Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

HannaZ skrev:
Du kan väl läsa innantill lika väl som jag. Länken finns i mitt förra inlägg.

Jag vet bara att djurskyddsmyndigheten inte har något att invända mot AANHCP´s metod för behandling av fånghästar. Det kan man utläsa av ett inscannat brev på www.harmonyhorse.se

Jag frågade dig eftersom det är du som skriver att du "vet" att djurskyddsmyndigheten inte har något att invända.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

axel skrev:
Man får väl hoppas att inte läkarutbildningen sker via distansstudier på Internet.
Och de blivande läkarna gör sin AT-göring utan backup från sina handledare.
Fast vi människor kan ju skrika om nåt blir fel..typ nu har jag nedrans ont i fötterna!!..:devil:
Sen kan vi byta läkare..om vi överlever.. :angel:

En häst kan varken skrika eller välja själv,den är utlämnad till hästägarens ev kunskap eller okunskap..:crazy:

*Knapplån*

Jag tycker att det räcker med denna diskussion, som fö inte är ny. Den finns med i tidigare maratontrådar, och det går bra att friska upp minnet i dem om man vill.:angel:

Boj/moderator

För den intresserade är det bara att gå in på krulliga hästens hemsida och ta reda på vad som krävs för att bli shp. Vad menar hovis med en ansvarsförsäkring som kan åberopas?
Anette shp

Tez1 skrev:
Hur var föredraget? Hur förhåll sig den fakta som presenterades gent mot din kunskap? Blev det en givande diskussion?
/T
Jag blev förvånad, inget i det som presenterades på det allmänna mötet vad gäller verkning skiljer sig i princip ifrån traditionell hovvård. Det poängterades att hovslagare inte är en homogen grupp, och att det finns bra och det finns dåliga. Diskussion blev det ingen eftersom vi inte ville (för)störa föredraget, och det fanns inget intresse från andra sidan att diskutera med oss. Ett par brasklappar lämnades av mig och ett par kollegor, när vi inte var ense med föredragshållaren.

Den stora skillnaden ligger i att föreläsningen ville framhäva att alla skador i hoven (samt många kroniska skador i leder eller brosk) läker med naturlig verkning och rätt levnadsförhållanden utan smärta.

De av oss som arbetat i många år är väl medvetna om att det går att trycka tillbaka sulan på en fullhov (eller kronisk fång), Jamie Jackson och Pete Ramey är inte de första som gjort det, dock är det en smärtsam process och veterinär bör vara inkopplad för att kunna ordinera anti-inflammatoriskt eller smärtstillande.

Att all strålbenshälta går att verka bort är inte korrekt. Ofta diagnosteras en häst som strålbenshalt men i många fall är det faktiskt en diffus mjukdelssmärta i hovens bakre del, inte strålbenshälta. Denna mjukdelshälta är svårdiagnosticerad, Simon Curtis kallar den PTFS (Palmar Third Foot Syndrome). Denna felaktigt diagnosticerade strålbenshälta går att läka ut med enbart verkning men också med skor.

Jag är med på alla regler, och har inget problem med att förstå varför de finns eller varför de skall följas.:)

Men jag hajjar inte riktigt varför man skall styra en diskussion om den inte bryter mot reglerna.:confused:

Det handlar ju faktiskt inte om två - tre motsvarande metoder som är likvärdiga.
Det handlar ju om vetenskap kontra pseudovetenskap.
En del av barfotametoderna har ju konstateras bygga på fölegad kunskap samtidigt som de lever på att svartmåla den traditionella vetenskapen som ovillig att utvecklas.

Det spelar ju inte mig ngn roll om vem som rent intellektuellt anses bäst, men eftersom risken för att de orsakar skada är så stor så blir man ju upprörd.
Det är ju inte för inte som djurskyddsmundigheten beslutat att pröva ärnedet. och det är ju helelr inte för inte som dettagits så kraftig ställning utomlands.

Det är ju en sak att säga att vi skadar inte hästen - som alla de dumma gör.....
och en helt annan att skaffa sig så tillräckligt mycket kunskap att man inte oavsiktligt skadar.

Det handlar ju inte om barfota eller inte, det handlar ju om verkning baserad på vetenskap och empirisk erfarenhet
-eller verkning baserad på tro och privat tyckande.

Jag förstår faktiskt inte.
visserligen har inte Hovslagarna svurit en ed - do no harm.
Men känslomässigt så är det ju ens motto om man då är seriös.

Om så ngn kommer fram och lär ut något som man vet att med stor sannolikhet kommer orsaka STOR skada.....

Senast ändrad:

stjärnhästen skrev:
För den intresserade är det bara att gå in på krulliga hästens hemsida och ta reda på vad som krävs för att bli shp. Vad menar hovis med en ansvarsförsäkring som kan åberopas?
Anette shp

Nu va ju inte min fråga vad som krävs för att bli vare sig en AANCHP:are eller en Strassertrimmare då det inte krävs ngt specefikt utan hur utbildningen va upplagd utifrån kursliteratur samt vad som krävs innan man överhuvudtaget anses mogen att själv börja verka på levande hovar. Därtill undrade jag oxå under vilken översyn detta sker utifrån dom som är fullt utbildade och därmed endast kvalificerade att utföra detta enligt vad som framgår.

Endast en certifierad Strassertrimmare samt dom två godkända AANCHP verkarna är ju utifrån hemsidornas egen förklaring berättigade till att utföra dessa verkningar.

Likväl så framgår det på dessa bådas hemsidor att elever som endast genomgått grundkursen(en helgkurs) skall hem och praktisera på hovar. Talar vi här om döhovar eller vad är det som menas???

Vad som menas med en ansvarsförsäkring som kan åberopas torde väl innebära en försäkring som ger den enskilde hästägaren den tryggheten och vetskapen att om nu inte hästens försäkring gäller (vilket har visat sig i mer än ett fall utifrån ogrundad hovvård där hästens försäkringsbolag vägrat betala ut ersättning) så skall ersättning utbetalas utifrån den ansvarsförsäkring som den enskilde har tecknat. Det är i alla fall så som hästägarna tolkar detta fina ord med allt vad det innebär.(läs noll)

hovis skrev:
Jag tror det är fler än jag som hade förväntat sig ett lite mera utförligt serigöst svar. Utifrån hur både ditt och Hanna:s svar så upplever man det som att ni inte själva riktigt vet vad som ingår i utbildningen samt hur den är upplagd steg för steg avseende teroretiska delar samt praktikdelen.

Jag tolkar det dock så att i slutänden så är det ni själva som godkänner Er såsom man gör i Strassers utbildning vilket innebär att ingen instans eller myndighet står bakom Er.

Jag menar typ den certifiering som dagens utbildade hovisar har från Djurskyddsmyndigheten likväl Gesällbrev utfärdat av Sveriges Hantverksråd.

Det finns inget "steg för steg" som på en universitetskurs med regelbundna lektioner och en utsatt tid då du måste fullgöra varje block. Vill du ha en komplett litteraturlista och diskutera med lärarna vad de kräver av en så kan du gärna själv kontakta AANHCP och därigenom få den information du söker.

Då det än så länge finns två certifierade AANHCP;are i hela Sverige, och det dessutom är ganska nyligt (i jämförelse med de traditionella hovslagarnas mångåriga monopol), är det då helt otroligt att det ännu inte finns något officiellt erkännande för denna yrkesgrupp?
Jag tror att det kommer att komma, men ett byråkratiskt land såsom Sverige kan man inte vänta sig att det sker över en natt.

Så du har helt rätt, det är bara inom själva organisationen som du kollas och har möjlighet att godkännas.
Men å andra sidan, så har det varit även för hovslagarna ända tills helt nyligen då man fick igenom certifiering av Djurskyddsmyndigheten. Om jag inte missminner mig så var det förra året som förslaget om legitimering behandlades och degraderades till certifiering.
Om det tagit över 300 år för sveriges hovslagare att få djurskyddsmyndigheten att ställa sig bakom, kanske ni kan ge oss lite kredit som bara funnits i Sverige i två-tre år....

hovis skrev:
Efter att då ha genomgått grundkursen som är en helg kurs på endast totalt 17 timmar inkl rast,lunch pissepause mm vilket borde innebära effektiv kurstid på max ca 12 timmar ska man tydligen för att kvalificera sig till fortsättningskursen verka minst 100 hovar.
Det du syftar på är underhållsverkningskursen, dvs en kurs som riktar sig till hästägare som vill lära sig underhållsverka sina egna, friska hästar.
Det krävs mer lärdom än så innan du får börja verka även andras hästar, och när man väl får börja göra det ska man alltid se till att upplysa hästägaren om att man står under utbildning samt att man rådfrågar läraren om allt som är oklart.

hovis skrev:
Slutligen Hur kan du känna så "många" barfotaverkare som redan startat upp företag då det för dagen endast finns TVÅ godkända personer i Sverige inom denna barfota metod.
Godkända ja, men vi är en hel drös som är under utbildning (18 stycken för tillfället) och som får verka andras hästar. Av oss är det flera, inklusive mig, som registrerat företag och jobbar med detta antingen på deltid eller heltid.

hovis skrev:
Jag skall inte göra dig besviken men det är en stor skillnad på att inneha en ansvarsförsäkring och en ansvarsförsäkring som kan åberopas.
Vi har diskuterat detta redan, förra eller förrförra tråden. Hittade du något fel med min ansvarsförsäkring?

hovis skrev:
Nu va ju inte min fråga vad som krävs för att bli vare sig en AANCHP:are eller en Strassertrimmare då det inte krävs ngt specefikt utan hur utbildningen va upplagd utifrån kursliteratur samt vad som krävs innan man överhuvudtaget anses mogen att själv börja verka på levande hovar. Därtill undrade jag oxå under vilken översyn detta sker utifrån dom som är fullt utbildade och därmed endast kvalificerade att utföra detta enligt vad som framgår.
Det krävs en hel del för att man skall kunna kalla sig Certified Practitioner. Däremot finns inget som säger att inte vem som helst skall kunna kalla sig barfotaverkare, eller för den delen hovslagare.
Vem som helst får i dagens Sverige åberopa vilka titlar som helst som inte kräver legitimering, ex. veterinär, läkare etc.

Innan du som lärling inom AANHCP anses kunna börja verka även andras hästar måste mäster veta att du vet vad man kan och inte kan göra samt att du inte får göra något fel.
Exempelvis är det oacceptabelt att göra en häst öm efter verkning.

Huvudregeln lyder; Cause no harm, respect the healing powers of nature.

Dvs man skall alltid sträva mot att hjälpa hästen hjälpa sig själv och man får aldrig aldrig skada hästen. Ömhet är oacceptabelt, att verka blod finns bara inte.

SO Hovslagare skrev:
Varför är man inte lika snabb på ovanstående sida att tala om att man just i denna stund är under granskning av djurskyddsmyndigheten? Och kommer ett kritiskt papper från djurskyddsmyndigheten att läggas ut på sidan?

på den sidan finns ett inscannat dokument ifrån Djurskyddsmyndigheten där det står exakt vad som granskats och vad de ansåg om det.
Du kan själv läsa detta dokument och sedan döma själv.

Att hovslagare, SANHCPare, SHPare samt andra hovvårdare står under utredning av djurskyddsmyndigheten är ingen hemlighet och jag tror heller inte att resultatet kommer att hemlighållas.
Huruvida slutrapporten från djurskyddsmyndigheten kommer att vara kritisk mot den metod jag förespråkar, det återstår att se.

Det finns till dags dato ingen till djurskyddsmyndigheten inkommen anmälan som belastar OL eller SANHCP negativt.

Därför att tråden först och främst skall handla om problem eller problemlösningar av specifika hovproblem, att ifrågasätta en metod under en sådan diskussion är ok. Då kan ju vederbörande svara på hur och varför man gör på ett speciellt sätt, att generellt diskutera en metod utan problemlösning, ger enbart upphov till pajkastning vilket vi har fått nog av i tidigare trådar.

Förstår man inte vad jag skriver nu, så är det bara att läsa vad som skrivits tidigare. Och detta är bara början, fortsättningen brukar kunna bli värre.:devil:

Meningen är att även andra användare skall VÅGA ställa sin frågor, något som man tidigare faktiskt inte vågade göra pga tonfallet i tråden. Därför föreslår jag att man återvänder till den mera trevlliga tonfallet, och mycket pedagogiska inlägg. Jag med flera börjar sakna dem nu.

Boj/moderator

hovis skrev:
detta anser jag inte har förts på tal tidigare, har jag fel får du gärna höra av dig till mig Boj.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5480857&postcount=440

Just en sådan fråga hör mera hemma under hästverksamhet, och inte hästvård. Vill man diskutera specifik ansvarsfråga, är det hästverksamhet man startar en tråd i.

Boj/moderator

Boj skrev:
Just en sådan fråga hör mera hemma under hästverksamhet, och inte hästvård. Vill man diskutera specifik ansvarsfråga, är det hästverksamhet man startar en tråd i.

Boj/moderator

OK då avslutar vi detta då det även kommit svar från Emidy.

Tack för förklaringen Boj

Boj skrev:
ger enbart upphov till pajkastning vilket vi har fått nog av i tidigare trådar.

Boj/moderator

Bara en liten stilla undran sen ska jag hålla käft. Tror många har önskat eller ialla fall tyst tänkt:
Kan vi inte få ha en egen lite pajkastningstråd där vi fritt kan få kasta hur många pajer på varandra! Tänkatt få sikta in sig ordentligt och vips har man dragit iväg en blöt paj rätt i nyllet på sin värsta antagonist! Tänk vad nöjda somliga skulle bli!:smirk: :smirk: :smirk:

Tack för svar, och jag förstår vad du säger.
Det escalerar...
Jag brukar försöka avhålla mig från pajkastning - eftersom det alltid stänker lite skit på en sjäkv.
Jag önskar ingen pajkastartråd.

Jag skall skärpa mig och leta rätt på mina hovfoton :)

Sv: Vill visa alt. skoning bak

hovis skrev:
p.s. Den dagen du blivit "stämplad" av en just ditsatt sko med fyra broddar så tror jag även du skulle brodda efter avslutad skoning
Nu skor jag bara min egen häst och har ingen ambition att sko några andra och då min aldrig sparkar så är det en ren hypotetisk situation som jag inte kan relatera till.

samt hur fasen kan du se om skon ligger i balans på hoven efter att skon är påspikad om den står och "vinglar" på fyra punkter som ligger innanför skons hela understöd??
Det tar jag istället för att konstant vrida runt hoven för att dra åt broddarna.

Sen tror jag du får vidareutveckla för en novis detta med att skon ska ligga i balans - menar du att om du sömmar dit skon efter att ha kollat att den passar mot hoven och ligger plant, brukar få göra om allt för att skon inte ligger i balans? Vad är då att skon ligger i balans? Jag måste ha missat något här... :crazy:

Sen undrar jag hur mycket en hov "vinglar" om broddarna är jämnhöga och fyra stycken..?

/Camilla

Kan jag få förslå gnägg då.;)

En liten fråga till någon Hovslagare.

Om en bakhov är benägen att flyta ut på utsidan och är hög o brant på insidan, vad göra? Hästen belastar sina utsidor ganska hårt.
Varje gång den skos så är den jämnhög sidled, men redan efter en-två v. så är utsidan lägre igen.
Kan man sänka insidan något mer, lägga ut skon samt raspa lite på andra sidan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 738
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka