Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hm...jag har inte makt att plocka bort någonting???axel skrev:Får man inte byta ämne här?
Frågade om fånghovens utséende, men blev bortplockad....
Är det bara Spirre som gäller nu?
axel skrev:Får man inte byta ämne här?
Frågade om fånghovens utséende, men blev bortplockad....
Är det bara Spirre som gäller nu?
Ja, nu är ju bilderna på en 3,5 veckor gammal skoning så de har ju inte hunnit växa iväg lika mycket som efter tex 5-6 veckor (brukar inte vänta längre med att sko). Därför syns det kanske inte så mycket på VF men jag måste verka insidan på båda fram mycket mer än utsidan.Susan skrev:Jag vill ju ha raka tåaxlar alltså verka mer på insidan på hö fram Eventuellt på vä.
Problemet med höger bak är att jag tycker att jag borde ta mer på insidan, men då den är utåttåad så borde det tas mer på utsidan och det är också där hoven är större. Men tar jag mer på utsidan så tycker jag att problemet blir värre ändå... Om vi tittar på bilden igen:Just därför är det omöjligt att säga något vettigt om höger bak för mig.
Ja, verkligen, men så himla roligt! Jag älskar hantverk öht och gillar till och med att smida skor, men jag inser ju att det finns massor mer att lära sig. Sjukbeslag kommer jag aldrig att ge mig på av den enkla anledningen att jag aldrig kommer att göra det så ofta att jag får någon färdighet i det, men vanlig vardagsskoning på min egen häst som jag känner tycker jag att jag borde få upp kompetens för.Jag tycker hovslageri är svårt
Har heller aldrig fått ett bra svar på: hur man ska göra med understuckna trakter.Camilla_H skrev:Nej, det är inte speciellt raspat - jag är lite försiktig med det (var går gränsen för att anpassa hoven efter skon, liksom..) men däremot har han ofta hovklyftor (var det det ni kallade dem?) längre ner på hovarna. Han har lite dålig hovkvalitet och hornet växer rätt långsamt så det går liksom inte att bara verka bort allt varje gång.
Jag tror att jag ska testa att ta mer på utsidan på måndag när jag ska sko. Tar nya kort och lägger ut då.
*kl*
Vad tycker ni förresten om Spirres strålar? Ofta tycker jag att det är diskussioner just om hur frisk strålen ser ut men jag har inte fått någon kommentar på detta?
/Camilla
Camilla_H skrev:Jag läste din text igen och funderar på belastningen av hovarna. Veterinär som behandlat Spirre i sommar anser att belastningen höger fram kommer av att han avbelastar VB som alltid har varit överarbetad mer eller mindre. Själv tror jag att det dessutom blev värre av bukmuskelsträckningen på vänster sidan för då belastade han ännu mer HF men grundproblemet med formen på den hoven skulle jag tro är den diagonala avbelastningen från VB.
Vad anser du om det? Om du nu fortfarande läser...![]()
Camilla_H skrev:Vad tycker ni förresten om Spirres strålar?
/Camilla
Camilla_H skrev:Jag tror att jag ska testa att ta mer på utsidan på måndag när jag ska sko. Tar nya kort och lägger ut då.
/Camilla