orsakar uppbuktningen av kronranden i "quarters", syns ifrån sidan.

Välkommen i "klubben" Nummer Ett:rofl: :rofl: :rofl:

hovis skrev:
Det är alltid mkt enklare att skylla över skulden på ngn annan i stället för att ta sitt ansvar.

Oberoende av om du nu lånat ut din häst till ngn annan så är det väl fortfarande DU som är hästägare och enligt Svensk lag Så är det allstå DU och bara DU som har det yttersta ansvaret för DIN häst. Allstå ska DU ha sådan kontroll och vetskap om DIN hästs välbefinnande så länge DU är ägare
och bara DU har det yttersta ansvaret.

Jag har bara två frågor.

1. Varför skaffar man häst om man sedan lånar ut den?

2. Varför skrävlar man så mkt om hur bra det BLEV innan man uppnått resultatet för att sedan skylla på att det är ngn annans fel att resultatet i slutändan inte uppnåddes.

Den dagen vissa hästägare införskaffar självkretik kommer deras hästar att få ett friskt sunt hästliv.

Det är inte hon som försökt lägga all skuld på OL. Hon har snarare tagit på sig allt ansvar för att hon kanske var lite för optimistisk när hon trodde att allt var löst men motbevisades när hästen var utlånad.
Ser du någon klander mot den som lånade hästen?

(Den dagen vissa hovslagare införskaffar självkritik kommer himlen falla ned.)

Jag måste först berömma dig för att du kommenterar och är med i en saklig debatt. Flera saknas här och det blir lätt en osaklig desinformation.

emindy skrev:
Troligtvis genetiskt, hans mor var likadan, dock ingen skit under dem. Har verkat många hästar och deras avkommor där man ser att hörnstöden går så långt fram att de sitter ihop framför strålen, det är en ås som fortsätter från hörnstöden hela vägen runt strålen. Kan beskära dem imorgon och lägga in bilder efter det att jag verkat honom.

emindy skrev:
Nej! Full symmetri eftersträvas inte i någon barfota-ideologi utan man anser att utsidan alltid är lite bredare än insidan sett från mitten av strålen, i detta fall 3 mm.

emindy skrev:
Nej, ingen röta men som det står i mitt inlägg har jag valt att lägga ut bilder på en inte nyverkad häst, utan han är verkad för minst två månader sedan.

emindy skrev:
Den är inte plattare än de vildhästars hovar som finns i Jamie Jackson's böcker eller i Pete Ramey's bok.

emindy skrev:
Den sätter i trakterna, och är det någonstans han ömmar så är det inte i trakterna utan i tån.

emindy skrev:
Övertryck? Det var något nytt, har jag aldrig hört förut. Hör till saken att han är 2 år (född 10 april) så jag tror inte på något övertryck annat än att hans hovben växer, därav breddningen uppifrån.

Om du menar att kronranden inte är spikrak sedd från sidan så har jag bara sett sådant i Strassers ritade bilder, inte på någon skodd eller verkad domesticerad häst ej heller på de bilder av vildhästars hovar som finns i litteratur eller på internet.

Nummer Ett skrev:
Jag måste först berömma dig för att du kommenterar och är med i en saklig debatt. Flera saknas här och det blir lätt en osaklig desinformation.
Tack.

Troligtvis genetiskt, hans mor var likadan, dock ingen skit under dem. Har verkat många hästar och deras avkommor där man ser att hörnstöden går så långt fram att de sitter ihop framför strålen, det är en ås som fortsätter från hörnstöden hela vägen runt strålen. Kan beskära dem imorgon och lägga in bilder efter det att jag verkat honom.
Jag tror inte det har med genetik att göra. Jag har också sett många hovar med så stora traktstöd och varenda en har kortat ned sig till en mer funktionell längd när hovarna fått rätt omständigheter. Det kan bero på brist på rörelse också. Hur mycket rör hästen på sig varje dag?
Skall inte glömma fodret, får denna tvååring måhända kraftfoder?

Nej! Full symmetri eftersträvas inte i någon barfota-ideologi utan man anser att utsidan alltid är lite bredare än insidan sett från mitten av strålen, i detta fall 3 mm.
Jag anser inte att man inte kan eftersträva symmetri. Däremot kan det vara svårt att uppnå. I det här fallet har du ett traktstöd som orsakar en liten utflytning. Enkelt att korrigera.

Nej, ingen röta men som det står i mitt inlägg har jag valt att lägga ut bilder på en inte nyverkad häst, utan han är verkad för minst två månader sedan.
Overkad eller inte skall inte en frisk stråle se ut så. Något är fel. Kan vara bristen på rörelse som jag nämde tidigare.

Den är inte plattare än de vildhästars hovar som finns i Jamie Jackson's böcker eller i Pete Ramey's bok.
Vildhästarna i de böckerna rör sig minst tre mil om dagen i stenig öken, det vore befängt att jämföra med dem. Om du kan korrigera det som åsamkar hästen att slita för mycket i tårna (vilket, om strålarna är felfria, förmodligen sitter i trakthöjden) kommer hästen att kunna få bättre skålning samt naturligtvis mindre smärta i tårna.

Den sätter i trakterna, och är det någonstans han ömmar så är det inte i trakterna utan i tån.
se ovan.

Övertryck? Det var något nytt, har jag aldrig hört förut. Hör till saken att han är 2 år (född 10 april) så jag tror inte på något övertryck annat än att hans hovben växer, därav breddningen uppifrån.

Om du menar att kronranden inte är spikrak sedd från sidan så har jag bara sett sådant i Strassers ritade bilder, inte på någon skodd eller verkad domesticerad häst ej heller på de bilder av vildhästars hovar som finns i litteratur eller på internet.
Jag menar inte att kronranden måste vara spikrak, men där finns en "knyck". Övertrycket kommer underifrån, alltså som en följd av hovens längd på det specifika stället.

För att förtydliga; jag tycker inte att hovarna ser fula ut. De är snarare mycket prydliga. Men om hästen skall kunna använda dem fullt ut krävs lite förbättringar.

emindy skrev:
backa trakterna, Traktstöden, liggande traktstödet, beskära, övertryck,uppbuktningen

Här har vi en hel mängd med "nya" ord som jag skulle vilja ha en mer korrekt beskrivning på för att inte dom som kan hovens anatomi fortsättningsvis skall missförstå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 247
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna