Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

axel skrev:
Kan Hovis förklara traktstödens funktion och även varför och om de är liggande.

Utifrån min lilla värld så tillhör hörnstöden vägghornet vilket borde betyda ett dom borde ha ngt form av bärande funktion. Man bör även dela in hovens bakre delar i dess rätta benämningar för att undvika mittförstånd typ. Trakt,hörnstöd,sulvinkel-traktvinkel.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

När vi nu ändå är inne på detta med rätt namn på saker å ting så tänkte jag bara flika in lite om dessa kappor...
Här pratar vi nog om tåsidokappor tror jag? Placerad i tådelen.
En riktig sidokappa sitter mitt på skoarmen.
Sen har vi traktkappan som sitter bakom skons vidaste punkt.
Om nu rätt ska vara rätt.. Eller?
Om nu NR1 skor 99% med TÅsidokappor så kan jag säga att jag skor den kvarvaradne 1%en med TÅsidokappor. Dvs jag skor till 99% med vanliga tåkappor bak. På fram har jag nog bara 2 hästar som har tåsidokappor fn.
Jag ser dessa skor som ett kortvarigt hjälpmedel men strävar alltid efter att kunna använda "vanliga" tåkappor. Varför har jag inget riktigt bra svar på men eftersom skorna strävar bakåt så faller det sig naturligt för mig att kappan gör mest nytta mitt fram.. Hästar som vrider och sätter i hovarna så att skorna hamnar på sniskan brukar man väl fixa med klingan å raspen?? *KAXIG*

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Vad beror det på att traktstöden kan bli liggande?

Tåkappa,Tåsidokappa,Sidokappa,Traktkappa,många kappor finns det. Man kan oxå vända kappan efter vinden. Ha ha

Gå o lägg dig Pinge!

axel skrev:
Vad beror det på att traktstöden kan bli liggande?

Dom kanske vilar sig lite???? (förlåt)

Allvarligt vad menar du med "liggande"????

hovis skrev:
Vad är barfotaövningar för ngt????

Klumpigt formulerat kanske. ALLT arbete med hästen fast utan skor.
Ex. Ridning (i alla grenar) tömkörning, löshoppning, trickträning, löslongering mm.

/T

*lånar knapp*

Nu är jag lite förvirrad.

En häst ute i stallet har utvecklat en spricka på utsidan av ena framhoven. Denna började tydligen i mitten och har letat sig upp mot kronranden. Hovslagaren säger att det kan vara en hovböld som letat sig ut. Vet som var ute igår säger att det inte är möjligt, kommer inte riktigt ihåg varför, hade nått att göra med en hovböld inte kan komma ut ur hovväggen tror jag.
Vilket stämmer?

Svaret på hovvägen vet jag inte med säkerhet, dock vet jag att en hovböld gärna letar sig ut genom kronranden. Priset av det kan vara en spricka med lite otur, det beror nog på var bölden sitter.

Jag har själv haft en pålle som hovbölden sprack i kronranden, utan spricka. Men jag har en bekant som hade en pålle med samma fenomen, men här sprack hovväggen nästan ända upp till kronranden.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Cecely skrev:
*lånar knapp*

En häst ute i stallet har utvecklat en spricka på utsidan av ena framhoven. Denna började tydligen i mitten och har letat sig upp mot kronranden. Hovslagaren säger att det kan vara en hovböld som letat sig ut. Vet som var ute igår säger att det inte är möjligt, kommer inte riktigt ihåg varför, hade nått att göra med en hovböld inte kan komma ut ur hovväggen tror jag.
Vilket stämmer?
Min unghäst hade två bölder som kom ut genom hovväggen, dock utan sprickbildning. Enligt min hovis var det inget konstigt. De kom ut mitt på hoven, alltså 5 cm nedanför kronranden. En på utsidan och en mitt på.

Jag håller med om att skoningen ser mycket bra ut i jämförelse.
SUS

Cecely skrev:
*lånar knapp*

Vilket stämmer?

Utan att ha sett någonting, men ett präktigt broddtramp kan leda till underligheter i hoven. Speciellt om man kör med isbrodd...

Fast detta är på utsidan av framhoven och hästen har bara haft 2 brodd på varje fot. Omöjligt är det väll inte men inte troligt.

Tack för svaren!=)

Ja det var ju dumt att skirva i jämförelse.

jag menar att du hävdar dig väl bland oss hovisar utifrån vad jag såg.

MVH SUS

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Man skall passa sig för att säga att ngt är omöjligt i dne biologiska världen men jag har aldrig sett en hovböld som kommit ut genom hovväggen.
PL

Hur kan en hovslagare påstå det då?

Alla bölder söker sig ut den lättaste vägen. Mao inte genom en stenhård yta.

Oj! :o

*tittar ner på tårna och vrider lite på mig*

Ni måste förstå mig som bor i ett u-land. Många av er bor någonstans där det finns massor av hästar och det är nära till allt möjligt och framförallt till andra som är "som en själv".

Här i Strömsund finns det ca 50-75 hästar, ingen annan skor sin egen häst (om de inte är travfolk) och de hovslagare vi har tillgång till är antingen för upptagna eller nära nog ett skämt. Nu undantar jag vdb eftersom han inte har varit och skott hos oss än men till och med han bor 7 mil härifrån... Och det anses NÄRA.

Så jag har liksom inget att jämföra med. Därför har jag liksom ingen aning om hur bra eller dåligt det jag gör är i jämförelse med andra som gör som jag... Detta gäller inte bara skoning, det gäller hantering, ridning, träning, ja allt!

Därför kan jag som har hållit på med hästar i över 20 år och ett flertal discipliner bli jätteosäker på det jag gör. Jag håller på för länge ensam utan referenspunkter helt enkelt.

Så därför mitt lätt schizofrena uppträdande... :D

Kan bara berätta hur det såg ut...Från att ha haft rena vita hovar dök det upp blånader mitt på, och på yttersidan på bakhoven som sen sprack upp...ca 2-3 cm i diameter. Hästen hade varit halt hos uppfödaren och där trodde man att hästen ramlat på isen och kiropraktor hade inkopplats.

Sen dessa små blånader öppnat sig (höll rent med vatten och Oinfektion) var hästen helt ohalt. Allt växte sen bort och nu finns inget spår av detta kvar.

Hovböld eller ej? Ja inte vet jag, men det var hovis som gissade på detta. Tidigare har jag bara haft erfarenhet av en hovböld i tån på förra hästen och den var stor!!!:eek: och behövdes skäras upp...:cool:

hovis skrev:
Dom kanske vilar sig lite???? (förlåt)

Allvarligt vad menar du med "liggande"????

Fråga inte mig. Har läst det HÄR.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31