Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Fixar det i kväll!

Är det några fler mått ni vill ha?

Det här är intressant - både i den här tråden och i de två andra där bilderna på Spirre figurerar så kommenterar många vänstersidan och ibland att den är uppdragen. Då vänstersidan är hans problemsida så är jag inte ett dugg förvånad, men det skulle vara intressant att se teorier om varför och vad man kan göra åt det. Han kollas av ET regelbundet som sagt och hon är duktig men det är möjligt att hon anser att vi jobbar på problemen med muskulaturen och det kommer att bli bättre.

/Camilla

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag kikade mest på själva benen och där ser höger fram ut att ha mer muskelomfång än vänster...skulle vara intressant med ett omfångsmått...alldeles under armbågen...

Vad skulle det vara bra för???? Problemet sitter ju högre upp, i bogen.

När min förra häst visade liknande skillnad började vi söka ett problem och fann ett i bogen. Dock, till skillnad från Spirre, visade hon en lätt rörelsestörning under voltarbete i höger varv.

Ska tillägga att hon dessutom hade 2 storlekar mindre hov på höger fram.

Senast ändrad:

Camilla_H skrev:
Det här är intressant - både i den här tråden och i de två andra där bilderna på Spirre figurerar

/Camilla

Jag förstår inte riktigt varför du har spridit ut Spirre över hela Bukefalos. Hade det inte räckt med en tråd??? Personligen tycker jag inte längre att det intressant, bara jävligt rörigt att försöka hänga med.

Piraja skrev:
När min förra häst visade liknande skillnad började vi söka ett problem och fann ett i bogen. Dock, till skillnad från Spirre, visade hon en lätt rörelsestörning under voltarbete i höger varv.

Här skulle det förvåna mig mkt om man inte fann ett problem i bogen utifrån dagens teknik och forskningskunskap man har tillgång till på djursjukhusen. Det räcker ju med att se den uppställd på "plan" mark för att förstå att det ligger ett allvarligt trauma till grund. Varför inte göra en radioaktiv röntgen?? Den säger mer än vad man med fingrarna kan känna.

Jag e väl dum men jag fattar inte varför man inte går till botten med problemet i stället för att skumma på ytan.

Piraja skrev:

Ska tillägga att hon dessutom hade 2 storlekar mindre hov på höger fram.

Och då gissar jag att problemet satt i höger bog.

hovis skrev:
Och då gissar jag att problemet satt i höger bog.
Rätt. Hon hade fått panik som femåring när hon blev uppbunden i en telefonstolpe(ca 2 m lång) som hon sprang runt med i 2 timmar och den slog henne rätt rejält just på höger bog samt orsakade krosskador i munnen:eek: :eek: :eek:

hovis skrev:
Här skulle det förvåna mig mkt om man inte fann ett problem i bogen utifrån dagens teknik och forskningskunskap man har tillgång till på djursjukhusen. Det räcker ju med att se den uppställd på "plan" mark för att förstå att det ligger ett allvarligt trauma till grund. Varför inte göra en radioaktiv röntgen?? Den säger mer än vad man med fingrarna kan känna.

Jag e väl dum men jag fattar inte varför man inte går till botten med problemet i stället för att skumma på ytan.
Alla ägare har inte den intentionen...denna dam blev ansedd som "oridbar" men efter att jag fått hem henne på tillridning såg jag till att denna häst blev väl utredd och behandlad. Jag har tidigare nämnt henne i denna tråd då det är hon som hovis fick upp tillväxten i höger hov till normalt och hon hade samma storlek på framhovarna när hon lämnade min gård;)
+ att hon var fullt ridbar:D

Sv: Vill visa alt. skoning bak

Hej har du givit upp?

Det finns ett ordspråk som jag bara kan hälften av, men du hajjar ändå tror jag...
........................men mot dumheten är man maktlös...

Du skall få en bild också som du kan ha och tänka på om det känns tröttsamt ibland i debatten. Du kan flasha den om du blir trött...

986FF10B-6D1D-4F3B-9A97-385258D720C.jpg

:crazy: :( :smirk:

Nu till min fråga hur vill du göra med spirres hö fram ffa.
rakare tåaxlar?
När anser du det befogat med brutna tåaxlar?

Själv har jag utgått från raka taxlar. Om det inte varit rätt så märker man det nästa skoning. Men jag är ju inte nån världsmästare så jaghar ofta gått på intution, och genom att se hur hästen ser ut när den belastar.

Och har det sett "konstigt" ut så har jag bett hästägaren röntga.

Piraja skrev:
Alla ägare har inte den intentionen...denna dam blev ansedd som "oridbar" men efter att jag fått hem henne på tillridning såg jag till att denna häst blev väl utredd och behandlad. Jag har tidigare nämnt henne i denna tråd då det är hon som hovis fick upp tillväxten i höger hov till normalt och hon hade samma storlek på framhovarna när hon lämnade min gård;)
+ att hon var fullt ridbar:D

Oj nu blev det jätte rörigt, det va den Bukefalos spirande Spirre jag menade.

Piraja skrev:
Rätt. Hon hade fått panik som femåring när hon blev uppbunden i en telefonstolpe(ca 2 m lång) som hon sprang runt med i 2 timmar och den slog henne rätt rejält just på höger bog samt orsakade krosskador i munnen:eek: :eek: :eek:

Sååå då lärde sig man kanske att det är jävligt korkat att binda upp en häst i en telefonstolpe. Stackars häst men som vanligt så är det människans dumhet och okunskap som ALLTID går ut över den enskilda individen.

Stackars din häst*ledsen*

hovis skrev:
Sååå då lärde sig man kanske att det är jävligt korkat att binda upp en häst i en telefonstolpe. Stackars häst men som vanligt så är det människans dumhet och okunskap som ALLTID går ut över den enskilda individen.

Stackars din häst*ledsen*
Sant, sant...i detta fallet önskade jag att det var jag som ägde hästen ...men hon var inte till salu:(

Bara hoppas att den fodervärd som nu har henne inte gör samma misstag som ägaren gjort...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*KL*

En häst som länge gått barfota och uppenbarligen inte varit lämpad för det har fått VÄLDIGT nedslitna traktstöd. Man kan till och med säga att de knappt existerar längre. Denna häst ska skos för att man tror att nedslitningen ska minska och hovarna ska kunna återhämta sig. dock är nu hov-kotavinkeln felaktig, bruten bakåt. Kan det vara befogat att lägga i kilar vid trakten för att lyfta upp den lite, för att minska felaktig belastning?

Svårt att svara på när man inte sett hästen. Jag kan istället fråga: När, tycker ni, kan det vara befogat att kila upp trakterna?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

När tåaxeln är bakåt bruten :D

Omfångsmåttet var 49 cm på VF och 50 cm på HF.

hovis skrev:
Jag förstår inte riktigt varför du har spridit ut Spirre över hela Bukefalos. Hade det inte räckt med en tråd??? Personligen tycker jag inte längre att det intressant, bara jävligt rörigt att försöka hänga med.
Men jösses! Är du inte intresserad är det väl bara att sluta att läsa och svara på inläggen? Här i tråden var det du som ville se mer av honom annars är det skoningen jag hade frågor om (som jag fortfarande inte har fått svar på) och i en annan tråd är det ryggen som bedöms i den form som har blivit populär på Hästvård ("Vad ser ni här" - trådarna) och i en annan diskuterar vi vinklar på hästen från sidan.

Det är första gången jag lägger ut bilder så här på honom och jag har hittills tyckt att diskussionen har varit jättetrevlig men nu kan man börja undra om du inte är stött över att din gissning om hur Spirre beter sig inte stämmer med verkligheten... :angel: Varför denna irritation annars?

/Camilla

Jag har varit på två veterinärkliniker och ingen har bedömt honom som felande i någon bog. Trots att jag bett om att de ska kolla honom. När jag mätte boghöjden igår fanns ingen skillnad i höjd.

Sv: Vill visa alt. skoning bak

Jag skulle också vilja ha lite tips för HB - ingen har sagt något om den och asymmetrin i den?

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

hovis skrev:
På den bilden så slog det mig snabbt utifrån v.f:s innertrakt som är minst lika understucken och överbelastad som hela h.f hov. Min tanke är då att hela hästen "tippar åt höger utifrån vad man kan läsa av utifrån hovarnas belastning.

Jag läste din text igen och funderar på belastningen av hovarna. Veterinär som behandlat Spirre i sommar anser att belastningen höger fram kommer av att han avbelastar VB som alltid har varit överarbetad mer eller mindre. Själv tror jag att det dessutom blev värre av bukmuskelsträckningen på vänster sidan för då belastade han ännu mer HF men grundproblemet med formen på den hoven skulle jag tro är den diagonala avbelastningen från VB.

Vad anser du om det? Om du nu fortfarande läser... ;)

Camilla_H skrev:
Omfångsmåttet var 49 cm på VF och 50 cm på HF.
Ja, där ser man...då måste det vara ett fotofenomen för jag tycker att det ser ut att vara större skillnad;)

Det skulle vara kul att se Spirre i verkligheten...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka