Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Får man inte byta ämne här?
Frågade om fånghovens utséende, men blev bortplockad....
Är det bara Spirre som gäller nu?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

axel skrev:
Hm...jag har inte makt att plocka bort någonting???

Kanske moderator tyckte att det redan fanns inlägg att kika på? ...och nej, jag tror inte det bara ska handla om Spirre nu;)...

Hur var frågan? Ställ den igen;)

Ja, visserligen är han en linslus men han borde inte kunna ta över så här på avstånd... :D

Jag har inte hunnit se något inlägg om fånghov - när la du in det? Blev det bortplockat? Konstigt!

axel skrev:

Det är inte tillåtet att namnge personer, som t ex hovlsagare, veterinärer etc.

Boj/moderator

Sv: Vill visa alt. skoning bak

Jag vill ju ha raka tåaxlar alltså verka mer på insidan på hö fram
Eventuellt på vä.
Man kan bli lurad av ljuset på bilder.

För att bedöma sådant så måste man stå precis framför tån, så om den pekar utåt så får man flytta sig till man kommer rätt.
Just därför är det omöjligt att säga något vettigt om höger bak för mig.

Jag tycker hovslageri är svårt, och min egen utbildning alldeles för undermålig. En bidragande orsak var att jag var bland de första tjejerna så det diskuterades mer om jag skulle vara på skolan än vad som blev undervisning av en del lärare....:smirk:

De allmänna bristerna i utbildningen tidigare ( jag gick i mitten på 80 talet) tycker jag ger upphov till mycken egen utveckling och egna teorier .... på gott och ont.

Så finns de de som totalt saknar utbildning och hittar på alldeles efter eget huvve :o

Så finns det en och annan utbildad hovslagare som är en oomtvistad auktoritet som nr 1 som vidareutbildat sig på egen hand.

Jag tror den stora kunskapen sitter hos honom.

(detta är bara personliga reflektioner och har inget att göra med de andra hovisarna som skriver här, jag känner inte till er. och jag är som sagt inte verksam längre..)

Senast ändrad:

Sveriges kanske bästa hovslagares namn och metoder eller de mest kompetenta veterinärernas åsikter får ej nämnas,.

Men en Tysk vet. som doktorerat på fiskar går bra.

När många kunder uppenbarligen är missnöjda med sina hovslagare eller veterinärer, så måste de väl kunna få bli upplysta om att det faktiskt finns de som kan hjälpa dem?

Susan skrev:
Jag vill ju ha raka tåaxlar alltså verka mer på insidan på hö fram Eventuellt på vä.
Ja, nu är ju bilderna på en 3,5 veckor gammal skoning så de har ju inte hunnit växa iväg lika mycket som efter tex 5-6 veckor (brukar inte vänta längre med att sko). Därför syns det kanske inte så mycket på VF men jag måste verka insidan på båda fram mycket mer än utsidan.
Just därför är det omöjligt att säga något vettigt om höger bak för mig.
Problemet med höger bak är att jag tycker att jag borde ta mer på insidan, men då den är utåttåad så borde det tas mer på utsidan och det är också där hoven är större. Men tar jag mer på utsidan så tycker jag att problemet blir värre ändå... Om vi tittar på bilden igen:
HBf.jpg

Inre hovväggen ser högre ut och därför blir det för mig logiskt att ta mer där, men för att få hoven att vända lite mer inåt borde jag väl ta mer på utsidan, eller? Men tar jag mer på utsidan så blir ju yttre hovväggen ännu kortare i jämförelse. :confused:
Jag tycker hovslageri är svårt
Ja, verkligen, men så himla roligt! Jag älskar hantverk öht och gillar till och med att smida skor, men jag inser ju att det finns massor mer att lära sig. Sjukbeslag kommer jag aldrig att ge mig på av den enkla anledningen att jag aldrig kommer att göra det så ofta att jag får någon färdighet i det, men vanlig vardagsskoning på min egen häst som jag känner tycker jag att jag borde få upp kompetens för.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

:bow: :bow: :bow:

Rätt ska vara rätt eller hur!

jag säger igen - jag är ingen världsmästare.
En hel del tycker jag handlar om att lyssna på hur hoven regerar på det jag gjort tidigare.

Vid först anblicken säger jag insida.
Sedan tittar jag på formen, och ser att insidan är ngt böjd, och så tittar jag på utsidan - där det verkar fattas hov eftersom den är så rund.
har du raspat mycket utifrån - det är lite mörkt också.
Om jag lägger till det som ser ut att fattas på hoven så blir det plötsligt utsidan.

Jag brukar flytta en sådan häst häst lite farmåt och bakåt i stallgången för att se hur tåaxlen ser ut under belastninsgfasen.
Sedan utgå från det. när jag komrem tillbaka så får jag svar från hoven om jag tänkt rätt.

Jag fattar inte att jag skriver detta ofefntligt. Jag har alltid haft en ultralåg profil som hovis. (Det finns så många världsmästare ändå)

Synd att du bor så långt bort annars kunde du få "bonka" lite och öva på mina hästar så skulle jag må bättre....

Anonymiteten torde nog anses upphävd när man uppkallar en metod efter sig själv o skickar ut sina enkelpårigt allvetande okunniga lärjungar ut i världen för att verkställa ens lära.
PL

Nej, det är inte speciellt raspat - jag är lite försiktig med det (var går gränsen för att anpassa hoven efter skon, liksom..) men däremot har han ofta hovklyftor (var det det ni kallade dem?) längre ner på hovarna. Han har lite dålig hovkvalitet och hornet växer rätt långsamt så det går liksom inte att bara verka bort allt varje gång.

Jag tror att jag ska testa att ta mer på utsidan på måndag när jag ska sko. Tar nya kort och lägger ut då.

*kl*

Vad tycker ni förresten om Spirres strålar? Ofta tycker jag att det är diskussioner just om hur frisk strålen ser ut men jag har inte fått någon kommentar på detta?

Sen har jag fortfarande inte fått något riktigt bra svar på hur jag ska motverka de understuckna trakterna förutom att se till att han belastar rätt. :)

/Camilla

Camilla_H skrev:
Nej, det är inte speciellt raspat - jag är lite försiktig med det (var går gränsen för att anpassa hoven efter skon, liksom..) men däremot har han ofta hovklyftor (var det det ni kallade dem?) längre ner på hovarna. Han har lite dålig hovkvalitet och hornet växer rätt långsamt så det går liksom inte att bara verka bort allt varje gång.

Jag tror att jag ska testa att ta mer på utsidan på måndag när jag ska sko. Tar nya kort och lägger ut då.

*kl*

Vad tycker ni förresten om Spirres strålar? Ofta tycker jag att det är diskussioner just om hur frisk strålen ser ut men jag har inte fått någon kommentar på detta?

/Camilla
Har heller aldrig fått ett bra svar på: hur man ska göra med understuckna trakter.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Läs reglerna människa, de som du godkände när för att få bli medlem. I övrigt om flera frågor uppstår, går det bra att ta det via PM. Jag hade ett visst överseende i början, du fick även flera tillsägelser av andra användare nu får du anses såpass påläst vad gäller reglerna att du bör veta varför inlägg eller trådar försvinner.

Boj/Moderator

Senast ändrad:

Nr 1 har ju svarat riktigt bra på hur han gör med understuckna trakter

Precis, man måste utgå från ,vad som är bäst för just den hästen....Alla ser olika ut. Jag vet en familj, de har en ponny som har extriörfel på frambenen, hovslagarn sa till dem att de första veckorna syns det inte, efter verkning, men när det gått 4-5 veckor så ser man det tydligt, men det förstår inte familjen, säger att de ska byta hovslagare,:confused: men det hjälper ju inte, kan ju inte ändra på benställningen, Hovslagaren är väldigt...:smirk:

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

Camilla_H skrev:
Jag läste din text igen och funderar på belastningen av hovarna. Veterinär som behandlat Spirre i sommar anser att belastningen höger fram kommer av att han avbelastar VB som alltid har varit överarbetad mer eller mindre. Själv tror jag att det dessutom blev värre av bukmuskelsträckningen på vänster sidan för då belastade han ännu mer HF men grundproblemet med formen på den hoven skulle jag tro är den diagonala avbelastningen från VB.

Vad anser du om det? Om du nu fortfarande läser... ;)

Jag anser som vanligt att en avlastning i en kroppsdel ger en överbelastning i en annan och detta brukar infräffa vid varje trauma/skada som hästen drabbas av. En avvikande rörelsestörning eller avvikande belastning är ett tecken på att ngt är i obalans antingen hos hästen eller ryttaren,utrustningen,ridningen. Det kan som sagt vara flera orsaker som spelar in,löser man bara det som är i obalans så blir det ofta bra balans.

Camilla_H skrev:
/Camilla

Du skall få ett tips. Börja med att ta av skon så den slipper stå och vingla på brodden och ställ ner hoven på plan mark och ta ett kort. Verka sedan ned endast utsidan så mkt det går och ta en ny bild,därefter kan du verka insidan tills du blir nöjd med benaxeln och ta ett nytt kort. Sko den sedan och ta ytterligare ett kort innan du broddar den. Sedan är det bara att avakta kommentarerna då det blir lite lättare att se vad som händer under själva verkningen.

Jag är väldigt konfunderad av hovens form
eftersom den ser ut att vara konvex på utsidan och konkav på insidan.
Något är inte bra.

Har du ändrat ngt i ditt tänk för typ ett halvår sedan?
Sedan så tycker jag att man verkar se hoven frarmifrån men inte kotan (korleden). Sitter tåkappan inte mitt för strålspetsen?

Jag ser gärna en kommentar från Nummer 1, och er andra.

Vad ni ser, och hur ni tänker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka