Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Människor som inte har högre utbidlning är säkert inte mer korkade, men de är inte vana att vara kritiska till vad som påstås.

En utbidlad människa som går in på Ove Linds sida blir konfunderad över ordvalet, typ, jag vet inte om detta funkar på spat - men tre hästar har blvit bra.

Seriöst :smirk: täker jag.

Medan en okunnig hästägare med en spatt häst tänker . GUD va bra jag vill också ha min häst barfota.

okunniga människor låter sig styras av det som LÅTER bra (vad skulle de annars låta sig styras av?)

Naturligt - låter bra
USA - låter bra
Mustanger - låter bra.

och outbildade människor har den där underdog känslan och faller mycket lätt för beskrivningar av veterinärer och hovslagare som ONDA.

MKt intressant som kom fram här är ju att det visade sig att det var de välutbidlade Hovslagarna som var längst ifrån gamla metoder a 'la "åderlåtning" och ständigt är inne i en förnyande och omprövande process.

Medan barfota verkarnas kunskap är mkt förlegad :angel:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

"Hovmekanismen är en hjälppump som transporterar tillbaka blodet från hoven till kroppen. Här är vi alla överens, men hur viktig är hovmekanismen för hästens allmäntillstånd? Och hur fungerar den? Det är bland annat dessa två frågor som skiljer traditionell hovvård från åtminstone den ena av de nya barfotametoderna."

Ja Uno Yxenklint drar iallafall inte alla över en kam...

Och jag skulle nog vilja kalla verkning ala "aanhcp" för god verkning rätt och slätt. Verkning ungefär som man kan se den utförd av duktiga hovslagare...

Hur många timmars teori resp. praktik behövs för att få kalla sig Barfotaverkare och ta sig an kunders hästar? Gör man någon test på levande hovar? Samt har man en lärlingsperiod eller antal hästar som man måste träna på innan man får utöva detta?

Har dessa någon form av ansvarsförsäkring?

Senast ändrad:

"Barfotaverkare" är ingen skyddad yrkestitel.

http://www.aanhcp.org/page2.html

Här är hemsidan till AANHCP, där kan man läsa mer. Det finns bara två personer i sverige som gått hela utbildningen och är godkända, se lista på hemsidan.

HannaZ skrev:
Det finns bara två personer i sverige som gått hela utbildningen och är godkända, se lista på hemsidan.

Kan du redogöra för hur lång den utbildningen är samt vad den innefattar (gärna med en kursbeskrivning) samt vem som godkänt dessa två personer. Förklara gärna oxå vilken instans i Sverige som godkänt AANCHP:s arbetsmetoder och utfärdar certifiering så som djurskyddsmyndigheten utfärdar det till alla traditionellt för dagen utbildade hovisar.

HannaZ skrev:
Ja Uno Yxenklint drar iallafall inte alla över en kam...
Jag brukar tala om när man skriver mitt namn fel, Yxklinten om jag får be.

hovis skrev:
Kan du redogöra för hur lång den utbildningen är samt vad den innefattar (gärna med en kursbeskrivning) samt vem som godkänt dessa två personer. Förklara gärna oxå vilken instans i Sverige som godkänt AANCHP:s arbetsmetoder och utfärdar certifiering så som djurskyddsmyndigheten utfärdar det till alla traditionellt för dagen utbildade hovisar.

Jag är nog ganska lämpad att svara, då jag snart gått färdigt utbildningen.

Det finns ingen "längd" på utbildningen, det finns bara vissa saker man måste klara av och ett visst antal personer som måste godkänna en innan man är klar.
Vissa klarar det på ett år, andra kommer aldrig hela vägen.

Helt kort är det så att du måste genomföra vissa clinics, godkännas av minst tre instruktörer och verkat ett visst antal hästar innan du får göra det teoretiska provet och därefter utvärderas och slutligen få examen.

När det gäller dessa två personer vet jag inte exakt vilka som var med i certifieringen, men jag själv kommer att få lära av (och förhoppningsvis få bra omdöme av) fem av AANHCPs bästa hovvårdare förutom våra instruktörer här i Sverige.
Dessutom ingår en obligatorisk horsemanshipclinic

Du kan väl läsa innantill lika väl som jag. Länken finns i mitt förra inlägg.

Jag vet bara att djurskyddsmyndigheten inte har något att invända mot AANHCP´s metod för behandling av fånghästar. Det kan man utläsa av ett inscannat brev på www.harmonyhorse.se

axel skrev:
Hur många timmars teori resp. praktik behövs för att få kalla sig Barfotaverkare och ta sig an kunders hästar? Gör man någon test på levande hovar? Samt har man en lärlingsperiod eller antal hästar som man måste träna på innan man får utöva detta?

Som HannaZ säger, det finns inget som säger att vem som helst inte får kalla sig barfotaverkare.
Men för att bli Certified Practitioner hos AANCHP finns det vissa saker:

Teori går du dels clinics och kurser, men sedan måste du även plugga och lära själv. Hur lång tid som krävs tills man klarar proven är upp till var och en.
Sedan måste man naturligtvis fortsätta lära sig även efter proven, man är aldrig fullärd.

Du måste gå praktiska clinics och/eller som lärling (och godkännas) hos instruktörer innan du får börja verka levande hästar. Sedan skall du verka och studera under överinseende av din lärare (i mitt fall OL) tills man är redo för nästa lärlingsperiod.
När man godkänts praktiskt av tillräckligt många instruktörer är det dags för teoretiskt prov.

Det har tagit mig drygt ett och ett halvt år hittils, och jag blir färdig i mars.

Det är upp till var och en att skaffa sig en försäkring, men de flesta "barfotaverkare" jag känner som redan startat upp sitt företag har skaffat sig ansvarsförsäkring.

HannaZ skrev:
Är det inte helt fantastiskt att en tidning som Ridsport inte behöver underkasta sig dessa pressetiska regler. Och vilket sätt att tala om att man minsann kan skita högaktningsfullt i dessa.
Ja jag kommer iallafall aldrig att börja prenumerera.

Och är det inte helt fantastiskt att de kan ljuga rakt upp i ansiktet på Ridsports läsare när de skrev referatet av OLs genmäle och påstod att han fått det skickat till sig?
Är inte det olagligt att referera någons genmäle och inte berätta det för vederbörande?

Är det inte fantastiskt att han inte ens var kontaktad inför den första artikeln? (Eller visste att den var på gång förrän tidningen getts ut)

Jag var faktiskt på väg att börja prenumerera innan denna soppa började. Om de har en sådan låg standard på denna "artikel", hur kan man då lita på något annat de skriver?

emindy skrev:
Och är det inte helt fantastiskt att de kan ljuga rakt upp i ansiktet på Ridsports läsare när de skrev referatet av OLs genmäle och påstod att han fått det skickat till sig?
Är inte det olagligt att referera någons genmäle och inte berätta det för vederbörande?
Ord står mot ord. Jag var på ett av Ove Linds föredrag igår (egentligen fredags). Han hävdar att han inte fått genmälet och Ridsport skriver att han fått det!!! Det är inte olagligt att referera någons arbete.
emindy skrev:
Är det inte fantastiskt att han inte ens var kontaktad inför den första artikeln? (Eller visste att den var på gång förrän tidningen getts ut)
Och varför skulle författaren kontakta honom. Om artikeln baserades på det han sa i sitt allmänna föredrag?
emindy skrev:
Jag var faktiskt på väg att börja prenumerera innan denna soppa började. Om de har en sådan låg standard på denna "artikel", hur kan man då lita på något annat de skriver?
Det föredrag jag lyssnade på i fredags innehöll inte samma saker som jag fått refererat av andra som lyssnat på tidigare föredrag. Kanske har han lärt av historien, man vet aldrig när det sitter en journalist bland åhörarna, eller? Om du inte var prenumerant innan så påverkar inte ditt val Ridsports upplaga...

Nummer Ett skrev:
Ord står mot ord. Jag var på ett av Ove Linds föredrag igår (egentligen fredags). Han hävdar att han inte fått genmälet och Ridsport skriver att han fått det!!! Det är inte olagligt att referera någons arbete.
Nope, de skriver att de skickat det. Men frågan är ju hur... Med tankekraft? Flaskpost? För till dags dato har han icke fått något.
Som vanligt fick han reda på det genom prenumeranter som uppmärksammat referatet i den redan utkomna tidningen.

Nummer Ett skrev:
Och varför skulle författaren kontakta honom. Om artikeln baserades på det han sa i sitt allmänna föredrag?
Citat (från OLs genmäle):
"Om man på Internet går in på www.po-pon.org som är hemsidan för "Allmänhetens Pressombudsman" och "Pressens Opinionsnämnd" så kan man på "etiska regler för press, TV och radio" läsa följande:

13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld."

Men eftersom Tidningen Ridsport tydligen inte behöver svara inför svensk lag (görs tidningen i Portugal eller?), så antar jag att de inte behöver tänka på sådant. *ironisk*

Du får ursäkta, men t.o.m. lokaltidningen i min lilla bortglömda håla känner till de pressetiska reglerna och har vett att följa dem, så jag har lite svårt att förstå hur en tidning med en såpass stor upplaga och ett såpass högt anseende kan ha missat en sådan sak som att ta reda på vilka lagar de måste lyda under.

Nummer Ett skrev:
Det föredrag jag lyssnade på i fredags innehöll inte samma saker som jag fått refererat av andra som lyssnat på tidigare föredrag. Kanske har han lärt av historien, man vet aldrig när det sitter en journalist bland åhörarna, eller? Om du inte var prenumerant innan så påverkar inte ditt val Ridsports upplaga...

Varje föreläsning är unik och formas bland annat av de frågor och diskussioner som ställs. Var och en uppfattar dessutom saker och ting olika beroende på vilka "glasögon" man har på. Betraktarens öga, du vet.
Trevligt att du valde att delta personligen iaf.

Mitt val gör att upplagan inte kommer att öka med min prenumeration. Precis som att jag kan göra en liten skillnad för sveriges kossor genom att välja eko-mjölk istället för vanlig.

emindy skrev:
Jag är nog ganska lämpad att svara, då jag snart gått färdigt utbildningen.

Jag tror det är fler än jag som hade förväntat sig ett lite mera utförligt serigöst svar. Utifrån hur både ditt och Hanna:s svar så upplever man det som att ni inte själva riktigt vet vad som ingår i utbildningen samt hur den är upplagd steg för steg avseende teroretiska delar samt praktikdelen.

Jag tolkar det dock så att i slutänden så är det ni själva som godkänner Er såsom man gör i Strassers utbildning vilket innebär att ingen instans eller myndighet står bakom Er.

Jag menar typ den certifiering som dagens utbildade hovisar har från Djurskyddsmyndigheten likväl Gesällbrev utfärdat av Sveriges Hantverksråd.

Hur var föredraget? Hur förhåll sig den fakta som presenterades gent mot din kunskap? Blev det en givande diskussion?

/T

hovis skrev:
Jag tror det är fler än jag som hade förväntat sig ett lite mera utförligt serigöst svar. Utifrån hur både ditt och Hanna:s svar så upplever man det som att ni inte själva riktigt vet vad som ingår i utbildningen samt hur den är upplagd steg för steg avseende teroretiska delar samt praktikdelen.

Jag tolkar det dock så att i slutänden så är det ni själva som godkänner Er såsom man gör i Strassers utbildning vilket innebär att ingen instans eller myndighet står bakom Er.

Jag menar typ den certifiering som dagens utbildade hovisar har från Djurskyddsmyndigheten likväl Gesällbrev utfärdat av Sveriges Hantverksråd.

Jag har inte gått utbildningen, bara skummat på AANHCPs sida för länge sedan. På dig låter det som att jag BORDE veta exakt hur utbildningen är utformad.

Att det skulle finns någon "certifiering" från någon statlig myndighet för dem som utbildat sig enl AANHCP har vi väl aldrig låtit påskina.
AAHCP har varit med i diskussionen här sen dessa trådar startade, märkligt om du inte tolkat det som att det är "ni själva som godkänner" förrän nu. (ni själva = AANHCP)
Förstår inte vad du är ute efter då det inte har framkommit några nya fakta.

axel skrev:

Tydligen är svaret NEJ på alla din frågor:confused:

HannaZ skrev:
Du kan väl läsa innantill lika väl som jag. Länken finns i mitt förra inlägg.

Jag vet bara att djurskyddsmyndigheten inte har något att invända mot AANHCP´s metod för behandling av fånghästar. Det kan man utläsa av ett inscannat brev på www.harmonyhorse.se

Varför är man inte lika snabb på ovanstående sida att tala om att man just i denna stund är under granskning av djurskyddsmyndigheten? Och kommer ett kritiskt papper från djurskyddsmyndigheten att läggas ut på sidan?

Senast ändrad av en moderator:

Det kanske du ska ta och fråga ägaren till hemsidan om...

emindy skrev:
Men för att bli Certified Practitioner hos AANCHP finns det vissa saker:

Teori går du dels clinics och kurser, men sedan måste du även plugga och lära själv. Hur lång tid som krävs tills man klarar proven är upp till var och en.
Sedan måste man naturligtvis fortsätta lära sig även efter proven, man är aldrig fullärd.

Du måste gå praktiska clinics och/eller som lärling (och godkännas) hos instruktörer innan du får börja verka levande hästar. Sedan skall du verka och studera under överinseende av din lärare (i mitt fall OL) tills man är redo för nästa lärlingsperiod.
När man godkänts praktiskt av tillräckligt många instruktörer är det dags för teoretiskt prov.

Det har tagit mig drygt ett och ett halvt år hittils, och jag blir färdig i mars.

Det är upp till var och en att skaffa sig en försäkring, men de flesta "barfotaverkare" jag känner som redan startat upp sitt företag har skaffat sig ansvarsförsäkring.

Efter att då ha genomgått grundkursen som är en helg kurs på endast totalt 17 timmar inkl rast,lunch pissepause mm vilket borde innebära effektiv kurstid på max ca 12 timmar ska man tydligen för att kvalificera sig till fortsättningskursen verka minst 100 hovar.

Det måste bli väldigt krävande för endast dessa TVÅ godkända instruktörer att ha "uppsikt" och ta hand om alla som ska gå praktiska clinics och/eller som lärling (och godkännas) hos instruktörerna innan dom kvalificerat sig till att gå den första fortsättnings kursen.

För inte är det väl så att dom själva skall verka på 100 levande hovar efter endast 12 timmars efektiv grundkurs helt utan "uppsyn" av dessa två instruktörer för att få ansöka till den första fortsättningskursen????

Nää så kan det ju inte vara utifrån hur du så bra beskrev utbildningen.

Slutligen Hur kan du känna så "många" barfotaverkare som redan startat upp företag då det för dagen endast finns TVÅ godkända personer i Sverige inom denna barfota metod.

Jag skall inte göra dig besviken men det är en stor skillnad på att inneha en ansvarsförsäkring och en ansvarsförsäkring som kan åberopas.

Man får väl hoppas att inte läkarutbildningen sker via distansstudier på Internet.
Och de blivande läkarna gör sin AT-göring utan backup från sina handledare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025